InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken, tips tegen ontwenningsverschijnselen

Stoppen met roken, tips tegen ontwenningsverschijnselen

Stoppen met roken, tips tegen ontwenningsverschijnselen Stoppen met roken kan zeer moeilijk zijn. Naast de voordelen zoals een betere conditie en betere gezondheid zijn er ook vervelende ontwenningsverschijnselen. Die zijn er de oorzaak van dat u geneigd bent steeds weer een sigaret op te steken. In dit artikel zetten wij deze 'afkickverschijnselen' op een rij en geven u tips om ze te voorkomen
Stoppen met roken heeft grote voordelen voor uw gezondheid. De meeste van de positieve effecten zoals een betere conditie en gezondheid zijn echter pas na een aantal maanden op te merken. In het begin zal u te maken krijgen met ontwenningsverschijnselen. Het zal u helpen in uw stoppoging als u zich hier bewust van bent en ze herkent als ontwenningsverschijnselen. U kunt er dan bewust voor kiezen het ongemak even te doorstaan.

De volgende ongemakken kunt u tegenkomen

  • Slijmvliezen kunnen gaan opzwellen als reactie op het stoppen met roken. Het kan dus voorkomen dat u het in het begin benauwd krijgt.
  • De trilharen in uw luchtwegen herstellen zich en zijn nu in staat opgebouwd teer en slijm uit uw longen omhoog te duwen. U zult dus meer gaan hoesten en af het gevoel kunnen hebben dat er iets in uw keel zit. Uw lichaam is met de grote schoonmaak begonnen.
  • Doordat u nu meer zuurstof krijgt kunt u verschijnselen krijgen van hyperventilatie. Bijvoorbeeld licht in het hoofd, duizelig, hoog ademen.
  • Het lichaam verbruikt als u net gestopt bent met roken veel energie om te herstellen en om te gaan met de stress van het ontwennen. Uw weerstand kan daardoor in het begin verslechteren. Wees niet verbaasd als u verkouden wordt.
  • U kunt slaapproblemen krijgen. Niet kunnen slapen of juist enorm veel slapen.
  • U kunt vreemde dromen krijgen
  • Het stoppen met roken kan zeer zeker van invloed zijn op uw stemming. U kunt nerveus en emotioneel worden. Indien u bekend bent met depressies en psychiatrische problematiek is het aan te raden met uw arts te overleggen hoe u het beste kunt stoppen met roken.
  • Moeheid is een bekend verschijnsel bij het stoppen met roken. Uw lichaam is hard aan het werk.
  • Uw stoelgang kan veranderen, over het algemeen hoort obstipatie bij het stopproces.

Beperken van ontwenningsverschijnselen

U kunt de ongemakken beperken door ten eerste goed voorbereid te stoppen met roken.
Kies een periode uit in uw leven waarin u de rust en tijd heeft u te concentreren op het stoppen en eventuele ongemakken te doorstaan. Zorg dat u mentaal goed voorbereid bent. Begin bijvoorbeeld in de weken voor uw stopdatum met het roken van sigaretten op andere tijden dan u gewend bent, niet direct na het eten maar na de afwas. Of ga op vaste tijdstippen roken in plaats van wanneer u behoefte heeft. U leert dan alvast de behoefte te controleren en ontwenningsverschijnselen te herkennen.

Het kan zeer nuttig zijn om ondersteunende middelen te gebruiken zoals Champix en Zyban. Let wel op dat ook deze middelen zelf weer wat bijwerkingen hebben. Beide medicijnen kunnen een uitwerking hebben op uw gemoedstoestand. Wederom, indien u bekend bent met depressie of andere psychische of psychiatrische klachten dan is het raadzaam te overleggen met uw arts of u bovenstaande middelen kan gebruiken.

Nicotinepleisters, -zuigtabletten, -kauwgom en dergelijke hulpmiddelen kunnen ook meehelpen om de ontwenningsverschijnselen te beperken. U krijgt dan in ieder geval niet de klachten die komen door nicotinegebrek zoals de emotionele instabiliteit en slaapproblemen. Het schoonmaken van de longen, omdat daar geen nieuwe rook binnenkomt, kan wel alvast beginnen. Zo verspreid u de ontwenningsverschijnselen maar duurt het uiteindelijk ook langer voor u er door heen bent en ook van de echte verslaving af bent. Die wordt immers veroorzaakt door de nicotine. Het heeft dus voor- en nadelen.

Voeding

Bent u eenmaal gestopt dan kunt u met voeding het schoonmaakproces van uw lichaam ondersteunen en daarmee de periode van ontwenningsverschijnselen verkorten.

  • Neem extra vitamines. Desnoods een vitaminepil. Uw lichaam heeft ondersteuning nodig
  • Drink veel water
  • Cranberrysap bevat veel water en vitamine C
  • Brandnetelthee, dit werkt reinigend
  • Gebroken lijnzaad of lijnzaadolie. Verstop dit in uw yoghert, ontbijtgranen, vla etc. Lijnzaad bevat anti-oxidanten maar nog belangrijker, het bevordert de stoelgang. Hetzelfde geldt voor (gedroogde) pruimen.
  • Ook het drinken van water helpt de stoelgang. Daarnaast heeft het drinken van een glas water wanneer u trek krijgt in een sigaret als effect dat de trek snel verdwijnt.
  • Er zijn magnesiumtabletten of -capsules te koop bij de drogist. Magnesium geeft rust in tijden van stress. Dit zit ook in banaan alleen banaan werkt weer stoppend op de stoelgang.

