InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van pfeiffer

De ziekte van pfeiffer

De ziekte van Pfeiffer is een ziekte die je gemakelijk kunt oplopen en niet zomaar weer kwijtraakt. In dit artikel kunt u vinden hoe je de ziekte van pfeiffer kunt oplopen en wat je er het beste tegen kunt doen. Altijd handig om te weten als u of iemand in uw omgeving de ziekte van pfeiffer heeft.

Pfeiffer

Keelpijn, opgezwollen klieren, koorts, nergens zin in hebben en de hele tijd ontiegelijk moe zijn. De symptomen van de ziekte van pfeiffer. Een vervelende ziekte waar ik wat meer over ga vertellen.

Wat is de ziekte van Pfeiffer?

De ziekte van Pfeiffer in medische termen mononucleosis infectiosa is een infectieziekte. Het Epstein Barr virus zorgt voor de zwellingen van de lymfeklieren, keelamandelen, milt en lever. En is in de speekselklieren aanwezig. Een moderne naam voor de ziekte van Pfeiffer is dan ook ‘kissing disease’

Wat zijn de symptomen?

De symptomen die het meeste voorkomen en opvallen zijn: keelpijn, koorts, opgezette lymfeklieren en natuurlijk de vermoeidheid. Toch heeft niet iedereen last van de vermoeidheid. De één moet heel veel rusten terwijl de ander gewoon door kan gaan met zijn dagelijkse activiteiten. Andere symptomen die wel eens voorkomen zijn: vergroting van de milt en lever, hoofdpijn, misselijkheid, transpireren, bloeduitstortinkjes in de mond en hoesten.

Hoe kan je het krijgen?

De ziekte van pfeiffer is een besmettelijke ziekte. Het virus zit in de speekselklieren en de besmetting vindt plaats via speekseldruppeltjes. Dit kan door bijvoorbeeld hoesten of niesen, door uit een vuil glas te drinken, met besmet speelgoed te spelen maar vooral via zoenen. Het kan zijn dat je het virus al een tijdje hebt maar dat het slaapt. Als je lichaam verzwakt slaat het toe. Het komt dan ook veel voor dat kinderen de ziekte van pfeiffer krijgen in tijden dat er extra spanning op hun lichaam staat. Door bijvoorbeeld examentijd, een nieuwe verkering, en andere dingen die je bezig houden. Je lichaam dwingt je op deze manier om wat rustiger aan te doen en alles eens goed op een rijtje te zetten.

Hoelang is de ziekte besmettelijk?

De incubatietijd van de ziekte van pfeiffer is bij kinderen in de basisschoolleeftijd ongeveer vier tot tien dagen. Bij jongvolwassenen is die vier tot zeven weken. De ziekte is al tijdens de incubatietijd besmettelijk en blijft tot soms achttien maanden na de ziekte besmettelijk. Sommige mensen zijn daarna nog gedurende bepaalde periodes besmettelijk, ze merken daar zelf verder niks van. Deze besmettelijkheid is verder niet gevaarlijk voor de mensen om je heen omdat de meeste mensen het virus al hebben doorgemaakt en dus antistoffen hebben. Of sterk genoeg zijn om het virus te overwinnen. Andere mensen lopen dus niet zo heel snel de kans om besmet te worden.

Wie kunnen het krijgen?

Iedereen kan het krijgen. Of je nou een jongen of een meisje bent hier of in Amerika woont iedereen kan het krijgen. De helft van de kinderen onder de tien heeft al een besmetting met de ziekte van pfeiffer meegemaakt. Dit wordt vaak niet eens opgemerkt. Omdat de symptomen bij jonge kinderen vaak niet zichtbaar zijn en de ziekte meestal maar een paar dagen duurt. In de puberteit en in de adolescentie zijn de ziekteverschijnselen vaak veel erger. Je kunt dan ook wel een paar maanden uit de roulatie liggen. Meer dan 97% van de mensen boven de dertig jaar hebben de ziekte al een keer doorgemaakt en kunnen het dus niet nog een keer krijgen. Zwangere vrouwen moeten goed oppassen een besmetting met het virus tijdens de zwangerschap kan het kind aangeboren afwijkingen bezorgen. Zij moeten dus uit de buurt blijven bij mensen die het pfeiffer virus bij zich dragen. Als de vrouw de antistoffen al in het bloed heeft zitten is er niks aan de hand. De vrouw kan het virus dan immers niet nog een keer krijgen.

Hoe weet je dat je de ziekte hebt?

Als je het vermoeden hebt dat je de ziekte van pfeiffer hebt kan je na de dokter gaan en daar bloed laten prikken, maar er zijn ook zelf testers. Dit is een hele makelijke test waarbij je een druppeltje bloed op een plaatje laat vallen, na tien minuten kan je dan op het plaatje aflezen of je de ziekte van pfeiffer wel of niet hebt (voor meer info zie hiernaast)

Wat moet je doen als je het hebt?

Tegen de ziekte van pfeiffer zijn geen medicijnen. De dokter kan je dus niet helpen. Het enige dat je kunt doen is naar behoefte rusten. Maar er zijn nog een aantal dingen die helpen. Eet niet te vet voedsel, drink geen alcohol en drink genoeg water, karnemelk of vruchtensap (ongeveer twee á drie liter per dag). Dit zijn geen medicijnen maar ze werken wel goed voor de lever. Ook kun je, om anderen niet te besmetten extra hygiëne maatregelen nemen, maar je kunt een ander nooit voor 100% beschermen. De kans om een ander te besmetten blijft natuurlijk altijd.

Alles op een rijtje

De ziekte van pfeiffer is dus een infectieziekte veroorzaakt door het Epstein Barr virus. De meest voorkomende symptomen zijn keelpijn, koorts, opgezwollen lymfeklieren en vermoeidheid. De ziekte is besmettelijke via speekseldruppeltjes vanaf de incubatietijd en kan wel tot achttien maanden na de ziekteverschijnselen duren. Iedereen kan de ziekte krijgen maar als de ziekte eenmaal is doorlopen kan je het niet nog een keer krijgen. Als je ziek bent moet je naar behoefte rust nemen.
© 2007 - 2014 Natje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – De ziekte van PfeifferIedereen heeft wel eens wat over de Ziekte van Pfeiffer gehoord. Kinderen kunnen deze ziekte ook hebben. Wat houd het in…
Ziekte van Pfeiffer (mononucleosis infectosia)Ziekte van Pfeiffer (mononucleosis infectosia)Deze ziekte, ook bekend onder de naam klierkoorts, wordt veroorzaakt door een infectie met het Epstein-Barr-virus. Strik…
Ziekte van Pfeiffer - symptomen, genezing en verspreidingZiekte van Pfeiffer - symptomen, genezing en verspreidingRuim negentig procent van alle mensen raakt ooit in zijn leven geïnfecteerd met de ziekte van pfeiffer, de effecten van…
Ziekte van PfeifferZiekte van PfeifferDe ziekte van Pfeiffer of klierkoorts, die volar kinderen, pubers en jongvolwassenen treft, wordt overgebracht via speek…
Ziekte van Pfeiffer bij een kindDe ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een e…

Reageer op het artikel "De ziekte van pfeiffer"

Reacties

Elise, 13-07-2014 12:03 #73
Ik voel me al een paar dagen behoorlijk moe. het lijkt net alsof ik de hele tijd loop te dromen. ook heb ik bijna nergens zin in. Vaak als ik s'morgens wakker wordt heb ik buikpijn en ben ik misselijk. alleen heb ik nu pfeiffer of is het iets anders?

