InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De risico's van schoonheidsoperaties

De risico's van schoonheidsoperaties

Een schoonheidsoperatie is een ingreep die bedoeld is als subjectieve verfraaiing van het menselijk lichaam. Een medische indicatie is daarbij niet altijd aan de orde en schoonheid door middel van plastische chirurgie kent ook zekere risico’s.

Plastische chirurgie

De chirurgische vorm van een schoonheidsoperatie noemt men plastische chirurgie. Bij plastische chirurgie gaat het om een vorm van chirurgie die om functionele, esthetische of cosmetische redenen wordt uitgevoerd. Plastische chirurgie wordt ook wel aangeduid als “vormende” chirurgie.

Tot de plastische chirurgie worden aandachtsgebieden als esthetische chirurgie, reconstructieve chirurgie, verbrandingschirurgie, handchirurgie en urogenitale chirurgie gerekend.

Goede voorlichting essentieel bij schoonheidsoperaties

Informatieverstrekking en advisering aan de patiënt speelt een cruciale rol bij de plastische chirurgie. Beoordeeld wordt tijdens het overleg of een operatie van het gewenste type überhaupt uitvoerbaar is. Belangrijk is de beoordeling van de risico´s op complicaties in relatie tot de kans op succes van een esthetisch-chirurgische ingreep. Bij een plastisch chirurgische ingreep wordt met het esthetische aspect terdege rekening gehouden. Vorm en functie zijn altijd aan elkaar gerelateerd. Elke schoonheidsoperatie moet tot een bevredigend esthetisch resultaat leiden.

Medische indicatie ontbreekt doorgaans bij plastische chirurgie

Een neuscorrektie, borstvergroting of rimpelbehandeling, met plastische chirurgie is dat allemaal mogelijk. Tienduizenden Nederlanders besluiten jaarlijks tot een schoonheidsoperatie. En daaronder bevinden zich steeds meer jongeren.

Aangezien bij plastische chirurgie vaak een medische indicatie ontbreekt, is de belangrijkste functie van een schoonheidsoperatie bovenal een vergroting van het gevoel van eigenwaarde. In deze bijdrage wordt enige informatie gegeven over de mogelijke risico´s bij cosmetische en plastische chirurgie.

De risico´s van schoonheidsoperaties

De meest voorkomende werkterreinen van de plastisch chirurg zijn de borsten, de dijen, de buik en billen en delen van het gezicht en hals. Maar schoonheid verkrijgen door middel van een operatieve ingreep herbergt ook risico´s in zich:
  • Zo kan het na een schoonheidsoperatie komen tot de vorming van littekens die onder omstandigheden erger uitvallen dan verwacht werd;
  • daarnaast kunnen er bloedingen, zwellingen en infecties optreden;
  • ook kan het gebruik van collageen bevattende stoffen bij een schoonheidsoperatie in het lichaam allergische reacties oproepen.

Extra risico voor jongeren bij cosmetische operatie

Voor jongeren schuilt er in schoonheidsoperaties een bijzonder risico. De door plastische chirurgie ontstane littekens kunnen zich, indien de jongeren nog in de groei zijn, nog in omvang toenemen. Dat geldt met name voor borstvergrotingen, waarbij zich rond het implantaat een litteken in het weefsel kan vormen waardoor de borst verhard en onder bepaalde omstandigheden ook verminkt kan raken.

Elke operatie kent risico's

Voor een schoonheidsoperatie gelden overigens dezelfde risico's als bij elke andere chirurgische ingreep. Vaak wordt zo´n cosmetische ingreep onder algemene verdoving uitgevoerd, en dat houdt altijd risico's in. De meest voorkomende complicaties van anesthesie zijn relatief onschadelijke misselijkheid, braken en een zere keel. Het kan echter ook leiden tot lage bloeddruk, hartritmestoornissen of een verhoogde bloeddruk.

En niet vergeten mag worden dat schoonheidsoperaties net als elke andere operatie ook met pijn geassocieerd zijn. En dat kan van persoon tot persoon sterk verschillen.
© 2011 - 2017 Grosso_Modo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duurste cosmetische operatiesDuurste cosmetische operatiesPlastische chirurgie en cosmetische operaties zijn een medische specialisatie om uit esthetisch of functioneel oogpunt u…
Wat kost een cosmetische operatie?Bij plastische chirurgie denken wij vaak aan vrouwen die hun uiterlijk verder willen verfraaien zonder enige noodzaak, h…
Plastische chirurgie: veel meer dan de facelift alleenPlastische chirurgie: veel meer dan de facelift alleenPlastische chirurgie. Maar al te snel denk je aan facelift en borstvergroting. Maar plastische chirurgie is veel meer da…
Joods medische ethiek: plastische en cosmetische chirurgieJoods medische ethiek: plastische en cosmetische chirurgieWanneer we spreken over plastische chirurgie bedoelen we dat weefseldefecten hersteld worden voor zowel de vorm als de f…
Plastische chirurgie - Bilvergroting, bilimplantatenEen bilvergroting is een procedure van de plastische chirurgie waarbij de grootte en vorm van de billen veranderd wordt…

Reageer op het artikel "De risico's van schoonheidsoperaties"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 01-06-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!