Ga niet snoepen maar probeer te gaan wandelen of sporten en vergeet niet af en toe diep in te ademen. Het leidt af van het niet-roken en de beweging en de zuurstof zorgen ervoor dat uw lichaam sneller herstelt. Zorg goed voor uzelf en slaap veel! Succes!

stopenmetroken bl011/01/stoppen-met-roken-volgenog
© 2011 - 2017 De_onderzoeker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ik wil stoppen met rokenIk wil stoppen met rokenNa de jaren zijn er vele fabels en feiten over roken boven water gekomen. De markten voor het stoppen met roken en hun h…
Stoppen met roken – 5 tipsStoppen met roken – 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Roken, de minder leuke kantRoken, de minder leuke kantIn tabaksrook zitten heel veel schadelijke stoffen, zo’n 40.000. Slechts 1 van al die stoffen is verslavend, nicotine. D…
Roken tijdens de zwangerschapRoken tijdens de zwangerschapRoken en zwangerschap gaan vaak niet goed samen. Roken heeft een schadelijke invloed op het zwanger worden, de zwangersc…
Verslaafd aan sigarettenVerslaafd aan sigarettenSigarettenverslaving is een vorm van drugsverslaving. In sigaretten zit immers nicotine. Nicotine is een soort drugs. Ve…

Reageer op het artikel "Stoppen met roken, tips tegen ontwenningsverschijnselen"

Reacties

Kim, 06-06-2017 11:34 #46
Hoi allemaal, stoere stopper,
Ik ben alleenstaande moeder van 6 kids 4 kleinkids en ik werk, overigens net 55 jaar geworden en 35 jaar gerookt, en af en toe een aantal jaren gestopt met roken.
na 4 maanden gestopt met roken en weer jullie verhalen aan het lezen doet me hoe gek het klink goed, inderdaad na het stoppen met roken kom je van alles tegen, je lichaam doet raar, eerst was ik super vrouw oma en nu af en toe echt een klagende OMA. ik ben bekaf me ogen vallen gauw dicht benauwd af en toe licht pijn in me onderrug zins een week weinig eetlust, of me eten niet goed door me keel gaat, wie heb daar meer last van, en een beetje dipperig bloed na laten kijken alles was goed, erg he :-) voorheen rookte je maar en dacht er niet over na, nu ben je gestopt met roken en je denkt vooral bijna, en je denkt ja hoor nu ben ik gestopt met roken en ik krijg nu van alles, pijn hier pijn daar, benauwd tintelende spieren in de benen hup daar is het en hup en weg is de tintelingen graag jullie advies. hart is na gekeken bloeddruk enz alles was goed. hoelang duurt het voor dat ik me super mam oma voel. overigens ik ben een geen positief mens en een doorzetten, dus hoe dan ook ik rook noooit meer zo blij ondanks de nadelen dat ik gestopt ben met roken dat voelt heeel goed.

Linda, 18-03-2017 15:13 #45
Ben ruim 8 maanden geleden van de ene op de andere dag gestopt met roken. Eerst met behulp van Champix, maar na 1 maand gebruik ben ik met de Champix gestopt in verband met de bijwerkingen. Vreselijke nachtmerries en ik liep zelfs met zelfmoordneigingen rond. Daarna ben ik overgegaan op nicotine zuigtabletten. Daar heb ik wel de nodige steun aan gehad. Ik werd in elk geval altijd iets rustiger als ik zo'n tablet in mijn mond had en de nicotine langzaam werd afgegeven. Maar omdat ik niet de ene verslaving voor de andere wilde inwisselen, ben ik ook met de zuigtabletten gestopt. Dat was in december 2016.

Ik vond het stoppen in de eerste maanden een complete hel. Vreselijke behoefte aan een sigaret, huilbuien, en ik moest er echt goed opletten dat ik niet al mijn irritaties op mijn partner botvierde. Maar omdat mijn partner er ook op aandrong dat ik stopte met roken, heb ik hem wel gewaarschuwd voor de bijwerkingen en hem verteld dat als hij graag wilde dat ik zou stoppen, hij ook begrip op zou moeten brengen voor de bijwerkingen. Ondanks dat zijn er toch natuurlijk wel de nodige ruzies voorbij gevlogen. Dat is nu gelukkig voorbij, maar nu voel ik mij al wekenlang heel somber en lusteloos. Ik denk zelfs dat ik wel van een depressie kan spreken. Iedereen heeft wel eens een dip, maar bij mij duurt het nu al maanden en ik geef echt het stoppen met roken daarvan de schuld. Ben ook 8 kilo aangekomen, krijg allerlei huiduitslag in mijn gezicht. Allemaal geen echt leuke dingen en ik denk nu heel vaak: "knap van mezelf dat ik gestopt ben, maar wanneer wordt het leven weer een beetje leuk"? Ik had niet gedacht dat ik nu, ruim 8 maanden later, nog te kampen zou hebben met ontwenningsverschijnselen.

Maar Hans: ik hoop wel dat je het nog vol kunt houden. Als ik kijk naar alles wat je hebt meegemaakt in de tijd van het stoppen is het echt superknap dat je niet bent gaan roken. In plaats van naar de negatieve kanten van het niet roken te kijken, zou je omgeving je daar wel eens complimenten voor mogen geven. Ook je partner!
Geloof me, de tijd van het korte lontje gaat ook weer voorbij.
Sterkte!

Hans Smit, 09-03-2017 17:12 #44
Ik ben vandaag precies 5 maanden gestopt met roken wat ik op zich heel goed vind van mijzelf. Maar de buitenwacht vindt (en terecht) dat ik geestelijk en emotioneel negatief ben veranderd en dat merk ik zelf ook en weet momenteel niet wat ik er aan kan doen. Mijn humeur is vaak niet te genieten, heb een kort lontje, zeg onredelijke dingen, maak ruzies over zaken wat het niet waard zijn en ga zomaar door. Ik zit in een negatieve spiraal wat ten koste gaat van mijn huwelijk! En dit wil ik absoluut niet!

