InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Likdoorns (eksterogen) verwijderen

Likdoorns (eksterogen) verwijderen

Likdoorns (eksterogen) verwijderen Een likdoorn onder je voet is heel vervelend en pijnlijk. Een likdoorn verwijderen kan op verschillende manieren. Over de verschillende manieren van behandeling van een likdoorn kun je in dit artikel lezen. Het is vooral belangrijk de mogelijke oorzaken van een likdoorn weg te nemen zodat er niet opnieuw eentje ontstaat.

Wat is een likdoorn?

Een likdoorn is een (meestal pijnlijke) eeltverdikking aan de voet. Er bestaan veel soorten likdoorns. Vaak is een likdoorn niet prettig om te hebben. Bij iedere stap die je zet voel je de plek. De pijn kan soms zo erg zijn dat je er maar moeilijk mee kunt lopen. Wratten die onder je voet zitten kunnen erg pijnlijk zijn. Soms lijkt een voetzoolwrat op een likdoorn. Dat komt omdat een dergelijke wrat vaak is bedekt met een laagje eelt. Het verschil tussen een wrat en een likdoorn kun je merken als je er op duwt of in knijpt. Als je er bovenop duwt en het doet zeer dan is er sprake van een likdoorn. Als je erin knijpt, vanaf de zijkanten, en het plekje doet zeer dan is er sprake van een wrat.

Mogelijk oorzaken likdoorn

Wanneer de huid van de voet op een bepaalde plek sterk is verhoornd, dan is er sprake van een likdoorn. De huid is meestal ringvormig met een kleine en diepe kern. Doordat er continu druk komt op het plekje wordt de kern steeds groter en ontstaat er geleidelijk een grotere plek die pijn gaat doen. De balans tussen huidvorming en afschilfering is verstoord. Daardoor wordt door de plaatselijk druk de verhoorning naar binnen gedrukt en wordt een hoornpit gevormd. De druk kan worden veroorzaakt door verkeerd schoeisel, overgewicht of afwijkingen in de stand van de voet.

Er zijn verschillende plekken op de voet waar je likdoorns kunt tegenkomen. Dit kan op de voetzool, dus de hele onderzijde van de voet, maar ook aan de zijkant van de tenen. Als je last hebt van knellend schoeisel bij de tenen kan dat de oorzaak zijn van een likdoorn.

Resumerend kunnen de oorzaken liggen in:
  • verkeerd schoeisel
  • hallux valgus (knokkel)
  • standafwijkingen van de voet
  • onjuiste afwikkeling van de voet

Verschillende soorten likdoorns

Likdoorns zijn er in verschillende soorten. De meest voorkomende soorten zijn:
  • neuro-vasculaire likdoorn
  • platte likdoorn
  • vasculaire likdoorn
  • verheven likdoorn
  • weke likdoorn
  • zaad likdoorn

Behandeling van likdoorns

Voor de behandeling van een likdoorn kun je naar een pedicure gaan. De pedicure haalt eerst zoveel mogelijk eelt rondom de likdoorn weg. Zo wordt de weg vrij gemaakt om de likdoorn goed te kunnen behandelen. Likdoorns die het moeilijkste zijn te behandelen zijn de neuro-vasculaire likdoorn en de likdoorns onder de nagel. Als de likdoorn is weggehaald dan wordt de plek rondom het gat drukvrij gelegd. In de eerste dagen voelt het alsof de likdoorn weer is teruggekomen. Na 2 tot 3 dagen zou de plek minder gevoelig moeten worden. Het verwijderen van een likdoorn duurt ongeveer 15 tot 20 minuten.

Zelf een likdoorn verwijderen

Je kunt ook zelf proberen om een likdoorn te verwijderen. Je kunt dit doen op verschillende manieren. Je kunt de voet ontlasten, er iets op plakken of smeren of een voetbad nemen.

Voet ontlasten
Als je vaker last hebt van likdoorns is het misschien verstandig om naar de oorzaak te kijken. Een goede schoen uitzoeken kan helpen om de voet te ontlasten. Je kunt ook likdoornringetjes of een ontlastende zool gebruiken.

Voetbad
Door middel van een voetbad kun je de likdoorn week maken. Je kunt dan met een scherp mesje de bovenste laag eelt eraf snijden. Zo kun je de druk eraf halen en doet de plek minder pijn. Voor de behandeling van de kern kun je het beste naar de huisarts gaan.

Zalf of pleisters gebruiken
Als een voetbad niet helpt om de likdoorn week te maken, dan kun je een speciale zalf gebruiken om hetzelfde effect te bereiken. Het gaat om zalf waar salicylzuur in zit. Je kunt dit bij de apotheek of de drogist kopen zonder recept. Wees voorzichtig met het gebruik want salicylzuur is een bijtend middel. Na een dag of twee kun je met een scherp mesje de huid eraf snijden.
© 2010 - 2014 Jozzie, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Likdoorns (eksterogen) verwijderen"

Infoteur: Jozzie
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!