InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Leven met tinnitus en hyperacusis, nee dank je!

Leven met tinnitus en hyperacusis, nee dank je!

Leven met tinnitus en hyperacusis, nee dank je! Stoer hoor, zo lekker dicht bij de boxen staan zodat de muziek dwars door je lichaam buldert. En als je naar huis gaat tuten je oren nog tot de volgende ochtend na. En de dag daarna, en de dag daarna tot het nooit meer ophoudt. Gelukkig heb ik geen gehoorschade maar wel een constante piep in mijn oren en teveel geluid ga ik ook liever uit de weg. Maar hoe ga je hier nu mee om? Er wordt voorspelt dat met name de huidige generatie 20-ers en begin 30-ers heel veel gehoorproblemen krijgen. Tinnitus en hyperacusis zijn 2 ooraandoeningen die met name voorkomen bij mensen met gehoorschade. Maar wat is het nu en wat kun je er tegen doen?

Wat is Tinnitus

De definitie voor Tinnitus is eigenlijk heel simpel: Een constant geluid in je oor wat anderen niet horen. Dit kan zich in diverse geluiden uiten van piepen tot suizen tot het lopen over grind.

Wat is Hyperacusis

Ook hiervan is de definitie heel simpel. Hyper betekent: Over (net als in hyperactief / over-actief). Acusis staat voor de akoestiek van het oor; over-akoestiek. Oftewel veel geluiden zijn te hard en doen pijn aan je oren.

Hoe ontstaat het

Beide aandoeningen kunnen samen aanwezig zijn maar het is ook mogelijk dat er maar 1 van de aandoeningen zich manifesteert. Het is bekend dat oudere mensen er last van krijgen door ouderdomsverschijnselen. Maar steeds meer jongeren hebben het ook al. Bij de één is het erger dan bij de ander maar over het algemeen is het een ingrijpend gebeuren.

Er is niet veel bekend over het ontstaan ervan. Maar het is duidelijk dat harde muziek één van de grootste boosdoeners onder jongeren is. In het slakkenhuis zitten microscopisch kleine haartjes, te vergelijken met een korenveld. Door veel naar harde muziek te luisteren gaan deze haartjes kapot. Net als dat het koren door harde wind geplet wordt zo worden deze haartjes door de trillingen van de muziek geplet. En helaas, herstel is niet meer mogelijk!!.

Wat is de invloed op je leven

De impact op je leven hangt af van de mate waarin je er last van hebt. Zo hebben sommigen een harde piep en anderen een zachte en zo zijn er ook verschillen in de overgevoeligheid van geluid. Hier vind je een lijstje met de impact die het in jouw leven kan hebben. Weet wel dat de lijst vele malen langer is dan ik hier opsom. Dit is maar een kleine greep. Gewoon om je bewust te maken dat het ingrijpt op de dagelijkse dingen die voor iedereen zo normaal lijken.

Impact van tinnitus
  • In slaap komen is moeilijk door het constante geluid
  • Een boek lezen is bijna onmogelijk
  • Je concentratie verminderd, door de afleiding naar de piep
  • Je wordt gek van het geluid

Impact van hyperacusis
  • Boodschappen doen is er niet bij, een winkelwagen maakt veel geluid
  • Naar een concert, film of theater wordt een ware strijd
  • Verjaardagen zijn ondragelijk
  • Elke vorm van muziek is pijnlijk voor je oren

Is ermee om te gaan?

Ja, er is mee om te gaan. Maar het is moeilijk. Elke dagelijkse activiteit moet bewust afgewogen worden. Iedereen gaat er op zijn/haar manier mee om en elke situatie is anders. Het is verstandig om naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing te krijgen naar een audiologisch centrum. Zij hebben de middelen in huis om het in je leven in te passen. Maar bedenk wel, jij moet je leven er op aanpassen de aandoening past zich niet aan in jouw leven.

Hoe kun je het voorkomen

Doe gewoon oordoppen in!. Ga niet voor de boxen staan en zet die harde muziek in de auto of thuis ook een paar decibel lager. Dit is niet alleen fijn voor de buren maar ook voor je oren. Zet je ipod of je mp3 speler zachter. Het hoeft niet zo hard om te kunnen genieten van de muziek.

Het zijn simpele dingen! Dus doe ze gewoon voor het te laat is. Het lijkt misschien niet stoer, maar zo'n piep of een overgevoeligheid voor geluid das helemaal niet stoer!.

Mijn slogan: Muziek moet je kunnen horen, maar bescherm je oren!