Wie kan mij hieruit redden en goede tips geven? Ik moet er wel bij zeggen dat ik in deze tijd van stoppen 5 tot 6 crematies en begrafenissen heb gehad van dierbare mensen, zoals je moeder, tante, goede vrienden etc. Ik zit ook in de ondernemingsraad van een internationaal bedrijf waar momenteel heel veel gebeurt en voel en weet dat er veel staat te gebeuren wat ten koste gaat van mensen. Dan mis ik mijn zogenaamde vriendje. Ik kan het bijna niet meer aan en mijn gedachte zegt : Of weer beginnen of problemen in je huwelijk door je veranderde houding, kort lontje e.t.c. Ben ik gelukkig dat ik niet meer rook?

Ergens ja omdat ik heb bewezen dat ik zonder kan! En ben daar best trots op! Voel ik me gelukkiger? Soms ja maar in deze tijd zeker niet! Mijn maatje is er niet meer. Gaat dit alles ten koste van belangrijkere zaken: Ja! Mijn huwelijk omdat ik! ben veranderd. Als dit de gezondsheidsproblemen van slecht slapen en onterecht praten en handelen naar je vrouw niet kan oplossen, ga ik (meen het echt!) gewoon weer roken. Dit is het mij echt niet waard.

Mijn vrouw weet echt niet meer wat zij met mij aan moet en terecht.

Wie heeft goede tips en kan mij en ons helpen? Redt mijn huwelijk ondanks stoppen met roken en ik weer gelukkig kan worden.

Hannelore, 21-01-2017 10:19 #43
Mijn tip: stop met roken en start met yoga. Yoga is een hele rustige en aandachtige bezigheid. Je leert terug van je lichaam te houden, bouwt kracht op en je wordt trots. Focus op weer diep en krachtig leren ademen en wat dat doet. Echt heel fijn! Vooral de hot yoga. Het zweten ondersteunt de afvoer van afvalstoffen.

Cor, 09-01-2017 15:29 #42
Ben nu 12 weken gestopt met roken. Heb nicotinepleisters geplakt tot een week geleden. Afgebouwd van 21 of naar 3,5 mg. Nu krijg ik sinds enkele dagen de ene huilbui na de andere en ben ook nogal onredelijk. Ik vraag me af wanneer dit gaat beteren.

Ruud, 10-12-2016 18:17 #41
Ik ben 3 maanden gestopt met roken en kwam hier terecht omdat ik op zoek was naar antwoorden waarom ik zo ontzettend moe ben de laatste weken. 20 jaar lang heb ik 20 peuken per dag gerookt, nu ben ik gestopt en voel me vermoeider dan ooit.

De ontwenningsverschijnselen zijn voorbij (ik heb er amper gehad eigenlijk) m.u.v die extreme vermoeidheid. Buiten dat heb ik nergens last van maar de vermoeidheid beïnvloedt mijn leven in negatieve zin. De enige reden dat het me gelukt is om te stoppen en het feit dat ik weet dat ik nooit meer ga roken is het boek van Allen Carr.

Mijn tip voor iedereen die wil stoppen is dan ook: Trek jezelf een weekend terug van werk en gezin en lees het boek in 2 dagen uit. Lees het rustig en begrijpend en hou je aan de instructies zoals beschreven. Op zondagavond sluit je het boek en rook je de laatste sigaret ooit.

Puur en alleen door deze methode ben ik cold turky gestopt en heb misschien onbewust mijn lijf meer stress aangedaan dan mijn geest wil geloven. Dat mijn lichaam nu bezig is met een herstelperiode begrijp ik ook wel en daar geef ik mijn lijf dan ook de tijd voor. Het is ook niet niks wat ik mezelf heb aangedaan de afgelopen 20 jaar.

Ik ben gestopt zonder enige moeite en mis helemaal niks maar ik ga nu een dutje doen omdat ik dat verdiend heb :-)

Succes!

Lindsey, 18-10-2016 14:16 #40
Ik ben 6 weken gestopt met roken maar voel me niet goed. Veel moe, geen energie. Is dit normaal, wanneer stop dit?

Rolinda, 27-02-2016 22:00 #39
Afgelopen woensdag ook gestopt cold turkey! Al vier "hele" dagen zonder een sigaret en wat ben ik TROTS op mezelf en nu doorzetten :) Alleen ben ik na die vier dagen nog zo duizelig… Niet licht in het hoofd maar echt duizelig. Hebben jullie hier ook last van gehad?

Inge, 19-02-2016 22:01 #38
Ineke, Ik vind het heel knap dat je gestopt bent en ik hoop dat je na een keer te hebben gezondigd weer doorgegaan bent met stoppen. Bedenk goed waarvoor jij gestopt bent en wat je al bereikt heb. Je bent er bijna. Luister niet naar negatieve reacties.
Rokers die lang en regelmatig hebben gerookt en gestopt zijn weten wat jij meemaakt zoals je hier bij reacties ook kunt lezen.
Sterkte.

Nick, 18-02-2016 17:16 #37
Nee Ineke je bent geen niet roker als je toch rookt. Je bent wel een grote jankert! Letterlijk en figuurlijk. Als je wilt stoppen dan stop je toch lekker of zit er iemand met een pistool tegen je hoofd die je dwingt die sigaret op te steken. Verschrikkelijk wat een stel zwakkelingen hier.

Ineke, 17-02-2016 19:51 #36
29 november 2015 met champix minder gaan roken, ong 5 per dag, en vanaf 1 februari 2016 echt gestopt na 54 jaar en een pakje per dag. Na de bekende ontwenningsverschijnselen heb ik na een nieuw verschijnsel voor mij, alsmaar huilen, net een pakje gekocht en één sigaret gerookt 😡😡 En wat denk je, heb zo'n spijt en ga toch maar door met stoppen. Ik hoop door dit te plaatsen ik een beetje steun krijg van deze en gene want ik wil toch wel ECHT stoppen. Mag ik me na die ene sigaret een niet-roker noemen?

