InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Parapsychologie: pendelen

Parapsychologie: pendelen

Parapsychologie: pendelen Pendelen is zo oud als de mensheid. Er zijn dan ook altijd orakels geweest die aan de hand van – in dit geval – een druppelvormig voorwerp (kan van de meest uiteenlopende materialen gemaakt zijn) aan een touwtje, levensvragen proberen te beantwoorden. Hocus pocus of zit er ook een kern van waarheid in?

Verschillende waarheden?

De mens zoekt bevestiging en als iets niet te bevestigen is, dan is het er niet. Althans, zo neigt mening mens, al is het maar uit zelfbehoud of vanuit het willen controleren en bepalen van het leven. Dit alles ligt natuurlijk wat genuanceerder, maar het is wel comfortabel je hieraan vast te kunnen houden. Daarmee niet gezegd dat pendelen dus wel vanuit een voor ons onbekend – en onbewezen – terrein is waar we het voor verslijten.

Vrijheid

We moeten feitelijk constateren dat we het niet weten en omdat een aanzienlijk gedeelte van de bevolking er vanuit gaat dat er meer is dan wij zien, wordt pendelen binnen diezelfde context geplaatst. Denk bijvoorbeeld ook maar aan wichelroedelopen.
Aangezien de groep mensen die uitgaat van het gegeven dat ieder zijn eigen waarheid mag hebben, immers als je er baat bij hebt is het prima, komt het steeds meer uit het verdomhoekje.

Iets op een verkeerde manier toepassen kan altijd, maar zegt meer over de intenties van de persoon, dan over – in dit geval – de pendel. Bovendien, als het om de persoon gaat, kan “kwaad doen” op de meest uiteenlopende manieren en via de meest uiteenlopende materialen toegepast worden.

Hoe werkt het?

  • Begin met je zoveel als mogelijk te ontspannen. Probeer je hoofd leeg te maken.
  • Je neemt het uiteinde van de hanger, waar de pendel aan hangt, tussen duim en wijsvinger.
  • Zet de elleboog stabiel op tafel
  • Zorg dat de pendel iets boven de tafel hangt en hang deze met de andere hand volledig stil.
  • Vraag wat “ja” is en als het goed is gaat je pendel een repeterende beweging maken. Hang de pendel weer stil (na ieder antwoord).
  • Doe ditzelfde met “nee”.
  • Vraag of je mag pendelen (en daarop moet dus de pendel de repeterende beweging van “ja” of “nee” gaan maken).
  • Uitgaande van een “ja” kan je beginnen met het stellen van gesloten vragen.

Levensvragen

De vragen die gesteld worden gaan meestal over levensvragen en de antwoorden worden, dat is de meest voorkomende verklaring, diep uit je onderbewustzijn. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat het vanuit de wereld van de overgegane mensen komt. Misschien is het wishfull thinking, omdat we nog zo graag contact hebben, maar misschien zit er ook een kern van waarheid in. Vooralsnog weten we het niet.

Uitgaande van het onderbewuste als verklaring, zie je steeds meer mensen die het op therapeutische basis inzetten. Als iets van heel diep moet komen, dan is het soms ook heel moeilijk om het naar boven te halen. Maar het zit wel in je als mens en soms kan het via de pendel inzetten naar boven gehaald worden.

Regels

Voor een “schone” toepassing is het goed je aan de regels van de pendel te houden. En of je er nu in geloofd of niet, dat is minder relevant. Pas het toe, het deert immers niemand.
  • De pendel is persoonlijk en eigenlijk is het niet de bedoeling deze uit te lenen.
  • Als je een pendel met een edelsteen heeft, spoel deze dan na gebruik af onder de koude kraan (een edelsteen is een natuurproduct, en stenen kunnen opnemen waar ze mee in aanraking zijn geweest).
  • De pendel is er voor levensvraagstukken, geen vragen over anderen mensen (op wat voor manier dan ook).
  • Zie de pendel niet als alwetend. Neem de antwoorden hooguit mee in je gedachten.

Tot slot

Een pendel kan een aanvulling zijn, is zeker niet zaligmakend, pas het toe vanuit een “open mind” en soms kan het zelfs een mooi sieraad zijn. Soms zijn zaken ook niet complexer dan ze er uit zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hulpmiddelen van helderziendenSoms laat een helderziende zich helpen door allerlei middelen, methodes en technieken om dingen beter te kunnen waarneme…
Wat is parapsychologie?Wat is parapsychologie?Parapsychologie; Als we het gaan opzoeken in het Nederlands woordenboek staat er:"Leer van de paranormale verschijnselen…
De parapsychologieDe parapsychologie kunnen we beschouwen als een wetenschappelijke poging om een beter inzicht te krijgen in een groep ve…
Salvador Dali: een biografieSalvador Dali, één van wereld bekendste surrealistische kunstenaars. Zijn kunstwerken hadden bijna altijd betrekking op…
Angst met paardrijden overwinnenAngst tijdens het paardrijden is een veelvoorkomend verschijnsel voor menig ruiter. Het overwinnen van angst is in de pr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Parapsychologie: pendelen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Alternatieve geneeskunst
Schrijf mee!