Wil je meer, in detail, te weten komen over deze aandoeningen? Dan kun je een kijkje nemen op de site van de NVVS (Nederlandse Vereniging Voor Slechthorenden)

http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=10 specifiek voor tinnitus.
http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=11 specifiek voor hyperacusis.
© 2008 - 2017 Booijen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leren leven met tinnitusLeren leven met tinnitusIedereen hoort wel eens een piep in zijn oor. Het kan even aanhouden maar meestal verdwijnt die weer net zo plotseling a…
Hyperacusis: Leven met overgevoeligheid voor geluidHyperacusis: Leven met overgevoeligheid voor geluidWat kan er aan de hand zijn als je fysiek onpasselijk wordt door bijvoorbeeld het kraken van cellofaan? Hyperacusis kan…
Gehoorbescherming: oordoppen tegen gehoorschade en doofheidGehoorbescherming: oordoppen tegen gehoorschade en doofheidHet inmiddels algemeen bekend dat bij veel mensen het gehoor is aangetast door overmatige blootstelling aan te hard gelu…
Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus is het waarnemen van geluiden in de vorm van suizen, piepen, brommen, knarsen, wat veroorzaakt wordt door het b…
Oorsuizen (tinnitis): oorzaken, symptomen en behandelingOorsuizen (tinnitis): oorzaken, symptomen en behandelingTinnitis, oorsuizen of “tinnitus aurium” is een vervelende aandoening van het gehoororgaan. Oorsuizen kenmerkt zich door…

Reageer op het artikel "Leven met tinnitus en hyperacusis, nee dank je!"

Reacties

Marina Lobelle, 06-10-2015 17:26 #5
Ik ben er achter gekomen dat ik moe en prikkelbaar ben en niet veel harde geluiden kan gedragen maar draag twee hoortoestellen. Zelfs als ik het uit doe dan hoor ik twee keer stemmen van me eigen en die van me vriend en door de telefoon. Ik word er bang van. Andere denken dan dat ik stemmen hoor die er niet zijn en dat ik dan psychotisch ben! Ik ben in behandeling bij een ambulante hulp voor psychiatrische patiënten en werd bij mij Borderline geconstateerd. Door bij geluiden versta ik andere collega, s op me werk niet, worden ongeduldig en ik stuit tegen het onbegrip aan. Ik kan dan weinig kritiek verdragen en alles wat ik dan zeg kan tegen me gebruikt worden. Als ik puzzel dan kan ik me slecht concentreren en word snel afgeleid waardoor ik dan af haakt met me bezigheden. Me oudste zoon droeg vanaf zijn 5 de jaar twee hoortoestellen en bezoekt tot nu aan toe audiologisch centrum in Goes. Hij woon op zijn eigen maar kreeg een advies van hem toen ik vertelde wat er met me aan de hand is en waarvoor ik snel prikkelbaar ben. Ook dingen waar ik tegen aan loopt stuit op onbegrip, zoals ik hulp nodig heb bij het klussen in huis, of andere problemen heb. Ik voelde me niet gehoord en miskend en heb het gevoel dat andere dan een hekel aan me hebben. Allemaal de oorzaak. Als kind was ik al wat stil en terug getrokken en op school veel gepest. Ook harde geluiden van de alarm kan een hel voor me zijn. Nu ik hoor of lees dat ik er niet alleen voor hoef te staan, ben ik blij dat er toch een oplossing kom. Me vriend steunt me behoorlijk goed. Hij kookt ook voor me!

Angelique87, 15-10-2012 15:45 #4
Interessant, erg interessant wat Jean Paul zegt, en ik geloof wel dat Jean Paul een punt heeft! (zie reactie hieronder)
Ik denk zelf ook dat hersenen geluidsgolven regelen en het als het ware de oren programmeren om de beste evenwicht te krijgen tussen hard geluid en zacht geluid. Let maar eens op welke geluiden je wel ''kiest'' te horen en welke ''niet'', dat is een bepaalde voorkeur, al dan niet bewust/onbewust gekozen door de hersenen.
Dus met andere woorden; Als je voortdurend in een harde geluids-omgeving zit, passen je hersenen je oren daarop aan en wordt die manier vaan horen een gewoonte. Daardoor zal een rustige omgeving door die programmering niet meer aanpassen bij je gehoor. En moet je ''afkicken'' en opnieuw leren horen in een andere ''rustige'' omgeving.
De vraag is dus alleen, in hoeverre is het mogelijk dat zoiets lukt, zal schelen per individu, wellicht onmogelijk voor sommigen, door inderdaad de een eventuele blokkade van stressreductie. Daarnaast geloof ik ook dat geluidshaartjes beschadigd kunnen worden. Maar hersenen zijn geëvolueerd en zullen als de wil er is wel een andere weg vinden zolang je er zelf in gelooft en het probeert( Voor een bepaald percentage personen).
Ik heb zelf ook piepjes, was jaren ipod verslaafd en discoganger (generatie jaren'80), eigen schuld dus. Sinds kort doe ik het niet meer. Nadat ik een 3 dagen lang een sterk zoef''zoef'' heilpaal geluid hoorde, en ervan schrok. Dat geluid is nu gelukkig weg. Heb nog wel een licht constant geluidje, wat een beetje lijkt op het geluid van zo'n oude televisie die op een grijs kanaal staat… Heb nu EIN DE LIJK de bedrading van m'n koptelefoon door geknipt, had ik 4 jaar geleden wel eens gedaan… Moeilijk voor een verslaafde, .

