InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Alfalfa, luzerne of Medicago sativa

Alfalfa, luzerne of Medicago sativa

Alfalfa, luzerne, medicago sativa. Een klaverplant die op verschillende manieren gebruikt wordt. De gedroogde groene plant als veevoer en als versterkend middel voor de mens, de gekiemde zaden bekend onder de naam alfalfa als gezondheidsvoedsel in salades en op de boterham en ook de zaadjes zelf zijn gemalen als voedingsupplement te gebruiken.

Etymologie van luzerne

Het woord 'luzerne' kan etymologisch op vele manieren verklaard worden. 'Lucerna' komt volgens sommige bronnen van het Latijn voor 'lamp' en zou dan verwijzen naar de heldere zaden van de plant of naar 'lucerno', glimworm. Andere bronnen vermelden dat het de naam 'luzerne' kreeg naar de Zwitserse plaats Luzern, waar het op de kalkrijke gronden goed gedijde, nog andere beweren dat het komt van 'lucre' = 'winst' en dat het slaat op de verhoogde melkgift bij vee door het eten van luzerne. Als diervoeding is het in elk geval ook nu nog populair.

Voor 'medicago' zijn er eveneens verschillende verklaringen: 'kruid van Media', een stad waar de de Meden vandaan kwamen of van 'medica', 'geneeskrachtig', of nog van 'medik', en wijst op de stad Medea, in Noord-Afrika.

'Alfalfa' is de Spaanse vorm van het Arabische 'al-fac-facah', wat 'vader van alle voedsel' betekent. Andere namen: alfalfa, buffalogras, eeuwige klaver, hanenkammetjes, hoge klaver, koegras, luzerne, rupsklaver, zevenjarige klaver

Inhoudstoffen van Medicago sativa (groene plant)

Alkaloïden (asparagine, trigonelline), cumarine, vitaminen, mineralen, fyto-oestrogenen (formometin, coumestrol), proteïnen incl. canaranine (amino acid), enzymen

Tonicum: algemeen versterkend

De gehele groene plant werkt algemeen versterkend. Luzerne en alfalfa zijn een stimulans, ze werken vitaliserend, opbouwend, ze zijn een tonicum voor de hypofyse en de schildklier, ze verhogen de TRH = thyreotropine releasing hormone, door het complex van vitaminen, mineralen en aminozuren. Dus: gebruik luzerne en alfalfa bij vermoeidheid, lusteloosheid, zwakte, energieverlies, prestatiezwakte, geheugenzwakte, geestelijke vermoeidheid en verminderde alertheid.

Het kruid werkt remineraliserend en opbouwend. Het is versterkend op huid, haar, nagels, kraakbeen en beenderen doordat er vitamines, mineralen, aminozuren en chlorofyl aanwezig zijn die de weefselgroei stimuleren.

De plant heeft ook een hoge voedingswaarde en bevordert daarbij ook nog de opname van mineralen, eiwitten en andere voedingsstoffen. Ze bevordert ook de melkproductie. Maak er gebruik van bij een verhoogde behoefte aan mineralen en vitaminen bijvoorbeeld voor kinderen in de groei, bij intensief sporten en als je zware inspanningen moet leveren.

Hormonaal: in de overgang

Luzerne en alfalfa remmen botafbraak na de menopauze door de aanwezige fyto-oestrogenen. Je kan de plant dus gebruiken bij slappe huid, bij wonden, bij afbrekende en gespleten haren, bij broze nagels. Ze is nuttig bij osteoporose, bij zwakke beenderen en bij kraakbeenslijtage. Ze regelt de vrouwelijke hormonen en is ze menstruatiebevorderend door de fyto-oestrogenen genisteïne, biocanine en coumestral en door de mineralenrijkdom. Gebruik ze dus bij menopauzale klachten: opvliegers, nachtzweten, vaginale droogte, postmenopauzale osteoporose, uitblijvende menstruatie, bij te hoge of te lage oestrogeenspiegel.

