InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schildklier - Te snelle werking

Schildklier - Te snelle werking

Schildklier - Te snelle werking Schildklier - te snelle werking. Een te snel werkende schildklier is een schildklieraandoening, die vele verschillende klachten kan geven. Schildklierproblemen of schildklier-stoornissen hebben een grote impact. De schildklier is weliswaar een klein orgaan, maar heeft een grote invloed. De schildklier geeft een hormoon af dat het tempo bepaalt van vele lichaamsprocessen. Als de schildklier te snel werkt i.c. te veel schildklierhormoon maakt, spreekt men van hyperthyreoïdie.

Schildklier Hormoon Stoornis

De schildklier wordt door de hypofyse aangezet tot de aanmaak en afgifte van de schildklierhormonen door middel van het schildklierstimulerend hormoon TSH (throid stimulating hormone). De schildklier heeft jodium nodig voor de productie van het schildklierhormoon (dat uit het bloed gehaald wordt). T4 is het schildklierhormoon, hetgeen in de lever wordt omgezet in T3. Als de schildklier normaal werkt, wordt er precies voldoende T4 hormoon gemaakt en in T3 omgezet (zie voor een uitgebreide uiteenzetting het artikel Schildklier en Bijschildklier ).

Te snel werkende Schildklier

Bij een te snel werkende schildklier is er sprake van een effect op de hypofyse. Bij een te snelle werking of anders geformuleerd: als de schildklier te veel schildklierhormoon maakt, wordt de afgifte van TSH uit de hypofyse onderdrukt. (Bij een te trage werking is dit andersom). In dit artikel wordt specifiek ingegaan op de te snel werkende schildklier; de te traag werkende schildklier wordt besproken in het artikel Schildklier - Te trage werking .

Hyperthyreoidie - snelle werking Schildklier

Hyperthyreoïdie is de officiële benaming voor een te snel werkende schildklier; er is dan sprake van een te veel aan schildklierhormonen. Er zijn verschillende vormen van hyperthyreoïdie. Hyperthyreoïdie is dus een ziekte ten gevolge van een te grote hoeveelheid schildklierhormoon. Het is mogelijk dat dit het gevolg is van inname van schildklierhormoontabletten, maar over het algemeen is dit het gevolg van een te actieve schildklier. Dit probleem kan ontstaan doordat iemand antistoffen tegen de eigen schildklier vormt, die aangrijpen op de receptoren die de schildklier stimuleren tot een hogere hormoonproductie. Hierdoor ontstaat een ontsteking van de schildklier met als gevolg een te hoge hormoonafscheiding. Ook kan bv. de ziekte van Graves (Basedow, struma, krop) de oorzaak zijn (zie hieronder). De genoemde schildklieraandoeningen vertonen gedeeltelijk een overlappend beeld.

Snel werkende Schildklier - Hyperthyreoïdie Oorzaken

Een te snel werkende schildklier kan, zoals gezegd, verschillende oorzaken hebben. Een te snelle werking van de schildklier komt in verschillende varianten voor, o.a:
  • Ziekte van Graves (Basedow): een auto-immuunziekte. Dit is een afwijking van het afweersysteem, die vrij plotseling kan optreden (en overwegend bij jongeren voorkomt). De afweercellen vallen het eigen lichaam i.c. de schildklier aan. De reden waarom deze ziekte ontstaat, is vooralsnog niet bekend. Er is bij deze ziekte sprake van zwelling van de schildklier (struma), uitpuilende ogen (exoftalmus) en een te snelle hartslag (tachycardie). Dit geheel samen wordt de Merseburger trias (woonplaats van Basedow) genoemd
  • Ziekte van Plummer: een schildklieraandoening waarbij de schildklier te groot wordt (struma, krop, goiter) en dientengevolge te veel schildklierhormoon aanmaakt
  • Toxisch Adenoom: een (goedaardige) knobbel in de schildklier, waardoor er een te snelle schildklierwerking ontstaat.
Een te snel werkende schildklier komt het meeste voor bij vrouwen van ca. tussen de 25 en 50 jaar.

Schildklier te snel werkend Symptomen

De schildklierhormonen (thyroxine en tri-joodthyronine) regelen de intensiteit van de stofwisseling. Bij teveel aan schildklierhormonen zal de stofwisseling (te heftig) worden aangespoord. Bij een te snel werkende schildklier kunnen er verschillende verschijnselen optreden, mede afhankelijk van de oorzaak, maar ook omdat deze aandoening zich niet bij iedereen op gelijke wijze manifesteert.

Hyperthyreoïdie (mogelijke) symptomen kunnen zijn o.a:
  • gewichtsafname, vermagering bij goede eetlust
  • vermoeidheid
  • nervositeit
  • gejaagdheid
  • snel geïrriteerd
  • kortademigheid
  • snel zweten
  • snelle hartslag (ca. >100 p.m. in rusttoestand) (tachycardie).
  • onregelmatige hartkloppingen, hartritmestoornis (boezemfibrilleren)
  • hogere ochtendtemperatuur (> 36.8)
  • warmte-intolerantie
  • warme (vaak vochtige) huid
  • dunnere huid
  • spierzwakte, spierslapte
  • spiertrillingen (tremoren) in vingers bij gestrekte hand
  • diarree (darmklachten, meer darmperistaltiek)
  • soms oogklachten*
  • ogen groter dan normaal i.c. opengesperde, bolle, uitpuilende ogen* (exoftalmus)
  • moeite om oogleden te sluiten* (* meestal bij ziekte van Graves, struma)
  • struma (krop of goiter): vergroting van de schildklier
  • ontregelde menstruele cyclus

  • In verder gevorderd stadium: vaak en veel overgeven, snel uitgeput en
  • verandering van ooglenssterkte/cilinder of scheeftrekken oog (scheelheid).

Snelle schildklierwerking Diagnose Behandeling

Diagnose te snelle schildklierwerking
De diagnose wordt gesteld met behulp van een bloedonderzoek. In het bloed is de hoeveelheid TSH (het regulerende hypofysehormoon) terug te vinden. Door middel van bloedonderzoek kan dus worden vastgesteld of de schildklier te snel (of te traag werkt). Een verlaagde hoeveelheid TSH wijst op een teveel aan schildklierhormoon i.c. een te snelle werking van de schildklier. Door meting van het hormoon TSH kan worden nagegaan of de hyperthyreoïdie primair of secundair is - in het eerste geval is de TSH zeer laag, in het tweede geval hoog. En verder is een beeld van T4 en T3 een belangrijke factor. Een bepaling van het actieve schildklierhormoon T3 en/of de voorfase daarvan (T4).
De laatste tijd komt echter steeds vaker naar voren dat dit bloedonderzoek niet altijd een duidelijk beeld geeft i.c. niet voldoende is. Het kan gebeuren dat deze test een uitslag geeft binnen de normaalwaarden, terwijl er wel degelijk sprake is van een verstoorde schildklierwerking. Meer informatie is te vinden in Schildklier Problemen Middelen & Tips .

Behandeling te snelle schildklierwerking
Voor de behandeling van een snel werkende schildklier wordt meestal een medicamenteuze aanpak geïndiceerd. Het is mogelijk de werking van de schildklier medicamenteus te remmen of blokkeren met o.a. Carbimazol en Thiamazol, waardoor de klachten kunnen verminderen of verdwijnen. Ook worden wel Bèta-blokkers (o.a. Metoprolol en Propanolol) ingezet. Bèta-blokkers vertragen de hartslag en verminderen stoornissen in het hartritme. Hierdoor verminderen de symptomen i.c. klachten van een te hoge schildklierwerking; de schildklierwerking zelf verandert echter niet.
Bij de medicamenteuze schildklierbehandeling wordt vaak wel schildklierhormoon bijgegeven, daar er anders een tekort ontstaat. Om deze reden voegen artsen dus vaak een schildklierhormoon (b.v. levothyroxine en liothyronine) toe. Op deze manier blijft de hoeveelheid schildklierhormoon die in het lichaam vrijkomt beter onder controle.
Na een bepaalde behandelperiode kan de behandeling bijgesteld of gestaakt worden om te bekijken of er weer een genormaliseerde schildklierwerking ontstaat. Indien dit niet het geval is, wordt meestal een groot deel van het schildklierweefsel vernietigd middels toediening van een dosis radio-actief jodium (hetgeen zeer selectief in de schildklier wordt opgenomen). Over het algemeen zal iemand dan levenslang schildklierhormoon moeten blijven gebruiken. Indien dit niet voldoende helpt kan soms een operatie noodzakelijk zijn, waarbij (een deel van) de schildklier wordt verwijderd.

In sommige gevallen verminderen schildklierklachten als er wat meer rust genomen wordt. Onderzoek en behandeling blijft echter belangrijk (bij sommige artsen moet hier flink op aangedrongen worden).

