InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Stoelgangproblemen: obstipatie

Stoelgangproblemen: obstipatie

Stoelgangproblemen: obstipatie Obstipatie is een lastige kwaal dat een opgezette buik veroorzaakt en de stoelgang bemoeilijkt. Een gebrek aan vezels in de voeding speelt bij een slechte stoelgang een belangrijke rol, evenals te weinig drinken. Er zijn nog meer oorzaken van obstipatie: te weinig beweging, een diëet volgen, eetgewoonten, darmflora uit balans. Met probiotica, lijnzaad, voldoende vezels en vocht kom je al een heel eind richting goede en gezonde stoelgang. Wanneer obstipatie voor langere tijd voorkomt, is een opgezette buik het gevolg. Helaas kampen vooral veel vrouwen hiermee. De stoelgang is moeilijk, vaak hard. Door het persen vanwege de slechte stoelgang, raak je niet alles kwijt. Voedselresten blijven achter in de darmen. Met alle gevolgen van dien, want door de overgebleven voedselresten ontstaan allerlei gezondheidsklachten. De gezondheidsklachten bestaan onder andere uit: een opgezette buik al dan niet gepaard gaand met buikpijn, je voelt je niet fit en kan last hebben van hoofdpijn, soms aambeien.

Obstipatie wordt veroorzaak door

Eetgewoonten
Wanneer men te weinig vezels binnenkrijgt en te weinig water drinkt onstaat een slechte stoelgang. Door het tekort aan vocht kan de stoelgang niet op gang komen. Ontlasting heeft namelijk vocht nodig, om te voorkomen dat de ontlasting hard is niet je zodoende de ontlasting niet kwijt kunt raken. Obstipatie wordt ook veroorzaakt, door lijnen. Als er (regelmatig) aan de lijn wordt gedaan, krijgt men ook te weinig vezels binnen. Tevens betekent lijnen vaak ook dat men niet de dagelijkse hoeveelheid vetten binnenkrijgt wat nadelig voor de stoelgang is. Ook is het zo dat bij regelmatig eten, de stoelgang juist op gang komt: het lichaam wordt dan immers aan het werk gezet.

Beweging
Niet genoeg beweging werkt een slechte stoelgang in de hand. Voor een gezonde en goede stoelgang is dagelijks bewegen, minimaal 30 minuten per dag onontbeerlijk. Het is helemaal goed, als deze 30 minuten verdeeld worden in porties van 10 minuten.

Naar de wc gaan niet uitstellen
Het is niet goed, om je gang naar het toilet uit te stellen. Velen zullen dat herkennen: je bent op een plek in een situatie waar je liever niet je gang naar het toilet maakt om je ontlasting kwijt te raken. Maar wanneer de drang om naar de wc te gaan wordt genegeerd, kunnen darmen lui worden en krijg je stoelgangproblemen.

Medicijnen
Door gebruik van medicatie, kan obstipatie ontstaan. Men kan er de gebruiksaanwijzing op na slaan, om na te gaan of de slechte stoelgang het gevolg is van de medicatie die men gebruikt. IJzertabletten werken obstipatie in de hand, ijzer heeft een stoppende werking. Verder hebben tabletten tegen maagzuur en hoge bloeddruk een stoppende werking. Laxeermiddelen hebben paradoxaal genoeg, wanneer ze regelmatig gebruikt worden, een nadelige invloed op de werking van de darmen. De darmen worden lui door de laxeermiddelen. Wanneer je stopt de laxeermiddelen te gebruiken, komt de stoelgang uit zichzelf nog moeilijk op gang. Wanneer je laxeermiddelen regelmatig hebt gebruikt is het verstandig om probiotica aan te schaffen. Ook wanneer je recentelijk een of meer antibioticakuren (slecht voor de darmflora) hebt gehad, is het nemen van probiotica van belang om de darmflora weer in balans te brengen.

