InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Water: te veel water drinken kan ook

Water: te veel water drinken kan ook

Water: te veel water drinken kan ook Als wordt gesproken over te veel drinken denken mensen daarbij altijd aan alcohol. Maar de mens kan ook te veel water drinken. Hij kan daardoor een watervergiftiging oplopen en kan daaraan sterven. Maar wanneer drink je teveel water? En wanneer ontstaat er een watervergiftiging door te veel water drinken? Lees over watervergiftiging en de reactie van het lichaam op het drinken van teveel water.

Per dag 1,5 liter water per dag drinken is gezond

Wie af wil vallen, wie een gezonde huid wil, wie zijn organen goed wil voorzien van vocht, moet als we de bladen geloven 1,5 tot 2 liter water per dag drinken. Wat vergeten wordt is dat in normaal eten ook al veel vocht zit en dat de vele kopjes thee, koffie of frisdrank ook water bevatten. Bovendien kan een lichaam ook teveel water binnenkregen en dat resulteert dan in een watervergiftiging.

Litertje water voor 680 euro

Water is er bovendien in prijsklassen die variëren van een paar cent tot vele honderden euros. Een liter Blinq H2O bijvoorbeeld kost 680 euro per liter. Overigens heeft dit waarschijnlijk meer met het flesje dan met het water te maken. Het dure omhulsel is namelijk voorzien van Swarovski kristallen.

Kraanwater in Nederland is heel gezond

Bronwaters met een bijzondere samenstelling, gevitaliseerd water, gewijd water. Het kost allemaal veel meer, maar volgens onderzoek is gewoon kraanwater net zo gezond. In Nederland wel te verstaan, want in het buitenland is het water uit de kraan vaak niet te drinken. Bovendien is het in de meeste gevallen ook niet veilig om water te drinken in veel landen, omdat er allerlei ziektekiemen in zitten die de mens ziek maken. In die gevallen moet dus water in flessen gekocht worden. In Nederland is de kwaliteit van het kraanwater uitermate goed overigens.

De kwaliteiten van water

Iedereen kent waarschijnlijk wel de kwaliteiten die aan water worden toegedicht:
  • Je krijgt er een mooiere huid van
  • Het helpt bij afvallen
  • Je spoelt er afvalstoffen mee uit het lichaam
  • Het is goed voor de stoelgang
  • Het is goed voor je hart

De werkelijkheid rond kraanwater en het drinken ervan

  • Die beweringen kloppen wel en toch ook weer niet. Drie dagen zonder vocht en de mens sterft. Dat is een gegeven. Maar het omdraaien en zeggen dat het drinken van water daardoor dus goed is voor het hart is veel te hoog gegrepen. Het hart heeft vocht nodig, omdat het lichaam dat nodig heeft. Maar te veel is niet goed, want dan krijgt het hart al dat vocht juist niet meer rond en verdrinkt het als het ware.
  • Ook voor de huid geldt zon soort mythe. Iemand die is uitgedroogd heeft raar vel dat blijft staan als je het omhoog trekt. Maar dat is niet hetzelfde als dat water er voor zorgt dat iemand geen rimpels krijgt of er vele malen beter uitziet dan iemand anders die minder water drinkt. Water voedt de huid namelijk niet van binnenuit.
  • Ook de bewering dat water iemand gemakkelijker laat afvallen is een fabeltje. Met een klotsbuik van veel water verdwijnt de honger echt niet. Vanzelfsprekend is het wel veel beter om water te drinken in plaats van allerlei gezoete frisdranken waarin heel veel calorieën zitten. Dat tegen elkaar afgezet zorgt er inderdaad voor dat iemand kan afvallen. Maar alleen water drinken en hetzelfde eten of denken dat veel water drinken het hongergevoel wel wegneemt is een utopie.
  • Gifstoffen worden via de urine afgescheiden. Dat is een feit. Maar denken dat door veel meer dan 1,5 liter water te drinken er ook meer in de wc pot verdwijnt, is ook een fabeltje. Het water dat iemand drinkt gaat via het bloed naar de nieren. Daar wordt het schoongemaakt en gaat het weer het lijf in. Maar nieren hebben een heel eigen systeem. Ze houden dagelijks zon 2 liter urine met de gifstoffen tegen en bewaren dat nog even. Het lijf past zich bovendien aan de omstandigheden aan. Als het heel warm is zorgt het lichaam ervoor dat de urine zich als het ware indikt, zodat er meer gezweet kan worden. De gifstoffen die uit het lichaam gaan, blijven echter in aantal gelijk, want daar heeft het lijf gewoon op ingezet.
  • Veel drinken om goed naar de wc te kunnen gaan. Ook dat is een idee dat veel mensen wel hebben. Ook hierin zit een kern van waarheid, maar is het niet de hele waarheid. Voor een goede ontlasting heeft ieder mens beweging, vezels en vocht nodig. Wie weinig drinkt kan problemen krijgen met zijn ontlasting. Maar het betekent weer niet dat mensen opeens 3 liter water per dag moeten gaan drinken.