Natuurlijke middelen en Supplementen Hyperthyreoïdie

Voorbeelden van natuurlijke middelen, homeopathische middelen en supplementen, speciaal op hyperthyreoïdie afgestemd zijn o.a:
  • Lycopus europaeus
  • Lycopus virginicus van A. Vogel
  • Lycopus (176) van Hofman
  • Neurocrien (273) van Bloem

Ook heeft Siberische Ginseng (Eleutherococcus) een gunstige werking, zie Gezonde Kruiden
Naast (samen met) deze middelen blijken o.a. supplementen als Selenium, Zink, Omega vetzuren en Anti-oxidanten een heilzame werking te hebben.
Zie voor een uitgebreide uiteenzetting over geschikte middelen en supplementen bij schildklierproblemen

Het beste is natuurlijk om de keuze voor en inname van middelen in overleg met de huisarts te doen (met name bij zwangerschap en borstvoeding).
Gerelateerde artikelen
Struma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
Te snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingTe snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingHyperthyeroïdie is de naam voor de ziekte waarbij de schildklier te snel werkt. Er wordt dan een overschot aan schildkli…
Struma, krop: opgezwollen of vergrote schildklier klachtenStruma, krop: opgezwollen of vergrote schildklier klachtenDe schildklier is gelegen aan de voorkant van de hals, achter de adamsappel. Het ligt vlak voor de luchtpijp en het heef…
Schildklieraandoening: de ziekte van PlummerSchildklieraandoening: de ziekte van PlummerBij mensen die de ziekte van Plummer hebben is er sprake van een te snel werkende schildklier die vergroot is. In de sch…
Schildklierafwijking: welke schildklier klachten zijn er?Schildklierafwijking: welke schildklier klachten zijn er?De schildklier is een klein vlindervorming orgaan, dat zich onderin de hals bevindt, tegen de luchtpijp aan. Het orgaan…
Bronnen en referenties
  • Seminars (van o.a.) Biodynamics
  • Autodidactische research

Reageer op het artikel "Schildklier - Te snelle werking"

Reacties

Monique Tigchelaar, 18-09-2014 10:43 #75
Hallo ik ben Monique
Ook ik ben geholpen aan een te snel werkende schildklier! Eerst medicijnen en dat was slechts tijdelijk… Toen is er na weer een kuur medicijnen besloten om een radioactieve pil over te gaan, en inderdaad even zo'n ander half jaar ging het redelijk, al moet ik wel zeggen dat ik van uiterst euforisch naar helemaal down ging qua emotie!
Lichamelijk beter maar de hormoon huishouding wilde niet zo vlotten en ben ook aangekomen na deze pil zo'n acht kilo!
Hier baalde ik enorm van want je hebt er zelf geen enkele invloed op dat voelt heel gek. Nu zo'n ander half jaar later is het weer foute boel. Voel me niet lekker kortademig moe bibberig al twaalf kilo afgevallen in zo'n twee maanden dus weer naar de arts en geprikt
En helaas het is weer niet goed zou nu weer naar de internist moeten want de kans is groot dat mijn schildklier weer werkt!
Lichamelijk wil ik graag maar ben bang wat te doen…? En weer aan te komen
Weet ook niet of het echt gevaarlijk is medisch gezien? Zijn er misschien meerdere mensen die dit verhaal herkennen? Of weten of het kwaad kan? Buiten de lichamelijke ongemakken hoop wat te horen
Alvast bedankt voor jullie luisterend oor Gr

René, 20-01-2014 17:27 #74
Hallo,
Ik ben René. 47 jaar en heb een jaren geleden (was toen 29) gehoord dat ik een te snel werkende schildklier had. Feitelijk waren mijn klachten pijn in spieren en gewrichten, snel zweten en last van warmte. Eigenlijk heb ik daarna verder niets ondernomen. Nu sinds een jaar kreeg ik klachten van allerlei aard. Slechter zien, tranende ogen, diarree. Meer gewichtsverlies, verergerde pijn in spieren en gewrichten, krachtsverlies in de spieren, Nervositeit, vermoeidheid, sneller geïrriteerd, tintelingen in de arm en ellenboog met soms ook een dood gevoel op 1 plek in de ellenboog, Hartkloppingen en kortademig. Vandaag waren de bloeduitslagen binnen en blijkt dat de schildklier klachten blijkbaar verergerd zijn. Morgenmiddag heb ik een afspraak bij de huisarts en dan weet ik meer. Ben enorm zenuwachtig nu.

Lisette, 04-10-2013 16:41 #73
Oproep aan Danielle :)

Beste Danielle,

Wat fijn om je verhaal te lezen (geplaatst op 16-09-2013). Ook ik heb last van een te snel werkende schildklier maar voel weinig voor de behandeling die internist voorstelt (insteek is zeer negatief; moet er rekening mee houden dat ik een slokje moet nemen). Ik wil dus heel graag het adres weten van de acupuncturist waar jij bent geweest. Ik heb op internet al wat zoekopdrachten gedaan maar vind weinig resultaten die aansluiten bij wat ik zoek. Alvast dank!

Groetjes
Lisette

Danielle, 16-09-2013 16:11 #72
Beste mensen,

Ik schrik van alle verhalen die ik hier onder lees. Ik ben Danielle 27 jaar en in januari werd er ontdekt dat ik de ziekte van graves (auto-imuunziekte) en dus een te snel werkende schildklier. Bloedonderzoek, echo van mij schildklier. Mijn schildklier waarde was 54 terwijl deze maar 20 mag zijn. In 5 maanden 26 kilo afgevallen, kon het gelukkig hebben. Heel erg warm! Trillende handen, hartslag die continu 2 keer zo hoog is. Oplossing volgens de internist. Jaartje medicijnen, werkt het niet dan een slok radioactief jodium (maar ik wil graag binnenkort een kindje) of operatief verwijderen. Nou ik weet niet wat jullie vinden maar ik vond dit allemaal geen oplossing. Je lichaam vergiftigen terwijl ze niet eens weten of het werkt, dat moet je maar afwachten. Dus ik heb tegen mijn internist gezegd dat ik graag op onderzoek uit zou willen om te kijken of er via de homeopathische weg een optie is. Zonde van mijn tijd kreeg ik te horen, ik kon niet onder controle blijven en ze zou me met 3 maanden wel weer terug zien. Ik ben inmiddels 8 maanden verder en al mijn klachten zijn verdwenen en het probleem is opgelost. Door middel van acupunctuur is het probleem opgelost. Ik bleek niet tegen vaccinaties te kunnen en aangezien wij die hier in Nederland allemaal krijgen had ik een probleem. In plaats dat de vaccinatie mijn lichaam hadden versterkt heeft het mijn imuumsysteem aangetast. Gevolg dat ik een auto-imuumziekte kreeg en deze er voor heeft gezorgd dat het de zwakke plek (mijn schildklier) in mijn lichaam ging aanvallen. Medisch gezien kunnen ze dit niet onderbouwen aangezien ze weinig tot niets van auto-imuumziektes afweten. En er niet gelooft wordt in acupunctuur.
Ik voel me in elk geval weer fantastisch! Kan alles weer. En kan nu zonder zorgen proberen om zwanger te worden. Ik blijf wel 1 keer per maand naar de acupuncturist gaan maar dat is om me lijf weer aan te sterken zodat ik hier nooit meer last van krijg. Mocht er nog iemand vragen hebben dan beantwoord ik ze graag. PS: Zoek wel naar een goed aangeschreven acupuncturist, er zijn ook een hoop kwakzalvers.

Groetjes en succes!
Danielle

Mieke, 03-09-2013 23:09 #71
Hallo, mijn naam is Mieke. Ik ben 56 jaar en bij mij is sinds januari een te snelwerkende schildklier geconstateerd. Ik had hartkloppingen- trillende handen- gewichtsverlies 14 kilo in een zeer korte tijd. Stemmingswisselingen en zeer zeer moe. Ik heb hiervoor Strumazol geslikt en betablokkers. Na een tijd kreeg ik hevige brandende rode uitslag over mijn gehele lichaam. Andere medicijnen gehad maar daar werd het nog erger van. Gestopt. 4 weken geen medicijnen gehad alleen de betablokkers. Dit bleek volgens mijn internist te komen van een allergische reactie van de Strumazol. De enige oplossing was de radioactieve slok (is gewoon een capsule hoor)poliklinisch. Deze heb ik gehad eind juni 2013 ben 14 dagen heel heel moe geweest maar tot mijn grote vreugde begon ik hier na ontzettend goed op te knappen. We zijn nu in september en ik voel me goed zoooooo goed ik kan wel een gat in de lucht springen. Heb weer energie voor 10 ben weer vrolijk. Het enige minpuntje is nog dat mn oogleden wat opgezwollen zijn door vocht wat ik vasthoudt. Nu ben ik zo n typje wat alles uizoekt en heb een homeopatisch middel Phyto-diur gevonden wat vochtafdrijvend is en ook goed is tegen wallen dus denk ook oogleden.Ga het maar eens proberen.
Hoop dat ik hiermee iemand geholpen heb. ik wil er maar mee zeggen slik niet teveel van die rommel als Strumazol enz enz want mijn internist heeft gezegd dat ik dit eerst een jaartje zou moeten proberen en als het niet baat dan alsnog een jodium slok moet hebben.
Waarom niet meteen die slok, ben blij dat ik hem gehad heb.

Succes en beterschap
Mieke

Feikje vd Werf, 11-06-2013 19:29 #70
Hallo,
hoe reageert een te snel werkende schildklier op cafeine? graag hoor ik van u.
groeten feikje

W., 26-09-2012 13:13 #69
Hallo. Ik heb een vraag over de schildklier. Kan een snelle schildklier slechts eenmalig zijn?

Een halfjaar geleden heb ik een schildklier gehad die 'op hol geslagen was'. Sporten kon ik niet meer, viel af, at veel, veel pijn in de borststreek en mijn haar viel uit. Ook had ik een heel zenuwachtig gevoel in me armen en benen. Ik werd doorgestuurd naar een internist en daarbij kreeg ik de medicijnen Strumazol en Propanolol. Ze dachten eerst aan de ziekte van Graves omdat ik rode jeukende ogen had en mijn ogen waren toen ook wat vergroot. Uit de schildklierscan bleek dit niet en ik moest ook meteen stoppen met de medicijnen omdat mijn hartslag zeer laag was. Volgens de internet had ik 'gewoon' even een snelle schildklier. Daarna voelde ik me ook steeds beter worden. Ik kwam weer wat aan, kon weer normaal sporten en zat weer lekkerder in mijn vel. Echter nu een halfjaar later lijk ik weer wat klachten terug te krijgen. Soms last van me ogen, gewicht-schommelingen, zenuwachtige gevoel, moe etc.

Ik lees echter nergens iets over een tijdelijke snelle schildklier (tenzij bij een virus o.i.d.). Echter had ik geen struma, geen dikkere nek, helemaal geen brok in me keel of pijn in me keel, geen koorts en ook trad het niet op na een bevalling (geen kinderen).

