InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Natuurlijke behandeling en middelen bij griep en verkoudheid

Natuurlijke behandeling en middelen bij griep en verkoudheid

Natuurlijke behandeling en middelen bij griep en verkoudheid Griep en verkoudheid kun je heel goed met een natuurlijke behandeling bestrijden. Welke natuurlijke middelen zijn er om griep en verkoudheid de kop in te drukken? Griep en verkoudheid kun je heel goed met natuurlijke middelen bestrijden. Bij griep en (zware) verkoudheid is het van belang om het immuunsysteem te versterken en de weerstand te verhogen. Daarbij zijn goede voeding en natuurlijke geneesmiddelen van essentieel belang. Juiste voeding geeft het lichaam de kracht tegen het virus te vechten. Voedingssupplementen hebben geen toegevoegde waarde, wellicht uitgezonderd vitamine C. Kijk uit met het dagelijks innemen van voedingssupplementen. Het voedingscentrum raadt het gebruik ervan af, vanwege het zogeheten pro-oxidant-effect.

Wat is verkoudheid?

Verkoudheid is een infectie van de neus en keel die door besmettelijke virussen wordt veroorzaakt. Mensen worden niet verkouden door afkoeling of tocht. De virussen worden verspreid door hoesten en niezen. Er komen op die manier druppeltjes in de lucht die door een ander persoon ingeademd kunnen worden en die daardoor besmet raakt. Ook door direct fysiek contact of door besmette voorwerpen aan te raken zoals een deurknop, kan het virus worden overgebracht. Kinderen zijn kwetsbaarder dan volwassenen, aangezien kinderen nog geen afweer hebben ontwikkeld tegen de meeste virussen.

De verschijnselen, tekenen, signalen, klachten en symptomen van verkoudheid

Ongeveer tussen 12 uur en 3 dagen doen zich de eerste verschijnselen en symptomen voor. In de dagen die volgen worden de symptomen toe. Het gaat om de volgende symptomen:
  • regelmatig niezen en proesten;
  • loopneus met aanvankelijk helder, transparant en dun slijm dat later wat dikker en donkerder wordt;
  • lichte verhoging (koorts) en hoofdpijn;
  • keelpijn;
  • kriebelende keel, kriebel in de keel;
  • in sommige gevallen hoesten.

Complicaties verkoudheid

Soms treden er complicaties op, zoals een bacteriële infectie van de luchtwegen: acute bronchitis. De klachten van deze kortdurende ontsteking van de luchtwegen zijn:
  • hardnekkige, aanhoudende, vastzittende hoest met slijmproductie;
  • bij het hoesten pijn midden op de borst;
  • drukkend gevoel op de borst en piepend ademhaling;
  • koorts.

Wat is griep?

Griep of influenza is een virusinfectie van de bovenste en onderste luchtwegen. Griep is zeer besmettelijk. Het wordt op dezelfde manier overgedragen als bij een verkoudheid. Met name via de handen verspreidt de infectie zich, maar ook via niezen, hoesten en door het aanraken van besmette voorwerpen. Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus van het type A of B. Vooral type A verandert muteert nogal eens en het maakt daarbij nieuwe stammen waartegen nog niemand immuun is. Dat was ook het geval bij de Mexicaanse griep die in april 2009 in Mexico opdook. Dit is een mengeling van een menselijk griepvirusdeel, een deel varkensgriepvirus en een deel vogelgriepvirus. Er was bij de Mexicaanse griep sprake van een pandemie: een wereldwijde uitbraak van de griep. Zo'n uitbraak deed zich ook voor in 1918 met de Spaanse griep, in 1957 met de Aziatische griep, in 1968 met de Hongkonggriep en in 1977 met de Russische griep.

Vers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppeVers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppe

Voedsel dat rijk is aan antioxidanten en aan omega-3

Granaatappels en broccoli bevatten veel antioxidanten, maar dat betekent niet dat je deze iedere dag moet eten. Tot het voedsel dat rijk is aan antioxidanten behoren alle fruit of groente. Variatie en afwisseling is belangrijk. Het Voedingscentrum adviseert om twee ons groente en twee stuks fruit per dag te eten. Omega-3-vetzuren komen vooral voor in vette vis, zoals zalm, haring, paling, makreel, sardine, forel en tonijn.