S., 02-12-2013 19:34 #72
Voor iedereen die wil weten of ze pfeiffer hebben kan ik alleen maar zeggen: ga naar de huisarts, laat bloed prikken en zorg dat je het zeker weet zodat je gepast rust kunt gaan nemen. Ik heb zelf bijna 6 jaar met pfeiffer gelopen zonder dat ik wist wat ik mankeerde, en nu functioneer ik nog maar nauwelijks omdat de vermoeidheid me letterlijk opbreekt.

Donna, 15-06-2013 16:38 #71
Ik heb een paar dagen geleden uit een flesje gedronken van iemand die pfeiffer had terwijl ik het niet wist. ik weet niet of ik de ziekte al heb gehad. krijg ik de ziekte nu? en hoe lang duurt het voordat ik hier achter kom?

Lisa, 19-05-2013 08:46 #70
Mooi artikel, ik ben zelf 14 en heb bijna alle symptonen van Pfeiffer, ik denk dat k het heb en wil naar de huisarts, maar dit koinkt een beetje raar, ik ben als de doods voor prikken! Ik wil liever dood! Egt vreselijk vindt ik het! Maar ik wil ook gewoon echt weten of ik Pfeiffer heb of niet. Dus zijn er ook andere manieren behalve bloedprikken enz? Alsjeblieft iemand reageer? XLisa

Mike, 05-05-2013 15:29 #69
Hoi, goed artikel.
Echter is het niet zo dat je het maar 1 keer krijgen kan. Ik heb het gehad toen ik 7 was (ben blijven zitten hierdoor). Toen ik 19 was, toen ik 37 was, en nu heb ik het waarschijnlijk weer (ik ben nu 41).
Mike

Kim, 11-04-2013 17:45 #68
Hallo

Ik heb de laatste tijd koppijn misselijkheid zweten ben niks anders dan alleen maar moe en sinds gisteren zijn mijn lymfeklieren opgezet. De dokter zegt dat het een virus is maar ik geloof hier niks van. Ik ben ook heel erg futloos en heb nergens mee de puf voor. Ik heb in de mei vakantie ook een afspraak met de internist en moest ik dan maar bloedprikken. Ik vind zelf dat dit te lang duurt ik weet niet of dit gevaarlijk kan zijn.

Ik zou graag een antwoord hier op willen

Ik, 06-04-2013 12:38 #67
Tja, ik weet niet of ik de ziekte van pfeiffer heb, maar ben wel gauw misselijk moe of verkouden, zou ik pfeiffer kunnen hebben? ben al 2 weken ziek en moe thuis xx meisje van 14

Simone, 04-02-2013 19:19 #66
Hoii

Ik heb vorig jaar januari de ziekte van pheiffer gekregen maar ik heb ongeveer 2maanden goed erg gehad. Mijn lichaam is nog steeds niet 100%. En ook ik ben weer bang dat ik het voor de 2de keer heb. Ik ben zo ontiegelijk snel moe en ik ben nu al weer een paar weken goed misselijk en hoest als een gek.

K., 25-01-2013 12:02 #65
Er staat in het artikel dat je maar 1 keer Pfeiffer kan krijgen. Momenteel heb ik Pfeiffer, maar voor de 2e keer. Volgens de huisarts komt het veelvuldig voor dat mensen meerdere malen Pfeiffer kunnen krijgen, waaronder ikzelf dus. Ook ken ik meerdere mensen die het vaker hebben gehad. Ik ben bang dat de informatie op deze website dus niet accuraat is.

Samantha, 19-01-2013 13:45 #64
Hoii.
Ik ben een meisje van 13 en ik heb al 4 weken last van; duizeligheid, moeheid, misselijkheid, en hart klachten.
Denkt iemand dat dit pfeiffer is? want als ik al moet lopen ga ik al huilen omdat ik zo moe ben. Alvast bedankt voor het antwoorden(: x

Celine, 13-01-2013 17:55 #63
Hallo,

Ik ben een meisje van bijna 13 jaar, ik ben al 3 weken ziek zoals: moe en duizelig.
Ik heb afgelopen woensdag bloed laten prikken, maar ze konden niks vinden, maar ze konden wel in het bloed zien dat ik de ziekte van vijver heb gehad maar ik die nu niet meer heb. Hoe kan ik nu nog zo moe en duizelig zijn?

Nicky, 12-09-2012 10:02 #62
Ik ben een alleenstaande mama en had het al maanden heel zwaar met alles. Was continu moe, alle dagen hoofdpijn, de ene keelontsteking na de andere en inspanningen heel moe zijn en niks van fut meer hebben, na elke maaltijd misselijk zijn en alles wat je eet ligt zwaar op de maag. Ook ondervind ik veel last van mijn darmen, wat niet altijd prettig is. Ook heb ik plotse draaiingen en spierkrampen en pijn wat echt niet ideaal is als je er alleen voor staat!Na een hele rompslomp van dokters en bloedafnamens hebben ze vandaag eindelijk ontdekt dat ik klierkoorts heb dat verklaard heel veel waarom ik zo weinig levenslust heb en mij continu slecht en moe voel. Nu hopelijk genees ik snel maar mits ik al een klein jaar het ene probleem na het andere vermoed ik dat dit niet snel zal overgaan. Als iemand nog extra info heeft of raad mag je mij die gerust geven.