Perry, 24-08-2012 14:59 #68
Hoi ook ik heb al een jaar of 4 een te snelle schilklier met graves Ik heb nu 2 keer binnen een half jaar een nucleaire slok gehad want na de eerste keer was hij weer te snel nu na de tweede keer ligt hij bijna stil en moet ik 150mg euthyrox slikken, maar ik blijf zo ontzettend moe heeft er iemand een idee hoe ik daar vanaf kom? Ik heb trouwens het idee dat mijn oudste dochter van 15 ook iets aan haar schildklier heeft maar de bloeduitslag is goed, maar kan dat eigenlijk niet geloven heeft iemand ervaring met een urinetest
dat schijnt beter te zijn. Reacties zijn zeer welkom. Gr Perry

Kiki, 08-06-2012 03:32 #67
Ik heb een vraagje, ik ben 20 jaar. Ben 1.70 en weeg 48 kg. ik heb altijd last gehad van ondergewicht. Mijn dokter zegt dat ik juist blij moet zijn met mijn bouw. Alleen ik wil er een kilo of 5 bij. nu heb ik veel gelezen, te snelle stofwisseling, stofwisselingsziekte, vitamine B12 tekort en ik word er een beetje bang van. Ik lees op forums dat mensen zeggen da je maar meer moet gaan eten. Ik eet de hele dag door. vette hap, veel koolhydraten, veel eiwitten, pinda's. en nog meer gaan eten is echt geen optie. Ooit komt er een paar kg bij, maar die is er ook meteen weer af met inspanningen. Kan iemand mij een beetje een indicatie geven wat bij mij aan de hand is.?

Fleurtje, 23-12-2011 14:13 #66
Voor iedereen die belangstelling heeft voor de psychische achtergrond van de schildklier, raad ik aan naar de bieb te gaan en het boek van Christiiane Beerlandt te pakken en te kijken bij de schildklier. Voor mij was het nuttige informatie.

Kimberley Pex, 27-11-2011 11:55 #65
Renata en Hennie, ik wil jullie héél veel sterkte toewensen. Wat 'n hel met die schildklier. Ik ben nu met acupunctuur begonnen(struma en cyste en wisselende waardes) en in januarie weer 'n levend bloed analyse. Ook heb ik ik spongiadruppels gekregen van de orthomoleculair arts. De reguliere methodes zijn erg heftig… Ik las wel dat schildklieraandoeningen vooral ontstaan na traumatische ervaringen. Ook door chronische pijn. Mijn Crohn- met tig operaties- heeft er behoorlijk ingehakt. Ik ben op zoek naar balans, wat kun je meer doen, na veel hectiek. En gooi maar alles eruit, 'n mens moet al zoveel slikken, als iets sjeisse is is dat nou eenmaal zo, niks verbloemen en opkroppen. Mensen horen graag leuke verhalen, en dat t goed met je gaat, nou als 't 'ns niet zo is, jammer dan. En als ze afhaken zijn 't ook geen vrienden, of "liefhebbende familie". Goede tijden, slechte tijden, en de goede tijden komen er ook weer aan! Sterkte allemaal.

Hermien, 06-10-2011 16:11 #64
Heb sinds een 7-tal maanden last van een te snelwerkende schildklier. Heb struma genomen en toen werkte ze te traag, moest van de dokter iets anders nemen om ze te activeren. Heb dit niet genomen want wou met de homeopaat proberen. De schildklier na behandeling met kruiden blijft superactief. Weet geen raad meer, moet ik dan toch maar met de medicatie strumazol verder gaan? Had nevenwerkingen, oa. haaruitval, misselijkheid.

Renata, 01-09-2011 15:29 #63
Ik ben net 16 geworden. En toen ik op vakantie was, had mijn tante al door dat er een verdikking op mijn hals was. Na een paar dagen begon het te groeien en nu heb ik een enorme verdikking op mijn hals. Ze hebben al bloed getrokken, gisteren een scan gemaakt. De dokter van bij den scanner was in shok. Ze zei dat tussen 0-5% normaal was, en zei dat ik 23% heb. Ik vraag me af of het wel gevaarlijk is. Want ik besef nog altijd niet dat ik het heb. Alles beweegt bij me. Mijn handen, benen. Heb geen kracht meer, heel erg verdunt. Bloeddruk kan stijgen tot 170 op 110… Krijg bijna geen adem binnen. Ik ben bang dat ik op school daardoor slecht zal gaan studeren. Heeft iemand mss meer informatie voor me? Alvast bedankt.

Naturewoman, 15-07-2011 09:23 #62
Ik heb ooit een iets te snelle schildklierwerking gehad, heb daar pilletjes voor geslikt, na ongeveer driekwart jaar was het weer OK. Nu, zo'n 18 jaar later, heb ik last van: hartkloppingen zodra ik ga liggen om te slapen die ik helemaal in mijn hoofd voel; word ook wakker met hevige hartkloppingen; zere keel; gevoel dat 'mijn huid in brand staat'; het wordt beter als ik ontlasting heb gehad, dus het lijkt erg met de darmen in verband te staan. Ik ben nerveus, maar dat ben ik mijn hele leven al, en heb een snelle stofwisseling, ook altijd al gehad, en ben mijn hele leven al dun. De schildklierwaarden in het bloed waren steeds OK. Er is me gezegd dat ik een angststoornis heb en er is me Cipralex voorgeschreven (in Nl. bekend als Lexapro), maar dat neme ik nu al een half jaar en het helpt helemaal niet. Zou ik toch een licht te snelle schildklierwerking kunnen hebben? (Ik ben glutenintolerant en volg sinds een half jaar ene glutenvrij dieet; maar ook glutenintolerantie schijnt in verband te kunnen staan met schildklierprobleem.)

Hennie, 28-04-2011 09:54 #61
Hallo lotgenoten,

Ik ben helaas ook schildklier patient, het is nu de derde keer dat het terugkomt. Toen ik 25 jaar was werd er geconstateerd te snelle schilklier, het was niet prettig al die bijwerkingen. 2e keer in het jaar 2000, toen zat ik echt te shaken op de stoel en hij werkte zo snel dat ik de bekende slok kreeg (Jodium). Je moet dan 3 dagen in een speciale kamer ziekenhuis Bronovo. Mijn schilklier werd iets beter maar ik kreeg na 2 maanden dikke ogen, de dokter dacht dat ik vocht vast hield, dus schreef hij vochtafdrijvers voor. Hielp niet, en ogen werden slechter dikke randen rond m'n ogen en net of er korrels in zaten. Ik ben zeker 1.5 jaar heen en weer Rotterdam oogziekenhuis gereden en hier internist. Er werd ondertussen al geconstateerd dat ik de oogziekte van Graves/basedown had. Het was een hel kan ik jullie vertellen, Feb 2002 werd ik geopereerd, en hel grote en zware operatie in Rotterdam door Professor Bosch die mij al die tijd behandelde. Er waren nog iets van complicaties met het linkeroog die nog 2 keer is geopereerd, maar het resultaat was super mooi. Het duurt even maar je bent weer blij na zo'n vreselijke tijd. Nu April 2011 heb ik weer bloed laten prikken want ik voel me al maanden niet prettig, haaruitval, moe, ect ect. En ja hoor het is weer de schilklier, maar nu te traag en slik ik thyrax. Ik keek op deze site om dat ik bang ben met een te trage schildklier ik mijn oogziekte weer terug zou krijgen… ohhhhh ik hoop het niet ik zou gek worden? Wie oh wie kan mij er iets over vertellen.

Een ongeruste vrouw Hennie

Jo-Ann, 04-04-2011 06:55 #60
Ik had 7 jaren terug last van snelle schildklier, maar dit is vanzelf weer genormaliseerd, ik kreeg wel medicatie van de dokter, maar ik dronk het niet, want het had een vervelende nasmaak!Ik wil nu wel weten of ik ooit eens wel last zal hebben van deze snelle schildklier.

Martine, 19-03-2011 09:33 #59
Naar aanleiding van de verschrikkelijke gebeurtenissen in Japan, krijgen we weer dagelijks spotjes te zien op tv, i.v.m. kernongevallen. Ik heb zelf ook een schildklierziekte en las op de bijsluiter dat mensen met o.a. te snel werkende schildklier, HYPERTHYROIDIE, deze jodiumtabletten NIET mogen innemen. Ik vind het dan ook heel jammer dat deze belangrijke informatie nergens in artikels online staat, zoals deze van mens-en-gezondheid…

Carina, 09-03-2011 15:34 #58
Zijn er soms ook enkelen onder jullie waar een te snel werkende schildklier is geconstateerd doordat er een lymfoedeem in beide benen was gevonden. Lymfoedemen onstaan meestal door slecht werkende schildklier of hartproblemen. Na medicatie voor de schildklier met strumazol, gaan dan de oedemen weg of is dit blijvend?
En dan nog een vraagje: ik verga van de jeuk; alhoewel niets te vinden is dus ook geen roodheid of uitslag te bemerken zou ik me kunnen kapotkrabben zowel over het ganse lichaam als op mijn hoofd; mijn huid geeft enorme warmte af net of ik tegen een chauffauge hebt gestaan. Deze jeuk heb ik ondertussen reeds een maand en ik gebruik nog maar 10 dagen Strumazol dus daar zou het niet mogen van zijn. Is dit misschien een symtoom van de schildklier of het lymfoedeem? Zijn er soms nog mensen die dit ervaren hebben of hier enige kennis in hebben?

Charlie, 15-02-2011 16:41 #57
Veel van jullie stellen vragen aan de mensen hier, met name ''Is er iets mis met mijn schildklier?''. Alleen de dokter en de bloedtesten die jullie hopelijk hebben ondergaan geven daar antwoord op. Een onrustig gevoel in de buik is niet zomaar Hyper. Ik denk niet dat er een dokter bestaat die dit zonder bloedwaarden vast zou stellen, laat staan een doorsnee mens wat hier komt lezen. Daarnaast zie ik een paar keer staan dat mensen nog klachten hebben na een stabiele schildklierwerking. helaas duren de klachten vaak wat langer door dan aan te tonen is in het bloed tijdens de behandeling. Hier zie je weer hoe triest weinig informatie en begeleiding er is.