Karin, 13-01-2016 09:55 #35
29 dec gestopt met roken. Na 37 jaar gerookt te hebben (een pakje per dag) en alles al geprobeerd te hebben om te stoppen van champix tot laseren, het lezen van een boek, acupunctuur en zelfs hypnose maar niks hielp. Vaak hoorde ik je moet zelf wel willen (net of ik niet wilde dan?). Ik ben mijn moeder en broer verloren aan longkanker ik wilde echt wel dat was zeker. Maar waarom lukte het mij dan niet en vele rondom me heen wel? Omdat elk mens uniek is en een eigen manier moet vinden die bij hem of haar past om te stoppen. Voor mij is het een combinatie van pillen (tabex) deze zijn vele malen goedkoper dan champix en er zijn geen bijwerkingen en het boek van Allen Carr. Ik had dit al een keer gelezen maar heb het voor de tweede keer heel bewust gelezen. Natuurlijk heb ik ook mijn moeilijke momenten en de veranderingen van mijn lichaam en geest zijn niet altijd prettig. Maar weet dat ik hier doorheen moet en door de andere reacties hier te lezen heb ik zo van "o ja daar heb ik ook last van, dus hoort het bij het proces". Mijn app helpt me er ook doorheen. Ik ben nu vastberaden, ik ben nu een niet roker :-)

Roellie, 12-01-2016 11:46 #34
Sinds 18 december 2015 kreeg ik de diagnose dat ik al eens een hartinfarct had gehad (waarvan ik dacht hyperventilatie). Afspraak voor hartkatheterisatie was op 4 januari 2016. Feestdagen daar nog tussen te gaan dus vanaf 19 december meteen stoppen met roken plan gemaakt (ik rookte 32 jaar dus ineens stoppen was voor mij geen optie). Ik heb vanaf 18 december gesteld dat ik 5 sigaretten per dag mag roken tot een max van 7 (Dit was voor mij al extreem minder want ik rookte wel 30-35 per dag ondanks dat ik werk). Plan: vanaf 4 januari wordt er helemaal niet meer gerookt en tot op heden gaat dat aardig goed. Fitter voel ik me nog niet maar komt ook omdat mijn hart 70% functioneert van wat hij hoort te doen. Ik ben sterk van mening dat ik het mezelf heb aangedaan en ik ben ook zeer zeker dit vol te houden. Ik heb geen middeltjes gebruikt met nicotine vervangende producten. Vandaag zit ik al op dag 9 heb na 19 december geen tabak meer gekocht en ben nu al trots op wat ik tot nu toe heb bereikt en heb bespaard. Wanneer ik straks gedotterd ben en ik kan gaan revalideren ben ik ook zeker van plan dit vast te houden en op regelmatige basis te gaan bewegen en sporten. Ik wil niet mezelf voor de gek houden maar juist dankbaar zijn dat ik nog een kans mag krijgen om mijn leven alsnog gezond en goed te leven… Ik ben zo dankbaar en mijn gezondheid is mijn stok achter de deur om niet meer te roken. Maar eerlijk is eerlijk… ik vind het nog steeds lekker ruiken wanneer iemand rookt maar ben sterk genoeg om er van af te blijven.

Leonie, 10-12-2015 15:18 #33
Sinds 23 november jl. gestopt met roken in een periode vol met stress. Ik ben extreem moe en het wordt alleen maar erger, zelfs zo erg dat het mijn dagelijkse bezigheden belemmert en sinds gister hebben we iets nieuws, huilen, huilen en nog eens huilen. Ik denk dat nu alles tegelijk komt de stress, de uitputting en het afkicken. Boh maar we zetten door en heb ik trek in een peuk dan pak ik een mandarijn. Ik heb nog nooit zoveel fruit gegeten als de laatste dagen.

Anna, 25-11-2015 10:00 #32
Sinds 14 oktober j.l. gestopt na 45 jaar gerookt te hebben. Viel me niet tegen ook al heb je in het begin moeilijke momenten. Denk dat het komt doordat ik er nu achter sta!
Ik voel me zeker niet beter eerder slechter. Ben al weken aan de diarree, vooral in de ochtend. Al een paar weken aan het klungelen, voel me ziek en moe maar niet echt grieperig! Hoop dat het niet te lang duurt. Iemand zelfde ervaring?

Chanty, 10-11-2015 11:35 #31
Nu dag 24 gestopt met roken. Gemiddeld zo'n 34 stinkpeuken per dag. Met coach en champix.
Eerste dagen gingen op zich goed. Toen kwamen de nare dromen, slecht slapen, verkouden, holtes vol en kiespijn. Duizeligheid en constant een gevecht in mijn hoofd met het nicotine monster. Ik had het gevoel mijn beste maatje te zijn verloren maar dag na dag ging het al snel beter. Wat stinkt zo'n sigaret eigenlijk zeg… Of jeetje wat ruikt die persoon met wie ik praat uit zijn mond naar sigaretten bah! Wat heb ik meer lucht in mijn longen en ik hoest niet meer 's morgens. Geen puffer meer nodig! Wat heb ik mijzelf al die jaren aangedaan. Ben nog wel moe zo nu en dan. En kan erg boos worden ineens en om niks. Maar als mijn kinderen en manlief mij nu knuffelen en zeggen dat ik lekker ruik en trots op mij zijn straal ik weer en geeft me moed om door te zetten maar eveneens de mensen die zeiden twijfels te hebben of het vol zou houden… Geeft mij de kracht het tegendeel te bewijzen! BAM!

