InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Mythe: Calcium is goed voor de botten

Mythe: Calcium is goed voor de botten

De wereld zit vol met sprookjes en mythen. De meest gevaarlijke mythen zijn wetenschappelijke mythen waarop artsen zich baseren. Ze veroorzaken veel ziektegevallen. Calcium is ontzettend slecht voor de botten maar door verkeerde geïnterpreteerde wetenschap, wishful thinking en economische belangen is in de wereld de leugen geprezen dat calcium en melkproducten goed zijn voor de botten.

Inhoud:

Calcium leidt tot botziekten

Teveel calcium eten is niet goed. Het leidt tot botziekten. Dokters en wetenschappers hebben jarenlang het omgekeerde beweerd. In het westen drinken we erg veel melk en melkproducten waar calcium en vaak zelfs extra calcium in zit. Toch is hier osteoporose, een botziekte veel wijder verspreid dan in Aziatische landen waar men vrijwel geen melk drinkt. Calcium zit niet alleen in melk maar ook in legio plantaardige voeding. Plantaardige calcium is gezond omdat de inname gepaard gaat met een aantal andere mineralen. In het geval van melk is calcium slecht omdat het teveel calcium bevat en vrijwel geen andere mineralen; calcium uit melk is helemaal niet gezond.

Calciumpoeder dat wordt toegevoegd aan melk / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsCalciumpoeder dat wordt toegevoegd aan melk / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons

Zuivelindustrie propageert leugens

In Nederland worden we al 60 jaar overspoeld met het verhaal dat melk goed zou zijn voor de botten. Dit is gebeurd op basis van foutief wetenschappelijk onderzoek. Waarschijnlijk heeft de wensgedachte dat het goed is voor de economie als we veel melk drinken veel bijgedragen aan de mythes over calcium en melk die zuivelboeren de Nederlandse bevolking hebben aangepraat. De werkelijkheid is dat teveel calcium innemen rechtstreeks kan leiden tot een calciumtekort in het lichaam.

Vitamine D en calcium

Calcium wordt in het bloed opgenomen door middel van vitamine D. Deze vitamine hebben we dus net zo hard nodig als calcium. Door een overschot aan calcium in het bloed stopt het lichaam met het maken van calcitriol, wat uiteindelijk de bouwstenen zijn van het kalk in de botten. Dat leidt tot diverse ziekten. Een calciumoverschot dat leidt tot een calcitrioltekort kan leiden tot osteoporose, M.S., diabetes type 1 en reumatoïde artritis. Niet alleen een calciumoverschot in het bloed triggert deze ziekten maar ook het teveel eten van vlees en suiker! Koemelkproducten stimuleren een negatief, zure omgeving in onze spijsverteringsprocessen en leveren een calciumoverschot. Daarom is melk op twee manieren slecht voor de botten.

In Azië hebben mensen betere botten

Het is geen wonder dat osteoporose alleen in de westerse wereld een grote epidemie aan het worden is. Westerse voeding houdt in veel suiker, vlees en melkproducten naar binnen werken. In Aziatische landen en derde wereldlanden, waar men geen osteoporose en weinig diabetes kent, wordt relatief meer groente en fruit gegeten. In relatie tot osteoporose komen heup en andere botfracturen in het westen veel meer voor dan in Aziatische landen. De westerse leefwijze leidt tot veel meer en meer ernstige ziekten en het spekken van de kas van de farmaceutische industrie die de westerling weer oplapt tegen woekerwinsten.

Oestrogeen en botbreuken

Dat oudere vrouwen meer kans hebben op botbreuken komt omdat oestrogeen een belangrijke rol speelt bij de botopbouw en -afbraak. Na de overgang is er minder oestrogeenaanmaak. Dat is de reden dat botten poreuzer worden en eerder breken. Verder is het de wetenschappers opgevallen dat dikkere vrouwen minder last hebben van osteoporose dan dunnere vrouwen. Dat heeft ermee te maken dat tijdens de vetafbraak weer oestrogeen vrijkomt; dikkere vrouwen hebben dus meer oestrogeenaanmaak dan dunnere.

