InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Ingegroeide haren en schaamharen bij het scheren: Oplossing

Ingegroeide haren en schaamharen bij het scheren: Oplossing

Ingegroeide haren en schaamharen bij het scheren: Oplossing Vandaag de dag is scheren de normaalste zaak van de wereld. Hoe kaler hoe beter, lijkt de trend. Toch brengt dit scheren vaak wat probleempjes met zich mee. Ingegroeide schaamharen, geïrriteerde huid, jeuk en bultjes. Wat kun je hier nou het beste tegen doen? Is het te voorkomen of te genezen? In dit artikel meer informatie en tips over ingegroeide haren en schaamharen.

Wat is een ingegroeide haar?

Een ingegroeide haar is een haar die wordt ingekort door bijvoorbeeld scheren, en vervolgens begint te groeien in het omringende weefsel in plaats van gewoon naar boven. Hierdoor begint de huid uiteindelijk te ontsteken. De symptomen van een ingegroeide haar zijn rode bultjes, een soort puistjes, vaak met pus. Dit kunnen zeer pijnlijke, grote bulten worden.

Voorkomen van ingegroeide haren

Het ingroeien van een haar kan simpelweg niet helemaal voorkomen worden. Toch bestaan er manieren om de kans op ingegroeide haren kleiner te maken.

Scheren
Met het scheren is het belangrijk altijd met de haargroei richting mee te scheren. Dus nooit tegen de haartjes is. Vooral bij scheren in de bikinilijn is dit belangrijk. Tegen de haartjes in scheren zal misschien een iets gladder resultaat opleveren, maar het zorgt er ook voor dat het haartje heel dicht bij de huid wordt afgeschoren waardoor er meer kans op ingroeien is. Zorg er altijd voor dat het scheermesje goed schoon is, zodat er niet allerlei bacteriën in de kleine wondjes terecht kunnen komen. Je kunt zo nodig scheercrème gebruiken om de haartjes zachter te maken voor het scheren. Wanneer het niet nodig is om je te scheren, scheer je dan niet maar knip de haartjes kort. Dit is misschien niet voor iedereen een optie.

Scrubben
Om de huid soepeler te maken en dode huidcellen te verwijderen is het nodig je huid te scrubben. Hierdoor zullen de haartjes minder snel ingroeien. Scrub je huid niet wanneer je al ingegroeide haren hebt, dit kan zorgen voor nog meer irritatie. Scrubben voordat je de huid gewaxt of geharsd wordt is altijd een goed idee. Zorg bij het harsen of waxen ervoor dat de haartjes er in zijn geheel uitgetrokken worden, en niet afbreken.

Losse kleding

Draag verder niet te strak zittende kleding rond het gebied waar je je geschoren hebt. Wanneer je bijvoorbeeld strak ondergoed draagt, zullen de haartjes in je bikinilijn in de verdrukking komen.

Behandeling van ingegroeid haar

Warmtebron
Een ingegroeide haar kun je helpen naar boven te komen door een paar maal per dag een warme compres op het haartje te houden. Hierdoor wordt de huid zachter en soepeler en zal het haartje makkelijke naar boven komen. Ook een warm bad kan nog wel eens helpen.

Crèmes en peelings
De irritatie en de ontstekingsreactie kunnen behandeld worden met een corticosteroïd crème, vitamine A zuur crème, of glycolzuur peelings of glycolzuurcrème. Hierdoor zullen de klachten zoals jeuk en irritatie afnemen.

Epileren

Je kunt proberen de ingegroeide haar te epileren met een pincet. Van te voren met de pincet goed schoon en gedesinfecteerd zijn. Probeer het haartje er in zijn geheel uit te trekken.

Naald
Over het gebruik van een naald zijn de meeste meningen verdeeld. Je kunt met een naald in het bultje prikken om de pus te verwijderen, maar het haartje kun je hiermee meestal niet vinden. Daarom zal het bultje blijven. Er kan hierdoor ook een litteken ontstaan.

Dokter
Wanneer je de ingegroeide haar zelf niet weg krijgt, ga dan langs de huisarts. Zon bultje kan erg steeds groter worden en uiteindelijk zelfs een steenpuist zijn. Een steenpuist is een zeer harde, ontstoken bult. Deze kunnen behandeld worden met antibiotica of moeten soms zelfs weggesneden worden.
© 2009 - 2014 Papillon, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
10$ korting scheerproducten!.
Gerelateerde artikelen
Ingegroeide haren? PFB vanishVeel mensen hebben last van ingegroeide haren. Deze brengen veel irritaties met zich mee, niet alleen lichamelijk maar o…
De bikinilijn haarvrij makenDe zomer komt er weer aan! Iedereen wilt er weer goed uitzien en veel vrouwen willen zoveel mogelijk haren verwijderen.…
Ontharen: EpilerenEr zijn vele verschillende manieren om uzelf van uw overtollig haar af te helpen. In dit artikel wordt het haar verwijde…
Epilatoren: het hoe en waaromEpilatoren: het hoe en waaromDoor te epileren met een epilator, blijven haartjes langer weg en komen ze dunner terug. Net zoals met een pincet, trekt…
Ontharen: wenkbrauwen, oksels, benen en bikinilijnOntharen: wenkbrauwen, oksels, benen en bikinilijnOntharen is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Maar als je het nog nooit hebt gedaan hoe begin je dan eigenl…

Reageer op het artikel "Ingegroeide haren en schaamharen bij het scheren: Oplossing"

Reacties

Edwin, 17-07-2013 20:02 #3
Ik heb al een paar maanden een ontsteking in mijn nek. Is denk ik gebeurd na het scheren, ik knijp er af en toe in dat het vuil er uit kan maar ik kom er maar niet van af, weten jullie misschien wat ik er aan kan doen?

David, 07-08-2012 21:49 #2
Ik zit ook met een probleem. Af en toe als ik mijn baard heb geschoren gewoon met een machine van Braun krijg ik laatste tijd altijd ingegroeide haartjes. Ik had er nooit last van.
Wat kan ik het beste doen? Naar de huisarts?

Rosa, 08-06-2010 03:01 #1
Handige tips, maar wat ik me afvraag is wat ik nou precies moet doen.
Afgelopen weekend heb ik mij heel snel geschoren met bodylotion en daarna een broek aangetrokken. Wel even parfum erover heen, zodat het niet zou gaan jeuken. maar we zijn nu 2 dagen later en ik heb ontzettende jeuk en een geirriteerde huid. Meerdere cremes hielpen niet voor verkoeling etc. maar moet ik het nu warm houden en een speciale creme kopen? Wat zijn tips om vervolgens geen geirriteerde en jeukende huid te krijgen. Ik praat over de benen.
Groetjes

Infoteur: Papillon
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!