InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen bij koorts

Wat te doen bij koorts

Koorts komt vaak voor en is een natuurlijke reactie van het lichaam op een ziekte of infectie. Maar wat wordt er nu eigenlijk onder koorts verstaan? Waar moet ik op letten bij koorts? Wanneer moet de huisarts gebeld worden? Lees de antwoorden op deze vragen in dit artikel. De normale temperatuur van een mens licht tussen de 36 en de 37 graden. Onder koorts verstaan we een temperatuur die bij kinderen hoger is dan 38 graden en bij volwassenen een temperatuur die hoger is dan 38, 5 graden. Koorts op zich is geen ziekte maar het is een natuurlijke reactie van het lichaam wanneer ziekteverwekkers ons lichaam proberen binnen te dringen. Omdat uw afweersysteem beter werkt als uw lichaamstemperatuur wat hoger ligt, zorgt uw lichaam dat dit bij ziekte of een infectie dan ook gebeurt. Neem daarom ook nooit zomaar aspirine of andere middelen om de koorts de onderdrukken, maar geef het lichaam de tijd om het zelf op te lossen.

Bij kinderen moet voornamelijk naar het gedrag gekeken worden, dit is belangrijker dan de temperatuur. Wanneer het kind zich gewoon normaal gedraagt, normaal speelt en normaal reageert zal er niet zo heel veel aan de hand zijn. Wanneer een kind lusteloos, suffig of in de war is, zelfs bij lage koorts, kan het ernstig ziek zijn.

Bij snel oplopende koorts kan het kind een koortsstuip krijgen. Wanneer dit het geval is zal het kind met de ogen gaan draaien, krijgt spierschokken en is niet meer aanspreekbaar. Meestal duurt zo’n aanval maar enkele minuten en valt het kind daarna in slaap. Tijdens de aanval is de ademhaling zwaar en hoorbaar en laat uw kind dan ook nooit alleen. Wanneer het kind een koortsstuip heeft, moet deze in de stabiele zijligging gebracht worden.

Wat kunt u zelf doen

Volwassenen
Wanneer u koorts heeft is het erg belangrijk om veel water te drinken. Door koorts verliest u namelijk veel vocht en dit moet weer aangevuld worden. Daarnaast is het verstandig om het rustig aan te doen en in een koele en geventileerde kamer te verblijven.

Kinderen
Voor kinderen brengt vochtverlies meer risico met zich mee dan voor volwassenen. Zorg er daarom voor dat het kind voldoende drinkt. Het kind hoeft niet in bed te blijven en zorg ervoor dat het kind in een normaal verwarmde kamer verblijft. Wanneer het kind heel erg uit zijn doen is mag het een paracetamol krijgen. Bij hoge koorts kunt u het kind afsponsen met lauw water.

Contact op nemen met huisarts

Neem contact op met de huisarts bij volwassenen
  • Als de temperatuur na een paar dagen normale waarde weer stijgt.
  • Als de koorts niet binnen een paar dagen omlaag gaat en u de oorzaak van de koorts niet kent

Bij baby’s
  • Als het kind voldoende drinkt, geen andere verschijnselen heeft dan koorts en deze na twee dagen nog niet minder wordt.

Neem direct contact op met de huisarts bij volwassenen
  • Als de temperatuur boven de 40 graden komt.
  • Als u een stijve nek heeft of braakt.
  • Als u zich lusteloos of afwezig voelt.
  • Bij koorts na recent bezoek aan de tropen.

Bij kinderen ouder dan 1 jaar

  • Als het kind in de war is of suf.
  • Bij koortsstuipen.
  • Als het kind overgeeft
  • Als u denkt dat het kind pijn heeft.
  • Als het kind het benauwd heeft.
  • Als het kind verschijnselen van nekkramp heeft: pijn in de nek of pijn bij buigen van het hoofd, overgeven.
  • Als het kind bij de koorts ook diarree heeft of braakt. Dan waarschuwen binnen 24 uur!!

Baby’s

  • Wanneer de fontanel bol staat
  • Wanneer de baby kreunt als hij bij de beentjes wordt opgetrokken bij het verschonen
  • Wanneer de baby spuugt en/of slecht drinkt en/of diarree krijgt.
  • Ingeval van een stuip.
© 2011 - 2014 Kinie, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koorts bij kinderenKoorts bij kinderenSoms denken ouders dat koorts gevaarlijk is of dat hoge koorts duidt op een ernstige ziekte. Dit is meestal niet waar. V…
Koortsstuipen bij kinderenKoortsstuipen bij kinderenEen koortsstuip is plotselinge heftige schokken en trekkingen in het lichaam van een kind. Dit wordt veroorzaakt door he…
Een koortsstuip, wat is het?Een koortsstuip, ook wel koortsconvulsie genoemd, is een soort epileptische aanval die veroorzaakt wordt door koorts. Ko…
Koorts bij baby'sKoorts bij baby'sAls je baby warm aanvoelt en hangerig is, kan het zijn dat hij koorts heeft. Koorts meet je met een koortsthermometer; i…
Koortsstuipen baby, kind: koortsstuip symptomen, behandelenKoortsstuipen baby, kind: koortsstuip symptomen, behandelenEen koortsstuip kan plotseling ontstaan bij een kind met opkomende koorts. Het kind gaat dan heftig schokken er er trede…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij koorts"

Infoteur: Kinie
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!