De feiten over vochtinname

  1. Ieder mens krijgt per dag via voedsel en drinken ongeveer 2,5 liter vocht binnen. Er gaat ongeveer 1,5 liter urine weer uit, 0,1 liter gaat er met de ontlasting weer uit en nog een liter verlaat het lichaam via zweet en ademhaling.
  2. Naast water krijgt de mens ook vocht binnen via melk, vruchtensap, frisdrank , thee of koffie. Gezegd wordt ook nog eens dat koffie waterafdrijvend zou zijn. Ook dat klopt maar ten dele, want pas als iemand zon 20 koppen koffie per dag drinkt gaat het lijf meer uitscheiden. Alcohol is wel een boosdoener als het gaat om uitdroging. Dit zorgt er namelijk voor dat de nieren sneller meer vocht afscheiden.
  3. Hoeveel water iemand zou moeten drinken hangt ook af van wat hij of zij doet. Iemand die voortdurend heel druk bezig is, veel zweet en heel veel beweegt, kan best meer moeten drinken dan die 1.5 liter. Alles hangt af van activiteiten, de warmte, beweging, de inname van zout en ook de leeftijd. Kinderen bijvoorbeeld hebben wat minder vocht nodig. Uitdroging ligt bij hen overigens wel eerder op de loer. Net als bij ouderen trouwens. Ouderen hebben een ander dorstgevoel en merken dus vaak niet dat ze iets moeten drinken. Ook is bij hen de urinefunctie minder goed en dat betekent dat bij warm weer de urine minder goed ingedikt wordt als bij jongere mensen. Dat is dus uitkijken geblazen bij warm weer.
  4. Bovendien zit in voeding ook redelijk veel vocht. Per dag gaat er op die manier toch ook zon liter naar binnen.

Te veel water drinken: kans op overlijden

Wat veel te weinig wordt gezegd is dat te veel water drinken heel gevaarlijk kan zijn en zelfs voor acuut overlijden kan zorgen. Normale nieren zorgen er voor dat per dag 8 tot 10 liter vocht kan worden uitgescheiden. Als iemand veel meer drinkt of heel veel in een heel kort tijdsbestek kan het lichaam dat niet meer aan. Het evenwicht tussen het natrium in het bloed en het water is dan helemaal uit evenwicht. Het lijf raakt dan helemaal in de war en brengt het water naar de hersenen. Die zwellen dan op en als daar niets aan wordt gedaan kan de persoon in kwestie acuut overlijden. Dat kan dus in normale gevallen al gebeuren, maar mensen die xtc slikken, de hele avond dansen en veel water drinken lopen die kans veel meer. Xtc zorgt er voor dat nieren veel minder water uit kunnen scheiden. Wie dan heel veel danst en het water er wel weer uitzweet loopt minder kans, maar iemand die veel vocht drinkt en niet zo druk in de weer is, loopt kans op water vergiftiging. De praktijk heeft dit inmiddels ook wel uitgewezen.

