InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van druivenpitten

De geneeskracht van druivenpitten

De geneeskracht van druivenpitten Druivenpitten zijn enigszins bitter en de supermarktfabrikanten denken dat mensen het niet leuk vinden om deze uit te spugen of door te kauwen. Daarom liggen er tegenwoordig veel pitloze druiven in de schappen. Dat is op zich jammerlijk voor de gezondheid want af en toe een pitje doorbijten is supergezond. Druivenpitten zijn de basis voor vele medicijnen, ook reguliere medicijnen. In de fytotherapie worden preparaten en extracten op basis van druivenpitten gemaakt. Er zitten stoffen in die meer antioxidanten bevatten dan vitamine C.
Botanische tekening wijnstok / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen / Wikimedia CommonsBotanische tekening wijnstok / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen / Wikimedia Commons

Inhoud:

Druiven eten

De voedingswaarde van druiven is zonder meer uitstekend te noemen. De bladeren van de driuvenstruik kun je eten; ze worden in Turkije als omhulsels voor dolma´s gebruikt maar je zou ze ook kunnen koken en mengen door een groentemix. Het draf wat overblijft na het persen van druiven kun je uitstekend door een zelf gemaakte muesli doen. Maar wat doe je met de pitten? Deze kun je weliswaar opeten maar ze smaken niet bijzonder lekker. Daarom zijn er extracten gemaakt en is er druivenpittenolie.

Werkzame stoffen druivenpitten

Druivenpitten bevatten OPC´s of Oligomere ProanthoCyaniden in de vorm van oligomeren en de monomeren catechine en epicatechine. Verder bevat het anthocyanen zoals 3-O-glycosiden van cyanidine, peonidine, malvidine en delphinidine. Er zitten de volgende oliën in: linolzuur, stearinezuur, oleïnezuur, palmitinezuuren, squaleen, eiwit en tanninen.

Druivenpitten

Druivenpitten zijn en tonicum voor de bloedvaten, de haarvaten en de meer specifiek voor de vaatwanden. Ze verminderen de permeabiliteit van de haarvaten. Permeabiliteit betekent doorlaatbaarheid; de vaatwanden worden steviger zodat er minder bloed uit weg sijpelt. Het bindweefsel van de bloedvaten wordt versterkt. Dat komt door de antioxidantwerking van druivenpitten. Daarnaast bevordert het de bloedsomloop in de gewone aderen. Verder is het een natuurlijke bloedverdunner omdat het samen kleven van bloedplaatjes wordt tegen gegaan door druivenpitten. Doordat er minder LDL-cholesterol wordt omgezet in oxycholesterol gaan druivenpitten aderverkalking tegen. LDL-cholesterol is op zich niet slecht maar het is juist de mogelijke omzetting in oxycholesterol, oftewel geoxideerd cholesterol aan de bloedvatwanden, wat direct tot atherosclerose en op de lange duur tot hart- en vaatziekten kan leiden. Door deze imposante reeks aan medicinale eigenschappen kan de druivenpit worden voorgeschreven bij:
  • Spataderen,
  • Aambeien,
  • lymfoedeem,
  • Perifere doorbloedingstoornissen zoals etalagebeen, koude handen en voeten, kuitkrampen,
  • Druivenpittenolie / Bron: Véronique PAGNIER / Wikimedia CommonsDruivenpittenolie / Bron: Véronique PAGNIER / Wikimedia Commons
    Voorkomen en adjuvans bij flebitis of aderontsteking en trombose,
  • Broze haarvaten, zwakke haarvaten, couperose,
  • Blauwe plekken, bloeduitstortingen,
  • Preventie van aderverkalking en hart- en vaatziekten,
  • Bloedvatdegeneratie,
  • Nieraantasting,
  • Preventie van migraine,
  • Weefselzwelling na operatie of traumata, herstel chirurgische ingreep,
  • Bekkencongestie, premenstruele vochtretentie,
  • Overdreven menstruele bloedingen,
  • Abnormale menopauzale bloedingen.

Druivenpitten, goed voor de ogen

Omdat de haarvaten worden beschermd wordt de doorbloeding in het oognetvlies verbeterd. Hierdoor is er minder kans op ziekten van het netvlies. Allerlei oogaandoeningen kunnen als oorzaak hebben dat de haarvaten niet stevig genoeg zijn of omdat het bloed niet dun genoeg is om vrijelijk door de haarvaten te stromen. Om de positieve medicinale eigenschappen voor de ogen worden druivenpitjes door fytotherapeuten aanbevolen bij de volgende indicaties:
  • Netvliesdegeneratie,
  • Glaucoom of oogbaloverdruk,
  • Verminderd gezichtsvermogen,
  • Vermoeidheid van de ogen,
  • Verminderde bloedcirculatie in regenboogvlies,
  • Preventie van diabetische netvliesaandoening,

Druivenpitten, goed voor de huid

Proanthocyaniden zijn een soort flavonoïden met een sterkere antioxidantwerking dan vitamine C of E, de meest krachtige antioxidanten onder de vitaminen. De antioxidantwerking zorgt ervoor dat vrije radicalen efficiënter geneutraliseerd en uitgeschakeld worden. Daarnaast wordt het bindweefsel beschermt tegen destructieve enzymen zoals elastase en hyaluronidase. Andere stoffen die ontstekingen kunnen faciliteren zoals histamine, proteasen, leukotriënen en prostagladinen worden eveneens tegengewerkt door de antioxidanten in druivenpitten. Door deze geneeskrachtige werkingen kunnen fytotherapeuten druivenpitten inzetten bij de volgende indicaties:
  • Preventie vroegtijdige ouderdomsverschijnselen,
  • Bescherming van de huid tegen veroudering,
  • Bescherming huid tegen zon,
  • Adjuvans bij bindweefselziekten zoals sclerodermie,

Voor informatie over de geneeskracht van druiven, druivenbladeren en druivendraf, lees het artikel: De geneeskracht van wijnstok.

