InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Gezond ouder worden in het noorden van Nederland

Gezond ouder worden in het noorden van Nederland

Gezond ouder worden in het noorden van Nederland De Europese Commissie heeft Noord-Nederland uitgeroepen tot voorbeeldregio op het gebied van Active & Health Ageing. Het is een erkenning voor de specialisatie van het gebied van actief en gezond oud worden. Verschillende instituten doen onderzoek naar het onderwerp van gezond oud worden en er is een netwerk opgericht. Als je ergens goed oud kunt worden dan is het wel in Noord-Nederland, waar bedrijven en instanties samenwerken om mensen gezonder en actiever ouder te laten worden.

Actief en gezond in het noorden van Nederland

Op 1 juli 2013 kreeg Noord-Nederland maar liefst tweemaal drie sterren van de Europese Commissie en een erkenning als Healthy Ageing regio. De regio heeft daarmee erkenning gekregen voor het vermogen oplossingen te ontwikkelen voor een ouder wordende samenleving. Noord-Nederland is de enige regio in Nederland die twee keer drie sterren mocht ontvangen. Daarmee geldt het als voorbeeld regio voor de rest van Europa op het gebied van Active and Healthy Ageing. De regio van Noord-Nederland specialiseert zich in onderzoeks- en bedrijfsactiviteiten rond het thema van actief en gezond ouder worden. Het verzamelbegrip is Health Ageing. Alle onderzoeksactiviteiten en bedrijvigheid die bijdragen aan gezond ouder worden vallen onder dat begrip. In Noord-Nederland doen verschillende instituten onderzoek naar dat onderwerp:
  • Rijksuniversiteit Groningen;
  • Universitair Medisch Centrum Groningen;
  • Hanzehogeschool.

Bedrijvigheid

Rond gezond ouder worden is ook veel bedrijgvigheid in de regio ontstaan. In 2010 werd het netwerk Helthy Ageing Netwerk Noord-Nederland (HANNN) opgericht om die bedrijvigheid verder te stimuleren. Vele bedrijven en instellingen werken sinds 2013 samen. De erkenning uit Brussel stimuleert bedrijven om zich in Noord-Nederland te vestigen. Tevens maakt de erkenning de kans op Europese subsidies groter.

HANNN

HANNN is het Healthy Ageing Network Noord-Nederland dat zich richt op het gebied van levenslang gezond leven. Het aantal ouderen neemt snel toe en daarom wordt de vraag om nieuwe, slimme oplossingen om de kwaliteit van het leven te vergoten groter. Daarom is HANNN is in het leven geroepen om de kennis en ervaring die in Noord-Nederland aanwezig is te bundelen. HANNN wil stimuleren, versnellen en verbinden. De vergrijzende maatschappij biedt kansen en economische impulsen.

Specialisme

Nederland heeft enkele regio’s waar een door Brussel erkend specialisme de boventoon voert:
  • Eindhoven: Brainport;
  • Schiphol: Mainport;
  • Land- en tuinbouwgebieden: Greenport;
  • Noorden: Active & Helth Ageing.

Zelfstandig blijven en actief ouder worden

Mensen willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven en zo actief mogelijk ouder worden. De Europese Commissie bekroont initiatieven en succesvolle ideeën die daar aan bijdragen. We kunnen daar allemaal van profiteren.
Er zijn diverse projecten in gang gezet. Enkele zijn:
  • Lifelines: onderzoek naar ontstaan en verloop van chronische ziekten;
  • Eriba: onderzoek naar verouderingsproces;
  • Centre of Expertise: aansluiting op arbeidsmarkt;
  • Healthwise: onder naar Health Care Managment;
  • Springboard: denktank;
  • Food Circle: Food & Nutricion;
  • Crossovers: innovatie door samenwerking;
  • Northern Drug Targeting and Delivery Cluster; platform voor uitwisselen van informatie
  • Angita Pharmaceuticals: onderzoek naar geneesmiddelen;
  • Limis: trainingen op het gebied van complexe minimaal invasieve chirurgie.

UMCG

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) koos Health Ageing voor de eerste helft van de 21ste eeuw als speerpunt. Het onderwerp komt terug in alle kerntaken van de organisatie:
  • onderzoek;
  • patiëntenzorg;
  • opleiding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Transseksualiteit: genderteamsTransseksualiteit: genderteamsEr zijn twee genderteams in Nederland. Het grootste genderteam vindt u in Amsterdam, in het VUMC. Daarnaast is er nog ee…
Hoge bloeddruk, bewezen erfelijkheidHoge bloeddruk, bewezen erfelijkheidWetenschappers UMCG Groningen hebben de genetische oorzaak voor het ontstaan van hoge bloeddruk gevonden en aangetoond.…
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…
Katten boek - Cat Health Secrets - Chantal WilliamsWist je dat katten normaal tussen 25 en 30 jaar oud zou moeten worden, maar dat de gemiddelde kat meestal niet meer dan…
Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy?Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy?Er zijn verschillende accountancy opleidingen in Nederland, maar voor welke kun je het beste kiezen? Wil je dichtbij hui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Healthy Aging Network
  • Leeuwarder Courant
  • www.umcg.nl
  • www.hann.eu

Reageer op het artikel "Gezond ouder worden in het noorden van Nederland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 11-04-2017
Subrubriek: Leven
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!