Vochttekort

Drie dagen zonder vocht betekent dat iemand overlijdt. Daar gaan echter wel stadia aan vooraf. Eerst krijgt iemand hoofdpijn en is er helemaal geen energie meer. Al snel daarna vallen alle lichaamsfuncties uit. Vocht is en blijft dus cruciaal voor een goed functionerend lichaam, maar teveel kan datzelfde lichaam dus ook uitschakelen.
Gerelateerde artikelen
Te veel water drinken: watervergiftigingVoldoende water drinken is een vereiste om goed te kunnen functioneren. Teveel water drinken is echter ongezond. Men loo…
Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk?Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk?Dat water drinken goed is voor de gezondheid, daar lijkt iedereen het al langer dan vandaag mee eens. Water drinken is g…
Water drinken is noodzakelijkWater drinken is noodzakelijkBestaat er een functie voor het drinken van water? Wat is de reden waarom wij, de mens, voldoende water moeten drinken?…
Genoeg drinken!Genoeg drinken!Je lichaam bestaat voor het grootste deel uit water, dus het is belangrijk om genoeg te drinken. Maar hoeveel moet je no…
Te veel water drinken is slechtTe veel water drinken is slechtKan je ook teveel water drinken? met als antwoord ja, dat kan! Maar we krijgen van allerlei professionals te horen d…
Bronnen en referenties
  • AD Voedingscentrum

Reageer op het artikel "Water: te veel water drinken kan ook"

Reacties

Thimo, 20-11-2014 23:23 #17
Ik gebruik sinds kort een Creatine Product (Green Magnitude) waarop vermeld staat dat je minimaal 4L per dag zou moeten drinken. Ik weet dat als je een Creatine product gebruikt je meer vocht nodig hebt om naar de spieren te brengen (want dat is wat creatine doet) maar is 4L dan wel gezond denk je? Zelf krijg ik opzicht 4-5L makkelijk weg. Ik sport 3 dagen in de week, en onder het sporten drink ik meestal al rond de 2L weg. Dit is dan wel binnen een uur, dus een vrij korte periode, hier zal ik misschien een beetje mee gaan oppassen.

Verder heb ik geen hulp nodig van artsen of dergelijke want ik zou ook zo minder kunnen drinken, maar er staat dus dat 4L een minimale is. Ben benieuwt op een antwoord! :) Reactie infoteur, 22-11-2014
Omdat jij heel veel sport, beweegt en dus neem ik aan zweet, kun jij meer drinken dan de gemiddelde persoon. Maar ik blijf erbij dat je niet moet overdrijven. Probeer wat te matigen, dan komt het vast goed.

Gaby, 03-10-2014 14:44 #16
Gebaseerd op het boek van De heer Batmanhelidij 'Je bent niet ziek, je hebt dorst', klopt het fabeltje niet betreft 'teveel water drinken' en 'watervergiftiging'! Teveel water plas je er net zo gemakkelijk weer uit. Dit boek is een bestseller en de werkelijke waarheid over de essentie van water. Dus schroom niet en drink zoveel water als je wilt.en lees het boek want na het lezen van dit artikel besef ik weer dat er te weinig kennis is van wat wel of niet de gevaren zijn van onze voedsel en vloeistoffen! Reactie infoteur, 05-10-2014
Watervergiftiging is wel degelijk een risico en mensen kunnen er echt aan sterven. Dat weer een of andere guru een boek heeft geschreven (kan hij ook heel gemakkelijk kanker behandelen soms?) maakt nog niet dat dit waar is. Teveel water drinken is een gevaar en soms is het ook een symptoom voor iets anders.