Evenwichtige voeding
Kijk uit met het dagelijks innemen van voedingssupplementen. Het voedingscentrum raadt het gebruik ervan af, vanwege het zogeheten pro-oxidant-effect. Dat wil zeggen dat bij te hoge concentraties antioxidanten ongewenste negatieve effecten kunnen optreden die het tegenovergestelde zijn van de verwachte antioxidantwerking. Het voedingscentrum adviseert een evenwichtige voeding met volop groenten en fruit. Dat levert namelijk levert voldoende voedingsstoffen inclusief antioxidanten op in veilige en verantwoorde hoeveelheden.[1]

Natuurlijke behandeling griep met vitaminen

Welke vitaminen hebben een beschermend en helend effect hebben ten aanzien van veelvoorkomende luchtweginfecties, zoals verkoudheid en griep?

Vitamine A

Vitamine A zit in heel veel gele, rode, oranje of donkergroene groenten en fruit als abrikozen, mango's, spinazie, venkel, wortelen, pompoenen, en kool. Vitamine A helpt in de afweer van vrije radicalen.

Vitamine C / Bron: Pexels, PixabayVitamine C / Bron: Pexels, Pixabay

Vitamine C of ascorbinezuur

Het dagelijks slikken van een hoge dosis vitamine C of ascorbinezuur lijkt volgens bepaalde wetenschappelijke studies een veilige en effectieve manier om virale infecties te bestrijden. In een hoge dosis toegediend, neutraliseert vitamine C zogeheten vrij radicalen en bestrijdt het virussen die griep en verkoudheden veroorzaken. Bovendien versterkt vitamine C het immuunsysteem van het lichaam. Regelmatig vitamine C gebruik, zou een virale infectie kunnen voorkomen.[2]

Hoe dan ook, het staat vast dat vitamine C een belangrijke rol speelt bij het in standhouden van de weerstand en dat daarvoor geen hoge doses nodig zijn. Deze vitamine zit in heel veel fruit en groente. Met een gebalanceerd en evenwichtig voedingspatroon heb je al ongeveer 80 mg per dag op. In de tabel hieronder staat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor mannen, vrouwen, kinderen, zwangeren en borstvoedende vrouwen.

Vit. C1-4 jr4-7jr7-10jr10-13jr13-19 jr19-65 jr> 65jrZwanger Borstvoedend
Man40455055657070--
Vrouw4045505565707090110
(Bron: Rapport Voedingsraad 1992)

Vitamine D

Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en het wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Vitamine D komt uitsluitend en alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten door de bank genomen zeer weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten, zoals hierboven is opgesomd. Deze vissoorten bevatten iets meer vitamine D. Vitamine D wordt in Nederland aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Paprika's bevatten onder meer vitamine E / Bron: Nikodem Nijaki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Paprika's bevatten onder meer vitamine E / Bron: Nikodem Nijaki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vitamine E

Deze vitamine helpt ook mee om vrije radicalen te bestrijden. Het komt veel voor in kiemolie, noten en paprika. Iedere dag een handje noten is zeer gezond.

Natuurlijke behandeling griep met mineralen

Welke mineralen hebben een beschermend en helend effect hebben ten aanzien van veelvoorkomende luchtweginfecties, zoals verkoudheid en griep?

Zink

Mineraal zink is van cruciaal belang voor een goed werkend afweersysteem. Een tekort aan zink wordt steeds vaker gekoppeld aan verkoudheden en griep. Zink komt vooral voor in vlees, vis, haring, volkorenproducten, peulvruchten en rijst.

Volgens onderzoek kan het nemen van zinksupplementen de lengte van een verkoudheid met bijna de helft inkorten. Een dosis van meer dan 75 mg zinkacetaat vermindert de lengte van de verkoudheid met 42 procent. Een dosis lager dan 75 mg heeft geen effect.[3]

Ijzer

Een tekort aan ijzer leidt tot defecten in het functioneren van een goed immuunsysteem. Goede bronnen voor ijzer zijn: vlees, vis, aardappelen, brood en groenten.

Knoflook / Bron: Meditations, PixabayKnoflook / Bron: Meditations, Pixabay

Behandeling van griep met knoflook of daslook

Door het eten van rauwe knoflook die wordt fijngemaakt of gekauwd, kunnen virussen minder snel infecteren. Elke dag kauwen op een rauw teentje versterkt de immuniteit, de voedingsstoffen in de look zorgen ervoor dat vrije radicalen worden bestreden en afgeremd. Knoflook werkt pas goed als je ze ten minste gedurende vier weken regelmatig eet. Een reukloos alternatief is daslook.