Calcium doet het lichaam verzuren

Studies aan de Harvard universiteit in de VS en vele andere studies tonen aan dat botbreuken meer voorkomen in landen waar meer melk en melkproducten wordt gedronken. Hoe meer calcium een bevolking tot zich neemt, hoe kwetsbaarder de botten zijn. Dat komt omdat het lichaam is ingesteld op overleving. Melk verandert de PH-waarde in de ingewanden waardoor er schadelijke processen in gang zouden kunnen worden gezet. Het lichaam verzuurt door calciuminname. Teveel calcium is slecht voor een cruciaal orgaan als de nieren en de lever. Deze organen zorgen er resoluut voor dat calciumoverschotten direct uit het lichaam worden verstoten. De grootste calciumreserves zitten in de botten, daarom wordt er juist door het calciumoverschot wat vele mensen zich dagelijks aandoen, de botten steeds zwakker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Krijg ik voldoende calcium binnen?Krijg ik voldoende calcium binnen?Hoewel het lichaam calcium gemakkelijk opslaat, krijgen de meeste volwassenen onvoldoende calcium binnen. De meeste mens…
Voeding en ouderdom: osteoporoseOsteoporose is bij 75-plussers, en voornamelijk bij vrouwen, een veelvoorkomend probleem. Dit kan echter voorkomen worde…
Oorzaken van osteoporose (botontkalking)Osteoporose (botontkalking) kan verschillende oorzaken hebben, die in dit artikel worden besproken. Wat zijn de risicofa…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Bronnen en referenties
  • http://www.fonteine.com/teveel_calcium.html
  • http://saveourbones.com/osteoporosis-milk-myth/
  • Foto koeien: website Campina
  • Foto extra calcium in melk: Friesche vlag
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Mythe: Calcium is goed voor de botten"

Reacties

Bob, 20-03-2017 22:58 #5
Beste mensen,
Vertrouw niet op de juistheid van deze informatie en laat vooral niet uw voedingspatroon afhangen van wat u allemaal tegenkomt aan populaire verhalen op internet. Vraag desnoods uw huisarts of diëtist om hulp. Deze infoteur refereert niet naar deugdelijk onderzoek en geeft geen links naar betrouwbare bronnen. In plaats daarvan noemt hij (in een ander artikel op deze site) het Voedingscentrum "een Nederlands commercieel instituut dat wel meer quasi wetenschappelijke onzin verkondigt zoals de onjuiste gezondheidclaims op linolzuur en calcium uit melk". Dit wantrouwen in een onafhankelijk, wetenschappelijk instituut is niet gerechtvaardigd, dat zeggen voedingsexperts ook. Zij worden echt niet allemaal betaald door de industrie. Onderzoek over voeding is ingewikkeld en conclusies moeten met voorbehoud gedaan worden. Kijk hiervoor uitsluitend naar onderzoeksartikelen en meta-analyses in peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften. Dit heeft als voordeel dat alvorens publicatie, het onderzoek door vakgenoten beoordeeld is op kwaliteit. Als gezondheidswetenschapper (niet verbonden met het voedingscentrum) raadt ik u verder het boek Understanding Nutrition (Whitney Rolfes, 2016) aan. Het geeft een uitgebreid overzicht in de huidige wetenschappelijke inzichten waarover een behoorlijke mate van consensus bestaat. En tevens worden actuele kwesties uitgelicht. Het is wel een hoop leeswerk dus ook raadt ik u aan om gewoon te vertrouwen op de expertise van het voedingscentrum.
Met vriendelijke groet.

Karel, 26-06-2016 22:41 #4
Mooimooi. Je hebt calcium en melk door elkaar gehaald…

Calcium is essentieel voor je botten. Melk verzuurt je lichaam en onttrekt calciumcarbonaat van je botten om het te neutraliseren. Daarom moet je je calcium uit plantaardige bronnen halen, bijvoorbeeld uit broccoli of noten. Reactie infoteur, 07-09-2016
Verzuring? Dat is een heel ander verhaal en perspectief. Verzuring bestaat helemaal niet, de PH-waarde van je organen is overal verschillend en blijft binnen een smalle bandbreedte. Het idee dat je met voeding de PH-waarde van organen of de zuur/base balans kunt beïnvloeden is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Mensen hebben wel baat bij de gezonde voedingsmiddelen die door zogenaamde zuur/base-goeroes worden voorgeschreven. Maar verzuring heeft daar niks mee te maken.

Melk is in zijn huidige waterige, overbewerkte supermarktvorm niet gezond. Rauwe melk daarentegen is heel wat anders. Hier is beschreven hoe het idee van ´melk is goed voor de botten´ flauwekul is.

Calcium uit groente is goed. Synthetische calcium, zoals supplementen in melk is niet goed. In melk zit veel te veel calcium; dat is ook niet goed.