Anne, 07-07-2014 22:38 #15
Volgens Peter Deen, hoogleraar aan het Radboud UMC Nijmegen:
Kun je ook te veel water drinken?
Je drinkt niet gauw te veel en veel drinken gespreid over de dag kan geen kwaad. Als je jezelf aanleert om veel te drinken past je lichaam zich daar op aan. De urine is minder geconcentreerd en je plast meer. Je zult ook eerder dorst krijgen, omdat je lichaam zich afstelt op het meer drinken.

Wel kan het schadelijk zijn als je in korte tijd veel water drinkt, bijvoorbeeld twee liter in een half uur. Je bloed raakt snel verdunt en het lichaam kan dat niet aan. De concentratie zouten in het bloed wordt minder en je hebt een teveel aan water in het lichaam. Er is dan sprake van acute hyponatriëmie, ook wel bekend als watervergiftiging. De lichaamscellen kunnen niet goed met deze situatie omgaan en zwellen op. Als hersencellen opzwellen kun je in coma raken. Bij hyponatriëmie is het van belang om water drinken te minderen."

Anoniem, 21-06-2014 20:53 #14
Ik drink al vanaf mijn 4e jaar geen puur water meer alleen ice-tea, melk, thee, frisdrank, chocomel en vruchtensappen. Gewoonweg omdat ik water nooit lekker vond omdat het geen smaak heeft. Ik wil juist dranken die smaak hebben anders lust ik het niet. Ik heb al geprobeerd water in combinatie mer suiker en/of citroensap te drinken of dergelijken maar puur water blijft toch een apart iets.

Nu vraag ik me af of dat ongezond/schadelijk kan zijn want na 14 jaar merk ik vrij weinig van ziektes/aandoeningen die vaker voorkomen dan gemiddeld. Ik ben energiek en heb niet echt problemen. Reactie infoteur, 07-07-2014
Het hangt ervan af hoeveel je van die dranken drinkt. Gewone thee is natuurlijk in feite ook gewoon water, maar dan met een smaakje. Frisdrank is een ander verhaal, dat zit vol met suiker en bevat verder eigenlijk helemaal geen goede stoffen. Ook vruchtensappen bevatten veel suiker.

Keba, 13-06-2014 23:20 #13
Uw tekst klopt niet helemaal? Van water val je wel af. Kijk naar mij: ik woog in 2012 - 115kg, 2013 - 90kg en nu 80kg. Ik drink per dag: 4liter water en volgens mijn huisarts staan alle bloednormen goed. Ik sport elke dag 4u (power fitness en eet 3x per dag gezonde kost vetvrij. Reactie infoteur, 07-07-2014
U valt niet af van het water, u valt af omdat u 4 uur per dag sport en gezond eet. Water drinken helpt daar wel bij, maar van het drinken zelf valt niemand af.

Mark, 17-03-2014 15:52 #12
Ik drink met gemak op mijn werk(kantoor, wel erg warm) 3 liter thee(zonder suiker en dergelijke), en dan heb ik als ik thuis kom van werk ook nog steeds dorst, dan drink ik meestal nog 2 glazen frisdrank(totaal 0,5 liter) Vaak dwing ik mij om na 8 uur niet meer te drinken, omdat ik dan vaak s'nachts wakker wordt om naar de wc te gaan. Ik heb van mijzelf denk ook veel vocht nodig, maar denk ook dat het in de gewoonte zit. Want wanneer ik geen drinken bij de hand heb, drink ik ook veel minder omdat ik niet steeds zin heb om het te halen.

Wordt op de sportschool regelmatig gemeten, en daar zijn mijn waardes qua suiker en dergelijke allemaal in orde. Ook qua gewicht en vetpercentage is het bij mij prima in orde. Ik ben het type die zoveel kan eten als die wilt, maar toch niet aankomen en 23 jaar, mocht deze informatie nog relevant zijn.

