InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De 10 meeste gezonde groenten

De 10 meeste gezonde groenten

De 10 meeste gezonde groenten Waarom is groente supergezond? Er zijn verschillende soorten groenten. Onder sommige bevolkingsgroepen is het niet stoer, hip of gebruikelijk om groenten te eten. Er zijn mensen die hun groente onder het minachtend mompelen: ¨Ik ben toch zeker geen konijn,¨ van hun bord afschuiven. Dit is een vorm van decadentie waar je alleen jezelf mee hebt. Je houdt het best een paar jaar zonder groente uit. Soms zul je je wat minder energiek voelen. Maar de meeste mensen krijgen na enkele tientallen jaren groenteloos leven ernstige en minder ernstige ziekten die het leven niet veraangenamen.

Inhoud:

Eet gevarieerd

Groenten zijn altjd gezond zolang je elke dag varieert. Alles wat teveel is, is niet goed. Elke dag bloemkool is niet gezond alhoewel bloemkool op zich supergezond is. Elke dag een andere groente is een zeer verstandige keus die ervoor zorgt dat aandoeningen en ziektes op afstand blijven. In veel gevallen zijn rauwe groenten nog gezonder maar niet altijd lekkerder. Een rauwe ui mag dan heel gezond zijn en als je keelpijn hebt en je eet in fase een halve rauwe ui op dan is de keelpijn weg, maar het wordt erg scherp. Rauwe ui is zo gezond dat het al helpt als het naast je bed staat tijdens dat je een verstopte neus hebt. De verstopte neus is de hele nacht weg. Laat staan als je het zou opeten! De antibacteriële en antivirale werking van ui zal dan snel korte metten maken met de griep.

Groenten als medicijn

Groenten kunnen dus niet alleen een voedzame maaltijd betekenen maar ook een medicijn. Hippokrates, de grondlegger van de Geneeskunde zei:¨Eten is het beste medicijn en het beste medicijn is eten.¨ Door gezond te eten wapen je je lichaam tegen virale en bacteriële indringers. Gezond voedsel is het beste preventieve middel tegen ongezonde invloeden van buitenaf. Zaken als salmonellavergifitiging, griepepidemieën en wonden door valpartijen genezen door juiste voeding zo snel dat je er eigenlijk weinig last van hebt, mits je niet bloot staat aan vrije radicalen in de vorm van tabaksrook, luchtverontreiniging, pesticiden, cosmetica en andere gifstoffen.

Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsBron: Publiek domein / Wikimedia Commons

De voedingswaarde van groente

Groenten bevatten zeer veel vezels. Hierdoor worden nutriënten effectiever en gelijkmatiger door het lichaam opgenomen. Vezels zijn zoals bekend niet het enige goede in groenten. Vitaminen en mineralen kunnen belangrijke antioxidanten leveren. Antioxidanten vernietigen vrije radicalen in ons lichaam. Daarnaast zijn er ook fytonutriënten die soms nog sterkere antioxidantwerking hebben. Bovendien kunnen fytonutriënten de werking van elkaar en die van vitaminen en mineralen versterken. Er zijn enkele tientallen vitaminen en mineralen meer vele duizenden fytonutriënten of fytochemicaliën, zoals ze ook worden genoemd. Deze fytochemicaliën zitten soms met tientallen in één groente. Daarom zijn verse groente altijd te prevaleren boven kunstmatige vitaminenpillen waarvan de werking bovendien dubieus is. Vitaminenpillen bevatten of synthetische vitaminen of geabstraheerde natuurlijke vitaminen en zijn nooit gezonder dan verse groente of vers fruit.
Deze top 10 is gebaseerd op de voedingswaarde van groenten.

1. Groenbladige groente

Groenbladige groente zijn zeer rijk aan voedingsstoffen, Voorbeelden zijn boerenkool, spinazie, snijbiet, peterselie, alle slasoorten en de bladeren van de mosterdplant en koopraapplant. Groenbladige groente bevatten vooral de nutriënten ijzer, kalium, calcium, magnesium, carotenoíden en vitamine B, E C en K.

Bron: Malakwal City / Wikimedia CommonsBron: Malakwal City / Wikimedia Commons

2. Kruisbloemige groenten

Kruisbloemige groente zijn broccoli, bloemkool, spruitjes, groene kool en rode kool. Ze zijn het meest voedzaam als ze rauw worden gegeten, worden gestoomd, of geblancheerd. Ze zitten boordevol antikankerwwerkingen en doen het lichaam jonger lijken. Er zit voornamelijk vitamine C, vitamine K, B11, ijzer en kalium in; allemaal heel gezonde componenten.

3. Wortel

Wortelen behoren tot de meest nutriëntrijke groente. Je kunt de wortel uitstekend rauw eten. Het is altijd goed om bij een maaltijd op zijn minst een wortel te raspen als rauwkost of wat plakjes wortel te roerbakken als bijgerecht. In wortel zit vooral vitamine A, B, C en K en veel vezels. Ook bevat het magnesium, kalium en foliumzuur. Wortel behoort tot de standaard snackgroenten.

