InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schimmel- en kalknagels genezen

Schimmel- en kalknagels genezen

Schimmel- en kalknagels genezen Het probleem met kalknagels is dat de schimmel zich onderaan de nagel bevindt en dus moeilijk bereikbaar is als u ze uitwendig behandelt. Kalknagels zijn erg hardnekkig en het kan soms wel een jaar duren totdat u er volledig verlost van bent. Hoe meer methodes u combineert, hoe sneller en beter de resultaten zullen zijn.

Kalknagel of niet?

Een kalk- of schimmelnagel wordt vaak gekenmerkt door witte of gele plekjes op de nagel die in een later stadium bruin en brokkelig kunnen worden. Soms komen er op de nagel ook strepen, striemen en ribbels voor. De nagel kan ook los gaan zitten. Een lelijke teennagel is bijna altijd het gevolg van een schimmelinfectie.

Medicijnen

Medicijnen tegen schimmelinfecties zijn slecht voor de gezondheid (ze tasten de lever aan en verwijderen een deel van de goede bacteriën), maar ze zijn het beste en snelste middel om een kalknagel te genezen.

Breng een bezoekje aan uw huisarts indien u denkt last te hebben van een kalknagel. Hij zal dan een stukje van uw nagel nemen en dit in het laboratorium laten onderzoeken. Vervolgens zal hij een medicijn voorschrijven dat u via orale weg moet innemen.

Zeep vermijden

Gewone zeep werkt schimmels in de hand en moet dus te allen tijde vermeden worden. Gebruik Betadine om uw voeten te wassen (verkrijgbaar bij de apotheek) en vergeet niet uw voeten na het wassen goed af te drogen.

Frezen

Frezen is het dunner en gladder maken van de nagel. U kunt dit bij de pedicure laten doen, maar u kunt ook gewoon thuis aan de slag gaan. U vindt het benodigde apparaatje in bijna elke pedicureset en na een minuut ziet uw nagel er al een stuk gladder en gezonder uit.

Als de schimmel erg oppervlakkig is en de nagel vooral gekenmerkt wordt door strepen en ribbels, is frezen vaak al voldoende om opnieuw een gladde en gezonde nagel te krijgen.

Voetbaden met appelazijn

Appelazijn doet wonderen voor lelijke nagels. U kunt dagelijks een voetbad met appelazijn nemen of de nagel twee à drie maal daags met appelazijn inwrijven.

Schoenen en sokken ontsmetten

Het is aan te raden alle schoenen regelmatig met een tea tree spray of een schimmeldodende spray te behandelen.

Verander dagelijks van sokken en was uw sokken en kousen op minimum 60°.

Vermijd schoenen en kousen in kunststof.

Nagelverzorging

Er zijn verschillende soorten tincturen op de markt om kalknagels te genezen. Denk eraan dat kalknagels erg hardnekkig kunnen zijn en dat een uitwendige behandeling soms wel tussen 6 maanden en een jaar nodig heeft om volledig zijn werk te kunnen doen. Is er na 6 maanden geen verbetering opgetreden, dan bent u verplicht op medicatie over te stappen om de schimmel te verwijderen.

Enkele merken die u kunt proberen zijn:
  • Onvax Tinea (op basis van tea tree en eucalyptus)
  • Voetschimmelstopper
  • Skin Energizer Toenail Fungus Treatment (op basis van emu olie – die tot het onderste deel van de nagel doordringt – en tea tree)
  • Daktarin Tinctuur
  • Arganolie (van nature schimmelwerend)
  • MycoCure
  • Mesitran
  • Surplus Kalknagel olie (met o.a. wintergreen, eucalyptus en kamfer)
© 2008 - 2014 Avalon, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Nagelverzorging Startpagina en Voeten Startpagina.
Gerelateerde artikelen
Kalknagels behandelen/ behandeling van kalknagelsKalknagels behandelen/ behandeling van kalknagelsWelke medicijnen hebben hun effectiviteit bewezen? Hoe kunnen kalknagels het beste worden behandeld? Wat zijn de symptom…
Kalknagels: oorzaak, behandelingKalknagels: oorzaak, behandelingSchimmelinfecties van de nagels kunnen zorgen voor een kalknagel. Er komen witte of lichtbruine vlekken op de nagel en d…
Een streep door kalknagels: NailnerEen streep door kalknagels: NailnerJe ziet het dagelijks in de reclame: Een streep door kalknagels met Nailner. Nailner belooft zichtbaar resultaat binnen…
Kalknagel oorzaken, symptomen en behandelingEen kalknagel kan ontzettend vervelend zijn. Hoewel een kalknagel geen pijn veroorzaakt, is een kalknagel wel ontsierend…
Beauty: Kalknagels behandelen of voorkomenBeauty: Kalknagels behandelen of voorkomenJe kunt ronduit stellen dat het lastig is als je kalknagels hebt, ook wel schimmelnagel genoemd. Het is niet levensbedre…