Chantal, 09-02-2011 10:18 #56
Ik heb sinds een paar dagen last van mijn darmen (diaree en krampen), hoofdpijn, een snelle hartslag (hogere bloeddruk) en een zenuwachtig gevoel in mijn buik wat ik niet thuis kan brengen. Nu ik bovenstaande lees en de reacties van jullie hier beneden zie vraag ik me af of ik iets aan mijn schildklier heb. Eerst dacht ik dat ik misschien zwanger was, maar als ik alles na ga is die kans klein. Weet iemand wat ik nu het beste kan doen en of dit misschien zo is?

Ramon Vb1, 25-01-2011 19:17 #55
Hey

ik ben een jonge van 19 jaar met een te snelle schilklier of spijsvertering
in mijn familie komt het gemiiddelild voor dat de meeste mannen slank zijn en aanzetten rond halverwege de 20
dat denkt mijn dokter ook.
maar ik eet mijn avondeten een vol bord en 15 minuten erna eet ik ook vanalles tot ik naar bed ga zon beetje altijd al.
ik heb van gezond naar ongezond eetpatroon zoals sla vet, sporten, gain weight en egt alles wat je maar kan verzinnen zonder medische hulp.

wie weet wat het is of wat ik kan doen

Sharon, 06-11-2010 22:38 #54
Goedenavond,

Afgelopen Januari bleek dat ik een zeer snel werkende schildklier had.
Ik bleek hier al waarschijnlijk anderhalf jaar mee rond te lopen echter nooit actie ondernomen door een arts.
Vanaf de ziekte van Graves geconstateerd werd in januari, kreeg ik per direct Strumazol en betablokkers.
Mijn voornaamste klachten waren een hoge hartslag (soms wel bijna 180 per minuut) opgejaagd gevoel, snel geïrriteerd en ontzettend moe. Helaas bleek ik een allergische reactie te hebben op de Strumazol. Daar dat ik vervangende medicijnen kreeg maar al snel kreeg ik hier reumatische klachten van en voelde mij er ook niet beter op.
In Maart is toen een gedeelte van mijn schildklier verwijderd.
Nu, een half jaar later slik ik Euthyrox 100 en mijn schildklier is rustig.
Echter heb ik nog steeds ontzettend veel last van een snelle hartslag en hartkloppingen (alsof mijn hart een slag overslaat).
Kan dit samenhangen met de ziekte van Graves? Ook al is mijn schildklier nu stabiel?
Sharon

Claudia123, 17-10-2010 22:58 #53
Goedenavond allemaal. Ik heb sinds anderhalf jaar een te snelle schildklier, na een half jaar medicijnen ging het perfect maar merk aan mijn klachten dat ik het weer terug heb.
Nu ga ik morgen naar de dokter om mijn bloed te laten prikken en als het zo is dan krijg ik een jodiumslok.
Ik zou graag alle soorten reakties hierop krijgen. Hoelang duurt zoiets en hoelang duurt het voordat je van je klachten af bent enz enz enz

Evelien, 09-10-2010 10:49 #52
Hoi mijn naam is evelien ik heb last van een gejaagd gevoel alsof je door en muur wilt rennen maar er helemaal geen kracht voor heb ook moeite met slikken heb wel veel honger maar eten gaat slecht door dik gevoel bij me strottehoofd voel me snel zenuwachtig en snel verdrietig wordt er gek van ben bij de dokter bloed wezen prikken krijg woensdag uitslag. door dit artiekel en jullie beschrijvingen lijkt het voor mijn gevoel op een te snelwerkekende schildklier ben trouwens ook veel afgevallen voel me daar ook niet goed door heeft iemand tips voor dat rot gevoel in mijn keel zodat ik weer wat meer kan eten.

Esther Spee, 26-08-2010 18:21 #51
Ik heb altijd een te snel werkende schildklier gehad en gebruikte hiervoor strumazol. Maar steeds bleven mijn waardes schommelen. Uiteindelijk doorverwezen naar de internist en toen heb ik de slok gekregen. Maar nu werkt hij weer te langzaam en slik ik Thirasx en strumazol. Is dit normaal? Ik wordt wel steeds zwaarder en val niets af ondanks mijn sporten. Ook voel ik me depressief en moe en lig ik halve nachten wakker. Heeft iemand hier ervaring mee?

Carol, 23-07-2010 11:50 #50
Beste allemaal. Zolang als ik mij kan herinneren ben ik dun maakt niet uit of ik veel of weinig eet. Soms de hele dag geen honger, maar soms is de honger ook niet te stillen. Regelmatig overgeven, nav misselijkheid. Vaak hartkloppingen, kortademig en zelf een tijdje last gehad van hyperventilatie. Hele dunne huid en snel 'klamme handen'/zweten (ik voel volgens anderen wel altijd koud aan). Altijd gejaagd en trillende handen en vermoeid. De laatste tijd ook hele moeie spieren. Ik heb een hekel aan de dokter, maar ik begin er nu wel last van te krijgen. Daarom even op internet gekeken en herken me ontzettend in de symptomen die hier genoemd staan. Wat nu? Ben bang dat de dokter (weer) zegt dat ik rustiger aan moet doen. Symptomen lijken wel te verergeren in tijden van stress, maar ligt het echt alleen maar daar aan?
Ik wens iedereen hier veel succes toe en hoop dat jullie je snel beter voelen. Groetjes

Roosje, 03-06-2010 00:42 #49
Beste allemaal, sinds 2009 is er bij mijn moeder ook geconstateerd dat ze een te snelle schildklier heeft bij mij is dit geconstateert sinds jan.2010 nu een paar maanden verder zijn ze nog steeds bezig met bloedonderzoeken en daar word ik nu toch wel een beetje gek van. nu ik de symptomen heb doorgenomen en allemaal over een komen heb ik het zelf maar geconstateerd en geeft het mij alleen maar de drang om de web pagina af te drukken en onder mijn huisarts zijn neus te leggen. het is kennelijk wel erfelijk aangezien mijn oma(dus ook aan mijn moeders kant) precies hetzelfde heeft.
ik had alles al geprobeerd van vitamines tot homeopathie maar niets helpt. kortom mocht iemand dezelfde symptomen hebben, ga gelijk naar je huisarts en mocht hij het niet geloven blijven aandringen want het is echt wel iets om je zorgen over te maken.
Allemaal heel veel succes.
Groetjes Roos

Marjon, 25-05-2010 11:31 #48
Vraagje. Sinds maart weet ik dat ik de ziekte van Graves heb. Ik heb meteen medicijnen gekregen, waar ik heel erg allergisch voor was. Daarmee gestopt en nu aan de PTU. Allen werkt mijn schilklier nu weer te langzaam en ben ik erg aan het aankomen. Heeft iemand van jullie een oplossing of weet iemand hoe het nu verder gaat?

Roos, 11-05-2010 10:57 #47
… anders gezegd; homeopathie, natuurgeneeskunde, bioresonantie, etc. helpen uiteindelijk niet, maar geven je valse hoop en kosten je veel tijd en geld! Jarenlang heb ik op deze wijze geprobeerd om mijn schildklierproblemen op te lossen. Uiteindelijk heb ik mij laten adviseren door een endocrinoloog. Sedert jaren voel ik mij door schildkliermedicatie weer prima. Ik wens iedereen veel wijsheid en beterschap toe!

Roos, 11-05-2010 10:03 #46
Lieve mensen, uit ervaring weet ik dat schildklierproblemen niet op een natuurlijke manier is te behandelen. Dus ga gewoon naar een arts en laat het behandelen. Uiteindelijk zal je je weer helemaal goed voelen. Sterkte!

Geke, 23-04-2010 18:04 #45
Mijn partner en ik zijn sinds 4 jaar bij elkaar. Hij heeft een te snel werkende schildklier waarvoor hij in het verleden behandeld is met strumazol en thyrax. Toen wij elkaar net kenden, was hij daar pas mee gestopt en leek het goed te gaan. Ongeveer een jaar later begonnen een aantal klachten terug te komen maar omdat hij zich niet shakey voelde, was er volgens hem niks aan de hand. Sinds die tijd heb ik het idee dat de klachten erger worden. Hij is voortdurend moe maar kan bijna niet in slaap komen. Hij klaagt over brandende ogen en is enorm snel geïrriteerd. Verder heeft hij heel vaak last van diarree, klaagt over pijnlijke en vermoeide benen en kortademigheid. Na lang aandringen van mijn kant heeft hij uiteindelijk weer een keer de huisarts bezocht. Deze heeft hem doorverwzen naar de specialist die vervolgens een radioactieve slok adviseert. Mijn partner weigert dit pertinent en wil ook geen medicatie meer. Volgens hem valt het allemaal wel mee. Uiteindelijk heb ik hem zo ver gekregen dat hij een natuurgeneeskundige heeft bezocht. Echter met de adviezen en middelen die hij heeft gekregen, doet hij niks. Ik wordt er langzamerhand moedeloos van en het kost me steeds meer moeite zijn 'buien' te tolereren. Bij het minste of geringste zit hij op de kast, niets kan hij rustig doen, overal wordt hij mega opgefokt van. Ik mag me er vooral niet mee bemoeien want het gaat mij niks aan (zegt hij). Maar het gaat mij wel aan want ik leef met hem samen. Zijn er partners van schildklierpatienten die dit herkennen en mij tips en tricks kunnen vertellen hoe hier mee om te gaan?

Marisa, 09-04-2010 12:34 #44
Ik heb eeb te snel werkende schildklier maar ik val niets af. Na mijn bevalling ben ik 20 kilo afgevallen. Hier is na 5 maanden geen verschil in. Net is geconstateerd dat ik een snel werkende schildklier heb. Ik hou vocht vast. Kan dit?

Arjun, 09-04-2010 00:16 #43
Kan snel werkende schildklieren veroorzaakt worden door het gebruik van wiet en hasj?