Let op!
Laat geperste of gehakte knoflook eerst ongeveer tien minuten met rust voordat je het verder verwerkt. Tijdens het snijden worden de enzymen geactiveerd die de geneeskrachtige substanties van de knoflook vormen. Als je bewerkte knoflook meteen verwerkt in het warme eten, raken de enzymen beschadigd.

Voedingssupplementen gebruiken?

Bovengenoemde vitamines en mineralen spelen een belangrijke rol in de immunologische afweer. Extra vitamines of mineralen slikken is volgens het voedingscentrum niet nodig. Een gevarieerd voedingspatroon levert volgens deze deskundigen alle benodigde vitamines en mineralen die bijdragen aan een goede weerstand. Wellicht dat vitamine C daarop een uitzondering vormt. Een aantal wetenschappelijke studies lijken erop te wijzen dat het dagelijkse gebruik van een hoge dosis vitamine C, een veilige en effectieve manier is om virale infecties te bestrijden.

Verder blijkt dat de hoeveelheid vitamine A en D, foliumzuur, ijzer, zink en selenium ook bij een goed eetpatroon vaak zeer krap is. Het voedingscentrum adviseert dan ook voldoende ijzerrijk te eten en bij elke maaltijd groente of fruit te eten, aangezien dit helpt het ijzer uit het eten beter op te nemen. Daarnaast is het eten van voldoende groente, fruit en volkorenproducten van essentieel belang om voldoende foliumzuur binnen te krijgen. Het is tot slot raadzaam brood te besmeren en bak- en braadproducten te gebruiken, vanwege de vitaminen A en D die in deze producten aanwezig zijn.

Volgens het Voedingscentrum is extra vitamines slikken niet nodig bij een evenwichtig dieet. Als uitzonderingen noemt het Voedingscentrum de volgende groepen:
  • kinderen tot vier jaar;
  • vrouwen vanaf 50 jaar;
  • mannen vanaf 70 jaar;
  • vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn;
  • vrouwen die borstvoeding geven;
  • mensen die weinig buiten komen of een donkere huid hebben.[4]

Sambucol / Bron: SambucolSambucol / Bron: Sambucol

Virusremmers, vlierbessenextract en Kan Jang

Ter bestrijding van het griepvirus kunnen virusremmers als Relenza en Tamiflu voorgeschreven worden. Daarnaast kunnen natuurlijke middelen gebruikt worden om het virus effectief te behandelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat vlierbessen over antivirale eigenschappen beschikken en dat door het gebruik van vlierbessenextract via het gepatenteerde middel Sambucol, griep van het type A of B effectief bestreden kan worden.[5] Mensen met griep die dit middel gebruikten herstelden veel sneller.

Een ander natuurlijk alternatief middel is Kan Jang. Dit is een effectief middel gebleken bij het bestrijden van het griepvirus en bij het versterken en verbeteren van de weerstand.[6]

Noten:
  1. Voedingscentrum: Antioxidanten; http://www.voedingscentrum.nl
  2. Gorton HC, Jarvis K. The effectiveness of vitamin C in preventing and relieving the symptoms of virus-induced respiratory infections. J Manipulative Physiol Ther. 1999 Oct;22(8):530-3
  3. Hemilä H, et al. The effectiveness of high dose zinc acetate lozenges on various common cold symptoms: a meta-analysis. BMC Fam Pract 2015;16:24.
  4. Reformatorisch Dagblad: Vlierbessenextract tegen griep; 18 december 2002.
  5. Voedingscentrum: Vitamines, mineralen; http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/vitamines-en-mineralen.aspx
  6. Kulichenko LL, Kireyeva LV, Malyshkina EN, Wikman G. A randomized, controlled study of Kan Jang versus amantadine in the treatment of influenza in Volgograd. J Herb Pharmacother. 2003;3(1):77-93.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met vitamine CHoge doses vitamine C staan erom bekend om een virusinfectie in de kiem te smoren of de duur en hevigheid ervan aanzienl…
Besmetting griepvirus voorkomenBesmetting griepvirus voorkomenHoe kan iemand besmet raken met griep of ene griepvirus? Wat is het belang van een goede hygiëne tijdens een griepvirus?…
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/gpointstudio
  • Hemilä H, et al. The effectiveness of high dose zinc acetate lozenges on various common cold symptoms: a meta-analysis. BMC Fam Pract 2015;16:24.
  • Voedingscentrum: Vitamines, mineralen; http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/vitamines-en-mineralen.aspx
  • Voedingscentrum: Antioxidanten; http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/antioxidanten.aspx
  • Gorton HC, Jarvis K. The effectiveness of vitamin C in preventing and relieving the symptoms of virus-induced respiratory infections. J Manipulative Physiol Ther. 1999 Oct;22(8):530-3
  • Friedrich Bohlmann: Gezond en fit dankzij genezende voeding; Zuidnederlandse Uitgeverij NV, Aartselaar, België, zd.
  • Reformatorisch Dagblad: Vlierbessenextract tegen griep; 18 december 2002.
  • Kulichenko LL, Kireyeva LV, Malyshkina EN, Wikman G. A randomized, controlled study of Kan Jang versus amantadine in the treatment of influenza in Volgograd. J Herb Pharmacother. 2003;3(1):77-93.
  • Rapport Voedingsraad 1992.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/karelnoppe
  • Afbeelding bron 2: Pexels, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Nikodem Nijaki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Meditations, Pixabay
  • Afbeelding bron 5: Sambucol

