InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Nog steeds niet ongesteld, wat nu?! Oorzaken en tips

Nog steeds niet ongesteld, wat nu?! Oorzaken en tips

Nog steeds niet ongesteld, wat nu?! Oorzaken en tips Vrijwel iedere vrouw maakt weleens mee dat haar menstruatie iets langer op zich laat wachten dan normaal. Toch is het vervelend wanneer het een week, een maand, of zelfs meerdere maanden duurt en je nog steeds niet ongesteld bent. In dit artikel een aantal mogelijke oorzaken van het uitblijven van de menstruatie en tips.

Menstruatie en cyclus

De cyclus van een vrouw duurt gemiddeld zo'n 28 dagen. Hierop zijn vrij veel uitzonderingen bekend; sommige vrouwen hebben een cyclus die maar liefst twee keer zo lang duurt. En ook factoren als (stoppen met) pilgebruik of ziekte kunnen invloed hebben op de duur van een cyclus (de cyclus is dan vaak langer). Veel vrouwen hebben echter wel een regelmatige cyclus. Zij weten dat zij, wanneer zij ongesteld zijn geweest, een aantal weken erna (gemiddeld dus zo'n 28 dagen) weer ongesteld zullen worden. Vrouwen die een regelmatige cyclus hebben en toch na een langere periode niet ongesteld worden, kunnen hierdoor flink wat onrust ervaren.

Mogelijke oorzaken uitblijven menstruatie

Er zijn best veel oorzaken te noemen waardoor een menstruatie kan uitblijven. Oorzaken die veel voorkomen zijn zwangerschap, ziekte en stress. Andere mogelijke oorzaken zijn:
  • Infectie
  • Ondergewicht en/of vermagering
  • Overgang
  • Problemen met de schildklier
  • Het PCO-syndroom
  • Diabetes
  • Geen eisprong
  • Teveel aan een bepaald hormoon
  • Een persisterende follikel
  • Afbouw/stoppen van de pil of ander voorbehoedsmiddel
  • Verklevingen in de baarmoeder(holte)
Er zijn dus nog meer mogelijke oorzaken te noemen. Een aantal belangrijke oorzaken worden hieronder verder 'besproken'.

Zwangerschap

Een voor de hand liggende reden voor het uitblijven van de menstruatie is natuurlijk zwangerschap. Een zwangerschapstest kan in de meeste gevallen aantonen of een vrouw zwanger is of niet. Soms gebeurt het echter dat een test 'negatief' als resultaat blijft aangeven, terwijl een vrouw maar niet ongesteld wordt. Soms is er bij een zwangerschap te weinig HCG-hormoon te meten waardoor een zwangerschapstest wit blijft. Voor vrouwen met een kinderwens kan dit erg frustrerend zijn, want zij willen graag zekerheid over een mogelijke zwangerschap. Een bezoekje aan de huisarts kan opheldering geven. Een bloedtest kan namelijk in veel gevallen vaststellen of iemand zwanger is of niet. En waarschijnlijk zal een zwangere vrouw na verloop van tijd zelf waarnemen dat ze zwanger is. Wanneer de menstruatie voor een lange periode uitblijft (bijvoorbeeld één of meerdere maanden) kan de huisarts medicijnen geven zoals Primolut die een menstruatie kunnen bespoedigen. En anders kan de huisarts doorverwijzen naar bijvoorbeeld de gynaecoloog.

Ziekte

Ziekte, in allerlei vormen, kunnen een menstruatie uitstellen. Een 'simpel' griepje kan al de boosdoener zijn. Ons lichaam en de werking ervan kan vrij heftig reageren op veranderingen. Het is voor een huisarts soms heel moeilijk om te bepalen welke ziekte de menstruatie beïnvloedt. Het is daarom als vrouw handig om je eigen lichaam goed in de gaten te houden. Heb je bijvoorbeeld bepaalde klachten? Ook kun je een dagboekje bijhouden waarin je precies schrijft hoe je je voelt enzovoorts.

Stress

Veel mensen (en dus ook vrouwen) onderschatten de invloed van stress op hun lichaam. Stress kan echter een enorme invloed hebben op de werking van ons lichaam. Er wordt bijvoorbeeld beweerd dat vrouwen meer moeite hebben met zwanger worden wanneer ze er teveel mee bezig zijn. Maar ook stress op het werk, in het gezin of bijvoorbeeld in de familie kunnen leiden tot het uitblijven van de menstruatie. Soms hebben vrouwen niet door dat ze last hebben van teveel stress. Dan is het aan te raden bij te houden gedurende een aantal dagen hoe je je voelt (geestelijk gezien). Er kan bijvoorbeeld een manier van leven ontstaan zijn waarbij veel negatieve gevoelens 'normaal' zijn geworden.

Ondergewicht en/of vermagering

Vrouwen (vaker jonge vrouwen) die in een korte tijd veel gewicht verliezen, bijvoorbeeld door Anorexia, kunnen voor een lange periode niet ongesteld worden. Het uitblijven van de menstruatie geeft dan ook meteen aan dat iemand ongezond bezig is. Vermagering kan echter ook het gevolg zijn van bijvoorbeeld een ziekte.

