InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Nagelbijten en duimzuigen: slechte gewoonte met een voordeel

Nagelbijten en duimzuigen: slechte gewoonte met een voordeel

Nagelbijten en duimzuigen: slechte gewoonte met een voordeel Nagelbijters en duimzuigers kunnen doorgaans op weinig waardering rekenen. Ze worden vermanend toegesproken over hun slechte gewoonte, er worden harde maatregelen genomen in de vorm van een vies ‘nagellakje’ of er worden andere medisch en pedagogisch verantwoorde methoden gehanteerd om te bewerkstelligen dat de gewoonte slijt. Het blijkt dat nagelbijters en duimzuigers niet helemaal slecht bezig zijn. Ze hebben namelijk een kleinere kans op het ontwikkelen van allergieën. Onderzoek heeft uitgewezen dat als kinderen nagelbijten en duimzuigen ze op latere leeftijd minder kans op allergieën hebben. In Nieuw-Zeeland is onderzoek gedaan waarbij meer dan duizend kinderen en volwassenen meer dan 30 jaar lang waren betrokken.

Onderzoekers uit Nieuw-Zeeland

Wetenschappers uit Nieuw-Zeeland zetten een onderzoek op waarbij ze de meer dan duizend kinderen meer dan 30 jaar van hun leven volgden. Ze registreerden of de kinderen nagels beten en duim zogen op verschillende momenten in hun leven. De kinderen werden op hun vijfde, zevende, negende en elfde geobserveerd. Vervolgens keken de onderzoekers of diezelfde kinderen allergieën ontwikkelden of juist niet en ontmoetten de kinderen weer toen ze 13 waren en daarna nog een keer toen ze al 32 jaar oud waren.

Pediatrics today

De onderzoeksresultaten kwamen in de zomer van 2016 naar buiten en werden gepubliceerd in het tijdschrift Pediatrics today. De onderzoekers waren van de Dunedin School of Medicine, die werden bijgestaan door professor Malcolm Sears van de McMaster University's.

Minder allergieën

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de volwassenen die als kind op hun duim hadden gezogen en nagels hadden gebeten beduidend minder vaak een allergie hadden ontwikkeld dan de kinderen die dat niet hadden gedaan. Van de nagel bijtende en duim zuigende kinderen ontwikkelde 40 procent een allergie en van de kinderen die van hun vingers af waren gebleven was dat percentage hoger: 45 procent. Van de kinderen die zowel nagels beten als duim zogen kregen nog veel minder een allergie: 31 procent. Er werd geen verband gevonden tussen beide orale gewoonten en het al dan niet ontwikkelen van hooikoorts en astma.

Bacteriën

Op de vingers zitten bacteriën en met het duimzuigen en nagelbijten krijgen de kinderen die binnen. Als mensen op jonge leeftijd op deze manier zijn blootgesteld aan vuil en bacteriën dan betekent dat een bescherming tegen allergische reacties op latere leeftijd: het immuunsysteem wordt versterkt.

Nagelbijten

Nagelbijten wordt ondanks de uitslagen van dit onderzoek niet gepropageerd. Afgekloven nagels en het nagelbijten zelf ziet er niet fraai uit en er zitten meer negatieve aspecten aan. Het kan ontstekingen, beschadigde nagels en aangetaste vingertoppen opleveren. Ook kunnen er mondinfecties of gebitsafwijkingen door ontstaan.

Mondproblemen

De bacteriën die onder de nagels zitten kunnen vervolgens mondproblemen veroorzaken en het doorslikken van nagels kan tot maagproblemen leiden. Het mentale aspect is ook belangrijk: nagelbijten is niet goed voor het zelfvertrouwen en nagelbijters zitten met schaamte voor hun gedrag en het uiterlijk van hun vingers.

Gezegde
Nagelbijters zijn mensentreiters

Duimzuigen

Duimzuigen is rustgevend en kan troostrijk zijn. Baby’s hebben de zuigreflex waarmee ze uit de borst leren drinken. Bovendien verlaagt het duimzuigen de hartslag en bloeddruk. Het duimzuigen verliest zijn eigenlijke functie zodra de baby vast voedsel krijgt. Toch wordt het duimen bij veel kinderen een gewoonte en blijven ze het vaak nog vele jaren doen. Dat kan problemen opleveren, omdat de tong in een verkeerde stand komt te staan, waardoor er problemen komen met slikken en praten. Groot nadeel is ook dat duimen de stand van de tanden beïnvloedt en er problemen met eten en - ook weer - praten kunnen ontstaan.

Mondademhaling

De gewoonte kan een misvormde bovenkaak en gehemelte veroorzaken en bijdragen aan het scheef groeien van het neustussenschot. Tot slot vermindert de beschermende werking van het speeksel door de openstaande mond en de mondademhaling. Dat kan een grotere kans op tandvleesontstekingen opleveren. Kortom, er is erg veel voor te zeggen om een kind het duimen af te wennen.

Mijten, gras en schimmels

Zoals elk nadeel wel een voordeel heeft geldt dat ook voor de slechte gewoonten van nagelbijten en duimzuigen. Die kinderen zijn minder gevoelig voor huismijt, gras, katten, honden, paarden en schimmels, de grote allergieveroorzakers. Wie jong in aanraking komt met vuil en bacteriën, heeft op latere leeftijd minder kans op een allergie. Het is niet de bedoeling om nu massaal nagelbijten en duimzuigen te propageren, maar het is wel mooi om te weten dat er ook positieve kanten zitten aan de slechte gewoonten, die soms heel moeilijk zijn af te leren.

Tot slot
Dit artikel is niet uit de duim gezogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nagelbijten aflerenOnychofagie ofwel nagelbijten gebeurt vaak uit nervositeit, stress, verveling of gewoon om van een stukje nagel af te ko…
Nagels afbijtenNagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit vervelin…
Beauty: NagelbijtenBeauty: NagelbijtenNagelbijten is een vervelende gewoonte en iedereen die er last van heeft wil er vanaf, maar hoe! Het blijkt toch moeilij…
WK Rugby 2011 - Nieuw-ZeelandWK Rugby 2011 - Nieuw-ZeelandHet wereldkampioenschap rugby 2011 vindt plaats van 9 september tot 23 oktober in rugbynatie Nieuw-Zeeland. Twintig land…
Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten is een slechte gewoonte waar veel mensen last van hebben: wereldwijd zijn er zo'n 600 miljoen nagelbijters.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Niekverlaan / Pixabay
  • http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-07/mu-tan070816.php geraadpleegd op 11 juli 2016
  • http://www.menselijk-lichaam.com/psychologie/duimzuigen/ geraadpleegd op 11 juli 2016
  • http://www.dokteronline.com/blog/stoppen-met-nagelbijten/ geraadpleegd op 11 juli 2016
  • https://www.gezondheidsnet.nl/zwanger/leer-duimzuigen-af geraadpleegd op 11 juli 2016

Reageer op het artikel "Nagelbijten en duimzuigen: slechte gewoonte met een voordeel"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 12-07-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!