Gerrit Plasman, 18-12-2009 13:02 #42
Hilda, mijn vrouw (20-07-1940), heeft al jaren problemen met haar gezondheid en vond dat ze tegen een muur opliep. Door het kiezen van een andere huisarts is alles in een stroomversnelling gekomen. Ze werd verwezen naar een reumatoloog en uit dat onderzoek kwam een niet goed werkende schildklier naar voren. Na het bloedprikken werden de volgende waarden vastgesteld: Thyroid stimulerend hormoon 7,8 (te hoog) en T4 vrij throxine 14,7 (normaal). Hierna kreeg ze Euthyrox 25 voorgeschreven, maar na zes weken was de TSH-waarde nog hoger geworden. De dokter adviseerde om nu een paar weken niets in te nemen en te zien hoe dat gaat. Maar nu lees ik in INFO-NU dat Euthyrox 25 een medicijn is dat gebruikt wordt voor een te langzaam werkende schildklier. Kunt u mij uit mijn droom helpen of is het toch het verkeerde medicijn voor haar?

Wendy, 29-09-2009 13:22 #41
Hallo, bij mij is van alles mis, maar wat is nog niet duidelijk. Vanmorgen was ik bij de huisarts omdat ik pijn op de borst had. Een veel te hoge bloeddruk van 160-95. Hier gaat nog een verhaal aan vooraf. Voor mijn chronische rugklachten gebruikte ik Zaldiar (pijnstillers die morfine bevatten). Ik kamp ook al lang met buikklachten en diarree, duizelingen en misselijkheid. Hiervoor kwam ik bij de internist. Hij heeft bloedonderzoek gedaan en er bleek iets met mijn natriumgehalte te zijn en de lever enzymen waren ook niet in orde. Waarschijnlijk het gevolg van de pijnstillers. Hij adviezeerde Amitriptiline met paracetamol te gebruiken. Ik kreeg hier zoveel last van dat ik daar mee ben gestopt. Ik gebruik nu alleen paracetamol. De buikklachten namen toe en ik kreeg het steeds meer benauwd en kreeg pijn op de borst. Ik dacht dat dit met de medicijnen te maken had, maar wilde toch weten of het niet met m'n hart te maken had. De huisarts constateerde een te hoge bloeddruk en hoge hartslag. Verder was het wel goed. Hij vroeg of er op schildklier was geprikt. Het zou dus kunnen zijn dat deze te snel werkt. Dit moet ik navragen van hem aan de internist. Maar als ik zo de symptomen lees herken ik wel veel waar ik ook last van heb. Heb jaren antidepressiva's geslikt. Voel me vaak gejaagd en ben altijd moe. Ook de diarree en buikklachten bestaan al heel lang. Alleen val ik niet af ik ben zelfs zoals mijn arts zegt mollig. Nu heb ik 11 jaar geleden een MOLA gehad en toen was mijn schildklier ontregeld, maar later wel weer hersteld. Er is wel vaker op gecontroleerd maar altijd was het goed? Ik weet nu niet wat ik allemaal moet denken. Het enige wat ik wil is me weer goed voelen zodat ik weer wat met mijn kinderen kan doen. Is er iemand die mij wat meer kan vertellen hierover.

Ben, 29-09-2009 07:47 #40
Ik heb een bloedonderzoek laten doen en ze konden niks vinden. Toch heb ik last van veel symptomen en een gevoel alsof er altijd een dikke brok in me keel zit. Kan het zijn dat het bloedonderzoek iets niet goed heeft gezien?

Jort, 28-09-2009 15:14 #39
Ik herken mijzelf heel erg in de symptomen die hier worden weergegeven. Ik ben ook al een half jaar tegen het depressieve aan, omdat ik er niet achter kan komen wat er op lichamelijk gebied met me aan de hand is.

Alle symptomen die worden gegeven kloppen zo'n beetje. Heel erg zenuwachtig altijd waardoor je maag en darmen ook raar aanvoelen. Heel gejaagd gevoel, snel zweten bij warmte en sporten. En alle andere dingen die worden gezegd. Het rare is alleen dat ik een man ben en dus absoluut niet afval. Ik blijf zo'n beetje 88 kilo steeds, wat ik ook eet.

Zou dit passen bij een probleem met de schildklier?

Patty, 12-09-2009 10:35 #38
Ik ben 23 jaar en heb net te horen gekregen dat mijn schildklier veelste snel werk. Ik heb de ziekte van Graves. Op dit moment slik ik stru… nogwat en hartmedicijnen. Ik ben al jaren onwijs opgejaagd, trillerig, overmatig zweterig, emotioneel, overmatig moe en duizelig. Kan de ziekte sluipend aan het licht komen? met andere woorden. kan ik er al maaden, misschien wel jaren last van hebben?

Over 5 weken krijg ik een capsule met radioactief jodium. Hoe lang moet ik rekeing houden dat het duurt voordat ik me weer beter ga voelen? op dit moment kan ik namelijk niet werken.

Verder heb ik nog een belangrijke vraag: Mijn gewicht is drastisch toegenomen. Dat is vreemd, omdat het meestal voorkomt dat je gewicht afneemt. Mijn hongergevoel is niet te stillen. Ik woog 50 en weeg nu 66 kg. Mijn buik heeft hier het meeste onder te lijden. Gaat dit ook weer weg? En komt dit vaker voor? Mijn buik is keihard, het lijkt 1 brok spier en dat is het toch echt niet.

Monique, 08-09-2009 22:44 #37
Sinds het begin van dit jaar stopte de menstruatie, had ik het voortdurend bloedheet, sliep slecht, gewrichtspijn, vermoeid, uitgeput, hongerig, zenuwachtig, kortafgemeten, onrustige benen etc. Waar ik het meest last van had was vergeetachtigheid en ik had moeite met spreken (pijn in keel, zoeken naar woorden, moeite om mij op een gesprek te concentreren). Ook mijn werk, een "praatberoep" had ik daar erg veel last van. Ik functioneerde steeds slechter en werd daar redelijk wanhopig van. Ging steeds meer opschrijven, maar ik had het gewoon niet meer op een rijtje. En als iemand mij wees op één van mijn blunders spuwde ik vuur en maakte ruzie (ik ben blij dat ik nu even thuis ben). Ik dacht aan de opdringende, onafwendbare, alom heersende overgang, want alle vrouwen om mij heen leken mijn klachten te delen (ik ben 48). Gelukkig naderde de vakantie, ik voelde vreselijk veel stress in mijn lijf, en was doordrenkt van het gevoel aan vakantie toe te zijn. In het vliegtuig leek mij een ontploffing een aanvaardbare optie, was ik van alles af… De alarmbellen gingen rinkelen toen ik in de vakantie maar niet tot rust kwam, geen seconde op een (lig)-stoel kon blijven zitten en geen glaasje wijn meer bliefde (héél bijzonder voor mij!). Na de vakantie bloed geprikt, hele foute boel (zéér hoge TSH). Nu aan de strumazol en kom eindelijk weer een beetje tot rust. krijg het weer op een rijtje.
Moraal van dit verhaal; over serieuze klachten niet kletsen met vriendinnen en andere dames. Die hebben namelijk overal nog veel meer last van, weten precies wat je voelt en het gaat wel weer over. Als het niet goed voelt NAAR DE DOKTER! Doen hoor. Beter keertje te veel dan te weinig.

Mevr E. M. van Veen Bindels, 26-08-2009 16:02 #36
Drie jaar geleden werd bij mij een TSH waarde geprikt van 0.40 onder en 4.30 boven, en vanmorgen bleek na het opnieuw bloed prikken dat de waarde nu was 0,007 met een onderwaarde van 0,4 en een bovenwaarde van 4,3 en mijn vraag is nu wat daarvan de consequentie is.

Estefania, 14-08-2009 23:23 #35
Hallo allemaal! 2 jaar geleden werd bij mij een te trage schildklier ondekt. ik slik Euthyrox 75 elke dag. Vier weken geleden moest ik voor controle mijn bloed laten prikken. Een paar dagen later begon ik weer klachten te krijgen: vermoeidheid, onverwachte zweet, depressieve gevoelens, en ik vermeed het contact met familie en vrienden omdat ik het snel benauwd kreeg. Ik ging met deze symptomen naar mijn huisarts om ook nog de resultaten van mijn bloed te vragen. Al in de wachtkamer kreeg ik het meteen benauwd, en toen ik bij mijn arts was, barste ik onverwacht in tranen. Vermoeidheid, zei mijn arts, want met mijn schildklier was alles in orde. Vermoeidheid? Tijdens mijn vakantie, en ik ben niet eens een feestbeest, ik ga rond 22-23 naar bed. De "rare" verschijnselen gaan niet weg. en ik voel me nu ook nog eens schuldig tegenover miijn familie omdat ik snel geirriteerd en benauwd raak als ik bij mensen ben. Is dit normaal? ook als je de "juiste" hoeveelheid hormoon slikt?Groetjes, Estefania

Sil, 11-08-2009 00:42 #34
Ik heb midden juni bij mijzelf een bult ontdekt aan mijn hals. Ben er mee naar de huisarts geweest. Gelijk doorverwezen naar het ziekenhuis. ondertussen al 3 keer bloedgeprikt, een echo en een scan verder. nu word ik donderdag 13.08.2009 geopereerd en gaan ze de bult weghalen.

Mariska, 16-07-2009 09:57 #33
Bij mij is 3 jaar geleden een te snel werkende schildklier geconstateerd. Na 2 keer een pillen kuur (strumazol en Thyrax) krijgen ze de schildklier niet onder controle. Vrijdag 17.07.2009 moet ik radio actief jodium innemen en dan gedurende 2 weken enkele omgangs regels in de gaten houden. Ik hoop dat het werkt. Momenteel heb ik Beta blokkers omdat ik minimaal 1 week voor de behandeling moet stoppen met de strumazol. We wachten af.