Jay, 23-04-2012 18:28 #61
Dit artikel is heel inconsequent geschreven. begrippen zoals virus, infectie en ziekte worden veel te makkelijk door elkaar gehaald! Op de ene plaats wordt gezegd dat (zwangere) vrouwen het VIRUS niet meer kunnen krijgen, vanwege aanwezige antistoffen. Dit is natuurlijk onzin, en dat wordt verderop in het artikel door Natje zelf nog gezegd: "… je kunt een ander nooit voor 100% beschermen. De kans om een ander te besmetten blijft natuurlijk altijd." Dat klopt, want het virus kun je altijd binnen krijgen. Of je er ook echt ZIEK van wordt is een ander verhaal.
Ook de zinnen "Deze besmettelijkheid is verder niet gevaarlijk voor de mensen om je heen (…) lopen dus niet zo heel snel de kans om besmet te worden." zijn niet correct. Vergelijk mijn uitleg hiervoor: een besmetting is wanneer je een bacterie of virus binnen krijgt. Of je er ook echt ziek van wordt is een ander verhaal, waarin antistoffen inderdaad een rol spelen.
Ik hoop dat alle lezers dit ook door hebben en in de gaten houden. De opzet van het verhaal is goed maar het moet wel goed uitgelegd worden…

Anoniem, 19-03-2012 10:10 #60
Ik ken een vriendin die het heeft gehad en je komt er heel moeilijk vanaf gelukkig heb ik het niet maar het kan altijd komen. (laten we hopen dat het niemand het overkomt)

Kristof van Hooymissen, 20-02-2012 02:25 #59
Ik zit al jaren met het virus, ik ben nu 29 en heb toen mononucleosis doorgemaakt. Met homeopathie is het toen ondersteund geweest en magnesium bleek een wondermiddel. Nu speelt het terug op sinds ik rechten aan het studeren ben en mijn arts raadde me colloidaal zilver aan. Vitamines, mineralen, en veel rust blijkt de beste optie. Ik heb mijn opleiding nu afgebouwd van 4 naar 2 modules per semester. Ik hoop dat ik in staat blijf om op termijn mijn diploma rechtspracticus te behalen.

Michaël, 01-02-2012 10:27 #58
Ik heb in veel periodes van mijn leven erg veel last van vermoeidheid gehad. Later in mijn leven tussen 45 en 50 is een aantal keren Pfeiffer vastgesteld dan was het weer eens weg dan was het er weer. Wonderlijk is wel dat ik ook gediagnosticeerd ben met Lyme wat later weer helemaal uit mijn bloed verdwenen is. Ik denk dat iedereen met alles en nog wat ge-infecteerd kan worden; de een komt er van af de ander niet. Ik geloof ook dat veel van afhangt dat je lichaam en geest in balans hebt. Geestelijke shit stress slaan ook op de lichaam terug. Als je het op een of andere manier niet naar je zin hebt wreekt dat zich altijd. Ik ken mensen die 60 jaar schijnbaar perfect gefunctioneerd hebben en dan slaat er ineens een rare ziekte toe, mijn vader is daar een voorbeeld van; opeens overleden aan een hele rare vorm van kanker; zeer agressief was in 3 manden tijd met hem afgelopen. Ik denk dat als je een ziekte voelt dat dat een waarschuwing is dat je verkeerd bezig bent.

Claudia, 08-11-2011 08:14 #57
Ik heb op mijn 16e pfeiffer gehad. Ben nu 33 en ik heb er nog elke dag last van. Kan de hele dag wel slapen, maar dat is gelukkig niet voor iedereen hetzelfde. Ik zelf heb er een leverontsteking bij gekregen omdat er niet voldoende gedronken werd. Nu is het waarschijnlijk zo dat mijn zoontje van 4 ook Pfeiffer heeft, pff dit gun ik niemand want je weet niet of je er ooit weer bovenop komt.

Kelsey, 07-10-2011 22:23 #56
Ik Kelsey heb op de basisschool pfeiffer gehad. Ik zit nu in 5 vwo en heb nog regelmatig aanvallen van vermoeidheid ben dan helemaal op. Kan dit nog de uitwerking zijn van de ziekte van pfeiffer.

Evanne, 05-10-2011 11:08 #55
Ik heb maandag bloedgeprikt voor mijn schildklier, omdat mijn schildklier niet meer werkt (daar heb ik medicijnen voor) en ik weer erg moe ben. Ik dacht dus dat mijn medicijnen misschien bijgesteld moesten worden. Maar mijn schildklierfunctie was goed en ik heb een hb van 8. Nu denk ik dus dat ik Pfeiffer heb, maar het lijkt me niet logisch dat je dat ook met een hb van 8 Pfeiffer kan hebben. Weet iemand hier meer over?

Jennie, 04-10-2011 20:27 #54
Bij mijn zoon van nu 17 is 2 jaar geleden de ziekte van pfeiffer geconstanteerd, 2 jaar later is hij nog steeds moe. Hij is 2 keer blijven zitten in Havo 4. Als hij uit school komt is hij bek af, en hij slaapt erg diep. Wie heeft hier ook mee te maken (gehad) en weet een oplossing?
Een zeer bezorgde moeder.

Vera, 16-09-2011 11:52 #53
Ik heb ziekte van pfeiffer en weet dat sinds vandaag maar heb al sinds ongeveer mei. Ik heb deze zomer een vriendje gehad en veel gezoend, is de kans groot dat hij het ook heeft?

Aardbei91, 27-08-2011 16:33 #52
@Coco: In de eerste weken dat ik Pfeiffer had (half jaar geleden, was 19 jaar), kreeg ik ook niks naar binnen. Het enige wat ik af en toe at was vanille vla en aardbeienkwark/roomyoghurt. Ook drinken deed ik bijna niet, na een paar weken ben ik begonnen met kippenboullion en later kwam daar ook een boterham bij (die ik eerst in de soep doopte zodat ik hem makkelijk kon eten). Dus ik zou zeker kippensoep aanraden, is erg voedzaam en gezond als je ziek bent.

Coco, 08-08-2011 18:31 #51
Mijn zoon heeft ziekte van pfeiffer hij is niks te dik, maar heeft weinig eetlust.Wat kan ik hem voorzetten wat goed voor hem is, en voedzaam.(hij is 17 jaar).

Van Hellemondt, 23-07-2011 17:00 #50
Ik lees net dat alleen kinderen pfeiffer kunnen krijgen, maar ik ben 37 jaar, en lig nu ook met pfeiffer. En heb nogsteeds keelpijn en hoofdpijn en oorpijn, terwijl ik al vanaf december 2010 thuis lig. Maar sinds 4 weken weten we pas dat ik pfeiffer heb. Ik heb deze klachten al vanaf december, hoelang kan dat dan nog aanhouden bij pfeiffer?

Vandaele Sophie, 18-07-2011 21:00 #49
Ik heb vorig jaar de ziekte gehad en herken op dit moment weer de symptomen ervan, heb héél het weekend geslapen en mijn keel zit gezwollen, ook heb ik pijn aan mijn tandvlees en blaasjes, zeg me niet dat het niet terugkomt!