Druivenpitten als preventief middel tegen ernstige ziekten

De antioxidantwerking is vrij algemeen en beperkt zich niet tot één lichaamsdeel. Vandaar dat druivenpittenextracten preventief worden ingezet bij ziekten waarbij veel antioxidantwerking nodig is. Daarnaast wordt het als adjuvans bij ziekten ingezet. Een adjuvans is een middel dat de werking van andere geneesplanten ondersteunt. Adjuvansen worden alleen gegeven in combinatie met andere plantaardige geneesmiddelen. Fytotherapeuten kunnen in verband met de antioxidantwerking en ontstekingswerend werking druivenpitten voorschrijven bij:
  • Preventie van chronische degeneratieve ziekten zoals Multiple Sclerose, ziekte van Parkinson, en ziekte van Alzheimer.
  • Preventie van kanker,
  • Dieet tijdens de chemokuur; het vermindert bijwerkingen van chemokuur en bestralingstherapie,
  • Vermindert schadelijke gevolgen sigarettenrook en milieugif,
  • Adjuvans bij astma en allergieën omdat het de histaminevrijstelling vermindert.

Raadpleeg een fytotherapeut

Wie druivenpitten als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Druivenpittenextracten en medicijnen in de vorm van moedertinctuur, poeder, gedroogd kruid, vloeibaar extract of afkooksel dienen alleen op voorschrift van bevoegden aangewend te worden. Een fytotherapeut kan daarover meer vertellen net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Ook bestaan er heilzame combinaties met kruiden. Sommige kruiden kunnen elkaars werkingen versterken; dat wordt synergie genoemd. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.
Gerelateerde artikelen
Lymfoedeem: opgzwollen armen en benenLymfoedeem: opgzwollen armen en benenLymfoedeem is een aandoening waarbij het lymfestelsel beschadigd is en het lymfevocht niet voldoende kan afdrijven. Daar…
De helende werking van druivenpittenDe helende werking van druivenpittenVandaag worden druiven overal ter wereld gekweekt om te eten of om wijn van te maken. De oudste wijnmakerij is gevonden…
Lymfoedeem: de behandeling en zelfzorg bij lymfoedeemLymfoedeem ontstaat na het verwijderen van de lymfeklieren. Dat oedeem kan in een arm of een been zijn. Zelf het lymfoed…
Glaucoom genezen met voeding en geneesplantenGlaucoom genezen met voeding en geneesplantenStaar is iets anders dan glaucoom. Staar is ooglensvertroebeling. Glaucoom is een oogaandoening die ontstaat doordat zen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van druivenpitten"

Reacties

Ella, 26-03-2017 12:28 #3
Ik ging naar de winkel om iets te halen tegen dikke voeten. Het advies was Mega OPC Forte. Toen ik hoorde dat dit ook kuitkramp zou verminderen was ik gelijk om. Ik heb inderdaad wat minder dikke voeten, maar het effect op de kuitkramp is fantastisch. Ik werd elke week minstens een of twee keer gillend wakker met kramp, tot bijna flauwvallen toe. Met de dag erna nog veel strekpijn. Ik heb nu nog misschien een tot twee keer per jaar kramp en dat is meestal te verklaren door fysieke inspanning. Ik slik het nu zo'n vijf jaar. Minder kramp lijkt me toch niet suggestief. Het overkomt je in je slaap. Ik ben blij.

Cornelis, 14-10-2015 22:35 #2
't lijkt haast te mooi om waar te kunnen zijn. Dat er in druivenpitten gezonde stoffen zitten, ok, maar zoals het in het artikel omschreven wordt lijkt het wel een moderne "Haarlemmer olie" reclame, dat was ook overal goed voor. Reactie infoteur, 12-02-2016
Klopt helemaal, vooral het woord ´haast´. Ja, elke verse voedingssoort heeft medicinale werkingen, soms zelfs onderdelen van voedingssoorten zoals in dit geval druivenpitten.

Het verschil met haarlemmerolie is dat in deze tijd allerlei plantonderdelen wetenschappelijk zijn onderzocht. Alle medicinale werkingen in het artikel zijn door wetenschap bevestigd.

Elke medicinale plant heeft bovendien meerdere medicinale werkingen. De planten die slechts één of twee medicinale werkingen hebben zijn op één hand te tellen.

Het artikel is bedoeld om mensen in te lichten ober de medicinale werkingen van druivenpitten en het is mede geschreven vanuit een verbazing dat iedere consument blij lijkt te zijn met druiven zonder pitten.

Renata Horemans, 28-09-2015 14:48 #1
Interessant artikel, ga regelmatig de pitjes mee opknabbelen!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!