Reageer op het artikel "Schimmel- en kalknagels genezen"

Reacties

Tanja, 21-01-2014 11:48 #20
Ik slik sinds een maandje Terbinafine Sandoz op recept van de huisarts. Het kan schadelijk zijn voor de lever, daarom moet je na 6 weken gebruik ook bloedprikken,
alleen dan kan er aangetoond worden of dit werkelijk zo is. Verder slik ik vitamine B pillen, dit schijnt goed te zijn voor huid, haren en nagels. Ik heb ook een antischimmel poeder gekocht om in me schoenen te strooien. Het is wel belangrijk als je medicijnen op recept van de huisarts slikt, het te vermelden wanneer je ook andere middelen gaat gebruiken om de schimmel te doden, het kan niet altijd in combinatie gebruikt worden namelijk.
Verder is het belangrijk om je nagelschaar te desinfecteren na gebruik, voeten laten luchten, en een nagelremolie doet ook wonderen! (Bijvoorbeeld van Lemony flutter), het hydrateert je nagels en zorgt er bovendien voor dat ze sneller groeien! Als ik klaar ben met de kuur zal ik jullie de resultaten vermelden!

Anne, 12-07-2013 09:00 #19
Nagels kun je zelf dun houden door ze zelf te vrezen. Ik heb onlangs een goedkope nagelfrees (elektrische vijl) gekocht bij discodarling.com (ca. 25 euro), en het werkt prima om mijn nagel dun te houden. Ook zie ik nu eindelijk dat het goedje dat ik er al een jaar lang opsmeer effect krijgt, voor die tijd waren m'n nagels waarschijnlijk te dik om het goedje (curanail) door te laten dringen…

Stephan, 18-06-2013 11:33 #18
Heeft iemand ervaring met Formule W Likdoornpen? Wat zijn de bevindingen?

Jos Wijmans, 25-04-2013 17:52 #17
Ik heb al jaren 2 kalknagels (aan beide grote tenen). Ik heb alles (afgezien van die schadelijke pillen) zo'n beetje geprobeerd, maar niets helpt. Allerlei kant en klare producten maar ook middeltjes zoals Tea-tree olie, Appelazijn, betadinezalf, tot vicks vaporubt aan toe. Ook het hier zo geroemde Nailner heb ik een half jaar gebruikt (resultaat nul, nul). Het middel zit in een soort viltstift, al na 3 weken is deze uitgedroogt en komt er niets meer uit. Dus moet je weer zo'n dure stift kopen. Er is er maar een die er beter van wordt, dat is de fabrikant.

Robbert, 21-11-2012 14:28 #16
Ik heb al jaren last van voetschimmel, kalknagels en kloven. Heb alle merken wel geprobeerd. Gehwol, Scholl, Mycosan, Daktarin, Nailner, Canesten noem maar op. Niets hielp afdoende. Totdat ik Disinall voetverzorgingsproducten uitprobeerde. Disinall Voetherstel Optimaal is bijv. een reinigend en verzorgend voetbad bij voetschimmel, kalknagels en kloven en heeft bij mij voor mooie en gezonde voeten en nagels gezorgd. Nooit meer iets anders dan Disinall.

Patrick, 21-04-2012 14:49 #15
Moeten de voeten in puur appelazijn, of moet het aangelengd zijn met water?
Hoeveel appelazijn heb ik dan nodig?

Gert, 06-02-2012 10:41 #14
Ik heb allerlei andere middeltjes geprobeerd
ook hele dure

Nu Vaporub c.q fix en ja hoor
nagels beginnen te genezen
ook flink onder de nagelriem aanbrengen
en nagels zo kort mogelijk afknippen
helpt echt!
bijna niet te geloven!

Erik, 11-01-2012 00:37 #13
Nou beste Robert en Vincent, wat een wonderbaarlijk middel is dat nailer repair toch. Fijn dat het bij jullie tot het gewenste resultaat heeft geleid, en wat werkt het toch snel niet te geloven bijna. Ik heb zelf nailer repair 7 maanden gebruikt maar bij mij hielp het dus o komma o. Ik ben overigens al even aan het zoeken op internet over het onderwerp, maar ik heb werkelijk nog niemand gevonden die zulke geweldige resultaten heeft bereikt als jullie beiden laat staan enig resultaat heeft bereikt met Nailer repair. Wat jullie connecties met Nailer zijn weet ik niet, maar als je echt een keer last van deze kwaal hebt, en je het werkelijk een bruikbare tip, schroom dan niet om het even op dit forum te vermelden.

