InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > EVP oftewel bandstemmen

EVP oftewel bandstemmen

Is het echt zo dat overledenen toch nog steeds contact met ons proberen te maken? Door middel van EVP proberen ze ons nog iets te vertellen, maar wat is EVP precies.

EVP en sceptici

De elektronische stemfenomenen is vandaag één van de meest fascinerende onderzoeksgebieden op het paranormale. De menselijk klinkende stemmen van onbekende oorsprong worden geregistreerd op dergelijke elektronische apparaten zoals bandrecorder, videorecorders en andere apparaten. Het vreemde is dat de stemmen niet gehoord worden op het tijdstip van de opname.Het is slechts wanneer de opname wordt herhaald dat de stemmen worden gehoord.

In contra van de film White Noise (witte ruis) wordt EVP vaak gedaan zonder het ruis, oftewel het statische geluid tussen radio zenders in. Ook al levert deze manier ook goede resultaten op.

Het fenomeen is ervaren en gedaan sinds de uitvinding van opnameapparaten. Sceptici beweren dat de stemmen door verdwaalde radio uitzendingen werden veroorzaakt, of door nieuwe stemmen op een gebruikt bandje.De onderzoekers van EVP konden snel de tweede reden verwerpen, omdat zij alleen verzegelde nieuwe banden voor hun opnamen gebruikten. Toen kwamen er de digitale registreertoestellen, die geen banden vereisten.

Afgezien van openlijke fraude (en om zeker te zijn dat het hier en daar gebeurde), was volgens sceptici de enige redelijke" verklaring dat de stemmen werden veroorzaakt door fragmenten van radio uitzendingen. Deze minachtende verklaring maakt het duidelijk dat deze sceptici, die zich gewoonlijk wetenschappelijk opstellen, nooit geprobeerd hebben om EVPís te registreren. En zeker is dat dit fenomeen door hun niet goed is onderzocht. (Jammer genoeg, is dit zeer vaak het geval met sceptici en het paranormale.)

Als zij het hadden onderzocht, zouden zij geconstateerd hebben dat de radio uitzendingstheorie absurd is. Omdat vrij vaak, deze stemmen eigenlijk antwoord geven op vragen die door onderzoekers worden gesteld. Of er wordt commentaar gegeven op situaties, en soms wordt het echt gericht op de onderzoekers doordat hun naam wordt gezegd. De kansen van een verdwaalde radio uitzending die enkel een paar woorden juist heeft is te ver gezocht. En zelfs een objectief persoon zal dit dan ook niet overwegen. Ook, zijn de stemmen duidelijk en niet zo luid als die van een radio DJ.Het zijn stemmen van de gemiddeld mensen, kinderen, volwassenen, ouderen, mannelijk en vrouwelijk. Sommigen hebben accenten en anderen spreken met menselijke emotie. Er zijn echte persoonlijkheden achter deze stemmen, waar zij dan ook vandaan mogen komen.

Waar komen ze vandaan

Het is waar dat de kwaliteit van opnamen EVP sterk verschilt. Sommige zijn van dergelijke lage kwaliteit dat wij eigenlijk moeten raden wat de stem zegt. Er zijn echter ook vele die vrij duidelijk zijn en gewoonlijk gecategoriseerd als opnamen van de Klasse A. Deze EVPís zijn het beste bewijsmateriaal voor een fenomeen die nog steeds niet volledig te begrijpen is.

Waar komen deze stemmen vandaan?, dat is de grote vraag. Komen zij uit onze eigen onderbewustzijn? Zijn zij duivels engelachtig of van aard? Zijn zij over van andere afmetingen van werkelijkheid? Zijn zij de stemmen van de doden afkomstig uit andere dimensies?Voor dit artikel overwegen we de laatste theorie, dat zij inderdaad de stemmen van de doden zijn.

Het spookfenomeen heeft altijd vragen boven gebracht over wat er met ons gebeurt wanneer wij sterven. Zijn een aantal van ons veroordeeld om op de aarde te blijven ronddolen, schijnbaar niets wetend van onze dood?

Behalve in zeer zeldzame gevallen, communiceren spoken of verschijningen niet met de levenden. Gewoonlijk, verschijnen zij en verdwijnen vervolgens weer. Er zijn pogingen gedaan om met de doden te communiceren door bijvoorbeeld een Ouija bord, of met behulp van een medium. Maar de resultaten van deze methodes zijn dubieus of in het gunstigste geval hoogst controversieel. Met EVPís lijkt het echter dat er directe communicatie met deze geesten is, oftewel hard bewijsmateriaal. De stemmen zijn te horen op de opnamen. Zij antwoorden en beantwoorden vragen, of stellen zelfs hun eigen vragen. Er zijn honderden van deze gedocumenteerde stemmen, misschien zelfs duizenden.

Een lot erger dan de dood?

Er zijn EVPís wijzend op volledige menselijke persoonlijkheden en emoties. Deze mensen zijn niet alleen zelfbewust, maar hun interactie met onderzoekers erop wijzen dat zij zich bewust zijn van de levende. Zij kunnen ons horen en ons zien. Weten zij dat zij dood zijn? Weten zij dat wij in leven zijn?