G., 28-06-2009 22:57 #32
Sinds december 2007 is bij mij ontdekt dat ik een te snelwerkende schildklier heb. Ik kwam er achter omdat me nek er raar uit zag. Naar dokter gegaan die stuurde me gelijk naar ziekenhuis en ik had veel symptonen. Me ogen waren 'bol' dus gewoon naar voren gegaan zeg maar, me iris was helemaal vrij en dat heb ik normaal niet. Ik at heel veel en kwam niet aan etc, me hart ging heel snel, slapen heel weinig. Heel veel sympthonen. Nu juni 2009 is nog steeds amper minder, als ik medicijnen vergeet dan ben ik weer terug bij af. Ik heb Strumazol (dat is om je schildklier rustiger te krijgen) en Thyrax, dat is om op dat niveau te houden. Ik moest nu weer stoppen met Thyrax en in september moet ik een radioactieve pil nemen. Hopelijk wordt het dan weer normaal! Op zich heb ik er niet zo'n last van, alleen me hart, dus sporten houdt ik gewoon niet vol. En vind vervelend als me nek zo dik is! maar dat is meer uiterlijk. Ook heb ik wel last van zonallergie door de medijcenen, maar dat gaat altijd heel snel weer weg.

Anke, 06-06-2009 13:41 #31
Hallo,

Ik ben sinds 3 weken mama van een hele mooie dochter. Nu hebben ze bij haar een verhoogde schildklierfunctie ontdekt. De kinderarts zegt dat ik me er geen zorgen over moet maken en ik moest met 2 weken weer terug komen.Hij verwachtte dat het dan niet meer te hoog was, maar helaas hij is nog altijd te hoog. Mijn man heeft gebeld met de kinderarts dus ik begrijp er niet al te veel van. Haar waarde is 25 en die moet 22 zijn. Is dat nu veel te hoog? Kan dat kwaad voor mijn kindje? Maak me er toch wel zorgen over. Gelukkig komt ons meisje wel goed aan ( want ze woog 2120 bij haar geboorte),maar ze huilt geregelmatig, is veel wakker. Haar armen en benen zijn heel erg bewegelijk.Het lijkt af en toe wel een drift kikkertje… Komt dat door die verhoogde schildklierfunctie? Wie kan mij helpen want ik maak me er echt wel druk over.Ik moet nu weer met 2 weken met haar terug naar de kinderarts en dan gaan ze het weer controleren dus ik hoop dat dan alles in orde is. Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Anke

Gerda, 17-05-2009 16:58 #30
Al sinds december heb ik heel veel last van rug en schouderklachten. Ook mijn voet doet sinds enkele weken veel pjn. Hiervoor zijn er diverse bloedonderzoeken gedaan en daar kwam o.a uit dat mijn schildklier te snel werkt, ook bij het herhalingsonderzoek. Voor mijn gewrichtsklachten ben ik doorverwezen naar de reumatoloog. Ook ben ik een aantal keren behandeld door een manuele therapeut, zonder resultaat. Kan het zijn dat de klachten iets te maken hebben met de werking van de schildklier, of is het toeval?
Gerda

Lettie, 29-04-2009 16:13 #29
In 2002 is bij mij een snel werkende schildklier vastgesteld. Ik was onnoemelijk moe en had een heel zenuwachtig gevoel en een veel te hoge hartslag. Toen behandeld met strumazol en schildklier stimulerend hormoon. Het duurde zeker 3 maanden eerdat de verschijnselen afnamen. Het beste is om even wat rustig aan te doen (Ook ik heb een eigen zaak en een gouden tip, vergeet 't maar). Op een gegeven moment was toch alles goed… Tot een goed jaar later. Weer het zelfde, al kwamen er toen zo zachtjes aan steeds meer klachten, zoals slecht slapen, opvliegers, spier en gewrichtspiin en mijn darmen waar geheel van slag. Dus weer aan de strumazol, na een tijd weer alles in orde en kreeg ik een derde aanval. Mocht toen eens naar de internist. Er werd toen vastgesteld dat ik de ziekte van Graves had. Ben toen behandeld met radioactief jodium (jan 2007). En jawel, na nog een half jaar waren mijn bloedwaarden oke. Alleen mijn lijf voelde niet oke en nog steeds niet. Heb bij de internist ook herhaaldelijk gezegd dat ik last had van mijn buik en gewrichten en zo. Daar wordt jammer genoeg te weinig op in gegaan en jne blijft met de sorus zitten. Echt lekker zit ik nog steeds niet in mijn vel. Ik zou zeggen. Probeer toch zo snel mogelijk bij een goede internist te komen, om alle bijwerkingen, in zoverre je die nog niet hebt te voorkomen!

Marion, 27-04-2009 09:29 #28
Er is verleden week geconstateerd dat ik een te snel werkende schildklier heb (ik had eerder een te langzame verwacht omdat ik er niet dunner van word en altijd moeite heb met afvallen). Ik heb wel veel symptomen maar juist dat dunner worden niet en dat is wat je toch altijd hoort over een te snelle schildklier. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

Nardi Nekeman, 08-04-2009 20:17 #27
Hallo lot genoten, ik heb vanaf zomer 2005 een te snel verwerkende schildklier. Daar heb ik eerst strumazol voor gekregen. Hij bleef erg wisselen. Dan weer een te snel werkende en dan weer een te langzame. Toen heeft de internist mij de radio actief jodium capsule aanbevolen. Dan zou ik van de klachten af zijn. Deze waren: slecht slapen, erg moe, vanaf 2005 tot nu 20 kg aankomen in gewicht waardoor je allerlei gewrichts klachten krijgt, vreselijk veel transpireren dag en nacht. En nu, na 4 jaar heb ik nog een veel te snel werkende schildklier. Weer zijn de tabletten aangepast. Nu slik ik sinds een paar maanden euthyrox 75. Ook heb ik de 125 al gehad. Ik weet het niet meer. Ik vind het vreselijk, want ik voel mij echt…
Groetjes Nardi

Elly B., 24-02-2009 22:42 #26
Hallo lezers, bij mij hebben ze een week geleden ook een te snelwerkende schildklier ontdekt, dit is voor mij de eerste keer, graag zou ik meer willen weten of tips om mij beter te voelen, ik heb heel veel last van huilbuien, constant een zenuwachtig gevoel, ik denk dat mn hart op hol slaat maar dat zit tussen mn oren, heb een drukke baan(eigen bedrijf) en kan hierdoor niet goed functioneren, ik zou graag ervaringen van andere delen en mischien heb jij de goude tip dat bij mij wonderen verricht.
groeten Elly

Martine, 22-02-2009 16:09 #25
Hoi Karin,

Ook ik heb een te snel werkende schildklier. Er word eerst bloed geprikt en gekeken hoe hoog de vrije t3 en t4 zijn. Aan de hand hiervan kun je medicijnen krijgen (vaak strumazol) die er voor zorgen dat je schildklier tot rust komt. Dit slik je gedurend een jaar. Op den duur is het schildklier hormoon zo afgenomen dat je er vervangende hormonen bij moet gaan slikken (thyrax) zo ben je goed in gested en kun je naar behoren functioneren. Na een jaar (met tussendoor regelmatig bloedonderzoek) moet je dan weer stoppen en gaan ze via bloedonderzoek kijken of je schildklier wer normaal functioneerd of dat hij nog steeds te snel werkt. Als dit het geval is kun je weer aan de medicijnen of gaan voor een radioactief slokje wat de problemen defenitief van verhelpen. De klachten die kje beschrijft horen helemaal bij een snelwerkende schildklier. Als ik jou was zou ik nu eerst geen bloed gaan geven. Het duurd een tijd voor je je weer oke voelt en je hebt nog heel veel energie nodig hoor. Straks ga je namelijk ook nog afvallen (hoort er bij hoor ben zelf ook in 2 maand tijd 11 kilo kwijt geraakt) en dan heb je veel energie nodig om door te kunnen gaan met alleen al je gewone simpele dagelijkse dingen.
Als ik je nog een tip mag geven ga naar een internis deze zijn er meer in gespecialiseerd en kunnen bij problemen sneller handelen. Vaak is er een wacht tijd om bij een internist te kkomen, dan kun je er maar beter alvast zijn.
Sterkte met alles wat er gaat komen en denk vooral goed aan je zelf,

Groeten Martine

Karin, 07-01-2009 15:24 #24
Ik heb een vetbult laten wegsnijden in een ziekenhuis. Daar hoorde ik dat ik een ruisje op het hart heb. Bij de cardioloog heb een een echo ecg holterkastje fietstest en bloedtest gehad. Alles was goed. Ik heb alleen een beetje teveel kalk op 1 hartklep zitten. Maar uit de bloedtest kwam dat ik een te hoog werkende schildklier heb. Nu wist ik daar helemaal niets van dus ben ik op internet gaan zoeken. Dinsdag moet ik naar de huisarts en die zal me waarschijnlijk nog een keer naar het lab sturen.
In het ziekenhuis vertelde me de arts dat ik mocht kiezen tussen de huisarts of de internist. Ik zei de huisarts is dichterbij huis dus dat vind ik dan makkelijker. Mocht het nodig zijn kan hij me wel weer naar het ziekenhuis toe sturen. Ik zit nu dus zelf zoveel mogelijk te lezen over te snel werkende schildklier.
De vragen die ik nu heb zijn: 1 moet ik nu levens lang medicijnen slikken? 2 Kan ik er weer vanaf komen? Kenmerken die ik meteen herken maar nooit vragen bij heb gesteld zijn deze. Snel geiriteerd kunnen raken. Soms zenuwachtig ben om naar mijn werk te gaan terwijl dat nergens voor nodig is. Soms snel moe te zijn, geen zin hebben in dingen in de avonden te plannnen. Ik heel graag veel thuis ben en me soms ook licht depresief te voelen. Soms snel kunnen zweten onverklaarbaar. Verder voel ik me goed en normaal Ik werk 2 dagen per week Ik ben 38 jaar oud. doe 2 keer per week aan hardlopen. Voel me best fit.

En nu ben ik erg onzeker. Wat nu? Ik was van plan om binnenkort bloed te gaan geven. Kan ik dat nu nog wel doen? Ik ben wel blij met deze pagina. Heel erg fijn. Bedankt.

Sandra Mercelina, 05-12-2008 23:51 #23
Ik heb twee dagen geleden te horen gekregen dat ik een te snel werkende schildklier heb, ik vind het ook fijn om meer over die ziekte te weten. Graag zal ik een reactie toevoegen als het zover is. Bedankt.:-)

Martien, 28-11-2008 21:50 #22
Ik heb al vaker een te snel werkende schildklier gehad, en nu moet ik straks (over een aantal week) een radioactieve jodiumslok. Deze keer heb ik andere klachten dan de vorige keren, zoals hele dikke benen door veel vocht vast houden, spierpijn in de benen en veel hoofdpijn. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien ook dezelfde klachten laat het me dan weten.