Tips

Wanneer je voor een lange tijd (vanaf een week of twee) niet ongesteld wordt, kun je het beste even een afspraak met je huisarts maken. Hij of zij kan een aantal onderzoeken bij je doen en je eventueel doorverwijzen. Blijf bij ongerustheid niet te lang doorlopen, maar zorg dat je in actie komt. Hoewel het uitblijven van de menstruatie best een vrij 'onschuldige' oorzaak kan hebben, kan het ook aangeven dat er iets mis is met je lichaam. Soms heb je zelf niet goed door waar 'de schoen wringt'. Kom je er met je huisarts niet helemaal uit, of wil je iets anders proberen, dan kun je natuurlijk ook eens een osteopaat raadplegen. Deze gaat anders te werk dan bijvoorbeeld een huisarts, maar heeft vaak wel veel kennis en kundigheid in huis.
© 2011 - 2014 Jolene1984, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Over menstruatieVoor elke jonge meid komt er een dag dat zij wordt verrast door wat bloed. En vanaf dat moment zal zij elke maand ongest…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
Alles over de prikpilDe prikpil is een injectie die je eens per drie maanden laat zetten. Hiermee ben je de gehele periode beschermd tegen zw…
Eerste keer ongesteldEerste keer ongesteldWanneer word ik voor het eerst ongesteld? Wat gebeurt er met mijn lichaam? Hoe ga ik hier mee om en wat moet ik eigenlij…
Ongesteld voor de eerste keer, wat nu?Bij ieder meisje gaat het een keer gebeuren. Je wordt voor het eerst ongesteld! Op school of door je moeder, is je het w…
Bronnen en referenties
  • www.dokter.nl

Reageer op het artikel "Nog steeds niet ongesteld, wat nu?! Oorzaken en tips"

Reacties

Anoniem, 02-07-2014 13:34 #14
Beste Alie,

Ik ben een van die meisjes(vrouwen) die flauwvallen als ze ongesteld zijn, dit heb ik simpelweg (denk ik) omdat ik zoveel pijn heb dat ik het denk niet meer aan kan ofzo. Ik krijg het dan opeens heel erg warm en zie allemaal vlekjes voor mijn ogen. Soms moet ik zelfs overgeven van de pijn! Maar Alie, als jij niet zoveel pijn hebt hoef je echt niet bang te zijn dat jou dit overkomt!
Groetjes!

Anoniem, 19-06-2014 17:37 #13
Hallo, ik ben 15 jaar oud en ben de 2 laatste keren om de 2 maanden ongesteld geweest voor 4/5 dagen. Ik ben er bezorgd dat ik misschien een ziekte of iets anders heb en vind het eng om er voor naam de dokter te gaan. Kan het misschien ook liggen aan te weinig vitamine? Ik heb geen idee meer en zou graag uw hulp willen.

Anoniem, 12-05-2014 21:30 #12
Ik ben 22 jaar en altijd regelmatig ongesteld geweest. 21 april ben ik voor het laatst ongesteld geweest. Ik heb al een zwangerschapstest gedaan die negatief was. Wel heb ik soms een lichte pijn aan de rechterkant van mijn onderbuik of links in mijn onderbuik. Ook heb ik soms last van harde tepels. Ik ben ten einde raad. Ik ben in de afgelopen periode wel afgevallen, waardoor ik licht van gewicht ben geworden. Ik ben ten einde raad.

Lotte, 20-04-2014 15:20 #11
Hallo,
Ik ben 19 jaar en sinds mijn 16e was ik regelmatig (28 dagen) ongesteld. Ik heb de pil tot noch toe niet gebruikt omdat ik sexueel niet actief was.
Na mijn vorige menstruatieperiode heb ik voor het eerst ''geexperimenteerd' met het hand/vinger werk (ong. een week erna). Dit omdat wij beide niks bij ons hadden en ik het zonder condoom niet wil doen.
Nu ben ik na 1,5 week na de dag dat ik ongesteld had moeten worden nog steeds niet ongesteld. Ik voel me er niet lekker bij en maak me zorgen. Nu is het paasweekend dus ik kan pas dinsdag naar de huisarts. Waarover moet ik mij wel/niet zorgen maken?

p.s. In de periode voor/tijdens en in het begin van de nieuwe periode ben ik goed ziek geweest (helemaal vol/verkouden/griep, ong 1-1,5 week)) ook heb ik in de periode erna veel spanning gehad voor sportwedstrijden.
Afgelopen weekend is mijn jongere zusje voor het eerst ongesteld geworden, kan dat invloed hebben?

Lotte

Hey, 21-01-2014 19:41 #10
Hey kan iemand mij helpen? Ik ben 13 jaar (dat is wel handig om te weten, dus het kan niet dat ik zwanger ben. Ik heb ook geen anorexia). Ik ben iets van 3 maanden voor het eerst ongesteld geworden, nou ja dat denk ik dan. Ik had in mijn onderbroek zo'n 6 dagen lang wat bruinig spul-achtig. Ik dacht dat ik ongesteld was en heb dat dus ook aan mijn moeder vertelt. Die zei ook dat je de 1e keer vaak dit in je onderbroek hebt zitten. Nu zijn we ong. 3 maanden later en ben ik nog steeds niet ongesteld geworden…
Weet iemand iets om mij te helpen?