Laatst heb ik een keer bijgehouden wat ik dronk op een dag, omdat ik mij er nooit bewust van was. maar nu kom in inclusief eten en drinken uit op 4,5 liter vocht/water. Kan dit nog wat anders zijn dan suikerziekte/diabetes, of moet ik me alsnog laten test bij de dokter of dergelijke? Reactie infoteur, 04-04-2014
Het lijkt me wel dat u dit even bij een echte dokter moet laten testen. Een sportschool is natuurlijk geen dokter en daar hebben ze de kennis ook niet op dat gebied.

Marie, 20-12-2013 01:18 #11
Aan Lenie,
Heb docu gezien van Dr. G. Dus een lijkschouwing. Dus, zoeken naar de doodsoorzaak. ECHT OVERMATIG THEE DRINKEN, was de oorzaak.
2 potten thee in de dag, en 1 pot thee in de avond, lijkt me zonder gevaar - dit wanneer je 1 zakje per pot laat trekken. Zeker niet elke kop 1 zakje thee. Wissel je drinken af met plat water tussen de 3 potten thee per dag. Opgelet! Dit is enkel mijn eigen opinie.

Marie, 20-12-2013 01:06 #10
Ik drink 's avonds ook teveel liters water. Ik zit redelijk dicht tegen een gaskachel en denk dat het daarmee te maken heeft. Ik krijg ook te droge lippen na een serieus aantal liters.
Toevallig heb ik net gratis suikertest achter de rug, door dokters die aan de ingang van een ziekenhuis zaten. Een actie. Wel mijn suikerspiegel is heel normaal. Maar nu ik de gevaren lees van teveel water drinken, zal ik mezelf toch gewoon intomen, maar ik ga er zeker niet voor naar de dokter, want ik voel me helemaal oke. Diegene die verslaafd zijn aan water, WAT KARAKTER TONEN EN DESNOODS WAT VROEGER GAAN SLAPEN als het te moeilijk is. Er is niks aan d'hand met een beetje karakter. Bij mij komt het door de eenzaamheid en verveling, meer niet.

Marty, 01-12-2013 21:34 #9
Ik heb niet zozeer een reactie, maar meer een probleem. ik ben verslaafd aan drinken (water, siroop, vruchtensap, melk, enz) en kan het niet stop zetten. direct na een liter water droogd mn mond alweer op en heb ik behoefte aan meer drinken. ik verbruik nu zo'n 9 liter per dag, wat zeker 6,5 teveel is voor een sporter. wat kan ik doen buiten de artsen om? Reactie infoteur, 04-12-2013
Waarom buiten de artsen om doen? Dit lijkt me toch niet gewoon. Heb je je wel laten testen op suikerziekte? Dan drinken mensen namelijk ook heel erg veel. Dat zou ik eerst doen en mijn advies is echt om dit aan je arts voor te leggen.

Ladyhawk, 19-11-2013 21:45 #8
Maar het schijnt dat het water op de Veluwe wel van hele goed kwaliteit is dat je over de natrium ed geen zorgen hoeft te maken? Reactie infoteur, 04-12-2013
Dat weet ik niet. Wel weet ik dat je nooit te veel water moet drinken, want dat is nooit goed.

Huisarts, 07-12-2012 17:01 #7
"Maar nieren hebben een heel eigen systeem. Ze houden dagelijks zon 2 liter urine met de gifstoffen tegen en bewaren dat nog even."

Dan ben je echt zo gek als een deur, als je dat schrijft. Helaas staat dit hele artikel vol met soortgelijke fouten. En dat met zo'n enorm goed onderwerp, want onder normale omstandigheden 1, 5L water per dag drinken heeft inderdaad geen zin. Gezonde mensen plassen het overschot gewoon weer uit. Reactie infoteur, 08-12-2012
Ben dan wel benieuwd wat voor fouten er dan volgens u nog meer instaan. U doet ook net voorkomen alsof iemand dus niet kan overlijden aan een teveel aan vocht. We weten inmiddels allemaal wel dat dit wel degelijk het geval kan zijn, dus dat vind ik dan weer zeer misleidend.