Mar, 26-11-2008 19:14 #21
Beste Abramsen,

Ik hoop dat je ondertussen naar de huisarts ben geweest en je zoon heb laten nakijken op een te snel werkende schildklier, want dit zijn duidelijke symptomen van een te snelwerkende schildklier. IK ben op advies van mijn moeder naar de huisarts geweest, omdat zij vond dat mijn ogen zo raar stonden en ik bleef ook maar afvallen. Bleek dat ik een veel te snelle schildklier had. Binnen 6 weken zat ik bij de internist in het ziekenhuis en daar werd ook geconstateerd dat ik een oogziekte had.Éen op de zoveel krijgt dat bij een snelwerkende schildklier. Ik heb last van opgezwollen oogleden waardoor ze er dik uitzien. Ik ben aan de medicatie gegaan en kwam weer aan en kwam ook steeds meer tot rust. Tot mijn schildklier tot rust is gekomen kunnen ze weinig aan mijn ogen doen. Daarna zal er een oogspecialist aan te pas komen om mijn ogen weer te corrigeren. Ik moet tot die tijd mijn computergebruik tot een minimum beperken (turen naar een beeldscherm is heel slecht), een zonnenbril dragen tegen fel licht en 's nachts op 2 kussens liggen om de druk op mijn ogen te verlichten. Als je er niets aan doet kan het je gezichtsvermogen beperken dus ga naar een arts. Een kennis van mij heeft een dochter die geboren is zonder schildklier en daar is goed mee te leven al zal zij niet snel dezelfde klachten krijgen. Het is niet leuk om te horen, maar het is te genezen en goed mee te leven.

gr. Mar

Raffaella, 26-11-2008 16:57 #20
Ik heb al een lange tijd last van vreselijke hongergevoel in me buik, en ik eet super veel! Ik kan echt zakken patat leeg eten alles en na een kwartier heb ik weer honger! Ik ben 154, meestal woog ik 46 kilo en nu nog maar 42! Ik ben ook erg moe en kan de hele dag doorslapen. Nou dacht ik misschien is het me schildklier? Maar ik ben bang om naar de dokter te gaan!

Celia, 12-11-2008 09:58 #19
Ik heb sinds iets meer dan een jaar van allerlei symptomen last. Ik heb 4 kinderen en heb tot nu toe altijd al gedacht dat dat mijn symptomen een gevolg waren van de druktes en de combinatie gezin - kinderen. De symptomen zijn devolgende : hartkloppingen (soms wil m'n hart eruit), overmatig zweten, kortademigheid, snel geprikkeld, veel moe( krijg dikwijls opmerkingen van anderen dat ik er moe uit zie), sinds kort heb ik ook haaruitval. Ik ben al naar de dokter geweest, vooral voor mijn haaruitval (heb kale plek). Bloed laten nemen : geen specifieke opmerkingen. Ook niet wat de schildklierwerking betreft. Ik heb dit artikel gelezen en ik begin toch te vermoeden dat het iets met m'n schildklier te maken heeft. Ik heb een grote eetlust, heb dikwijls honger, maar kom niet aan. Heeft iemand tips? Kan ik nog meer onderzoeken laten uitvoeren betreffende de werking van m'n schildklier?

Nilifer Karkide, 22-10-2008 19:31 #18
Hallo… sinds kort weet ik dat ik een te snel werkende schildklier heb. Ik was eigenlijk naar de dermatoloog geweest omdat ik nog altijd puisten kreeg op mijn leeftijd (37) en na een bloedtest bleek dus dat ik schildklierstoornissen had… En heb bijna alle symptomen die bij een te snelwerkende schildklier hoort (waarover ik altijd klaagde en nooit niks aan deed omdat ik een hoge pijngrens heb). Ik dacht eerder dat is door stress… Blijkbaar niet! Als ik nu niet naar de dermatoog geweest was, wist ik niet dat ik deze ziekte had, en was ik misschien in het ziekenhuis beland voor eenderwat. En dat is het laatste wat een mens wil!

Abramsen, 01-09-2008 16:34 #17
Kan deze klacht; bolle ogen en erg actief, veel eten toch erg slank bliven ook met de toedinning van medicatie tegen astma iets te maken hebben? Mijn zoon is 10 jaar oud en sinds 4 weken wordt ik er steeds door andere op gewezen dat hij wel erg slank is en dat zijn ogen iets wat uitpuilend zijn. Ik maak me erg veel zorgen hierover. Graag iets… Hopelijk is er weinig aan de hand. Er is een nichtje die de schildklieren in het geheel moet missen (aangeboren). Vriendelijke groet.

ilze

Jorinde, 31-08-2008 16:33 #16
Hallo, Ik heb aan mijn zwangerschap een te snel werkende schildklier over gehouden. De internist vertelde me dat het best vaak voor kwam bij zwangere vrouwen. En dat de natuur er voor zorgt dat ie na zoveel weken weer stabiel zou worden. Dat is bij mij ook gebeurd, alleen vertelde hij mij dat het binnen nu en 10 jaar zoiezo terug zou komen. We willen graag weer een tweede kindje en vraag me af hoe dat dan tijdens m'n zwangerschap allemaal zal gaan verlopen, loop ik dan nog steeds gewoon onder controle bij de verloskundige of wordt je dan beter in de gaten gehouden en loop je dus bij een gynaceloog?

Mieke Roest, 06-08-2008 11:17 #15
Ik heb een te snel werkende schildklier en slik strumazol en thyrax. Alleen krijg ik nu haaruitval. Gaat dit over? Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Mieke, bij sommige mensen blijft dit; bij anderen is het tijdelijk. Dus helaas geen eenduidig antwoord. Een middel dat haargroei en haarkwaliteit bevordert zijn omega vetzuren. Informatie hierover kun je vinden in het artikel Omega 3 6 9 (ook in de rubriek Mens en Gezondheid hier op InfoNu in de subrubriek Gezonde Voeding). Hopelijk heb je er wat aan!
Sterkte ermee,
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Jessy, 02-08-2008 21:25 #14
Hallo, ik ben net 16weken zwanger (3de kindje) en ben terug op controle moeten gaan bij mijn gynaecoloog omdat er een sterk vermoeden is van een te snel werkende schildklier. Ik weet dat ik wel best eerst de definitieve uitslag afwacht, maar ik ben toch liever op voorhand goed ingelicht. Ben constant moe, maar niet de normale moeheid. Verschrikkelijk en heb zelfs al een tijdje in het ziekenhuis doorgebracht… uitdrogingsverschijnselen. Kon geen eten of drinken binnen houden… constant braken, maar ozo een dorst en toch kwam het er terug uit. Hoop dat jullie me hier toch een beetje gerust kunnen stellen ivm de zwangerschap. Kan ik hierdoor mijn kindje verliezen? Hartelijk dank voor jullie antwoord/reaktie. Reactie infoteur, 23-08-2008
Jessy, voor zover ik weet zal je je kindje hierdoor niet verliezen. Wel is het erg/ extra belangrijk om goed gecontroleerd, gemonitoord te worden en eventuele medicatie goed af te stemmen (goed ingesteld te worden)
Om klachten eventueel te verminderen zou je kunnen kijken in het artikel Schildklier Problemen Middelen & Tips (link hier naartoe vind je in het bovenstaande artikel) of ook in de artikelen Zwangerschapskwalen Tips en Zwangerschap Gezonde Tips, zijn misschien dingen te vinden, waar je iets aan hebt.

Hopelijk komen hier ook bezoekers die je misschien tips kunnen geven uit eigen ervaring met schildklierporblemen tijdens de zwangerschap.
Heel veel sterkte met een goed verloop van je zwangerschap!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Naly, 28-07-2008 05:15 #13
Hoi Mieke Roest, ik ben 25 en heb al jaren problemen met mijn snel werkende schildklier. Nu gaat het beter en ben ik zwanger van mijn eerste baby. Ik heb lang strumazol gehad, en ben er nooit van aangekomen. Dus je kan jezelf geruststellen, Veel gezondheid met het gebruiken van de medicijnen.