Willem, 07-11-2015 19:33 #30
Hoi,
Woensdag j.l om 18.00 mijn laatste peuk uitgemaakt.
Heb HET boek gelezen en gebruik champix… weet niet goed wat ik van die champix moet denken.
Sinds het gebruik slaap ik slechter. Boek helpt me door de zware momenten.
Gaat op zich goed, wel benauwd.
Wordt vervolgd

Sasje, 05-11-2015 10:00 #29
Hoi allemaal, ik zit nu op dag 12 en voel me nog steeds niet goed. Mijn maag en darmen zijn compleet van slag, gelukkig geen obstipatie, wel krampen en pijn. Duizeligheid is afgenomen. Heel moe, maar slapen lukt niet, ook van die nare dromen als ik wel slaap. De spanning in mijn lijf is nog het ergste ik mis echt iets en het kost veel energie om niet aan de momenten van trek toe te geven. Ik rookte 1 pakje per dag over een periode van 10 jaar. Daarvoor 5 jaar gestopt, dat was een makkie de eerste keer, nergens last van, energie etc. Zal de leeftijd wel zijn :). Ik hou vol, ik wil nl. niet meer afhankelijk zijn van die rotzooi, gezondheid, energie, niet meer stinken en jeetje wat scheelt dat een geld!

Hanny Tap, 21-10-2015 12:16 #28
Wat goed dat jullie ook zijn gestopt, ik nu bijna 5 weken. Ben 62 jaar en rookte een pakje per dag
maar ik ben nu heel duizelig, soms heel eng alles tolt rond… Maar ik ga er voor, deze momentjes kom ik door. De peuk moet mij niet de baas worden. Dan denk ik steeds maar ik zal jou vies rot ding, weg wezen en dan gaat het heel goed. Dus lieve mensen vol houden
Doei… gr Hanny

Coco, 21-09-2015 16:57 #27
@Sam, geweldig man.
Ikzelf nu bijna twee weken, maar zo moe, zo moe. Bijna een pakje per dag en dat heel wat jaren, met een paar stopjaren ertussen.Slapen, inderdaad redelijk rampzalig, ben al niet zo'n goede slaper, nu gemiddeld 5-6 uur per nacht. Veel en vaak wakker. Hoort erbij, is ook niet zo heel erg, behalve momenten van wegdutten overdag… Gek hè dat je een substantie toestaat zoveel macht te hebben over je. Bijna eng.
Nu volhouden. Mijn motto, ik mag roken zo veel ik wil, als ik de eerste sigaret maar niet rook.

Sam, 09-09-2015 00:25 #26
Dag 8 cold turkey. Keelpijn, verstopte neus, licht in mijn hoofd, koud zweet en de hele dag moe zijn. Soms ook huilbuien, raar maar waar. Het enige voordeel dat ik nu ervaar is dat ik helemaal geen zin heb in een sigaret. Ik heb de knop omgedraaid en ben vastbesloten nooit meer te roken ook al ga ik door de ontwenningshel. Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk. Je rookt gewoon niet meer, simpel toch? Ik word volgende week 38. Ik heb mijn eerste sigaret gerookt op mijn 10e en ben nooit gestopt. Op mijn 21e kwam daar nog eens wiet bij. Ik blowde zo'n 800 euro per maand op. Nu sedert 8 dagen geleden volledige rookstop cold turkey. Geen enkel hulpmiddel, puur op wilskracht. En ik doe dat goed. Niet roken is heel wat stress die ik kwijt ben. Want anders als je de deur uit moet moet je er aan denken 'heb ik genoeg sigaretten bij? O nee ik ben mijn aansteker vergeten'. Of de nachtwinkel is dicht en liep ik op mijn tenen en liep ik de ganse stad af opzoek naar nog een nachtwinkel die open is. Nu hoef ik daar niet meer aan te denken. Gewoon de deur dichtslaan en weg ben ik. Al die stress als roker ben ik kwijt. En het is super! Ik kan nu wekelijks een flinke som opzij zetten. Ik heb in totaal tabak + wiet al meer dan 50.000 euro opgerookt in mijn leven. Kan je al een heuse blitse auto mee kopen he! Roken en blowen geeft geen meerwaarde aan je leven. Integendeel. Iedere sigaret of joint verkort je leven. Tijd voor verandering dus. Ik heb het niet nodig om mij goed te voelen. En het is echt niet moeilijk te stoppen. Maak de klik in je hoofd en het niet-roken gaat vanzelf. Nu ik nog gezond ben was er geen beter moment om te stoppen. Ik zou graag mijn 12-jarige dochter verder zien opgroeien. Dat haar papa niet doodgaat aan longkanker op zijn 40e. The time is now!

Bieke, 28-08-2015 08:00 #25
Hallo, ik ben nu een week gestopt met roken, onder hypnose, een hele goede keuze voor mij, heb geen drang naar sigaretten, kan tussen tien mensen gaan staan die roken geen probleem,
Ik heb enkel last van heel veel energie, zo veel dat ik niet kan stil zitten, ook niet goed slapen, constant heb ik het gevoel dat ik bezig moet zijn. Verder niet bepaald last van iets. Mijn vraagje hier is, hoe lang kan dat duren dat ik te veel energie heb? Want mijn lichaam kan dit moeilijk aan, mijn lichaam is moe.
Bieke

Human Panda, 27-07-2015 12:04 #24
Oh phew! er zijn meer mensen die last hebben van moeheid. Ik vond 't al zo vreemd. Bij mijn vorige stoppoging (begin Mei '15) kreeg ik superveel energie vanaf dag 2 en zat ik de hele dagen te stuiteren en wist ik niet meer wat ik met mezelf aan moest (teveel energie), en weer begonnen omdat ik er helemaal gek van werd. En vorige week weer gestopt en ik ben alleen maar moe moe moe. Ik slaap rond de 16 uur per dag ineens. Val gewoon in slaap als ik ff voor de tv zit of achter de pc. Niet echt een ramp, want gaat de tijd lekker snel en denk ik niet aan roken, maar toch.