Remy, 10-06-2011 23:03 #48
Heey allemaal,

Ik ben iemand van 19 en heb ook de ziekte van pfeiffer ik schijn het al een langere tijd te hebben, ben al wel in de laatste fase maar alsnog kan dat heftig uitpakken, begon het namelijk te merken, nadat ik erg moe werd, en gewoon soms niet meer vooruit te branden was.
Waar ik voornamelijk last van heb is zoals iedereen wel bekend zal zijn met pfeiffer zware vermoeidheid, last van keel, uitslag op mijn armen, veel last van slijm, en zo nu en dan ook wel last van blaasjes in de mond (zal ook wel gedeeltelijk vitamine tekort zijn).
Hoe ik het heb gekregen kom je natuurlijk nooit achter maar aangezien ik las dat iemand vroeg of je het ook via een glas kan krijgen, Ja dat is zeker mogelijk.
Verder is rust van groot belang, als iets niet meer lukt ivm vermoeidheid stop dan, want de kans op een terugslag in de laatste fase is mogelijk:)

Jw Smeenk, 08-06-2011 13:24 #47
Mijn kleindochter heeft pfeiffer en is erg ziek (14 dagen) Is het nu ook besmettelijk voor een baby van 7 maanden en voor mij omdat ik totaal geen weerstand heb: 76 jaar.

S. Hermans, 19-05-2011 07:31 #46
Ik ben 21 jaar en laat vandaag broedprikken voor de ziekte van Pfeiffer. Nou heb ik ontzettende spierpijn! Heel mijn lichaam doet zeer en dat maakt mij zo moe! Hoort dat ook bij de ziekte? Heeft iemand dat ook wel eens gehad?

E. V. Ravenhorst, 28-04-2011 22:34 #45
Ik ben 65 jaar en heb de ziekye van pfeiffer, ik lees nergens wat over ouderen en die ziekte, wil graag wat meer informatie kan dat? ik had eerst buikgriep en toen werd ik heel erg moe en hoofdpijn en koorts heb 2 dagen voor onderzoek in ziekenhuis gelegen toen kwam deze ziekte er uit, kunt u mij wat meer vertellen?

Lily, 22-01-2011 18:14 #44
Je kunt Pfeiffer echt wel twee keer krijgen. Toen ik een jaar of 13 was was ik costant moe en had mijn amandelen flink ontstoken. De huisarts vond bloedprikken niet nodig maar op aandringen is er toch bloedgeprikt. Hij zij toen dat ze het in het bloed niet meer konden zien of het Pfeiffer was geweest. Misschien waren ze toen nog niet zo kundig. Dit te laat handelen heeft er wel voor gezorgt dat ik 8 jaar van mijn leven heb gesukkeld. Dit net wanneer je naar school moet en aan je toekomst werken. Op school veel gepest doordat ik toen vaak afwezig was zelfs door leerkrachten die dachten dat ik gewoon geen zin had. Via de homeopathie kwam ik er jaren later achter dat het Pfeiffer gewesst moest zijn. Nu heb ik twee jaar geleden weer 9 maanden met Pfeiffer gezeten. Dus voor de tweede keer.Dan zegt de huisarts op mijn vraag dat je het maar een keer kunt krijgen, dat ik het dan de eerste keer niet erg genoeg heb gehad. Van dit antwoord werd ik erg boos net of 8 jaar van je jeugd niet genoeg is.De tweede keer heb ik veel brandnetelthee gedronken omdat deze het bloed zuivert. Nu twee jaar later heb ik nog steeds pijn boven in mijn benen ben sneller vatbaar voor verkoudheid en dergelijke. Nu ben ik bijn 45 jaar en heb me vanaf mijn eerste keer Pfeiffer nooit meer zo fit gevoeld. Waar ik mij het meest over erger is de onkunde van huisartsen en dat er veel te gemakkelijk mee word omgegaan. Hier bedoel ik mee, dat er vaak gezeged word dat het na een paar weken wel over is. Een nichtje van mij heeft er ME aan overgehouden en eentje zit nu met MS. Mijn advies, luister naar je lichaam, en laat je door niemand gek maken.

Elske, 20-01-2011 18:06 #43
Ook ik heb vroeger toen ik kleuter was de ziekte van pfeiffer gehad, en nu, alleenstaande 23 jarige moeder van 2 kids, heb ik het weer! Nu moet ik volgende week een knie operatie met een ruggeprik, en ik vroeg me af of die nog gewoon door kan gaan? Ik hoop vvan wel want heb alles al geregeld!

Groetjes Elske

Jan, 30-11-2010 16:08 #42
Kun je door uit het flesje te drinken van iemand die pfeiffer heeft ook besmet raken?
graag antwoord

Rianne, 01-11-2010 08:26 #41
Ik wil even reageren op de bovenstaande tekst

het is namelijk niet waar dat pfeiffer niet terug kan komen!
ik kom namelijk net uit het ziekenhuis. en hier heb ik duidelijk te horen gekregen van mijn Neuroloog!.
uit mijn bloedwaarden kwam naar voren dat ik meerdere keren pfeiffer heb gehad!
het is namelijk zo dat het virus als je deze eenmaal een keer gehad heb. aanwezig blijft in je lichaam en op een zwak moment weer kan toeslaan.

F. Meijer, 15-09-2010 09:11 #40
Hallo ik ben een moeder van 2 kinderen 1 van 4 en van 1 ik ben zelf 26 jaar en ik heb de ziekte van pfeiffer ik heb alleen gehoord dat alleen kinderen op de basischool hebben of in de pubbertijd maar is het normaal dat ik het heb op mijn leeftijd ik heb het nog nooit eerder gehad :-( groetjes van een onzekere moeder

, 15-07-2010 10:34 #39
Ik heb momenteel 9 van de 10 klachten voor pfeifer, ik heb toen ik een jaar of 13 was ook al pfeiffer gehad maar dan in een hele lichte vorm, ben nu 24. Ik heb weer bloed geprikt maar zeggen dat het geen pfeifer is. Als je het al ooit in lichte vorm gehad hebt kan je het dan nog een keer krijgen?

S. V. Leeuwen, 16-06-2010 21:10 #38
Hallo
ik wou ff reageren op t feit dat er gezecht word dat je pfeiffer maar 1 keer kan krijgen.ik ben een moeder van 39 en ben inmiddels al voor de derde keer besmet met deze ziekte.
met vriendelijke groet s.v.leeuwen

Miley, 11-01-2010 12:58 #37
Ik heb vorige week te horen gekregen dat ik de ziekte van Pfeiffer heb. Ik heb daarom ook veel dingen opgezogt. Ik lees nu hier dat je het kan krijgen door met iemand te zoenen. Zou ik dan in de toekomst ook niet meer met iemand kunnen zoenen?

