InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voedsel bewaren:bewaartips groenten, fruit, zuivel en vlees

Voedsel bewaren:bewaartips groenten, fruit, zuivel en vlees

Groenten, fruit, zuivel en vlees zijn onderhevig aan bederving als je ze niet op de juiste manier bewaart. Per productgroep een overizicht van de beste bewaartips.

Bewaartip: eieren

Hoe kun je het beste eieren bewaren? Voor je de eieren wilt bewaren, moet je ze even met een doekje schoonmaken. Het is namelijk zo dat schone eieren – dus zonder veertjes en troepjes er aan – langer houdbaar zijn dan eieren waar vuil aan zit. Eieren kun je niet tot in het oneindige bewaren (het is immers een dierlijk product): maximaal drie weken. De beste plek is een koele en donkere plaats, bijvoorbeeld in de groentelade van je koelkast. Veel mensen bewaren hun eieren in een speciaal eierrekje in de koelkast. Dat is niet de meest slimme plek. De deur van de koelkast gaat namelijk vaak open en dicht en dat veroorzaakt temperatuurschommelingen en condens. Bewaar eieren niet in de directe buurt van sterk ruikende producten zoals knoflook of vis. Eieren hebben namelijk de neiging om door hun schaal heen de geur en smaak van andere producten over te nemen. Bewaar eieren bovendien met de punt naar beneden. Zo blijft de dooier het best op zijn plaats.

Bewaartip: aardappelen

Aardappelen kun je het beste in kleine hoeveelheden kopen. Een aardappel die te lang ligt, krijgt al snel uitlopers. Bewaar ze bij voorkeur op een donkere, koele plaats zoals in de groentelade van je koelkast. Bewaar ze in hun oorspronkelijke verpakking. De verpakkingen van nu zijn namelijk speciaal ontworpen voor optimale bewaring. Bewaar aardappelen niet in de buurt van citrusfruit (citroenen en sinaasappels), uien en zuivelproducten. Aardappelen hebben namelijk de neiging om de aroma’s van deze producten over te nemen.

Bewaartip: tomaten

Bewaar tomaten - los of aan een tros - nooit in de koelkast, maar leg ze op een schaal op kamertemperatuur. In een schaal in een koele berging kan ook, maar leg ze nooit naast aubergines, komkommers of courgettes.
Een koelkasttemperatuur moet onder de 7 graden zijn. De volgende groenten en fruitsoorten kun je het beste in de koelkast bewaren:

  1. Aardbeien
  2. Andijvie
  3. Asperges: bij voorkeur gewikkeld in een vochtige doek
  4. Bloemkool
  5. Broccoli
  6. Champignons
  7. Koolsoorten
  8. Prei
  9. Schorseneren
  10. Spruiten
  11. Sla
  12. Spinazie
  13. Witlof
  14. Wortelen

De volgende producten kun je het best op kamertemperatuur bewaren:

  1. Aubergines, nooit in de buurt van tomaten
  2. Bananen
  3. Citrusvruchten
  4. Courgettes, nooit in de buurt van tomaten
  5. Kiwi
  6. Komkommer, niet in de buurt van tomaten
  7. Tropische vruchten
  8. Tomaten

In een koele berging kun je beste bewaren:
  1. Aardappelen
  2. Bonen
  3. Courgettes
  4. Knolselderij
  5. Uien

Bewaartip: brood

Brood bewaar je het beste in een afgesloten plastic zak of een broodtrommel. Gebruik van het brood wat je nodig denkt te hebben en vries de rest in.

Bewaartip: melk

Melk bederft heel snel. Iedere keer als je een pak meld uit de koelkast haalt, verminder je de houdbaarheid met maar liefst een dag. Zet een pak melk dan ook direct weer terug in de koelkast.

Bewaartip: vleeswaren

Voorverpakte vleeswaren zijn relatief lang houdbaar, maar zeker niet oneindig. Ook bij vleeswaren geldt dat zodra je ze uit de koelkast haalt, de houdbaarheid snel vermindert. Leg ze dan ook snel weer terug in de koelkast. Bij twijfel aan de versheid van vleeswaren kun je het het beste niet meer opeten. Bedorven vlees kan de nodige ziekten veroorzaken.
© 2010 - 2017 Enroute, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Vrouw en voeding: maaltijdschijfVrouw en voeding: maaltijdschijfDe maaltijdschijf wordt vaak gebruikt als een indicatie voor een gezond voedingspatroon. In Nederland is de maaltijdschi…
Gezond leven met een kleurrijk eetpatroonGezond leven met een kleurrijk eetpatroonWe weten allemaal dat het eten van groenten en fruit essentieel is voor onze gezondheid. We zijn allemaal bekend met de…
Verse groenten en fruit vaak niet zo vers als wij denkenVerse groenten en fruit vaak niet zo vers als wij denkenGroenten en fruit zouden wel eens een stuk gezonder kunnen zijn wanneer we in bevroren toestand aanschaffen. diepvriesgr…

Reageer op het artikel "Voedsel bewaren:bewaartips groenten, fruit, zuivel en vlees"

Infoteur: Enroute
Laatste update: 07-05-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!