InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gele/bruine nicotine vingers en tanden door roken; wat nu?

Gele/bruine nicotine vingers en tanden door roken; wat nu?

Gele/bruine nicotine vingers en tanden door roken; wat nu? Rook je? Dan ken je vast wel het probleem van gele vingers en tanden. Door het roken worden de vingers waarin de sigaret wordt vastgehouden geel. Ook je tanden worden na lange periodes roken geel. Dit ziet er vies en onverzorgd uit, maar wat kun je er tegen doen?

Roken

Alleen al het feit dat roken zeer slecht voor ons lichaam is, is al reden genoeg om te stoppen met deze verslaving. Ondanks het rookverbod en de vele nadelen van het roken, zijn er toch nog zeer veel mensen niet gestopt en ondervinden nog dagelijks de nadelen van het roken. Niet is het alleen slecht voor ons lichaam, ook krijg je er gele vingers en tanden van. Dit ziet er vies en onverzorgd uit, maar wat kun je eraan doen? Er zijn verschillende manieren om de gele aanslag van je vingers en tanden te verwijderen.

Gele vingers

Veel mensen hebben last van gele vingers door het roken, wat kun je er tegen doen?

Waardoor worden mijn vingers geel?

Je vingers worden geel door de rook die uit de sigaret langs je vingers trekt. In sigarettenrook zit nicotine en andere stoffen dit slaat neer op je je vingers en hierdoor worden ze geel. Het is hetzelfde als de vergeling van een wit plafond na langere periode binnenshuis roken.

Wat kun je er tegen gele vingers doen?

Er zijn verschillende manieren om je vingers weer normaal gekleurd te krijgen, dit zijn tips die rokers elkaar geven. De ene methode werkt beter dan de andere en hangt ook af van de harnekkigheid van de aanslag. Maar het is altijd het proberen waard.
Methode 1
Stop met roken of minderen met roken, hierdoor worden je vingers langzamerhand weer normaal van kleur.
Methode 2
Veel zwemmen, goed voor je conditie en je vingers worden door het chloorwater weer normaler van kleur.
Methode 3
Scheur de plekjes af met een stukje puimsteen en water.
Methode 4
Een badje van citroensap.
Methode 5
De afwas met de hand doen.
Methode 6
Je handen elke dag grondig wassen met groene zeep.
Methode 7
Sommige mensen krijgen het weg met tandpasta.

Waardoor worden mijn tanden geel van roken?

Voor het geel worden van de tanden geldt hetzelfde verhaal als voor het geel worden van de vingers. De nicotine en andere stoffen slaan neer op je tanden. Je tanden kleuren hierdoor geel. Er zijn verschillende manieren om je tanden weer mooi wit te krijgen. De ene methode werkt beter dan andere, maar ze zijn zeker het proberen waar. De werking hangt ook af van de harnekkigheid van de aanslag op de tanden.
Methode 1
Stop met roken of ga minder roken. Door minder te roken gaat er minder rook langs je tanden en voorkom je gele verkleuring.
Methode 2
Bezoek een tandarts en vraag of ze je tanden kunnen bleken.
Methode 3
Koop een tandenbleeksetje bij de drogist. Deze bleeksetjes zijn niet altijd even effectief, van te voren goed informeren naar een goed product is raadzaam. Je kunt de tandarts om advies vragen of zelf wat speurwerk verrichten.
Methode 4
Zijn je tanden dermate verkleurd en aangetast dan kun je kiezen voor facings, witte porseleinen plaatjes die op je tanden worden geplakt. Dit is meestal wel erg prijzig.

Bezoek tandarts en poetsen noodzakelijk

Naaste de bovengenoemde methodes is het noodzakelijk regelmatig een tandarts te bezoeken en met normale regelmaat je tanden te poetsen. Doe je dit niet dan worden je tanden extra snel geel.
© 2011 - 2014 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
Feitjes over rokenFeitjes over rokenNiet roken wordt zo langzamerhand mode. Tussen 2001 en 2005 was het aantal jeugdige rokers flink afgenomen. Toch rookt n…
Roken, de minder leuke kantRoken, de minder leuke kantIn tabaksrook zitten heel veel schadelijke stoffen, zon 40.000. Slechts 1 van al die stoffen is verslavend, nicotine. D…
De schadelijke effecten van rokenJaarlijks overlijden er ongeveer 2.2 miljoen mensen over de hele wereld aan de gevolgen van roken. In Nederland sterven…

Reageer op het artikel "Gele/bruine nicotine vingers en tanden door roken; wat nu?"

Infoteur: Kropslavinken
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!