Netty, 08-01-2010 11:18 #36
Bericht voor moeder van Nancy:

Uw bericht dateert van 02-09-2009,een maand of vier geleden dus.
Hoe gaat het inmiddels met uw dochter?

Uw verhaal omtrent uw dochter is heel herkenbaar.
Als ik u een dringende goede raad mag geven, blijf uit de buurt van de GGZ en laat uw dochter nooit geen
psycho-farmaca slikken! Dit is funest voor het menselijk lichaam maar ook de geest!

Natuurlijk heeft uw dochter nog toekomst. U knokt nog steeds voor haar…
Gezien eigen ervaringen toendertijd (rond 1998) maar ook in het heden zijn maar weinig (huis- ) artsen op de hoogte
van klachten / symptomen ziekte van Pfeiffer veroorzaakt door het Epstein-Barr-Virus ( EBV ).

Wat voor mij geldt hoeft natuurlijk niet voor een ander zo te zijn, het is alleen om iets duidelijk te maken.
Een deel eigen ervaringen:
Zelf ben ik in 2004 uitgeweken naar duitsland vanwege klachten die over een tijdsbestek van ca. acht jaar, in nederland
afgedaan werden alszijnde psychische stoornissen ( psychiatrie dus! )
Vanaf moment van MRI-scan hoofd etc. t/m 10 daagse opname duitse neurologische kliniek, alle onderzoeken hieromtrent waaronder Lumbaal-punctie die men ook in nederland vertikte (?) te doen, behandeling hoge dosering
per infuus met Cortison ( ontstekingsremmend medicijn ), binnen 8 weken bekend was wat ik werkelijk mankeerde…

Door onkunde van ned.medici onjuist gestelde diagnoses van al die acht jaren, is dit gaan escaleren met dit gevolg:
chronische darmziekte ( colitis ulcerosa )
schildklier problemen
Multiple Slerose ( MS in duitsland ontdekt en waarvoor behandeling )
chronische zenuwontstekingen in hoofd ( jaren afgevraagd hoe je daaraan komt! )
Middels eigen onderzoek weet ik nu pas waardoor…
en daar ben ik kortgeleden bij toeval achter gekomen…
Er kunnen bij Pfeiffer complicaties voorkomen en één daarvan is Encefalitis, oftewel ontstekingen van de hersenen.
BINGO dacht ik bij mijzelf… tevens kwam ik daarna eens bij toeval op een lotgenotenforum, waar iemand schreef dat
hij mede hierdoor meer emotioneler is geworden.
Hoe bekend…
Niks geen psychiatrische stoornissen, niks geen gedwongen slikken van psycho-farmaca wat men mij jaren geleden
heeft geflikt. ( excuses voor deze woordkeuze )
Nu begrijp ik des te beter de woorden van duitse artsen, er is nooit enig spraken geweest van welke psychische stoornis dan ook.
Altijd lichamelijk geweest…
Al die jaren in mij zelf blijven geloven en dit viel drommels niet mee.
Menig waterlander is er gevallen en nog steeds, maar dat geeft niet, daar ben je mens voor.

U schrijft: door de HA (huisarts) wordt er verschillende onderzoeken gedaan o.a. Pfeiffer maar daar kwam niets uit.
Heeft u de uitslagen gezien?
Advies voor u en misschien voor andere mensen: Leg een eigen dossier aan met b.v. alle bloeduitslagen van uzelf.
Ook de correspondentie die er geweest zijn van artsen bezoeken, met name specialisten.
Het zijn tenslotte uw gegevens, desnoods via een kleine vergoeding maar de meeste huisartsen zullen hier geen bezwaar van maken.
Het zijn uw gegevens.
Als een (huis-) arts zegt : uw bloed is goed, begin ik meestal van binnen te gniffelen.
Ondertussen lust ik ze wel rauw. Dat kan die arts wel vinden maar wie zegt dat dit zo is?
Nog een andere raad : Het lichaam geeft vaak eerder klachten dan in bloedwaardes te vinden is…
Kortgeleden op een schildklier forum gelezen, doe er dus uw voordeel mee want in feiten is dit zo.

Wanneer u nog iets wilt weten mag u mij best een mail sturen: bob4tail apestaartje telfort.nl
Ook andere mensen die meer info hieromtrent willen hebben, zal ik trachten wat in mijn vermogen is een eindje
op weg te helpen.
Er is namelijk ook een Pfeiffer forum waar veel deskundigheid in huis is.
Dit kunt u ook zelf zoeken: zoek op Pfeiffer forum en wellicht krijgt u de url in beeld.

Kom op voor uzelf.
Het is uw leven.
Laat u nooit afschepen door artsen die stellen dat er niets aan de hand is.
Er hangt té veel hiervan af… namelijk kwaliteit van leven.
Met Pfeiffer is de kans om later MS te krijgen iets meer alsdat men vermoed bij de medische stand…
Wens u allen sterkte en groetjes

Netty, 08-01-2010 11:06 #35
Bericht voor moeder van Nancy:

Hoe gaat het inmiddels met uw dochter?

Een deel eigen ervaringen:

schildklier problemen
Hoe bekend…
Altijd lichamelijk geweest…

Heeft u de uitslagen gezien?
Het zijn uw gegevens.

op weg te helpen.

Kom op voor uzelf.
Het is uw leven.
Wens u allen sterkte en groetjes

Iemand, 21-12-2009 11:33 #34
Hallo!

Ik heb een vriendje met pfeiffer. Waarschijnlijk is het chronisch, want het is al een paar keer teruggekomen. Maar betekent dit dat ik nooit met hem zou mogen zoenen, omdat de kans dan groot is dat ik het ook krijg?

ik hoop op een snelle reactie, groetjes

Annet, 14-12-2009 16:23 #33
Iedereen kan de ziekte krijgen maar als de ziekte eenmaal is doorlopen kan je het niet nog een keer krijgen.
Nou… Ik heb het op mijn 15e gehad en nu 9 jaar later ik heb het alweer! Dus dat je het niet vaker kan krijgen is dus NIET waar!

Groetjes

Desiree, 30-11-2009 19:05 #32
Ik heb waarschijnlijk ook pfeiffer, de laatste tijd ben ik erg moe, geen eetlust, last van me keel, de bloedtest moet dit echter nog uitwijzen. Bij mijn neef is het al geconstateerd en ook bij mijn broertje. Aangezien mijn broertje en ik wel eens uit het zelfde glas drinken of van de zelfde lepel eten, is het overbrengen al snel gebeurd. Nu heb ik afgelopen weekend gezoend met een jongen die ik erg goed ken, het is nog niet zeker of ik pfeiffer heb maar moet ik dit nu al aan hem melden?