4. Tomaat

Tomaten zijn zeer gezond omdat ze veel van het fytonutriënt lycopeen bevatten. Daarnaast bevat deze snoepbare groente uitermate veel carotenoïden en vitamine C. De tomaat is een uitstekende snackvrucht maar kan ook samen met kaas op brood worden gegeten of door een gemengde salade worden gedaan.

Bron: Nevit Dilmen / Wikimedia CommonsBron: Nevit Dilmen / Wikimedia Commons

5. Peulvruchten

Peulvruchten zijn eigenlijk geen groenten omdat het zaden zijn maar ze worden wel net zo gekookt als groenten. Ze zijn supergezond. Wanneer iemand ervan zich wil vergewissen dat hij altijd het meest gezond eet, zou elke dag minstens 100 gram peulvruchten aan de maaltijd toevoegen hem een betere gezondheid opleveren. Peulvruchten bevatten enorm veel vezels. Verder zitten er foliumzuur, magnesium, kalium, ijzer en calcium in. Er zijn legio soorten peulvruchten, een greep hieruit zijn: erwtjes, kikkererwten, bruine bonen, boterbonen, kidneybonen, sojabonen en linzen.

6. Asperges

Asperges zijn bijzonder goed voor een gezond lichaam. Er zit vitamine A, C en K in en ook vrijwel alle vitaminen van het B-complex huizen in asperges. Asperges kunnen zelfs een depressie het hoofd bieden. Er zit veel zink, foliumzuur, kalium en vezels in. Groene en witte asperges zijn even gezond.

7. Alliumgroente

Tot de alliumfamilie behoren uien, knoflook, bieslook, daslook, sjalotjes en prei. Ze zijn allen zeer gezond en hebben antibacteriële en antivirale capaciteiten. Uien zijn een effectief antibioticum. Alliumgroente kunnen het sterkst werken wanneer ze rauw zijn maar behalve bieslook smaken ze rauw vaak te sterk. Daarom kun je ze even 1 a 2 minuutjes roerbakken.

Bron: Jerome Sautret / Wikimedia CommonsBron: Jerome Sautret / Wikimedia Commons

8. Zoete aardappel

De zoete aardappel behoort tot de meest gezonde groente. Het is leuk om gewone en oranjekleurige zoete aardappelen met elkaar te mengen zodat je een extra kleurrijk bord krijgt. In zoete aardappel zitten vooral veel carotenoïden, vitamine C, B, A en K, kalium, ijzer en vezels. Zoete aardappels smaken uitstekend. Het leuke aan deze aardappel is dat hij ook rauw kan worden gegeten. Je kunt hem in kleine blokes snijden en door een salade doen.

9. Paprika´s

Paprika´s bevatten zeer veel kalium, mangaan, vitamine A,B, C en K. Ze zijn zoet en in verschillende kleuren verkrijgbaar: groen, oranje, geel en rood. In de V.S. heb je zelfs paarse papirka´s. Deze hebben de kleur van een aubergine. Paprika´s zijn een gezonde, rauwe snack maar kunnen ook uitstekend geroerbakt worden. Veel mensen verwachten niet dat de oernormale paprika op plaats 9 staat van de meest gezonde groenten.

10. Pompoen

Er zijn veel soorten pompoen en ze zijn allemaal gezond. De pompoen behoort tot de meest gezonde groenten die er zijn. Je kunt er uitstekend een supergezonde soep van maken. Ze bevatten veel vitamine A, C, kalium en vezels. De pompoen is een grote vrucht maar je kunt hem vaak in delen kopen. Pompoenstukjes kun je aan veel verschillende maaltijden toevoegen; het is een prima mixgroente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groenten invriezen niet net zo gezond als diepvriesgroentenGroenten invriezen niet net zo gezond als diepvriesgroentenDiepvries groente zijn net zo gezond als verse groenten. Maar dat geldt niet als mensen hun eigen groenten invriezen. Di…
Zijn diepvriesgroenten en diepvriesfruit gezond of ongezondZijn diepvriesgroenten en diepvriesfruit gezond of ongezondVaak denken we dat verse groenten en fruit het beste zijn voor de gezondheid en dat ingeblikte of ingevroren groenten ju…
Goedkoop en gezond eten: 7 tipsGoedkoop en gezond eten: 7 tipsHoe kan ik gezond maar tegelijkertijd ook goedkoop eten? Veel mensen denken dat gezond eten duur moet zijn, dit is geluk…
Gezonde rijsttafel met kipsaté en gado gadoGezonde rijsttafel met kipsaté en gado gadoNiet al het Indonesisch eten is gezond. Het gebruik van witte rijst en het frituren van gerechten is bijvoorbeeld niet a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De 10 meeste gezonde groenten"

Reactie

Channa, 13-12-2014 15:17 #1
Er wordt hier geen rekening gehouden met typen aminozuren en bijv inuline. Hoe verhoudt zich dat tot elkaar? Reactie infoteur, 04-05-2015
Deze vraag is een beetje vaag. Daar kan geen antwoord op worden gegeven. In het algemeen is het zo dat de gezondheid van een groente globaal aan te geven is maar dat vele individuele personen een andere constitutie of ziekte hebben waardoor sommige groenten voor de één meer gezondheidsvoordelen heeft dan voor de ander.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 26-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!