Joop, 01-08-2011 17:17 #12
@Helga Wassink
Prima dat Nailner werkt voor jouw, maar dan had je geen echte kalk/schimmelnagels. Want het is onmogelijk dat je na een paar dagen al resultaat zag, die schimmel heeft je nagel aangetast en moet uitgroeien, het lost niet ineens op. En na een paar dagen is je nagel
0,1 mm gegroeid ofzo, niet te zien dus.

Helga Wassink, 27-07-2011 11:50 #11
Ik snap er helemaal niets van. Kassa kraakt nailner af, waar ik het helemaal niet mee eens ben en reageren kan daar niet! Ik gebruik het al geruime tijd en krijg zelfs van de pedicure complimenten, ja en al na enige dagen zag ik resultaat. Mijn kalknagels zijn weg. Ik snap niet dat zoiets mogelijk is en ga zeker kassa bellen!

Anoniem, 21-06-2011 09:57 #10
Ik heb echt al jaren lang behoorlijk veel last van schimmelnagels en dat is echt niet tof. Ik heb aan mijn linkervoet alle nagels geinfecteerd gehad. Toen ik er net last van kreeg schonk ik er niet genoeg aandacht aan, dus mijn eerste tip: ga meteen naar de dokter! Toen ik uiteindelijk naar de dokter ging, was alleen mijn dikke teen geinfecteerd. De dokter schreef mij terbinafine voor, waarna ik hem na mijn eerste inname ontzettend ziek van werd. Ik kon niets meer binnenhouden. Ik dacht dat dit dus niet voor mij was weggelegd, en ging terug naar de dokter. Daar kreeg ik druppels (weet niet meer precies hoe het heette), maar daar moest je 2xdaags je nagel mee inwrijven. Dat hielp niet. Ik heb vanallerlei alternatieven geprobeerd wat op internet stond; hielp niet. Daarna kwam de periode dat er reclame was voor nailner op tv, die heb ik ook braaf 2xdaags gebruikt, maar na een half jaar, nog steeds geen resultaat. Toen werd het zo erg dat ik toch echt terug ging naar de dokter, al mijn teennagels waren geinfecteerd. Daar stelde de dokter weer terbinafine voor. Hij vertelde dat het product veel minder slecht voor je was dan ze dachten (na meer ervaringen bleek dit). Ik durfde het nog een keer aan om dit product te gebruiken. Nu, een half jaar later toch terbinafine te gebruiken, is alleen nog maar mijn grote teennagel geinfecteerd. Echt een opluchting toen ik voor het eerst resultaat zag! De grote teennagel is halverwege, maar het is wel echt; geduld geduld geduld. Je kunt je voorstellen dat na al die jaren ik er echt al naar uitkijk om over een half jaartje met teenslippertjes te kunnen rondlopen!

Dus mijn tip: Ga op tijd naar de dokter, (die kan je het best adviseren!), draag leren of open schoenen (schuur en lak je nagels met dekkende nagellak desnoods), en heb geduld!

Leentje, 19-11-2010 21:15 #9
Ik heb al jaren last van een kalknagel en heb van alles geprobeerd. Het laatste was Daktarin, ik dacht dat het goed ging, maar het kwam toch terug. Toen ben ik naar de pedicure gegaan. Die raadde mij aan mijn nagel met azijn (gewone huishoudazijn) te behandelen. Natuurlijk ook afvijlen en de afgebrokkelde nagel verwijderen. Ik gebruik ook MYKORED. En… de nagel is bijna gezond en weer aangegroeid. De moeilijke periode, de winter, komt er aan, dus ik moet wel proberen de discipline op te brengen om dagelijks te behandelen. Ik zou zeggen, probeer het eens! Ook voor mooie vingernagels is azijn goed te gebruiken.

Gerryb, 25-07-2010 16:48 #8
Mensen, pas op voor erg positieve meningen over een bepaald product, misschien heeft iemand hier zelf commercieel belang bij. Kalknagels zijn niet in een paar weken verdwenen. Ik heb bijvoorbeeld Nailner bijna een jaarlang trouw 2 x per dag gebruikt op twee teennagels. Het werkt echt voor geen meter. Na ongeveer 3 weken is de stift alweer leeg, heeft mij een hoop geld gekost. Waardeloos!

Rudolf, 04-07-2010 18:17 #7
Ik had al zo'n 20 jaar last van kalk-/schimmelnagels. Maar sinds 3 jaar ben ik er vanaf! Gedurende een half jaar probeerde ik de gescheurde/afgebrokkelde nagels wekelijks te beschermen met een laagje blanke nagellak (ook aan de binnenzijde). Vervolgens verdween de kwaal in zijn geheel. Nu hoef ik er niets meer aan te doen.