Bianca, 31-05-2015 14:22 #23
Ik zit nu op 5 weken. En was vorig jaar ook al 4 maanden gestopt. 7 juni begonnen toen met reinigingsthee en chlorella en kon echt niet naar de wc! Ben toen weer gaan roken en toen alleen maar diarree. Een goeie kennis adviseerde mij om ontlastingonderzoek te doen! En ze hebben toen een schimmel gevonden! Heb daar 2 weken medicijnen voor geslikt.
Heb ook al 10 jaar psoriasis en de huisarts zei altijd dat het aan mij lag en stress, omdat ik altijd zo opgeblazen was. Nou als je kan investeren en het gaat om je gezondheid zou ik bloedonderzoek en ontlasting na laten kijken in Amsterdam Walborg kliniek. Namelijk al veel verhalen gehoord van mensen die dit hebben laten doen via de huisarts en dan gewoon via ziekenhuis laten onderzoeken en dan word er niets gevonden! Terwijl ik zeker weet dat die mensen iets hebben. Ja we worden gewoon belazerd. En als je de echte waarheid wilt weten betaal je daar gewoon voor! Het hoort bij alternatieve zorg! Voor mij het beste wat ik gedaan heb! Samen met die schimmel had ik ook zware vitamine D te kort, wat dus een onderschatte vitamine is. Hier in Nederland hebben we gewoon te weinig zon en is het belangrijk dat we vitamine D slikken vooral in de herfst en winter!
Ik drink nog steeds reinigingsthee en chlorella is ook reinigend en extra vitamine en mineralen. Werkt goed als je stopt. Daarbij ook veel water drinken en vezels! Voor mensen met drastische verstopping, kan je ook magnesiumsulfaat gebruiken. Dan beter niet de deur uit gaan. En Bas jij kan wel zeggen dat mensen zeurpieten zijn, maar ieder mens is anders daar kan jij echt niet over oordelen. Zelf ben ik namelijk HSP'er. Dat betekend High Sensitive Person die mensen zijn hoog gevoelig voor prikkels en heel erg verslavingsgevoelig dus zal het altijd moeilijker zijn! Succes mensen en denk altijd aan de voordelen!
Liefs!

Els, 13-04-2015 17:50 #22
Ik herken het! Ben nu bijna 4 weken gestopt met roken en zo ongelooflijk moe! Echt niet te doen… voor de rest weinig last van ontwenningsverschijnselen, zo blij dat ik ervan af ben maar moe! Ik zou er verdorie depressief van worden! Voor ik stopte met roken liep ik met gemak 10 km. Dit haal ik nu absoluut niet meer omwille van de slaap. Na 5 km wil ik het liefstz van al gewoon slapen. Zo erg! Ik hoop voor jou dat het snel beter wordt, want ik weet het, is zo'n ontgoocheling he? De ken dat je massaal veel energie zult bijkrijgen en het tegendeel is waar Maar we gaan volhouden he? Ik ga vanavond eens naar de huisarts, misschien weet die raad.

Visserj, 12-04-2015 21:47 #21
Ben nu 5 weken van roken af, bevalt mij heel goed maar… zooooo verschrikkelijk moe en slaap liefst de hele dag wie herkent dit en wat kan ik er aan doen en hoe lang gaat het nog duren?

Tea, 25-03-2015 17:43 #20
De 5e week gestopt met roken, steeds last van benauwheid, pijn tissen schouderbladen, gauw moe, al 3 keer kuur geha er wannneeer houdt het een keer op, steeds zit mijn neus vol, af en toe hoesten maar slijm zit nog diep in de longen zo voeld het, maar ben in de 5e week dus hopen op goede tijden

D., 18-03-2015 09:41 #19
3 weken gestopt na 14 jaar roken. Ben nu 35 jaar. Enige bijwerkingen waar ik last van heb zijn obstipatie en slijm in mijn keel. Iedereen succes!

Monica, 10-03-2015 22:00 #18
Ben nu vandaag 4 weken gestopt met roken. Voel me beroerder dan ooit! Had wel een rokershoest maar die is nu over. Maar ben zo benauwd en kortademig als wat. Vooral bewegen en praten tegelijk geeft een heel benauwd gevoel. Rookte 30 sigaretten per dag en ben 47 jaar. Herkend iemand deze benauwdheid en weet iemand hoe lang het duurt of dat weer over gaat?

Cora, 02-12-2014 20:57 #17
Goedenavond,
Ik ben mijn vierde rookvrije week ingegaan wel met hulp van Champix. Eerste weken geen last maar sinds dit weekend geen energie meer kan overal om huilen ben heel moe.
Fijn te lezen dat dit te maken kan hebben met het stoppen, ik ven er niet blij mee zit op de bank kijk wat links n rechts en verder komt er niets uit mijn handen.
Voor iedereen veel sterkte met het op weg zijn naar een ex roker

Bas, 25-11-2014 19:08 #16
Zo wat een zeurpieten hier. Hans kom op, na 4 dagen is de nicotine al uit je lichaam, qua lichamelijke verslaving ben je dan al over de meeste afkickverschijnselen heen. De rest zit allemaal tussen de oortjes. Tis maar net met wat voor instelling je stopt. Als je jezelf zielig vindt dan word je dat ook. Ik heb zelf 20 jaar een pakje per dag gerookt. Nu drie maanden cold turkey gestopt. Eerste week was lastig. Ook last van een hartritme stoornis, je lichaam moet wennen aan een trager ritme, logisch. Dan moet je niet stoppen met sporten, maar gewoon doorrammen. De ritmestoornis stopt vanzelf en is opzich niet gevaarlijk, zolang je vaten nog niet zijn dichtgeslibd door het roken (maar dan had je al hart problemen gehad tijdens het roken).
Wees positief en stel je niet aan. Dan ben je er zo door heen

Juud Lubbers, 08-11-2014 20:39 #15
Mijn vraag is, heeft iemand een idee wanneer de afkickverschijnselen over moeten zijn?