Bettine, 11-11-2009 12:03 #31
Bij mijn dochter van 19 is 2 jaar geleden de ziekte van pfeiffer geconstateerd, zij was extreem moe, keelpijn, en had last van verdikkingen in de nek, en soms een opgezwollen gezicht. Nu 2 jaar later heeft ze weer dezelfde klachten, maar ik heb begrepen dat je Pfeiffer maar 1x kunt krijgen. Bloedonderzoek wijst tot nu toe niets uit, wie herkent dit?

Tania, 09-09-2009 10:18 #30
Ik heb al ruime tijd s nachts last van zweetuitbarstingen. Kan dan ook totaal niet slapen. Kletsnat ben ik. Is dat ook een symptoom van de ziekte van Pfeiffer? Keelpijn heb ik niet wel wat gezwollen klieren en last van buikgriep. Kan dit in combinatie. Vorige nacht heb ik alweer enkele keren uit mijn bed gemoeten om ander shirt aan te trekken. Of is dit een verwijzing naar koortsdromen? Koorts werd gisteren genomen wacht nog een antwoord af.

Nancy, 02-09-2009 23:19 #29
Hi, mijn dochtertje van 16 werd vorig jaar december ziek; griep en last van keelpijn. Later kreeg ze zelfs het idee dat alles van heel ver klinkt. De artsen dachten allemaal dat ze iets traumatisch is overkomen, omdat ze vertraagd reageerde op alles. Maar dat komt omdat alles later bij haar aankwam. Ook op school ging het niet goed; concentratieproblemen en ontzettend moe. Een aantal keren viel ze gewoon in slaap, soms dagen achter elkaar, zonder veel contact met de buiten wereld. Herkent iemand het?
Natuurlijk kwamen wij terecht bij GGZ, want ze zal psychisch niet in orde zijn, terwijl zij bij de huisarts en bij GGZ aangeeft dat haar niks dwars zit of er is ook niks gebeurd. Het is echt lichamelijk dat niet meewerkt… ze voelt zich niet serieus genomen… Ook wij, als ouders worden onder de loep genomen door GGZ. Er wordt ook een IQ test afgelegd en gezegd dat ze te hoog heeft gegrepen. In de brugklas VWO is ze met cum laude overgegaan en t/m dec. VWO 4 is het goed gegaan. Gaat graag naar school en is heel sociaal, sport en speelt drum. Dat het te hoog is gegrepen dat geloof ik niet. Op de manier hoe ze studeert, geef mij zeker het idee niet dat ze er hard aan moet trekken. Dat moest ze wel toen ze ontzettend moe was en vele lessen had moeten missen. En op eigen kracht heeft ze hard geknokt om toch over te kunnen gaan naar 5. Het is haar nog gelukt ook.
Door de huisarts wordt er verschillende bloedonderzoeken gedaan, ook o.a. Pfeiffer, maar daar kwam niks uit. Zowel de medische als psychische molen gingen wij in. Na maanden, nu in september krijgen wij vd internist te horen dat er sprake is geweest van chronisch actief Pfeiffer is, dus maw ze heeft Pfeiffer gehad omdat zij antistoffen had aangemaakt. Maar wanneer? Dat gaan ze volgende week pas onderzoeken via weer een bloedonderzoek. Ik geloof dat zij in een vrij extreme vorm heeft : ontzettend moe, hoge tonen hoort ze dat ook leidt tot oorpijn, hoofdpijn, slaapt soms dagen achter elkaar (het meeste was: ongeveer 2 weken achter elkaar==> ze werd ook opgenomen, maar dan in een pscychiatrie), slecht kunnen zien en zelfs last van licht… help! wie herkent dit? Is het Pfeiffer? Wat voor toekomst heeft ze nog? Ik maak me ontzettend veel zorgen. Is er iemand die dit herkent? Bedankt voor de evt. reactie, advies… :-(

Wilske, 19-08-2009 18:55 #28
Ik ben een meisje van 15 jaar en heb op 31 Mei met een jongen gezoend. Een paar dagen later lag hij ziek op bed omdat hij de ziekte van Pfeiffer had. Nu heb ik vanaf 7 t/m 14 augustus weer bijna iedere dag met hem gezoend en ik ben bang dat ik misschien de ziekte van Pfeiffer heb opgelopen. Er zijn drie punten waardoor ik dat denk, maar ze worden ook ondersteund door tegenargumenten. Als eerste ben ik ben erg moe, maar dat kan ook komen doordat ik net terug ben van een vermoeiende vakantie en een slaapprobleem heb. Ook heb ik geen zin om te eten, maar dat kan ook door het warme weer komen. En als laatste ben ik vaak duizelig en val steeds bijna flauw, maar dat kan ook weer komen door het warme weer of het te snel opstaan. Ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen.
Alvast Bedankt!

Caterina, 22-06-2009 20:16 #27
Om te reageren op je stukje marjan, ik ben veel verhuisd, en ik dacht… veel verhuizen is veel moe, maar dat ging echter niet over. Met al mijn problemen, want ik had na mijn laatste verhuizing echt een inzinking, naar de dokter. Braaf bloed afgenomen en wat bleek, ik had pfeiffer gehad, en ook nog een burn out. Nou daar gaat je dag. Ik heb mij voor genomen, om te genieten van de mooie dingen, want dan kom je tot rust. Als ik me moe voel, ga ik rusten, of op de bank of op bed. Door naar mijn lichaam te luisteren, gaat het de ene dag beter dan de andere dag, want in een gezin met 3 kinderen is er soms weinig rust. De dingen waar ik vroeger door mijn kreativiteit goed kon, ben ik kwijt, maar doordat ik naar mijn lichaam luister, merk ik dat alles weer beetje bij beetje terug komt. Doordat ik merk dat mijn kreativiteit beetje bij beetje terug komt, geeft dat weer hoop. En die heb je hard nodig in zo`n situatie. Met andere woorden Marjan, kom op, beetje bij beetje komt het goed. Doordat je hoop krijgt werkt dit in alles positief door. Super toch, lekker in je eigen tempo!

Deb, 18-06-2009 12:48 #26
Bagger, ik ben er nu net achter door de dokter dat ik Pfeiffer heb… Ik ben moe, slapjes, stink naar zweet, voel me verveeld maar heb ook geen zin om iets dergelijks te gaan doen… Er hangt ook een heel iriterende hoofdpijn in me voorhoofd. Ik heb gek genoeg geen keelpijn maar mn klieren in me hals lijken wel eitjes en mn lever links onder mn borst is haast een tennisbal. Maargoed afgezien van alle pijn en moeiheid heb ik het toch nog gepresteerd om vanaf de dokter naar huis te fietsen, dan wel op mn eigen tempo.