Mevrouw Hoek, 09-05-2016 22:03 #3
Ik heb osteoporose. Nu lees ik op uw site de ene keer dat men wel zuivelproducten moet gebruiken voor de opname van calcium en even verder op lees ik: "Hoe meer calcium een bevolking tot zich neemt, hoe kwetsbaarder de botten zijn."
Hier begrijp ik niets van. Wat moet ik nu doen?

Met vriendelijke groet,
Mevrouw Hoek Reactie infoteur, 11-05-2016
Beste mevrouw Hoek,

Het gaat hier om een punt dat jarenlang is gepropageerd. Van oudsher krijgen we te horen dat melk goed is voor de botten. Deze bewering wordt echter onderuit gehaald door vele onderzoeken van de laatste 10-15 jaar. We zitten op dit punt in een overgangsfase; het zal waarschijnlijk nog even duren voordat de overheid op dit punt zal terugkomen en bijvoorbeeld zal stoppen met subsidiëren van schoolmelk.

En het is logisch dat op internet en in tijdschriften en kranten er verschillende verhalen te lezen zijn. Sommige mensen baseren zich op oude kennis die volledig aanvaard maar hoogstwaarschijnlijk foutief is, anderen op nieuwe kennis die mondjesmaat wordt omhelsd maar naar alle waarschijnlijkheid juist is.

Wat natuurartsen zien is dat calcium uit groente beter wordt opgenomen door het lichaam dan synthetische calcium (calciumpillen of melk met extra calcium) en melk. Het lijkt er sterk op dat het drinken van melk leidt tot zwakkere botten. Dat feit uit zich bijvoorbeeld doordat in landen waar veel melk wordt gedronken, mensen vaker botbreuken hebben. Met andere woorden: als men valt is de kans op een botbreuk groter als je melk drinkt. Echter, volgens wetenschappers moeten er niet honderden maar duizenden onderzoeken worden gedaan om dit feit te bevestigen. Dus als de wetenschappers hun werk doen en doorgaan met supermarktmelk onderzoeken op zijn desastreuze werking voor onze botten, is het een kwestie van tijd dat iedereen in de wereld gaat inzien dat de huidige supermarktmelk slecht is voor de botten. (Dat in tegenstelling tot rauwe melk die naast calcium de andere benodigde vitaminen bevat voor de botten. Rauwe melk, zoals die 200 jaar terug werd gedronken, was wél goed voor de botten.)

Ook heden ten dage bestaat er nog goede zuivel. Soms kun je rauwe melk bij een boer kopen. In vele biologische winkels is yoghurt te koop met het Demeter-keurmerk. Dat keurmerk houdt in dat de yoghurt op biologisch-dynamische wijze (min of meer op de manier van 200 jaar terug) is verbouwd. Ook bestaat er biologische kaas, wat een stuk gezonder is dan supermarktkaas.

Met vriendelijke groet,
Thomas Dijkman

K. van Ee, 23-08-2014 13:21 #2
Geachte heer, mevrouw,
In de calcium-/magnesiumtabletten van het merk dat ik gebruik zit calciumcarbonaat. Is dit van plantaardige of dierlijke oorsprong? Is extra inname van plantaardige calcium ook schadelijk?
Vriendelijke groet,
Mevr. K. van Ee Reactie infoteur, 27-08-2014
Ik zou geen extra calcium innemen, of het nou plantaardig is of dierlijk: dat maakt weinig verschil. Het gaat er namelijk om dat in producten als noten en groenten ook voldoende calcium zit en dat dit in combinatie erin zit met allerlei mineralen. Pas als je calcium in combinatie met andere mineralen eet, heb je er iets aan voor je botten.

De Waarheid Over Melkoeien, 28-06-2014 13:44 #1
Over leugens gesproken, infonu kan er ook wat van. Veel niet biologische melkkoeien lopen in de wei, als je besluit geen melk meer te gaan drinken, laat dit dan alsjeblieft niet de reden zijn. Koop dan melk met het weidemelk of een vergelijkbaar label. Reactie infoteur, 29-06-2014
Weidemelk wordt gemaakt met gras dat met synthetische kunstmest groeit. Helemaal fout. Laat koeien zelf planten kiezen in plaats van ze een uitheemse grassoort opdringen omdat ze dan elke dag drie druppels meer melk afleveren. Veel beter dan weidemelk zijn de melkproducten van demeter, dat is biologisch-dynamisch tot stand gekomen, zonder synthetische rommel.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 11-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zuivel
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!