Sarf, 01-11-2014 11:30 #14
Donderdagavond besloten te stoppen met roken (30 jaar) en blowen (25 jaar), zonder afbouw, zonder echte voorbereiding: Door een psychedelische ervaring (DMT) was ik in mijn longen terechtgekomen en zag 30 jaar schade ontstaan in een paar seconden en dat ziet er niet fraai uit. Sindsdien spookte het door mijn hoofd: stop met roken, het is slecht. Iedere ochtend bij het pakken van mijn shag: niet doen, niet doe, doe het niet, het is slecht. Ik was dinsdag al geminderd met blowen, lekkere cold turkey, rillen, zweten, koud etc. Donderdag besloot ik alles te laten en ben de vrijdag heel rustig doorgekomen, omdat ik simpelweg accepteer dat ik niet rook. Ja, ik heb aandrang, maar waarom zou ik dit willen doen? Ik wil mentaal vrij zijn en een verslaving past daar niet bij. Er zijn maar drie groepen die wijzer worden van roken: de overheid, de tabaksindustrie en big pharma. Wij als consument zijn het minst gebaat bij dit oude "medicijn" tegen astma. Het stinkt, het is duur, het is ongezond… Weet je zeker dat je wil sterven aan de zuurstof met de longinhoud van een walnoot? Ik liever niet en hoop dat ik nog op tijd gestopt ben om mijn longen nog iets te kunnen verbeteren, ondanks de copd… en hoop snel van het hoesten af te zijn… Ik wens iedereen heel veel sterkte toe!

Hendrik, 25-10-2014 18:32 #13
Wauw, wat fijn om dit allemaal te lezen, ik dacht echt dat het na twee weken wel over zou zijn. Voel me nu erg naïef. Op dit moment zit ik op 54 dagen en werd na de eerste week stoppen verkouden en dat is nu nog steeds zo. Ik blijf maar slijm ophoesten en heb weinig energie. Als ik hier alle reacties lees begrijp ik dat het bij mij nog mee valt, maar ik wist niet dat dit zo lang ging duren. Iedereen veel sterkte met het stoppen, we moeten even door de zure appel heen bijten, maar nu weet je wel beter waarom je echt moet stoppen! Hou vol allemaal!

Henk, 07-10-2014 08:31 #12
Ik ben nu een week gestopt met roken en heb me nog nooit zo beroerd gevoeld. ik ben duizelig, heb last van de stoelgang (bijna geen dus), ben benauwd, slaap slecht, heb hartkloppingen en ben onrustig. Ik hoop dat deze klachten snel overgaan want ze zijn er vervelend. Vooral de duizeligheid is voor mij, ook omdat ik de ziekte van Méniére hebt erg ververlend omdat ik slecht kan bepalen of dit een aanval is, of van het stoppen met roken komt. ik hoop dat het stoppen met roken al deze ellende waard is.

Elise, 23-09-2014 13:10 #11
Hans,
mee eens dat je zelden wat leest over de bijwerkingen van stoppen met roken. Fijn om hier andere ervaringen te lezen. Naast extreme moeheid, keelpijn, licht in het hoofd etc. Heb ik ook hartritmestoornis gehad nadat ik gestopt was en meer ging sporten. Ik heb ook een hartfilmpje laten maken en met een holterkast gelopen.Uiteindelijk zijn de hartritmestoornissen ook vanzelf weer weg gegaan na een paar maanden. Het zal wel door het meer sporten komen maar veel mensen die stoppen met roken gaan ook meer bewegen. En dan loop je dus tegen allerlei klachten aan. Het is niet allemaal rozegeur en maneschijn.

Hans, 20-05-2014 16:50 #10
Hans,

Ik ben na 40 jaar gerookt te hebben op 1 januari gestopt zonder enige vorm van hulpmiddelen. Op 15 januari zat ik al bij de huisarts omdat ik me dus niet lekker voelde. Dan met name de maag en ademhaling zat me in de weg. Dokter weet dit aan de ontwenning en na de bloeddruk opgenomen te hebben welke perfect was, toch ook een afspraak om de longen te testen meegekregen. Deze testen waren ook goed. Februari weer naar de huisarts om aan te geven dat de kwalen erger werden en uitstraling had naar de rug, en dat sporten ook niet meer ging omdat ik gelijk hartritmestoornissen kreeg. Nu kreeg ik verwijzingen om rugfoto te maken en een echo van de buik. Ook gelukkig zonder ernstige afwijkingen. Maar de maag en rugpijn ging er niet van weg. Ondertussen was het al eind maart en is er een dikke darmonderzoek geweest die ook goed was. Ondertussen was ik zover heen dat de huisarts mij medicijnen voor een depressie voorgeschreven heeft. Welke me helemaal afgebroken hebben. Nu ben ik hoop ik door het diepste dal gegaan en hoop met het wel doorzetten wat ik gedaan heb de winst er over een half jaar wel is. Ondertussen heb ik meerdere verhalen gelijk mij gehoord die ook heel veel onderzoeken hebben doorstaan na het stoppen met roken. Jammer genoeg lees je deze ergste ontwenningen niet veel op internet. Vandaar dat ik mijn verhaal wel kwijt wil.

