InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?

Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?

Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig? Afvallen is iets waar veel mensen mee bezig zijn. We willen graag de extra kilo’s kwijt en hiervoor zijn al veel verschillende methodes verzonnen. Er zijn talloze diëten en allerlei opvattingen over het afvallen. Eén van de methodes die vaak wordt gebruikt als je wilt afvallen is het tellen van calorieën. Is dit wel zo’n goed idee?

Wat is het nut van calorieën tellen?

Calorieën tellen kan in veel gevallen handig zijn, omdat je je bewust wordt van de hoeveelheid eten die je binnenkrijgt. Veel mensen met overgewicht zijn zich hier vaak niet bewust van en hebben soms geen idee waarom ze te zwaar zijn. Door calorieën te tellen kunnen ze een echte wake-up call krijgen. Ook werkt het goed om toch enige balans in je leven te hebben en kun je goed in de gaten houden of je niet te veel eet. Veel mensen zweren bij het tellen van calorieën, omdat het voor velen fijn is om een soort schema bij te houden. Toch is het raadzaam om op te passen tijdens het tellen van calorieën. Er worden namelijk nog geregeld fouten gemaakt door mensen die calorieën tellen.

Calorieën tellen is geen dieetmethode

Zoals vermeld kan calorieën tellen een hulpmiddel zijn. Helaas zien veel mensen het niet als een hulpmiddel, maar als een methode om af te vallen. Zij denken dat het tellen van calorieën helpt om af te vallen en dat het heilig kan worden verklaard, zolang je je maar aan het aantal calorieën houdt. Belangrijk is om te onthouden dat calorieën tellen echt niet meer is dan een hulpmethode. De fout dat het een dieetmethode is wordt geregeld gemaakt. Mensen zijn van mening dat alleen het aantal calorieën belangrijk is en kijken verder nergens meer naar.

Doorslaan als je wilt afvallen

Voor veel mensen is de kans aanwezig dat ze doorslaan tijdens het tellen van calorieën. Ze focussen zich zo erg op het tellen van calorieën dat ze bijna meer nergens anders aan denken. Doordat je zo bezig bent met het tellen van calorieën, ben je soms de gehele dag bezig met afvallen en eten. Juist door veel bezig te zijn met het doel afvallen en eten, is het moeilijker het daadwerkelijk vol te houden. Hoe vaker je tegen jezelf zegt dat je iets niet mag, hoe moeilijker het wordt het ook echt niet te eten. Denk maar eens niet aan een roze olifant. Geheid dat je er nu meteen aan denkt. Zo werkt het ook als je wilt afvallen. Als je calorieën telt is de kans aanwezig dat het afvallen en je dieet moeilijker vol te zijn.

Calorieën zeggen niet alles

Calorieën zeggen lang niet alles over een product. Sommige producten hebben veel calorieën, maar ook veel vitamines, eiwitten, koolhydraten of vezels. Dit heb je allemaal nodig om goed te kunnen functioneren. Andere producten zitten vol met vet, dikmakers en hebben weinig tot geen vitamines, eiwitten, koolhydraten of vezels. Toch kan zo’n product evenveel calorieën bevatten als een gezond product. Om een idee te geven van de calorieën van zowel gezonde als ongezonde producten vind je hier een tabel met wat voorbeelden. Je vindt in de tabel het aantal calorieën, een gezond product met dat aantal calorieën en een product dat minder gezond is met ongeveer hetzelfde aantal calorieën. De tabel bewijst duidelijk dat het lang niet altijd helpt bij het afvallen om alleen maar calorieën te tellen.

Aantal calorieënGezond ProductOngezond product
60BeschuitAmstel Bier
140-200Boterham met kaasKroket
500 - 600100 gram Zalmfilet met groente en aardappelenPizza

Meer afvallen

Wil je meer weten over calorieën? In de special Afvallen, verschillende manieren kom je alles te weten over afvallen. Van afvallen met bepaalde producten, tot calorielijsten. En van tips om af te vallen tot afslankpillen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Calorielijst.nl
  • Calorieteller.nl

Reageer op het artikel "Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-05-2012
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!