InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Anticonceptiepil top 10

Anticonceptiepil top 10

Anticonceptiepil top 10 De anticonceptie pil staat bovenaan het lijstje met meest gebruikte anticonceptie middelen. Er zijn diverse anticonceptiepillen op de markt, elk met hun eigen samenstelling en voordelen en nadelen. Er is een lijst opgesteld van de 10 meest voorgeschreven anticonceptiepillen. De Microgynon 30 voert de lijst trouw aan op de nummer 1.

Nummer 1: Microgynon 30

Deze pil voert al jaren de boventoon in de top 10 van anticonceptiepillen. In 2005 werd de Microgynon 30 441.000 keer verstrekt door de apotheek. De 2e anticonceptiepil in deze lijst, de Lovette, heeft 1.5 keer minder verstrekkingen. De Microgynon 30 is een zogenaamde tweede generatie anticonceptiepil. Zes strips Microgynon kosten ongeveer 16.

Nummer 2: Lovette

De Lovette is ook een tweede generatie anticonceptie pil. Deze pil bevat dezelfde hoeveelheid progestageen, maar een langere hoeveelheid oestrogeen. De Lovette werd in 2005 38.000 voorgeschreven en is iets prijziger dan de Microgynon 30.

Nummer 3: Yasmin

De Yasmin pil is sinds 2001 op de markt en stijgt gestaag ieder jaar in aantal verstrekkingen. De Yasmin anticonceptie pil staat bekend als de pil waarmee je gewicht verliest. Dit is echter een fabeltje. De Yasmin pil bevat drospirenon, een progestageen. Drospirenon zorgt voor vochtverlies, geen vetverlies dus.
De Yasminpil heeft evenals de Dianepil een gunstig effect op acné. Daarnaast nemen menstruatieklachten af, zoals stemmingswisselingen en gespannen borsten.
Vlak na het op de markt komen van de Yasmin pil kwam de pil negatief in het nieuws: de anticonceptiepil zou een verhoogde kans op trombose veroorzaken. Tal van onderzoeken hebben dit echter ontkracht.
De Yasminpil kost ongeveer het dubbele van de Microgynon 30.

Nummer 4: Stediril 30

Stediril heeft exact dezelfde samenstelling als de Microgynon 30 en is dus ook een tweede generatiepil. Het grote verschil tussen beiden is dat Microgynon 30 de fabrikant Schering heeft en Stediril de fabrikant Wyeth. Wyeth is echter nog helemaal op de markt gekomen in Nederland en heeft vrij weinig aan marktverovering gedaan.

Nummer 5: de prikpil (DepoProvera 150)

De prikpil is een alternatief voor de pil die oraal ingenomen wordt. De prikpil is een goed alternatief voor de orale pil voor vrouwen die de pil onregelmatig innemen, om welke reden dan ook. De prikpil is ook een gewilde vorm van anticonceptie voor bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapte seksueel actieve vrouwen.
De prikpil bestaat uit hormooninjecties die om de ongeveer 12 weken herhaald moeten worden. De prikpil bevat geen oestrogeen, enkel een progestageen en is daarmee geschikt voor vrouwen die slechte reactie vertonen op oestrogenen. Ook heeft dit een voordeel voor vrouwen die borstvoeding geven, want oestrogeen remt de melkproductie.
In het begin kan men last hebben van bloedverlies, dit gaat na verloop van tijd vanzelf weer over. De prikpil wordt circa 17.000 keer per jaar verstrekt.

Nummer 6/7: Marvelon en Trigynon

De Marvelon pil en de Tryginon anticonceptiepil worden beide zo'n 14.000 keer per jaar verstrekt.

De Marvelon is een derde generatie pil en bevat een soort progestageen (desogestrel) dat minder kans geeft op verergering van acné dan ander gebruike progestagenen. De kans op trombose neemt echter wel iets toe in vergelijking met tweede generatiepillen.

De Trigynon anticonceptiepil is de enige drie fasen pil. Bij de Trigynon neemt de hoeveelheid progestageen iedere week iets toe en ook de hoeveelheid oestrogeen wisselt. Hiermee wordt gepoogd zoveel mogelijk de natuurlijke menstruatiecyclus na te bootsen. Bij de Trigynon is het van groot belang dat je de juiste pil op het juiste moment inneemt.

Nummer 8: Microgynon 50

Dit is de enige pil in de top 10 die wat zwaarder is. De Microgynon 50 bevat namelijk niet de gebruikelijke 30 microgram oestrogeen, maar 50 microgram oestrogeen. Dit geeft een iets grotere kans op trombose in de slagaderen. Deze pil wordt dan ook voornamelijk voorgeschreven aan vrouwen met veelvuldige doorbraakbloedingen. De pil wordt ongeveer 12.000 keer verstrekt.

Nummer 9/10: Mercilon en Femodeen

Mercilon en Femodeen zijn derde generatiepillen. Ze worden circa 9.000 voorgeschreven en bevatten dezelfde hoeveelheid progestageen als Marvelon maar iets minder oestrogeen.

De Diane-35 pil

De Diane pil is een beetje een vreemd geval en is daarom niet opgenomen in de top 10. Het primaire doel van Diane-35 was namelijk bruik als een anti-acné middel. Men ontdekte op een gegeven moment dat de pil een beginnende zwangerschap negatief beïnvloedt en wordt daarom nu ook toegepast als anticonceptiemiddel.
© 2008 - 2014 Melod, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuwe anticonceptiepil: de natuurlijke pilDe anticonceptiepil is een van de meest gebruikte en betrouwbaarste anticonceptie voor vrouwen. Miljoenen vrouwen gebrui…
Prikpil: anticonceptiePrikpil: anticonceptieAnticonceptie zorgt ervoor dat er geen bevruchting plaats vind. Er zijn veel vormen van anticonceptie. Een ervan is de p…
Qlaira, de nieuwe anticonceptiepilQlaira, de nieuwe anticonceptiepilAnticonceptie voorkomt dat vrouwen zwanger worden. De pil is de meest gebruikte anticonceptie. Er is nu een nieuwe antic…
Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieEen vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieHet gebruik van anticonceptie wordt in onze huidige maatschappij zo normaal gevonden dat bijna niet voor te stellen is d…
Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Veel vrouwen zijn vaak bezorgd over ongewenst zwanger worden. Ook terwijl ze voorbehoedsmiddelen of anticonceptie gebrui…

Reageer op het artikel "Anticonceptiepil top 10"

Reactie

Dus, 15-05-2013 23:05 #1
Diane-35 is ontwikkeld als anticonceptiemiddel maar gelabeld als anti-acné middel. Dit omdat het hoge hormoonwaarden heeft en omdat streng gelovigen en tieners met strenge ouders het middel toch kunnen kopen.

,,Nee mam, ik ben niet aan de pil. Dit is een middel tegen acné."

Infoteur: Melod
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!