InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoe voorkom je een blaasontsteking?

Hoe voorkom je een blaasontsteking?

Hoe voorkom je een blaasontsteking? Ongeveer de helft van alle vrouwen krijgt in haar leven minimaal één keer een blaasontsteking en ongeveer twintig procent krijgt er ieder jaar één. Hiermee is een blaasontsteking bij vrouwen één van de meest voorkomende kwalen. Het klinkt dus niet erg verontrustend een blaasontsteking, maar het is ook niet iets wat je mag verwaarlozen. Gaat een blaasontsteking vanzelf over? Hoe kan je een blaasontsteking voorkomen?

Welke vrouwen krijgen het vaakst een blaasontsteking?

Blaasontstekingen (cystitis) komen het vaakst voor bij vrouwen tussen de 25 en de 30 jaar en bij vrouwen na de menopauze.

Bij vrouwen na de menopauze wordt minder oestrogeen aangemaakt, waardoor de slijmvliezen van de vagina en urinebuis minder vochtig worden. Dit vocht was/is door zijn zuurgraad een grote hulp in het beschermen tegen schadelijke bacteriën. Minder vocht, betekend dus minder bescherming en een grotere kans op een blaasontsteking.

Wat moet je doen om een blaasontsteking te voorkomen?

  • Zorg dat je voldoende drinkt, minimaal anderhalve liter per dag. Kijk wel uit met zoete drankjes. Deze maken je urine ook zoeter en bacteriën houden van suiker.
  • Ga na seks en voor het slapen altijd even plassen om bacteriën zo min mogelijk kans te geven.
  • Gebruik een goede toilethygiëne, dus van voor naar achter. Doe dit zowel na de grote als na de kleine boodschap.
  • Gebruik tijdens de menstruatie liever maandverband dan tampons en verwissel deze geregeld, ook op de lichtere dagen. Op een maandverband vind je na twee uur minimaal honderd bacteriën per kubieke centimeter en op een tampon zijn dit er nog veel meer. Voor meer informatie zie het artikel: Menstruatie en hygiëne.
  • Wanneer je vatbaar bent voor blaasontstekingen moet je niet op een koude ondergrond gaan zitten en moet je uitkijken met tocht.
  • Drink preventief Cranberry sap of citroensap en slik dagelijks vitamine C. Dit maakt de urine zuurder en beschermt je zodoende tegen blaasontstekingen.
  • Houd je plas niet op en zorg dat je de blaas helemaal leeg plast. Zo blijven er minder bacteriën achter.
  • Neem een normale hygiëne in acht en gebruik alleen water en geen zeep of vaginale sprays voor de intieme hygiëne. Dit ontregelt de zuurgraad van de vagina en kan de kans op bacteriegroei vergroten.
  • Draag geen synthetisch ondergoed en panty's. Deze zorgen voor extra broeierigheid en daardoor voor extra bacteriegroei.
  • Het dragen van strings verhoogt ook de kans op een blaasontsteking. Dit omdat de string tussen de billen heen en weer beweegt en zo bacteriën uit de anus in het gebied rond de urinebuis brengt.
  • Plas nooit hangend boven een toilet. Wanneer je hangend boven een toilet gaat plassen, ontspan je je bekkenbodemspieren onvoldoende. Hierdoor plas je de blaas niet goed leeg.

Symptomen van een blaasontsteking

De symptomen bij een blaasontsteking ontstaan meestal vrij plotseling en mogen niet langer dan zo'n vijf dagen aanhouden.
Mogelijke symptomen zijn:
  • Pijnlijke urinedrang (dysurie),
  • Pijnlijke urinelozing door kramp van de blaas (strangurie)
  • frequenter urineren
  • aandrang om te plassen
Wanneer er ook bloed bij de urine zit, is het verstandig om direct contact op te nemen met de huisarts.

Toch een blaasontsteking?

Bezoek wanneer de klachten langer dan vijf dagen aanhouden altijd een dokter bij een blaasontsteking en laat even de urine onderzoeken. Een blaasontsteking kan makkelijk opstijgen naar de nieren en het nierweefsel aantasten. De klachten die dit geeft zijn gelijk aan de klachten van een blaasontsteking. Het is dus verstandig wat dit betreft geen enkel risico te lopen. De arts zal in vrijwel alle gevallen een antibioticakuurtje voorschrijven.

Veel vrouwen bezoeken de arts niet bij een blaasontsteking, meestal kan dit geen kwaad en gaat de blaasontsteking vanzelf over. Wanneer er sprake is van koorts, bloed bij de urine, misselijkheid, langer dan vijf dagen klachten en/of hevige pijn is het absoluut niet verstandig om met deze klachten door te blijven lopen. Neem in die gevallen, voor je eigen gezondheid toch liever de tijd om de arts te bezoeken.

Wat te doen bij een blaasontsteking?

Wat goed schijnt te helpen bij een beginnende blaasontsteking is Care-free D-mannose. Dit middel komt na inname niet in de stofwisseling, maar in de nieren terecht. Het helpt daar om de urine helder te houden. Het bindt de E Coli en Klebsiella bacteriën aan zich. Het middel helpt dus ook alleen wanneer deze bacteriën de veroorzakers van de ontsteking zijn. Het overgrote deel van de blaasontstekingen wordt veroorzaakt door de E Coli bacterie. Care-free D-mannose kan je beter niet gebruiken wanneer je zwanger bent of zwanger wil worden.

Veel drinken (minimaal twee liter), veel Cranberry sap of Cranberry capsules en vitamine C kan bij beginnende blaasontsteking snel verlichting geven. Ook komkommers in het zuur, een scheutje natuurazijn door de salade en weinig zoetigheid gebruiken zijn manieren om de urine wat zuurder te maken en zodoende de bacteriegroei te remmen.
Gerelateerde artikelen
D-Mannose bij blaasontstekingD-Mannose bij blaasontstekingAlles al geprobeerd tegen uw blaasontsteking? Vitamine C, cranberry, antibiotica en keert uw blaasontsteking toch steeds…
Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis)Altijd die vervelende blaasontsteking (cystitis)Een blaasontsteking (cystitis) is zeer hinderlijk. Plassen doet pijn en gaat gepaard met een branderig gevoel in de onde…
Blaasontsteking: oorzaken, verschijnselen en behandelingBlaasontsteking: oorzaken, verschijnselen en behandelingBlaasontsteking of Cystitis is een vervelende en pijnlijke kwaal, die vaker bij vrouwen dan bij mannen voorkomt. Voornaa…
Aandoeningen: urineweginfectiesJe hebt verschillende soorten urineweginfecties. Urineweginfecties komen vooral voor bij vrouwen. Dit komt omdat vrouwen…
Blaasontsteking bij de vrouw, symptomen en behandelingCystitis of blaasontsteking is een vaak voorkomende aandoening bij vrouwen, vooral tijdens de menopauze. Vele vrouwen be…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je een blaasontsteking?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!