Opgezette buik, buikpijn
Darmen kunnen soms gevoelig zijn waardoor er krampen in de buik optreden. De darmen bewegen zich dan niet op een natuurlijke manier. Tevens door gebruik van laxeermiddelen ontstaat dit: een pijnlijke buik, krampen. Een opgezette buik en obstipatie zijn goed te verhelpen door lijnzaad in te nemen. Het betreft gebroken lijnzaad die verkrijgbaar is in de supermarkt. Lijnzaad is smaakloos, je kunt het in je drankje doen of in een schaaltje yoghurt. Je kunt het zelfs op je boterham strooien tussen boter en beleg in, want je proeft er niets van.

Voor een goede en gezonde stoelgang, tips:

  • minimaal 30 minuten beweging per dag, liefst 3x 10 minuten intensief
  • Voldoende drinken, minimaal 1,5 liter vocht
  • Normaal eten, niet lijnen. Zorg dat je dagelijkse voeding voor 15-20% uit (onverzadigde) vetten bestaat.
  • Stel de toiletgang niet uit
  • Zeer effectief: gebruik ongeveer 3 eetlepels lijnzaad per dag, bijvoorbeeld door de yoghurt.
  • Probiotica gebruiken om de darmflora weer te herstellen
  • Zorg voor voldoende vezels in de voeding
Gerelateerde artikelen
Voedingsvezels en gewicht verliezenVoedingsvezels zijn heel belangrijk om verstopping en een opgezette buik te voorkomen en te verhelpen. Voedingsvezels he…
Een slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang hebben is ontzettend vervelend. Verstopping is iets waar vooral vrouwen last van hebben. Veel vrou…
Obstipatie (verstopping) verhelpenObstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Vezelrijk voedsel: vezelrijke voeding voor goede stoelgangVezelrijk voedsel: vezelrijke voeding voor goede stoelgangVoedingsvezels zijn onverteerbare bestanddelen in plantaardige producten, zoals groenten, fruit en peulvruchten. Vezelri…

Reageer op het artikel "Stoelgangproblemen: obstipatie"

Reacties

Riekie, 14-06-2013 09:02 #3
Hallo ik heb een ongeluk gehad. mijn darmen hebben een klap gehad nu neem ik x-praep maar daar moet ik van af maar hoe en mijn darm is erg traag wie weet het? Riekie Reactie infoteur, 17-06-2013
I.p.v. een laxeermiddel, zoals X-preap, zou het (in overleg met arts) wellicht beter zijn om een gezond voedingspatroon aan te nemen, extra vezels te nemen al dan niet in de vorm van een supplement, en probiotica. Misschien heeft het even wat tijd nodig, voordat de darmen weer hun normale goede werking gaan doen, maar op deze wijze gebeurt het op een zo natuurlijk mogelijke manier.

Mvg
infoteur

Farida van der Knaap, 13-09-2011 16:20 #2
Obstipatie kan ook veroorzaakt worden door een te lange darm, dolichocolon. Het is wel van belang veel water te drinken en goed op je voeding te letten. Maar soms is dat alleen niet genoeg! Het is belangrijk bij jezelf af te wegen wat bij jou de oorzaak kan zijn.

Evert, 25-03-2011 15:51 #1
Mijn vrouw loopt vaak ineens leeg, kan de wc netaan halen, en gebruikt iedere dag
een diaree remmer, kwaal van haar vader dunne darm toendertijd, dan zegt mijn vrouw
heb ik van mijn vader, al 50 jaar, paar jaar geleden darmonderzoek gehad zegt die dokter
veel lijnzaad eten tegen buikkrampen en dergelijke, kan er bij mij niet zo goed in? Reactie infoteur, 31-03-2011
Gebroken lijnzaad werkt prima bij obstipatie, maar hoe het zit met buikkrampen durf ik niet te zeggen. Ik zou toch advies vragen bij een (andere) dokter!

Infoteur: Ssandra3108
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!