InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De Gegeneraliseerde Angststoornis

De Gegeneraliseerde Angststoornis

Angststoornissen, je hebt ze in verschillende soorten en maten. Alle soorten hebben een ding gemeen: Angst. Iedereen is wel eens angstig of bang. De een is bang van het donker de ander van een spin. Maar wat als de angst ongegrond is? Wat als je niet meer rationeel kan nadenken, en de angst het overneemt? Hieronder leest u wat meer informatie over een specifieke angststoornis namelijk de gegeneraliseerde angststoornis. Hoe ontstaat het? Welke symptomen heeft het? Hoe ga je hiermee om?

Als alledaagse dingen je angstig maken

Bezorgd en angstig zijn, we hebben het allemaal wel eens. Maar als dit een dagelijks terugkerend ritueel is, is dat niet normaal.
De angst is er constant, en is er niet door een bepaalde gebeurtenis. Je bent continue alert en vaak ben je met je hoofd bij dingen die mis zouden kunnen gaan. Tobben en piekeren zijn sleutelwoorden die bij deze stoornis passen. Bang voor dingen die misgaan, die nog moeten gebeuren in de toekomst. Je kunt ook bang zijn om mensen kwijt te raken. Het piekeren is niet goed te stoppen. De ene is bang om gek te worden, de ander vermijd hierdoor weer situaties. Het is voor jezelf erg belangrijk om juist de dingen te blijven doen, anders heb je kans dat je in een isolement terecht komt.

De gegeneraliseerde angststoornis lijkt veel op een depressie, het verschil is dat je met de angsten ook erg veel last kunt hebben van hartkloppingen en zweten. Daarnaast is deze stoornis ook in combinatie met andere stoornissen mogelijk. Je kunt last hebben van paniekaanvallen of agorafobie (angst voor openbare situaties als naar het winkelcentrum gaan).

Wat gebeurt er in de hersenen?

Er is weinig bekend over deze stoornis, maar daarom juist is het van belang dat hier onderzoek naar gedaan wordt. Men zegt dat sommige 'boodschappers in de hersenen' sommige stoffen, niet in balans zijn. Bijvoorbeeld het serotonine niveau en gamma-aminoboterzuur, ook wel GABA genoemd. Ook de hersencellen lijken anders te reageren bij mensen met angst dan mensen zonder angst. De hersenen zijn minder gevoelig voor de boodschappersstof GABA en het sneller en heviger reageren in bepaalde situaties dan bij mensen die dit niet hebben, valt ook op.

Waar komt dit nou vandaan?

Ingrijpende levensgebeurtenissen als veel stress of een bevalling kunnen leiden tot deze stoornis. De klachten die hieronder beschreven staan, zijn langdurig aanwezig. Het is lastig om een specifieke oorzaak aan te wijzen, het is vooral een combinatie van factoren. Erfelijkheid speelt absoluut een rol dit is ook door diverse onderzoeken aangetoond. Dit gebeurt niet altijd maar de gevoeligheid voor het ontwikkelen ervan kan je mee krijgen als kind. De omgeving is een tweede factor, door veel stress kan je bijvoorbeeld de stoornis de 'kans' geven om zichzelf te ontwikkelen. Ook is bekend dat als mensen het in je familie hebben, je meer kans hebt op deze stoornis. Daarnaast kan het worden aangeleerd door je ouders als zij bijvoorbeeld onzeker zijn dragen zij dit over naar jou.

Hieronder de symptomen die bij een gegeneraliseerde angststoornis kúnnen horen:

  1. Hartkloppingen
  2. Zweten
  3. Koude rillingen
  4. Paniekerig
  5. Gespannen/pijnlijke spiergen
  6. Lastig kunnen ademen
  7. Wazig zicht hebben
  8. Extreem alert zijn
  9. Prikkelbaar

Behandeling

De behandeling van deze stoornis is met cognitieve gedragstherapie en medicatie goed te noemen. Omdat bij veel mensen na de behandeling vaak de klachten weer terugkomen, is het aan te raden om bijvoorbeeld zelf een dagboek bij te houden en hier elke dag of om de dag positieve dingen in op te schrijven die gebeurt zijn die dag.

Voor meer informatie over andere alternatieven: GABA, alternatief middel tegen angst

Tot slot

Schroom niet hulp te zoeken als jij jezelf hierin herkent of als je denkt dat de symptomen vaak voorkomen bij jezelf. Ook als jij denkt dat een naaste hier misschien last van kan hebben, ga ermee in gesprek. Doorbreek het taboe en práát erover!

Lees verder

© 2014 - 2017 Ince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leren leven met angststoornissenLeren leven met angststoornissenAngst in spanningsvolle situaties is normaal en ook gezond. Als angst een algemene ractie is in veel normale situaties e…
Aandoeningen: angststoornissenEen angststoornis is een veel voorkomende aandoening. Mensen die er aan lijden kunnen er erg veel hinder van ondervinden…
Gegeneraliseerde angststoornisIedereen is weleens angstig. Angst is een normale reactie bij dreigend gevaar. Maar sommige mensen zijn bijna voortduren…
Als angst je leven beheerstAls angst je leven beheerstAngst waarschuwt je voor naderend onheil en is dus een goede reactie. Als angst zonder aanleiding je leven beheerst is d…
Hoe een angststoornis in elkaar zitHoe een angststoornis in elkaar zitAngst, een zeer lastige emotie. Het is vluchten of vechten en overwinnen. Verschillende oorzaken in het leven en soorten…
Bronnen en referenties
  • www.erasmusmc.nl

Reageer op het artikel "De Gegeneraliseerde Angststoornis"

Infoteur: Ince
Laatste update: 22-04-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!