Kiekeboe, 10-09-2013 20:48 #9
Ben nu bijna 14 en ben al 3 maanden te laat met de menstruatie, maar 1 oorzaak kan het zeker niet zijn. Dat ik zwanger ben want ik heb het nog nooit gedaan. Ik wil echt weten wat eraan de hand is maar mijn moeder zegt steeds van het komt wel goed. Maar ik weet niet of ik dat moet geloven. Help me alsjeblieft.

Pinar, 09-09-2013 15:36 #8
Hei, kan iemand me helpen aub? normaal moest ik al vorige week mijn regels krijgen maar ik heb ze nog altijd niet en twee weken geleden was ik zwaar ziek pijn in de onder buik, pijn aan mijn borsten, misselijkheid en dergelijke. ik heb bloed gaan geven maar het was negatief en gisteren heb ik een zwangerschapstestje gedaan ook negatief. ik weet niet wat ik nu moet doen? een maand geleden ben ik gestopt met de pil om zwanger te geraken ben ik nu wel zwanger of niet?

Haaayxo, 06-05-2013 14:22 #7
Hallo iedereen!
Ik ben sinds ongeveer een jaar ongesteld! En bij het begin was ik best wel regelmatig, alleen later niet. Ik was opeens ongeveer 5 maanden niet ongesteld! Ik streste daar best wel om, en dacht meteen dat er iets aan de hand was. Maar ik werd het uiteindelijk na 5 maanden! Dus mensen die niet zo heel lang ongesteld zijn, bijvoorbeeld maar een 1 jaar of 1,5 jaar. Maak je geen zorgen! Het komt echt wel!

Bianca, 04-05-2013 14:43 #6
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier, en word een beetje gek van mezelf, ben nu twee dagen over tijd, gevoel dat ik zwanger ben, maar toch negatief testen, verschillende testen al gedaan, kruidvat, action de clear blue enz, het is steeds negatief, ik snap er helemaal niks van, heb al een aantal wat kwalen, ik ben nu voor het laatst 3 april ongesteld geweest, dit heeft maar 3 dagen geduurd en was een beetje bloed, voor de rest bruin, sorry voor de diepe details, maar moet het kwijt want loop een beetje met me kop tegen muur. iemand tips? moet ik wachten en weer testen?

vriendelijke groeten van mij

Hoooooii, 26-02-2013 20:20 #5
Hai
ik was eerst altijd heel regelmatig ongesteld, toen heb ik een maand de pil gebruikt en toen er weer mee gestopt want vond het niet fijn. ben naar het gebruiken van de pil nog 1 keer ongesteld geweest en nu niet meer, wat moet ik nu doen? had al 2 weken geleden ongesteld moeten worden

Ankie, 03-02-2013 17:54 #4
Hoe moet ik het doen als ik nog niet ongesteld ben maar moet wel weer met de pil begingen en ik weet nu niet. wat ik daar mee moet doen.
groetjes ankie

Alie, 16-01-2013 14:37 #3
Hoe kan het dat sommige vrouwen flauwvallen als ze ongesteld zijn!? Komt het door het bloedverlies of!? Met mijn angststoornis haal ik ook altijd van alles in mijn hoofd, dat dat ook met mij kan gebeuren, dat ik kan flauwvallen, althans nog nooit gebeurd tijdens een mentruatie. Ben nu alwel bijna 4 maanden van de pil af en dat voldoet me prima!

Nico, 19-07-2012 04:03 #2
Ik nam de pil onregelmatig in en had seks met me partner
1x hadden we weer seks en was ik de pil in die week al paar dagen laat ingenomen
En 1dag voor dat ik met me partner was heb ik de pil niet ingenomen na die dag had ik nog 2pilletjes voorr de stopweek maar die heb ik ook niet ingenomen ik werd dus ongesteld en na dat heb ik de pil niet meer ingenomen het is nu meer dan een maand zo, ik ben al 1maand overtijd heb ik kans op zwangerschap?

Sanne, 12-12-2011 13:53 #1
Al sinds maart ben ik niet meer ongesteld geweest. Vervolgens een aantal keren naar de dokter geweest, een echo laten maken bij de gynaecoloog en bloed laten prikken in het ziekenhuis. Eerst werd gedacht aan PCO en daarnaast zou mijn lage gewicht een oorzaak kunnen zijn van het uitblijven van de mestruatie. Na het bloedprikken bleken alle waardes in mijn bloed echter goed te zijn. LH en FSH waren keurig in balans en ookd e schildklier en andere zaken (naam vergeten) waren ok. PCO valt dus af en ik ben kennelijk toch niet te dun want dan waren de waardes wel anders geweest, zo zei de gynaecoloog. Wat nu? Wat heb ik? Iemand raad?

Infoteur: Jolene1984
Subrubriek: Diversen
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!