Frans, 16-03-2010 13:15 #6
Ik heb al heel wat jaren last van deze kalknagels en heb al veel geprobeerd. Nailner repair werd mij aangeraden toen alleen mijn kleine teen nog maar was aangetast. Ik gebruik dit nu ongeveer vier jaar. Echter is nu niet alleen mijn kleine teen, waar het mee begon, aangetast maar de hele voet. Dus ik snap niet dat het bij anderen wel werkt. Soms denk ik wel eens dat deze mensen alleen maar reclame maken, maar dat mag je natuurlijk niet zeggen. Ik ben weer heel teleurgesteld en ga er maar weer mee stoppen. Op zoek weer naar iets anders. Het maakt je wel moedeloos.

Marloes, 12-01-2010 21:54 #5
Ik heb al 12 jaar last van lelijke kalknagels en heb alles al geprobeerd.
Na een jaar nailner te hebben gebruikt, zonder enig resultaat, ben ik 3 maanden geleden anti bacteriële gel gaan proberen.
Het is de gel die, sinds de Mexicaanse griep, in elke drogist te krijgen is en waar je maar een druppel van nodig hebt om je handen te ontsmetten.
BESTE MENSEN, HET HELPT!
Elke 2 weken de nagel bovenop plat vijlen en elke avond de een dikke druppel gel op en rondom de nagel en laten intrekken.
De nagel wordt meteen zacht en is eronder dan goed schoon te maken met de punt van een vijl.
Daarna weer een nieuwe dikke druppel over de hele teen en onder de nagel.
Natuurlijk ook de schoenen en sokken blijven ontsmetten met poeder.
De aangroei is nu, na bijna 3 maanden, al niet meer dik en geel, platvijlen hoeft ook al niet meer en waarschijnlijk kan ik van de zomer weer open schoenen aan.:-):-):-)

Erik, 02-01-2010 11:29 #4
Ik heb al een hele poos kalknagels. Vanalles geprobeerd. Wat bij mij ONVOLDOENDE hielp was Ferula kalknagelolie, Nailner (je gaat steeds met dezelfde stift over de besmette nagels) en Daktarin.

Wat GOED helpt is Lamisil of een ander ontsmettingsmiddel wat goedkoper is zoals azijn of clearasil lotion. Het hoeft dus helemaal geen duur goedje te zijn.

Na al die jaren weet ik waar je allemaal aan moet denken, hieronder heb ik alles opgesomd:

- je beddengoed regelmatig op kookwas wassen.
- na het douchen je voeten goed drogen.
- minimaal 1 maal daags je voeten wassen.
- sokken van katoen dragen.
- veel slippers dragen als je kunt, zo kunnen je voeten goed luchten.
- wanneer je schoenen draagt, leren schoenen dragen.
- schoenen insprayen met spray of poeder.
- verschillende schoenen dragen.
- ongeveer om de twee maanden naar de pedicure gaan.
- je voeten niet met zeep was maar met betadineshampoo (heb ik zelf nog niet geprobeerd).

Laatste tip: kijk op YouTube naar de Toe Nail Fungus Documentry, waarin iemand vanaf het prille begin zijn resultaten laat zien met zijn eigen methode.

Doe er je voordeel mee!

Tiny, 03-06-2009 20:20 #3
Ik heb al jaren last van kalknagels. ik ben naar een voeten pedikuur geweest en die zei toen geen pillen, want die tasten weer andere dingen aan in het lichaam. dus ze rade mij aan om de nagels schoon te maken met schoonmaak azijn, want dat dood ook de infectie.
en het is nog goed koop ook. het helpt bij mij. doe het elke dag ook onder de nagel.

Robert, 16-07-2008 09:54 #2
Ik heb al maanden lang last gehad van kalknagel. Het begon met een nagel en is dan langzamerhand over gegaan naar de andere nagels en toen had ik zelfs mijn vrouw aangestoken! Ik heb veel producten geprobeerd en de olien en zalfjes werkten niet goed en ik kreeg last van de pilletjes. Ik ben nu 6 weken een nieuw product aan het gebruiken (Nailner Repair) en het lijkt erop dat er eindelijk iets is wat mij erbij helpt. De kleine nagels zijn al veel beter en mijn grote nagel ziet er ook weer goed uit… en ik heb het gewoon online besteld via www.nailner.nl.

Een aanrader!

R.

Vincent, 03-07-2008 18:48 #1
Ik zie dat jullie allemaal middelen hebben opgenoemd maar de beste staat er niet in! Ik gebruik sinds 2 maanden Nailner Repair en ben al bijna van mijn kalknagels af!

Infoteur: Avalon
Subrubriek: Diversen
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!