Deze slechte zielen schijnen in limbo zitten, en er is een soort verwarring en onzekerheid in veel van de dingen die zij hebben gezegd. Hoe is hun wereld? Het kan voorbij ons aards begrip zijn, en misschien zouden wij daar dankbaar voor moeten zijn. Als EVPís stemmen van de doden zijn, wat zegt dat over het lot van sommigen van ons? Wij zouden ook vast kunnen zitten in dat limbo. En daar moeite me hebben en dan contact zoeken met vreemde wezens die met bandregistreer toestellen rondwandelen. Ik ben niet iemand om negatief te zijn over de dood en zijn nasleep. Maar EVPís hebben zo onderhand wel bevestigd dat de dood niet altijd zo prettig is als wij hopen.
© 2007 - 2017 Daisy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De paranormaal beurs: een nieuwe ervaring!De paranormaal beurs: een nieuwe ervaring!In bijna elke stad van enige omvang wordt er weleens een paranormaal beurs georganiseerd. Maar wat is dit eigenlijk voor…
Wat doet een medium?Char, Robert van den Broeke, Jomanda... slechts een kleine greep uit het enorme aanbod van mensen die zich een medium no…
White Noise (Huurversie)White Noise (Huurversie)Geesten,spoken en contact met de doden maken doen het altijd goed in een film. Is het niet met een lekker ouderwets ouij…
Filmrecensie White NoiseFilmrecensie White NoiseWhite Noise is een horrorfilm met een thrillertintje en dateert van 2005 met Michael Keaton, die we nog beter kennen als…
Paranormale fotografieFotoís van geesten of spoken? Een foto, waarop personen staan die niet aanwezig waren bij de opname, of een afbeelding d…

Reageer op het artikel "EVP oftewel bandstemmen"

Reacties

W. Landzaat, 08-06-2017 14:46 #8
Hoy hallo. Ik zelf ben al 20 jaar geregeld bezig met bandstemmen. Ik heb zeer veel goede resultaten bereikt, zowel op cassette als ook via de bandrecorder. Zeer veel mensen zijn tevreden met de opnames. Doordat mijn gehoor bijna weg is doe ik er jammer weinig meer aan.

Tiemessen, 05-10-2015 10:13 #7
Waar kan men een EVP aanschaffen en wat voor apparatuur heb je dan verder nodig?
Mvg,

S. Tiemessen

Reina Opperman, 05-04-2015 14:26 #6
In 1987 had ik een sessie met de heer Stuivenberg, Vogelzang 49, 1223 KS Hilversum. Tijdens de elektronische bandstem sessie kwam door "de groeten van Wil hier"" en hij heeft het helemaal niet koud", er waren nog andere stemen op de achtegrond, alsof men elkaar stond te verdringen om ikets te zeggen.
Wil was een oud-collega, in zijn laatste weken (hersentumor) had ik een intens conatct met hem. Als ik langs het kerkhof reed dacht ik altijd"goh wat zal hij het koud hebben in die wintermaanden in de grond".(terwijl ik weet dat de dood in feite niet bestaat). "Kom nog eens weer"en "kan je donderdag weer naar "je dochter gaan, schat",het kan mijn vader zijn geweest overleden in 1985 of mijn man in 1986. 0verigens gaf mijn man jaren later via een gewoon medium nog een gedicht door waarin details die niemand kende. Opvallend was tijdens de sessie, dat men zei"Ik kan je mooi zien". (dus niet allleen via praten maar ook visueel).Zij er nog mensen in nederland die dit fenomeen stemmen beoefenen? Graag uw antwoord. Met groet

Tjipke, 21-03-2012 00:17 #5
Ik geloof wel dat de mensen van de gene zijde tot ons kunnen spreken!

Frans Schmidt-Gieskens, 16-03-2011 18:20 #4
Zoals Veronica hieronder al stelt, maak ik geen gebruik van ruis. Iedereen is welkom om het Fenomeen eens live mee te komen maken! Sceptici heb ik ook vaak in mijn studio gehad, en deze verlieten mijn opname-ruimte "180 graden gedraaid", want ook ZIJ verstonden de antwoorden, hoorden hun naam noemen, en noem maar op… Want gewone flarden van radio-uitzendingen zijn het niet. De kans dat een omroeper antwoord zal geven op een vraag die ik stel is simpelweg nihil.

Veronica, 26-05-2010 11:08 #3
Het evp wordt bewezen door deze man: http://link.marktplaats.nl/244985329
Hij maakt geen gebruik van ruis.

Mivak, 27-12-2007 11:29 #2
Kijk eens op www.mivak.com voor meer info over bandstemmen (EVP).

Mivak, 06-08-2007 18:26 #1
Voor meer info over bandstemmen (ESF) = Elektronisch Stemmen Fenomeen, ga naar www.mivak.com of je tikt bandstemmen in bij Google.

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 28-07-2007
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 8
Schrijf mee!