InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De gezonde eigenschappen van de pruim

De gezonde eigenschappen van de pruim

Er zijn nieuwe ontdekkingen gedaan over de gezonde eigenschappen van de pruim. De pruim blijkt meer in zich te hebben dan gedacht.

Pruimen, lekker en gezond

Pruimen groeien aan een boom en zijn in augustus rijp om te oogsten. De pruim wordt vers verkocht in de oogsttijd en in gedroogde vorm gedurende het gehele jaar. Bekend was al dat pruimen zeer goed zijn tegen obstipatie en een gezonde stoelgang bevorderen. Door de vezels die het bevat wordt de darmwerking gestimuleerd. De pruim is een fruitsoort, dus dat deze vrucht gezonde eigenschappen heeft is niet vreemd.

Nieuwe ontdekkingen over de pruim

Onderzoek in Amerika heeft aangetoond dat de pruim veel meer voedingswaarde heeft dan men dacht. Recent is er onderzoek gedaan onder meer dan honderd fruitsoorten. Er is gekeken naar de hoeveelheid anti-oxidanten in het fruit en de fruitsoorten zijn getest op kankercellen om te kijken welk effect ze hebben op de ontwikkeling van een kankercel. Tot grote verbazing van de onderzoekers bleek dat de pruim minstens zo veel, zo niet meer, anti-oxidanten bevat dan de blauwe bes die reeds lang bekend staat als een vrucht boordevol anti-oxidanten. Eén pruim bevat net zoveel antioxidanten als een handvol blauwe bessen.

Enthousiasme bij onderzoekers

Onderzoekers zijn heel enthousiast over de resultaten van de test met de pruim. Pruimen blijken zoveel anti-oxidanten te bevatten dat ze goede bescherming kunnen bieden tegen kanker. Daarnaast bieden antioxidanten ook bescherming tegen hart- en vaatziekten. Doordat de anti-oxidanten vrije radicalen wegnemen die in het lichaam door cellen worden geproduceerd, kan de schade in het DNA, die kan leiden tot de vorming van kanker, voorkomen worden. Bovendien bevatten pruimen ook nog veel vitamine C en D en zijn ze een bron van potassium, wat kan helpen de bloeddruk te verlagen. Het grote voordeel van deze ontdekking is dat pruimen veel vaker worden gegeten dan blauwe bessen. Pruimen zijn ook gemakkelijk verkrijgbaar bij iedere supermarkt en zijn relatief goedkoop.

Moeten we nu grote hoeveelheden pruimen gaan eten?

Je zou zeggen dat we nu massaal aan het pruimen eten moeten gaan. Echter, veel pruimen eten is ook niet zo gezond. Het kan leiden tot diarree en buikpijn. Ook is het eten van pruimen af te raden voor mensen met nierstenen, belangrijk is om dan eerst je arts te raadplegen. Het is voldoende om pruimen toe te voegen aan een gezonde levenswijze. Wissel af met de soorten fruit die je eet en laat pruimen daar een onderdeel van zijn. Wil je wel op dagelijkse basis pruimen gaan eten, hou het dan bij 3 stuks gedroogde pruim per dag. Zo voorkom je buikklachten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De gezonde eigenschappen van de pruim"

Reacties

Henny, 18-06-2014 06:03 #2
Ik heb zondag een stuk of 12 piepkleine pruimen gegeten en v.a. 2 uur daarna diarree. Ik ben bijna 3 dagen verder, maar ik kan niets eten of het komt er direct weer uit. Kan dat zo lang duren van die paar kleine pruimen? Normaal ga ik niet zo gemakkelijk ondanks lijnzaad wat ik iedere dag in water laat weken en opdrink 's avonds.

Dick, 24-09-2010 23:13 #1
:-) ik eet per dag 2 a 3 rijpe pruimen of gele of blauwe, een heerlijke vrucht, zeer goed voor de stoelgang, maar ook nog supergezond. daarnaast ook nog 2 kiwi, s, kosten zijn zeer laag. op de markt kosten de pruimen 1 euro per kilo, de kiwi, s [ grote ] zijn 10 stuks voor een euro. kosten ongeveer per week 2 euro 50. lijkt me beter dan een pakje shag of sigaretten kosten 2 x zoveel dan de gezonde vruchten.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!