InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding: Water

Gezonde voeding: Water

Gezonde voeding: Water Water, H2O, aqua, Iedereen weet wat water is, en dat het voor de mens van levensbelang is. Zonder water kan de mens gewoon niet overleven. Maar waarom is het zo belangrijk om water te drinken? En kan je het onbeperkt drinken? Wat doet water in en met je lichaam? En hoe zit het met het kraanwater in Nederland?

Levensbelangrijk

De mens kan slecht vier dagen overleven zonder vocht. Dit komt omdat ons lichaam voor circa 70 procent uit water bestaat. 92 procent van ons bloed bestaat uit water, en ook onze hersenen bestaan voor 80 procent uit water.

Balans

Vocht is voor de mens dus noodzakelijk om te overleven. Daarom wordt er altijd geadviseerd om minstens anderhalf tot twee liter per dag te drinken. Op deze manier houd je de balans in je lichaam in evenwicht. Dit hoeft niet enkel water te zijn. Alle drankjes tellen mee. Wel wordt er geadviseerd om te kiezen voor dranken zonder toegevoegde suikers en/of alcohol. Daarnaast levert onze voeding ook nog een deel van het dagelijks benodigde vocht.

Waarom water drinken?

Water vervoert de voedingsstoffen naar onze cellen en voert de afvalstoffen weer af. Verder helpt het ons bij het reguleren van onze lichaamstemperatuur. Onze hersenen hebben veel zuurstof nodig. Als je genoeg water drinkt, krijgt ons menselijk brein alles wat het nodig heeft. Als je te weinig drinkt, functioneer je mentaal ook slechter.

Water is daarnaast ook een uitstekende dorstlesser! Het bevat geen calorieën, en wordt daarom toegestaan in elk dieet. Veel water drinken onderdrukt het hongergevoel en geeft een voller gevoel, waardoor je dus ook minder gaat eten. Bijkomend voordeel van water drinken is dat je stofwisseling drie procent sneller gaat draaien waardoor je meer vet verbrandt. Door water te drinken, wordt je lichaam op een gezonde manier voorzien van vocht. Daarnaast heeft water een zuiverende functie en zorgt het voor een optimale spijsvertering. Het zorgt er ook voor dat je een strakkere en jongere huid hebt. Tevens zal je huid egaler zijn en mooier van kleur.

Dorst

Dorst is een teken van dehydratatie of uitdroging. Je kan je hierdoor erg moe gaan voelen. Als je jezelf vermoeid voelt overdag, drink dan een glas water. Zodra je twee procent uitdroogt, kan dit al gevolgen hebben voor je kortetermijngeheugen en je focus op een computerscherm. Uitdroging kost veel energie en kan leiden tot uitputting en duizeligheid. Soms krijg je ook hoofdpijn omdat je te weinig gedronken hebt. Hoofdpijn is een veel voorkomend symptoom van uitdroging.

Onderzoek

Volgens een Amerikaans onderzoek wordt de kans op een hartaanval 41 procent kleiner als je meer dan 5 glazen water per dag drinkt in plaats van maar 2 glazen per dag. Daarbij verkleint ook de kans darm- en blaaskanker.

Kraanwater in Nederland

In Nederland is het kraanwater van goede kwaliteit. Het kraanwater moet voldoen aan de eisten die vastgelegd zijn in de Waterleidingwet, en wordt dus streng gecontroleerd. Het kraanwater is zelfs beter gecontroleerd dan bron- en mineraalwater.

Als je een flesje water vaak hergebruikt en opnieuw vult met kraanwater, bestaat de kans dat er bacteriën in gaan groeien. Spoel daarom het flesje en de dop regelmatig met warm water en afwasmiddel. Je kan het flesje ook wassen in de vaatwasser.

Watervergiftiging

Teveel water drinken kan schadelijk zijn. Er kan dan een watervergiftiging opgelopen worden. Het zoutgehalte in je bloed daalt, waardoor je cellen meer water gaan opnemen en opzwellen. Dit kan leiden tot het dichtdrukken van bloedvaten waardoor zuurstofgebrek ontstaan met bewusteloosheid of zelfs overlijden tot gevolg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Genoeg drinken!Je lichaam bestaat voor het grootste deel uit water, dus het is belangrijk om genoeg te drinken. Maar hoeveel moet je no…
Te veel water drinken: watervergiftigingVoldoende water drinken is een vereiste om goed te kunnen functioneren. Teveel water drinken is echter ongezond. Men loo…
Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk?Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk?Dat water drinken goed is voor de gezondheid, daar lijkt iedereen het al langer dan vandaag mee eens. Water drinken is g…
Water: te veel water drinken kan ookWater: te veel water drinken kan ookAls wordt gesproken over te veel drinken denken mensen daarbij altijd aan alcohol. Maar de mens kan ook te veel water dr…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/water.aspx
  • http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/waarom-water-drinken
  • http://www.optelsom.nl/5-goede-redenen-om-water-te-drinken.html

Reageer op het artikel "Gezonde voeding: Water"

Infoteur: Tina85
Gepubliceerd: 06-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!