Gevoeligheid moet min of meer afgeleerd kunnen worden, de vraag is dus; Hoe?
Net zoals rode wijn en olijven bij mij ooit, ik vond het vreselijk om te drinken/eten, en na lang genoeg het te proberen en walgen en er open voor te staan vind ik het nu erg lekker. Dat is ook een programmering van de hersenen. Ik denk namelijk dat mensen met hyperacusis veel moeten rusten om af te kicken van hard geluid maar daarna het beste zich NIET van geluid te distantiëren, maar proberen het op een andere manier ernaar te luisteren, zodat die gevoeligheid zich onderdanig leert opstellen. dus weer leren om naar geluid te luisteren anders kan je op den duur geen enkel geluid meer tolereren, DAT LEER JE JEZELF NAMELIJK AAN (onbewust, je hersens zijn een mysterie). Mannen en vrouwen, probeer het, wees streng en programmeer je hersens anders en sta er voor open en voel je geen patiënt! Ik zeg niet dat het werkt, maar het is het proberen waard, toch? :-) Als je er bewust op gaat letten wordt het alleen maar erger. Train jezelf en maak jezelf niet gek. Er moet een andere manier zijn om er mee om te gaan.

Sterkte iedereen!
groetjes Angelique

Thomas van de Berg, 26-10-2011 14:06 #3
Persoonlijk vind ik het bericht er boven mij wel het 1 en ander aan verdriet doen. Er zijn ook mensen die T&H hebben opgelopen door andere oorzaken. Niet wetende dit al een hele tijd te hebben. Vervolgens ga je gewoon mee draaien in de (door onszelf getollereerde, veelste harde) samenleving. Zolang, er nog geen groeiend aantal zelfmoordpogingen rondom T&H zich voordoen. Zolang er nog steeds FLINK verdient word aan de medische kant & de festival org. etc. Zal er nog vrij weinig tegen gedaan worden. Volgens mij heeft iedereen een gedeelte in de hersen, meende ergens voorin in de schedel, die ervoor zorgt dat we inzichten krijgen. Zo van: Nou volgens mij kan ik dat beter niet doen. Tot uw 25ste is deze nog volop in ontwikkeling, volgens mij proberen ze de jeugd al op zeer jonge leeftijd te bereiken met deze potentiële gehoorbeschadigende activiteiten. En papa en mama zijn stom als ze hun kinderen nooit laten gaan. lekker visieuze rot cirkel dit. DE OVERHEID, DIE MOET INGRIJPEN. En niet de schuld neerleggen bij het al zo domme volk. Wij volgen alleen maar. in dat straatje zijn we ook neergezet. De verantwoordelijkheid ligt dus bij HUN, Iemand neersteken of pijn doen mag niet, maar jezelf en een anders gehoor beschadigen is taboe. Te erg voor woorden. En we krijgen alleen maar een dommere generatie. Msn, hyves & opstap dat is belangrijk anno 2012. Want daar gaat de economie van omhoog.

Patrick, 11-08-2011 13:56 #2
Jean Paul, wat zit jij er zelf verschrikkelijk naast zeg! Ik ben zelf een hyperacusis patiënt en als iets de boosdoener NIET is, dan is het stress! Het is bij mij namelijk ontstaan door het werken in een discotheek en helaas nooit meer weggegaan.

Waar jij deze kletspraat vandaan haalt is voor mij dan ook een raadsel.

Jean Paul, 14-12-2010 16:19 #1
Helaas, helaas, wat een verkeerde voorlichting over deze onderwerpen Tinnitus en Hyperacusis. Hypercausis (evenals tinnitus) is in de meeste gevallen een stress-syndroom en geen lichamelijke ziekte/afwijking: het auditieve systeem disfunctioneert en de hersenen geven compensatiegeluiden af dat door het auditieve systeem wordt opgepakt. Overgevoeligheid voor geluid op (bij de kantelfrequenties tussen niet/wel horen) als bijkomend effect van recruitment (zeg maar ouderdomsdoofheid) is geen klinische hyperacusis.
In 80% van alle gevallen bij significante klinische hyperacusis hersteld het gehoor uit zichzelf. Van de 20% die overblijft, hersteld nog eens ruim 75%. Wat overblijft (15% van deze groep) zijn hen die - door complexe aanhoudenden psychische en lichamelijke klachten - min of meer last blijven ondervinden van de klachten. Op fora en overige websites is juist deze laatste groep 'aan het woord' over de blijvende aanhoudende klachten. Veelal zitten deze mensen zwaar an de antidepressiva en andere kalmerings- en slaapmiddelen.
Stress, vermoeidheid, overwerktheid, zorgen, te weinig slaap, burn-out, overspannenheid, etc. zijn in de veruit de meeste hypercasus gevallen de oorzaak. Wanneer men zijn leefstijl aanpast waarbij de 'stress-klachten' worden weggenomen, verdwijnen de hyperacusis & tinnitus klachten. Doorgaans is de hersteltijd ongeveer een jaar tot twee jaar. Men moet er de rust en tijd nemen

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: 04-06-2008
Subrubriek: Leven
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!