Mira van Bree, 24-07-2008 23:14 #12
Ik woon in Belgie, maar zoek veelal op nederlandse websites naar informatie over de schildklier, omdat je daar gewoon veel meer te weten komt. Ik weet sinds een 4-tal maanden dat ik last heb van een te snel werkende schildklier. Had last van hartkloppingen, ademnood, vermoeidheid, zweten, dikke enkels, struma.
Ik neem sinds de diagnose 3 medicijnen: Strumazol (om de schildklier stil te leggen), Elthyrone (noodzakelijk hormoon bij te nemen) en af en toe Atenol (om mijn te snelle hartslag naar beneden te halen). Elke maand heb ik een bloedonderzoek om de pillenmix goed af te stemmen. Sinds enige tijd merk ik dat ik lichamelijk en emotioneel niet meer mijn oude ik ben… Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Mira, het blijft vervelend he om je niet meer de oude te voelen, lichamelijk en emotioneel! Misschien heb je er wat aan om het artikel Schildklierproblemen Middelen& Tips ook te lezen. Mogelijk staan er dingen in waar je wat aan hebt, die je lekkerder doen voelen (naast de medicatie die je nu hebt).
Sterkte ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Mieke Roest, 22-06-2008 22:18 #11
Bij mij is net een te snelle schildklierwerking ondekt. Op zich maak ik me hier niet zo druk om en denk dat het met medicijnen goed te behandelen is. Mijn grote zorg is echter dat je er enorm van aankomt omdat je schildklierwerking wordt stilgelegd en de hypofyse dit moet overnemen. Normaal zou ik niet bang zijn om wat aan te komen maar ik ben al veel te dik (obesitas). Wie kan mij vertellen hoeveel je ong. aankomt met het gebruik van strumasol. Ik hoor graag ervaringen van jullie. Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Mieke, ik kan je in ieder geval zeggen dat het van persoon van persoon kan verschillen of en hoe veel je aankomt. Het is niet bij iedereen hetzelfde. Lijkt me wel extra lastig voor je als je ook last hebt van obesitas.
Hopelijk reageren er nog anderen met soortgelijke ervaringen en kunnen ze je mogelijk tips geven.
Sterkte ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Lenie, 09-06-2008 12:59 #10
Ik heb ook al jaren schildklier problemen heel hoge hartslag en heel voelbaar in mijn borst en afvallen, gebruikte altijd carbimazol waar ik heel veel baat bij had en ging een hele tijd goed zonder medicijnen maar vandaag hoorde ik dat het weer fout was wat ik natuurlijk zelf al voelde.moet nu weer op gesprek bij de arts en zal nu wel een slok worden, hoop dat dat me van de problemen af zal helpen. Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Lenie, hopelijk gaat het ondertussen weer goed of beter met je?
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Kelly, 06-06-2008 16:00 #9
Hoi slosse, ingrid
ik heb al sinds mijn 12e een te snel werkende schildklier (sind die tijd zijn ze erachter gekomen) en ik heb ook de radioactieve pil genomen etc. (ik ben nu 25)
als je vragen hebt, kun je mij mailen! ik weet er echt alles van…! Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Kelly, bedankt voor je sympathieke aanbod, fijn!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Slosse Ingrid, 01-04-2008 23:25 #8
Ik ben al naar verschillende dokters en professors geweest toch heb ik nog altijd niet de juiste diagnose gekregen. Kan mij moeilijk neerleggen bij de situatie, ik heb angst voor de radioactive pil alstevens voor een operatie. Wat als het schildklierhormoon in pilvorm niet aanslaat of geregeld kan worden? Is er dan nog een weg terug? Kan iemand mij helpen A.U.B. Groeten Ingrid Reactie infoteur, 04-04-2008
@ Ingrid, de reageerfunctie deed het even niet. Alsnog in antwoord op je reactie. Ik kan me voorstellen dat het woord radio-actief je afschrikt, maar het is wel in een aangepaste en veilige disis hoor! Voor specifieke vragen en om mensen te vinden met soortgelijke ervaringen, kun je het beste naar de site www.gravespatienten.nl gaan en je vraag daar op het forum voorleggen. Het beste advies komt vaak van lotgenoten die weten waar je het over hebt. Mogelijk komt er hier op InfoNu ook een reactie van iemand met een soortgelijke ervaring. En nog een andere tip: misschien kun je iets uit het artikel Schildklier Problemen Middelen & Tips halen, waar je iets aan hebt (link hier naar toe staat in dit artikel en onder het kopje verwante artikelen).

Sterkte en succes met het verdere verloop!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Bolle, 17-03-2008 10:04 #7
Hoi,
ik ben mama van 4 kinderen en ben voor de 2 de keer getrouwd.
ik wou heel graag nog een kind.
tot ik het grote nieuws hoorde dat ik zwanger was al 9 weken.
maar, er kwam een maar!
ik moest voor de schildklieren naar een specialist iets niet in orde.
2 dagen later kreeg ik bloedverlies en s'nachts verloor ik ons kindje
nu hoor ik dat ik geen kinderen meer mag hebben daar ik een zware ziekte aan de schildklieren heb en dat ik deze al een jaar heb.
de huisarts had me niets verteld
ik neem het haar kwalijk dat ik mijn droom baby kwijt ben en dat ik geen kinderen meer wag hebben
donderdag wordt ik dan ook voor goed geopereerd en ik vind het geestelijk heel moeilijk om er met mijn partner over te praten.
ik was dan ook blij dat ik even hier kon praten
ik dank jullie allen Reactie infoteur, 18-03-2008
@ Bolle, wat vreselijk verdrietig dat dit je overkomen is!
Wat erg! Heel veel sterkte gewenst met de verwerking van dit verdriet en ook veel sterkte gewenst met de operatie!

Bedankt voor je reactie en als je nogmaals je hart wilt luchten na de operatie, doen hoor…!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Mb, 18-01-2008 16:02 #6
Hoi sinds een week weet ik dat mijn schildklier te snel werkt. Ik was al 9 weken ziek en wist niet wat het was. Ik voel me zwak, snelle hartslag en moeite met slikken. Ik heb 4 ICSI behandelingen gehad en alle zijn mislukt. Zo dat te maken hebben met me schildklier? Ik heb een dochter uit vorige relatie. Ik kan niet telang wachten ben al 43. Wie kan me advies geven? Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 20-01-2008
@ MB, het verband tussen mislukken van ICSI behandelingen en schildklier is niet precies aan te geven. Wel kan er een verband zijn tussen zwangerschap en schildklierproblemen.
Je zou kunnen kijken in het artikel 'Schildklier Problemen Middelen & Tips' (link hierboven onder het kopje 'Verwante artikelen'), waar diverse natuurlijke (homeopathische en orthomoleculaire) middelen genoemd worden tegen schildklieraandoeningen. Op voorhand is niet te zeggen welk middel precies, daar dit vaak individueel verschillend uitpakt. Het blijft vaak een kwestie van uitproberen. Dit is met 'gewone' reguliere middelen overigens ook vaak het geval.

Veel sterkte toegewenst,
Groet van Sila (auteur artikel)

Moors, 30-11-2007 15:10 #5
Mijn vriendin heeft te snelle werking schildklier, hartkloppingen, dikke benen gezwollen ogen, was juist zinnens
aan kinderen te beginnen nu mag dit niet door de pillen (6 stuks ipv normaal 2 of 3, dus hoge dosis)
kan zijn homeopatie als aanvulling gebruiken of niet en is er geen oplossing want ze moet nu 1.5jaar wachten met zwanger worden ander kindje misvormd. Reactie infoteur, 20-01-2008
@ Moors, excuses voor de late reactie, was er ' doorheen geglipt'. Alsnog een laat antwoord: homeopathische en orthomoleculaire middelen zijn vaak niet of minder schadelijk. Het is echter wel raadzaam om dit altijd in overleg te blijven doen met de arts/huisarts. Indien deze conservatief/conventioneel is en erg anti-natuurlijke middelen, kan je altijd een second opinion vragen bij een arts die wel openstaat voor/ervaring heeft met complementaire geneeswijzen.

Orthomoleculaire en homeopathische middelen voor diverse schilldklierproblemen, kun je vinden in het artikel Schildklierproblemen Middelen & Tips; een link hier naar toe, staat hierboven bij 'Verwante artikelen'
Succes en sterkte ermee voor je vreindin!
Groet van Sila (auteur artikel)

Gerlinde, 03-11-2007 13:51 #4
Hallo, ik heb last van tintelingen in mijn linker neusvleugel en voldoe aan de symptomen van hypothyreoïdie. Bij een vorig bloedonderzoek werd dit deels bevestigd maar waren de klachten nog niet zo ernstig. Ik ben ook wel een beetje psychotisch misschien kan het ook daar aan liggen. mijn symptomen zijn: slapte, veel dorst hebben, vermoeidheid, veel zweten, nervositeit, het te warm hebben, tintelingen in linker neusvleugel, pijn op de plaats van de schildklieren in de hals en lagere lichaamstemperatuur. Misschien weten jullie raad?
groetjes, G Reactie infoteur, 03-11-2007
@Gerlinde, misschien kun je iets vinden waar je wat aan hebt in het artikel Schilklierproblemen Middelen & Tips. De link staat hierboven onder het kopje Verwante artikelen.
Succes ermee,
Groet van Sila

Teunie, 01-11-2007 14:08 #3
Ik kreeg 4 weken geleden hartklachten en met bloedprikken kwamen ze er achter dat mijn schildklier te snel werkt, ik ben maandag begonnen met de medicijnen strumazol kent iemand dit? Reactie infoteur, 03-11-2007
@Teunie, het middel strumazol is me bekend qua naam, maar verder niet qua precieze werking of details. Misschien kan je via het zoekwoord strumazol binnen Google een site vinden met mensen die hier ervaring mee hebben. Wel kun je hier een artikel vinden met informatie over natuurlijke (orthomoleculaire) middelen: Schildklier Problemen Middelen & Tips. De link staat hierboven onder het kopje Verwante artikelem
Groet van Sila

J. E. Smeets, 12-10-2007 20:13 #2
Heb net te horen gekregen dat ik een te snel werkende schildklier heb en als ik dit zo lees herken al mij klachten (ik heb achteraf er dus al een half jaar last van. Reactie infoteur, 12-10-2007
@J.E. Smeets, een half jaar is pittig lang, maar gelukkig is het boven tafel gekomen. Bij sommige mensen wordt het niet of nog later geconstateerd.
Sterkte ermee!
Groet van Sila (auteur artikel)

Jacqueline den Hartog, 19-08-2007 14:43 #1
Dit is de eerste keer dat ik wat lees over schildklieraandoeningen terwijl mijn moeder hier toch al meerdere jaren last van heeft. Uit deze informatie blijkt toch wel dat meerdere klachten die zij heeft terug te voeren zijn op haar schildklieraandoening. Ik ben een paar keer met haar meegeweest naar het ziekenhuis en heb daar ook van de internist wel begrepen dat deze aandoening erfelijk kan zijn. Daarop heb ik een keer mijn eigen bloed laten onderzoeken via de huisarts. En daaruit bleek dat mijn schildklier net op de grens zat van te snel werken. Maar als ik in dit artikel lees wat voor klachten er kunnen voorkomen, is dit voor mij toch wel voldoende om toch nog eens aan de huisarts te vragen om ht te laten onderzoeken. Ik heb altijd heel goede ogen gehad, maar sinds anderhalf jaar toch een bril omdat ik ineens een cilinderafwijking had, de mestruatiecyclus is aan het veranderen, ik ben 38, en prikkende tranende ogen is ook een (milde) klacht die ik sinds enige tijd heb. Evenals bij vlagen hartkloppingen,

Infoteur: Sila
Subrubriek: Diversen
Reacties: 75
Medische informatie…
Schrijf mee!