Danielle, 18-04-2014 14:16 #9
IK heb een behandeling gehad met laser 10 maart '14 maar helaas weinig succes voor mij… 13 maart'14 begonnen met Champix en 5 april'14 officieel gestopt met roken, Gaat heel goed met de Champix heb nog wel paar dagen eff 1 sigaretten per dag gerookt. Ben nu volledig rookvrij maar de zin in en sigaretten lukt goed, heb ook al bewezen dat ik het kan en mijn lichaam het niet nodig heeft. Hoest nog geregeld slijmen op… De laatste 3weken niets anders dan moe en geen fut om in gang te schieten om iets te doen… heel soms heb ik de moed om een goeie wandeling gaan te doen… blijkbaar heeft mijn lichaam het moeilijk om energie te zoeken…
grtjs DAnielle

Kier-Jan Dijkema, 14-04-2014 14:27 #8
Ik ben op 16 september 2013 gestopt met roken. Dit onder begeleiding van mijn huisarts/longverpleegkundige.
Ik heb 4 maanden champix gebruikt. Dit is een soort anti depressivo, maar het heeft voor mij goed gewerkt.
Eind januari 2014 ben ik er mee gestopt en dat ging goed tot ongeveer half maart 2014. Ik kreeg last van prikkels in mijn hoofd.
Ik heb het gevoel soms wat depressief te worden.
Ik heb vanaf mijn 15e tot nu, 52e gerookt. Ik kan me wel voorstellen, dat er wat in je lijf gebeurt en hoofd natuurlijk.

Ik ben nu opzoek naar mensen die dit ook herkennen en wat zij er aan hebben gedaan.
Op dit moment heb ik weer een pakje shag gehaald, maar weet dat dit voor mij niet de oplossing is.
Gr. Kier-Jan

Cilia, 15-10-2013 20:46 #7
Hoi
na dat bij mij begin van long enfyzeem is vastgesteld heb ik alles weg gegooid. peuken, asbakken. ik rookte 15 sigaretten per dag al 35 jaar lang. heb het soms moeilijk na het eten maar zet door.

het geld spaar ik lekker voor de kleinkids

Tony, 04-07-2013 13:07 #6
Hallo ben nu al bijna 5 weken gestopt met roken (sigaretten). Na 2 weken kreeg ik klachten zoals, heel benauwd, keelpijn, slijm ophoesten, rare dromen, en dat heb ik nu nog steeds. (Ik rookte eerst 1 pakje per dag en 3 jointjes per dag). Nu rook ik 1 joint per dag. Volgens mij gevoel ben ik heel erg geminderd. Alleen voel me slechter als toen ik rookte. Gr tony

Terence, 25-06-2013 17:00 #5
Alweer 1 maand gestopt met roken…

Ik was al eens 10 jaar gestopt vanaf mijn 30e. Nu na 8 jaar weer gerookt te hebben ben ik nu 1 maand gestopt. Ik was er aan toe om te stoppen; net als de vorige keer. Maar nu dus wel, hoop ik, de rest van mijn leven. De valkuilen zijn bekend en ik ben intussen 49.

Ik merk dat het wel moeilijker is dan de vorige keer. Toen was ik 30 en had geen enkel ontwenningsverschijnsel. Ik ben vanaf mijn 30e ook veel meer gaan sporten dan vroeger. Vooral trimmen, omdat het een van de weinige sporten is die elke spier in je lichaam traint. en het is lekker omdat je gedachten vrij zijn, dus het heeft ook psychisch een heilzame werking.

Ook toen ik rookte sportte ik minimaal 4 uur in de week.

Ik ben nu 1 maand gestopt, maar ik krijg het sinds de 3e stopweek wel steeds benauwd, vooral met sporten. Ik heb sinds een paar jaar (erfelijke) astma, maar ik kan meestal zonder inhaler sporten, dat was met roken ook zo. Maar soms is het echt vervelend dat ik het benauwder heb dan toen ik rookte. En ik heb geen slijm om op te hoesten, heb het ook nooit zo benauwd dat ik niet kan functioneren. hoe zit dat dan?

Het meest last heb ik uiteraard met sporten en soms in bed (dekens dus meer warmte en liggen op de borstkas) Of het komt door de lante, want normaal gesproken heb ik de inhaler soms manden helemaal neit nodig. Weet iemand er iets over?

Angela, 07-04-2013 10:21 #4
Hallo, nu 2 weekjes gestopt met roken heb geen last van mijn stoelgang wel van mijn humeur en ik slaap slecht s'nachts waardoor ik overdag nog chagrijniger ben en emotioneel. Voor de rest hoop ik het vol te houden want 2 weken is nog niets maar ver genoeg om vol te houden :).

gr. angela

Yvonne van de Brug, 11-02-2013 10:31 #3
Ik ben nu 4maanden rook vrij. Ben heel moe eet gezond slaap veel, dat komt goed o ja veel slijm uit mijn longen. Ik blijf keelpijn houden, is dat normaal? Maak me daar een beetje ongerust over.
Goet Yvonne

Anja, 30-01-2013 23:01 #2
Hallo Dirk,
Gelukkig, ik dacht al dat ik de enige was. Ben sinds 22 november 2012 gestopt met roken, ong. 20 sigaretten per dag. Heb ook ontzettend last met de stoelgang. Moet helemaal niet of op de raarste tijden, bv midden in de nacht! Heb het idee dat ik daardoor ook aankom, al zo'n 6 kg. Ja, als je de afvalstoffen niet kwijtraakt, hoopt het op in je lichaam natuurlijk. Maar… ik laat me niet weerhouden, ga gewoon stug door!

Dirk Zweerus, 22-01-2012 14:14 #1
Hoi, Ik ben sinds 10 oktober 2011,gelijk met mijn vrouw, gestopt met roken ( 30 sigaretten per dag ),
Het was een marteling voor ons, vooral de eerste 3 weken, we vinden het nog steeds niet leuk, maar willen dit niet nog eeens meemaken, dus houden het vol!
Samen hebben we nu 1300 euro uitgespaard, maar gaan nog steeds niet normaal naar het toilet, we wandelen, bewegen veel, drinken 2 liter water per dag etc, wanneer is de stoelgang eindelijk weer eens normaal?
Verder alleen voordelen natuurlijk!
gr. Dirk

Infoteur: De_onderzoeker
Laatste update: 26-02-2011
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 46
Medische informatie…
Schrijf mee!