M. Kort, 02-12-2012 17:51 #6
Hoe kan beweerd worden dat koffie geen vocht afdrijft?. Na een kop koffie plas ik er binnen 15 minuten wel drie uit! En ik niet alleen; het is op kantoren algemeen bekend.

Verder: iedereen vergeet te vermelden dat - als je veel water gaat drinken- je ook jodium en zout nodig hebt. Calamiteiten bij teveel water drinken zijn dus niet de schuld van water maar van onvolledige informatie,

Jeroen, 25-10-2012 21:04 #5
Beste iedereen,

Ik heb een kleine probleem want ik drink sinds ongeveer 3 dagen echt liters water weg zoals ik drink nu en heb over 10 a 30 minuten weer dorst en ik kan dan gewoon bekers opdrinken ook al drink ik zelf niet veel. ik hoop dat ik hier een antwoord op krijg en dat ik weet wat ik misschien zou moeten doen (alvast bedankt voor alles).

m.v.g

jeroen Reactie infoteur, 26-10-2012
Direct naar de dokter gaan, want zoveel drinken is niet normaal. Het zou kunnen dat je diabetes hebt of iets anders.

Jermain, 22-05-2012 01:41 #4
Als ik dit lees hier zou ik bijna denken dat ik al dood zou moeten zijn, drink namelijk veel te veel dan. Heb me hele leven al veel gedronken maar de laatste jaren drink ik per dag gemiddeld vier 1,5 liter flessen aan water en nog zes glazen met limonade of iets anders. Eet 10 boterhammen per dag en nog een berg avond eten. Ben totaal niet dik of wat dan ook, kan het niet gewoon zijn het ene lichaam het wel aan kan en het andere niet?

Tabbers, 13-01-2012 20:11 #3
Kan een alcoholist zijn alcohol verbloemen door veel te drinken? Kan hij/zij hier ook aan dood gaan. Kun je dit met dagelijks wegen in de gaten houden?

Waterdrinker, 25-10-2011 01:42 #2
Ik drink de ene keer teveel en andere keer ongeveer een liter per dag water. Op dagen dat ik meer dan 2 liter drink voel ik me veel energieker. Vaak heb ik het dan over 5 liter water op de hele dag. Reactie infoteur, 29-10-2011
Als u zoveel water drinkt (en dan ook nog vocht uit uw eten krijgt) zou ik toch eens een bezoekje aan de dokter brengen. Natuurlijk hangt het ook af van de activiteitein die u onderneem, want wie veel zweet, drinkt ook veel. Maar 5 liter water drinken op een normale dag dat is te veel. En wie veel dorst heeft en dus veel drinkt, kan ook aan suikerziekte lijden. Ik zou dat toch even laten checken als ik u was.

Lenie, 13-01-2010 13:07 #1
Hallo Info

Drink eigenlijk aan de lopende band grote bekers thee de hele dag door afgewisseld met 1 a 2 beker melk en doe /kan niet veel doen ivm ziekte.
hoeveel glazen/bekers mag een mens dan drinken in mijn geval per dag? zou het graag iwillen weten want naar mijn mening drink in veel te veel als ik bovenstaande allemaal lees.

Vriendelijke groetjes
lenie berends Reactie infoteur, 29-10-2011
Met zo'n 2,5 liter drinken zou het zo ongeveer wel moeten ophouden, omdat u ook nog vocht uit uw eten haalt. Bent u wel eens gecontroleerd op diabetes? Mensen die aan die aandoening lijden drinken namelijk ook vaak veel te veel. Ik zou het even checken.
Overigens zijn er ook medicijnen die er voor zorgen dat mensen meer dorst hebben of een droge mond hebben zoals antidepressiva en maagzuurremmers. Maar leg het eens voor aan uw arts, die kan u vast helpen als u zich zorgen maakt,

Infoteur: Singalees
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!