InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is Gamma-Aminoboterzuur?

Wat is Gamma-Aminoboterzuur?

GABA is een afkorting, van Gamma-aminoboterzuur. Het is een remmende neurotransmitter in de hersenen. Het heeft invloed op de persoonlijkheid en kan stress verminderen. Wat doet GABA precies? Kan je een tekort aan GABA hebben en wat doet het dan met je? Hieronder krijgt u op al deze vragen het antwoord.

GABA, onmisbaar voor het brein

In het hectische leven van anno 2014, zijn wij allemaal druk in de weer met ons werk, gezin, sociale verplichtingen etc. Dit levert vaak stress op. Stress kan leiden tot angst ook kan je jezelf minder goed concentreren. Je hebt zelfs sneller kans op ziektes! In dit geval kan het soms ook een symptoom zijn van een GABA tekort.

Wat is GABA precies?

In 1959 hebben Eugene Roberts en J. Awapara GABA ontdekt, wat dus een remmende neurotransmitter is. GABA is een aminozuur dat van nature al voorkomt in de hersenen. Het is een niet-essentieel aminozuur dat een normale hersenfunctie bevordert. Stress-gerelateerde boodschappen worden door GABA geblokkeerd. GABA wordt aangemaakt uit glutamaat. Als je ouder wordt neemt de hoeveelheid af. GABA wordt geproduceerd via een ander aminozuur, glutaminezuur. Tegenwoordig wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar zowel GABA als L-Glutamine omdat dit bevorderend zou werken bij mensen met ADHD, Angst of epilepsie. Mensen met te weinig GABA kunnen lijden aan angststoornissen.

Symptomen voor een tekort aan GABA:

  • Hoofdpijn
  • Prikkelbaarheid
  • Hartkloppingen
  • Angst
  • Geen zin in sex

GABA kenmerken:

  • Beter slapen
  • Goed bij drukke gedachtes
  • Geeft rust
  • Bij stress

Bron: Ben Mills and Jynto / Wikimedia CommonsBron: Ben Mills and Jynto / Wikimedia Commons

GABA en angst

GABA wordt vaak als alternatief gebruikt tegen angst, het is een soort benzodiazepine, maar dan op een alternatieve manier.
Benzodiazepines zorgen ervoor dat de angst vermindert omdat zij interactie hebben met de GABA receptoren.

Hoe verkrijg ik GABA?

GABA is te koop op internet. Zover bekend is het ook gewoon veilig te gebruiken. Daarnaast is GABA niet verslavend en geeft het ook geen bijwerkingen. Veel mensen gebruiken GABA als sportmiddel om mee te fitnessen. Sommige studies geven aan dat GABA het menselijk groeihormoon verhoogt. Dit leidt tot een grotere spiermassa en afname van vet. Het is te koop in capsules en poedervorm. De aanbevolen hoeveelheid is 1 capsule (500MG) of 1/4 theelepel 1 tot tweemaal daags.

GABA en vitamine B

Het innemen van GABA en vitamine B is een goede combinatie. Zoals al gezegd zorgt GABA voor minder angsten en spanningen en vitamine B heeft een goede ontspannende werking op de hersenen. Een combinatie van beide supplementen kan er dus voor zorgen dat je minder stress hebt!

Lees verder

© 2014 - 2017 Ince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Effecten van alcohol op het menselijk lichaamEffecten van alcohol op het menselijk lichaamAlcohol zorgt ervoor dat je je ontspant en rustig voelt, maar ook je geheugen gaat minder goed werken. Alcohol heeft inv…
Slaapmutsje, een slaapopwekkend papavertjeSlaapmutsjes. We kennen ze allemaal wel, die sierlijke eenjarige papaverplantjes met de tongbrekende Latijnse naam Eschs…
Zenuwstelsel; neuronen en neurotransmittersNeurotransmitters worden geproduceerd door neuronen. Er zijn op basis van de grootte van neurotransmitters twee groepen…
Het behandelen van leerstoornissen met PiracetamHet behandelen van leerstoornissen met PiracetamEen leerstoornis is een aandoening die een kenmerk is van de persoon zelf. Dit in plaats van een leerprobleem, dat meest…
NeurotransmittersNeurotransmittersDe neuronen (zenuwcellen) in ons lichaam kunnen met elkaar communiceren met behulp van neurotransmitters: chemische subs…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is Gamma-Aminoboterzuur?"

Reactie

Lonewolf, 29-05-2017 18:13 #1
Werkt dit net zo goed als benzodiapines? Reactie infoteur, 30-06-2017
Net zo goed zou ik niet durven beweren, maar ik heb er voornamelijk zelf baat bij om deze in de avond voor het slapen te nemen. Het zorgt wel voor rust, maar de 'rush' die je voelt bij benzodiazepinen krijg ik er niet van!

Infoteur: Ince
Laatste update: 28-04-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!