Brandweerman Jos, 14-06-2009 00:51 #25
Dat is best zeer vervelend, ik ben 20, heb net een nieuwe vriendin, ik heb haar enorm lief, zij is mijn alles, ik ben echter achter iets zeer vervelends gekomen, zij heeft Pheifer, kan dus niet met haar kussen zonder risico te lopen het zelf terkijgen, maarja, haar verlaten omdat ze dat heeft doe ik ook niet, wat zij is mijn zielsmaatje, enja als ik haar niet kan kussen, dan moet het maar zo, de rest kan wel, ik hoop dat er ooit iets word gevonden om dit virus te genezen en weg te nemen, groetjes, en voor die gene die het hebben, sterkte, Jos

Marjan, 12-06-2009 11:28 #24
Nu al maand last van rauwe rare keel soms branderig soms alsof er iets inzit en je niet weggeslikt krijgt. Dokter geweest en afgelopen dinsdag bloed geprikt, net uitslag gehad. Alles is goed, geen bacteriën. Maar heb wel ooit pfeiffer gehad? Weet ik dus niks van. In het verleden en ook enkele maanden terug periodes gehad met erg moe enzo. Hoe lang valt dat terug te vinden? Ben al 6 jaar aardig in de lappen mand, hyperventilatie(chronisch) nu zeggen ze Burn-out en dan hoor je dit! Heeft iemand hier iets zinnigs op te zeggen, ben hier aardig van slag van :-(

Babsje, 01-06-2009 22:38 #23
Ik ben vanaf donderdag ziek en volgens mij heb ik pfeiffer. Ik ben 15 jaar. Vandaag maandag naar de dokter geweest, bloed laten prikken en heb medicijnen gekregen dat heet Broxil 500 mg. Ik krijg het bijna niet door m'n keel en moet ervan overgeven. Morgen gaat mijn moeder de dokter weer bellen of ik echt deze medicijnen moet slikken. Ik krijg volgende donderdag dus 4 mei de uitslag of het pfeiffer is.

Marjan, 12-05-2009 07:18 #22
Hallo mijn dochter van bijna zestien heeft pfeiffer. hoe lang duurt het voordat de moeheid minder wordt? En hoe lang blijft ze last houden van haar klachten? gr marjan

Inge, 11-05-2009 20:25 #21
Hai,

Helaas heeft mijn dochter een ziekte van pfeiffer ze kreeg te horen over haar bloeduitslag. ze heeft hoge koorts, ze is heel erg moe. haar gezicht is opgezwollen en haar nek is dik. morgen bellen voor een afspraak maken dan kunnen we morgen bij huisarts gelijk komen. wat gaat er doen? medicijnen of zo? als er een hoge koorts is b.v. 40 graden wat dan?
mag ze op vakantie? ik weet niet welke soort ziekte van pfeiffer is. ik hoor wel meer van huisarts

groetjes Inge

Stefanie, 04-05-2009 19:36 #20
Hallo.
ik heb het gevoel datik Pfeifer heb.
maar, ik ben alleen niet moe?
is dit raar…?
en heb ik dan Pfeifer?

reageer aub zo snel mogelijk!
bijvoorbaad dank
gr. Stefanie

Raymond, 20-04-2009 16:39 #19
Kan ze pfeifer ook krijgen zonder te zoenen en niet in de buurt te komen van anderen mensen, zeg maar je lichaam totaal nigeren naar zijn behoeftes, niet optijd gaan slapen ofzo terwijl je toch moe bent en dit gewoon blijft herhalen veel stres?
ik weet niet, reactie graag!, Gr Raymond

Meisje Zonder Naam, 14-04-2009 20:15 #18
Ik ben een meisje van 13 jaar en ben bang dat ik weer de ziekte van pfeiffer heb. Ik heb deze ziekte al 2x gehad terwijl de artsen zeiden dat je het maar 1x kan hebben. De laatste twee weken ben ik moe, heb het snel warm, heel bleek om mijn gezicht en duizeligheid. Ik was maar klein toen ik de zikete van Pfeiffer heb gehad dus weet niet meer welke symptonen ik heb.
Zou iemand me kunnen helpen?

1 tip voor de mensen die de ziekte van Pfeiffer hebben :
Niet veel vet eten eten, want dan neemt het vermoeiheid toe.

Groetjes
het ene meisje zonder

Geen Naam, 09-03-2009 21:46 #17
Ik ben een meisje van 13 jaar, en ik ben bang dat ik de ziekte van pfeiffer heb. Ik ben heel vaak ziek misselijk hoofdpijn duizelig en heel erg moe. Ik heb bijna nergens zin in, op school kan ik nooit goed opletten en wordt snel moe met alles. Ik heb heel vaak spierpijn. Heb ik de ziekte van pfeiffer? :-(

Ter Schiphorst, 08-03-2009 09:16 #16
Ik heb een kleinzoon van 4 jaar die heeft de ziekte van Pfeiffer. Ik heb ook een kleinzoon van 10 weken is het beter om deze kinderen niet bij elkaar te brengen?

Petra, 07-03-2009 20:12 #15
Hallo ik ben petra 12 jaar en heb adhd en zat op praktyk onderwijs ik was erg moe en geiriteert het wou niet lukken op school ik ben weer terug gegaan naar mijn oude school ook daar wou het niet ik heb me laten testen bij de dokter op pfeiferen ja hoor dat was het nu ga ik halve dagen naar school en hoop dat het weer beter gaat
groetjes petra :-)

Linda, 13-01-2009 17:08 #14
Hoi Duscha, ik herken je verhaal! Je kunt eenvoudig achterhalen of je Pfeiffer hebt door je bloed te laten testen bij de huisarts. Bij mij begon het ook met enorm hoesten, ik hoestte ook bijna mijn longen uit mijn lijf, had ik nog nooit meegemaakt. Na 2 maanden wist ik dat het Pfeiffer was. Ik ben nu al bijna 4 maanden thuis om te herstellen. Luister naar je lijf, rust als je lijf erom vraagt. Sterkte. Linda, groetjes

Duscha, 28-12-2008 17:59 #13
Hallo ik ben duscha en ben een vrouw van 38 jaar met 3 kinderen.
ik zou graag willen weten of ik ook de ziekte van pfeiffer heb,
waarom, omdat ik heel erg moe ben, en dat ik de hele dag wel wil slapen.
ik hoest tegenwoordig mijn longen uit mijn keel.ik zweet me helemaal door en door nat, heb koorts erbij.
zou iemand mij met deze vraag kunnen helpen
ik kom er geen wijs meer uit.

met vriendelijke groet
duscha coenders

Martine, 15-12-2008 09:27 #12
Hoi Chris, ben je nog steeds ziek? Het is niet slim om 3 dagen niet te eten en dan zware pijnstillers te slikken. Ik heb ook pfeiffer gehad en geloof me, als je niet voldoende drinkt en probeert te eten, ben je verder van huis. Je moet gewoon uitzieken. Bij mij duurde pfeiffer 4 maanden! Als je teveel ibuprofen slikt en niet eet, kan je maagbloedingen krijgen. Dat kan die pijn veroorzaken bij je maag/buik.