Cholesterolverlagend

Zijn cholesterolverlagende werking is nog het best wetenschappelijk onderbouwd. De kritische Natural Standard vermeldt o.a. dat 'Multiple animal studies have demonstrated cholesterol-lowering and triglyceride-lowering effects of alfalfa, possibly without effects on high-density lipoprotein (HDL). Saponins in alfalfa may decrease intestinal absorption and increase fecal excretion of cholesterol'.

Nog veel meer werkingen worden vermeld zoals bloedsuikerverlagend (suikerziekte), immuunmodulerend en schimmelwerend. toch lijken mij de belangrijkste toepassingen: bij zwakte, gebrek aan energie, in de overgang en bij een te hoog cholesterol.

Referenties. Voor verder onderzoek

  • Malinow MR, McLaughlin P, Papworth L, et al. Effect of alfalfa saponins on intestinal cholesterol absorption in rats. Am J Clin Nutr. 1977;30:2061-2067.
  • Wilcox EB, Galloway LS. Serum and liver cholesterol, total lipids and lipid phosphorus levels of rats under various dietary regimes. Am J Clin Nutr. 1961;9:236-243.
  • Story JA, LePage SL, Petro MS, et al. Interactions of alfalfa plant and sprout saponins with cholesterol in vitro and in cholesterol-fed rats. Am J Clin Nutr. 1984;39:917-929.
  • Molgaard J, von Schenck H, Olsson AG. Alfalfa seeds lower low density lipoprotein cholesterol and apolipoprotein B concentrations in patients with type II hyperlipoproteinemia. Atherosclerosis. 1987;65:173-179.
  • Swanston-Flatt, S. K., Day, C., Bailey, C. J., and Flatt, P. R. Traditional plant treatments for diabetes. Studies in normal and streptozotocin diabetic mice. Diabetologia 1990;33(8):462-464.
  • Gray, A. M. and Flatt, P. R. Pancreatic and extra-pancreatic effects of the traditional anti- diabetic plant, Medicago sativa (lucerne). Br J Nutr. 1997;78(2):325-334.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is alfalfa en hoe pas je het toe?Hoe gezond is alfalfa en hoe pas je het toe?Alfalfa is eigenlijk de Nederlandse naam voor Luzerne. Het is een vaste plant en voor menigeen zegt de naam niet zo veel…
Bemesting met stikstof door klaverBemesting met stikstof door klaverKlaver is een veelvoorkomend plantje dat vaak te vinden is in grasvelden. Velen weten niet dat klaver nog een belangrijk…
De Geneeskracht van AlfalfaDe Geneeskracht van AlfalfaIn het westen kennen we voornamelijk alfalfa als kiemgroente maar de bladeren van de volwassen plant zijn prima eetbaar…
Vlinder  Oranje luzernevlinderVlinder Oranje luzernevlinderDe oranje luzernevlinder is een prachtige geel-oranje vlinder, die in het voorjaar vanuit zuid-Europa naar het noorden t…
Het belang van ruwvoer voor paardenHet belang van ruwvoer voor paardenPaarden hebben een uitgebalanceerde voeding nodig om gezond te blijven en te presteren. Naast krachtvoer hebben zij ook…
Bronnen en referenties
  • http://www.henriettesherbal.com/eclectic/ellingwood/medicago.html
  • http://www.drugs.com/npp/alfalfa.html
  • http://www.fs.fed.us/database/feis/plants/forb/medsat/all.html over zijn gebruik als dierenvoeding
  • http://sites.google.com/site/kruidwis/

Reageer op het artikel "Alfalfa, luzerne of Medicago sativa"

Reactie

Stephanie Verwoerd, 15-05-2015 21:26 #1
Als cadeautje Alfalfa zaadjes plus zaaibakje gekregen. Ben gaan lezen over Alfalfa op deze site en ben echt verrast over waar het allemaal goed voor is! Ik vind het nu een extra goede toevoeging aan het eten! Bedankt voor de interessante informatie over Alfalfa.

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 14-01-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!