Reageer op het artikel "Natuurlijke behandeling en middelen bij griep en verkoudheid"

Reacties

Jan Keppel Hesselink, 28-08-2013 00:09 #2
In een internationaal medisch tijdschrift hebben in Augustus 2013 twee Nederlandse hoogleraren een nieuwe behandeling onthuld om griep en verkoudheid te voorkomen en te behandelen met een natuurlijk middel. Het gaat om PEA. PEA staat voor het PalmitoylEthanolAmide.

Het is een lichaamseigen stof die in Nederland beschikbaar is als supplement (PeaPure).

Studies uit de vergetelheid gehaald

De hoogleraren hebben ontdekt dat er in de 70ger jaren van de 20e eeuw een zestal grote studies met in totaal meer dan 3000 mensen uitgevoerd zijn, studies die door de tijd vergeten zijn. Het ging echter om goed opgezette onderzoeken, die dubbelblind en placebo- gecontroleerd waren, eisen die ook nu gelden voor dergelijk onderzoek. De stof die onderzocht werd was PEA en de werkzaamheid ervan bij griep en verkoudheden.

Het hele artikel kan hier ingezien worden.

Griep behandelen en voorkomen, dat heeft de laatste jaren voor aardig wat deining gezorgd. Het is namelijk duidelijk is geworden dat farmaceutische antigriepmiddelen zoals Tamiflu en Relenza vele vervelende bijwerkingen kunnen opleveren, en misschien zelfs helemaal niet werken. En over vaccinatie is ook veel te doen. Zelfs onder de topexperts zien we verschillen van mening. Recente en grote studies naar de werkzaamheid van vaccins bij griep zijn minder optimistisch dan eerder studies.

In al die 6 klinische studies die besproken werden in het artikel, bleek steeds dat PEA bijzonder veilig was (er werden geen bijwerkingen gemeld) en dat het de kans op griep duidelijk en (significant) meetbaar verminderde. En dat het bovendien de ernst van de griep, als je het eenmaal had, kon verminderen. Dat gold ook voor kinderen, zelfs voor hele jonge kinderen van 4 jaar.

J. M. Keppel Hesselink, Tineke de Boer, Renger F. Witkamp. Palmitoylethanolamide: A Natural Body-Own Anti-Inflammatory Agent, Effective and Safe against Influenza and Common Cold. International Journal of Inflammation Volume 2013 (2013), Article ID 151028, 8 pages http://dx.doi.org/10.1155/2013/151028

Link: http://www.hindawi.com/journals/iji/2013/151028/

Loe van Kan, 27-08-2010 11:37 #1
De Mexicaanse griep is geen serieuze pandemie volgens de oude normen van de WHO (de nieuwe normen staan in een kwade reuk als opzetje van de farmaceutische industrie), verwijdering van vermelding ervan maakt het artikel beter van kwaliteit voor het komende najaar. Het aantal slachtoffers van de Mexicaanse griep is veel lager dan dat van de gewone najaarsgriep. Reactie infoteur, 27-08-2010
Bedankt voor de suggestie. Ik heb het artikel aangepast aan de actualiteit.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-10-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Griep & verkoudheid
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!