Anita, 09-12-2008 21:55 #11
Sinds 21 oktober ben ik ziek thuis omdat ik de ziekte van Pfeiffer heb. Inmiddels is het al 9 december en ondanks heel veel slapen en rusten, merk ik weinig tot geen verbetering. Ik word er soms echt moedeloos van. Oh ja, ben een 42 jarige vrouw. Wie heeft er misschien tips of adviezen die een positieve invloed hebben op ziekte van Pfeiffer. Bij voorbaat dank.

Chris, 19-11-2008 13:20 #10
Ik ben nu sinds 1 week ontzettend ziek, had sommige dagen 40 koorts en ook hele erge keelpijn, ben daarvoor in het ziekenhuis geweest en was gelijk duidelijk dat ik pfeiffer heb. Ik lig nu plat in bed en heb al 3 dagen niet gegeten. Ik slik wel pijnstillers maar die helpen nu niet meer (ibuprofen 600mg) ik denk dat ik daar teveel van geslikt heb. Hopelijk gaat het snel over want word hier niet goed van. Overal heb ik pijn.

Ilja, 09-07-2008 19:12 #9
Hallo allemaal… ik begin in september mijn opleiding bij het korps mariniers alleen heb ik nu de ziekte van pfeiffer opgelopen heeft iemand tips om toch in conditie te blijven maar niet het herstel te vertragen?

Keimpe, 02-07-2008 01:03 #8
Er is zoveel gebeurd, ik ben zelfs te moe om er over na te denken. Ik ben te moe om weer werk te zoeken, conversaties aan te gaan, om maar iets te doen. Soms gaat lezen nog, al val ik halverwege de pagina soms in slaap…

Connie Ippel, 04-06-2008 14:28 #7
Mijn zoontje van 5 jaar is nu al een week ziek. Hoofdpijn, buikpijn, pijnlijke klieren in hals, oksels en liezen, eerste paar dagen overgegeven, al bijna een week een te hoge temperatuur, vandaag voor het eerst weer wat eten op. Dus. hoopgevend. De huisarts denkt aan pfeiffer, maar de bloedtest moet dat nog uitwijzen. Heeft iemand ervaring met pfeiffer bij een kind van deze leeftijd? Normaal is mijn zoontje altijd volop aan het spelen en nu ligt hij veel op de bank en slaapt. Gr.Connie

Marjo, 07-03-2008 21:05 #6
Na een paar dagen koorts, dikke lymfeklieren en keelontsteking vreesde ik dat ik Pfeiffer had. Ik deed een zelftest van Etos, maar die was negatief. Twee dagen later heb ik me toch officiëel laten testen en toen bleek dat ik wel Pfeiffer had. Dus ga niet alleen op een zelftest af! Groetjes en sterkte, Marjo

Laura, 07-03-2008 17:50 #5
Ik weet niet zeker of ik pfeiffer heb maar ik ben de laatste tijd echt héel erg moe als ik ga sporten moet ik altijd ff rusten omdat ik moe word enzo. verder heb ik ook wel keelpijn maar niet zo veel. Ik hoorde ook dat je uitslag om je mond kon krijgen door de ziekte? ik had dat anderhalve week geleden, en het was na 4 dagen weer bijna weg. Ik durf eigenlijk niet naar mijn moeder te gaan om te vragen of ik me zal laten testen omdat ze dan misschien denkt dat ik me aanstel ofzo. Ik weet niet wat ik moet doen.

Xx- Laura

Jane, 01-02-2008 16:05 #4
Dank jullie wel voor al deze nuttige informatie ik heb zelf de ziekte van pfeiffer niet leuk :-(

Natje (infoteur), 12-12-2007 21:09 #3
Hallo Esmee,
Jeetje wat erg dat je vriendin is aangerand. Logisch dat ze dan niet meer naar die dokter durft.
Maar je mag zelf kiezen na welke dokter je gaat. Ze kan zich dus laten uitschrijven bij haar dokter en bij een andere dokter aanmelden.

Mijn reactie is wel een beetje laat. Maar ik hoop dat jij je vriendin kan helpen.

Groetjes Natalie

Lisa, 17-11-2007 14:49 #2
Ik weet niet zeker of ik de ziekte van pfeifer heb, maar ik heb wel alle symthomen, mijn dokter zegt alleen dan als mijn klieren na 4 tot 6 weken nog opgezwollen zijn dat ik dan pas een bloedtest kan doen, omdat in 98% van de gevallen het gewoon gripe is en geen pfeifer, dit vind ik belachelijk en was het dan ook niet hier mee eens, kan ik als ik zelfstandig naar het ziekenhuis ga wel gewoon bloed laten prikken als ik dit zou willen?
Weet iemand nog meer mogelijk heden?
Een zelftest ben ik nog over na aan het denken, ik zou het fijner vinden als iemand het bij mij doet die een echte profassional is, maar ja…
Is er trouwens ook nog een nummer 1 in zelf testen of kan ik gewoon een willekeurige test van internet bestellen ofzo?
groetjes lisa

ps voor esmee, :
bied haar aan mee te gaan naar de dokter, of een zelftest te doen. Je moet wel opletten met uit het zelfde flesje drinken denk ik, maar als jij geen symthomen hebt enzo dan moet je goed blijven opletten of je die ook niet krijgt, heb je ze wel, of ook niet maar ben je wel erg vermoeid, is het misschien ook slim om je te laten testen.

Groetjes Lisa

Esmee Boltjes, 26-10-2007 10:38 #1
Een vriendin heeft de ziekte van pfeiffer, tenminste dat denkt ze. Maar ik heb haar laatst nog gezien en toen was ze nog heel druk enzo dus was ze niet moe, maar ik heb wel uit het zelfde flesje als haar gedronken heb ik het nou ook?

Maar die vriendin wil niet naar de dokter want dat durft ze niet ze is bang voor de dokter want er is iets ergs in het verleden gebeurt. Ze is namelijk aangerand door haar eigen dokter en nu durft ze er nooit meer heen. wat moeten we doen?

Infoteur: Natje
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 73
Medische informatie…
Schrijf mee!