InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Brandend maagzuur: oorzaak en behandeling

Brandend maagzuur: oorzaak en behandeling

Brandend maagzuur: oorzaak en behandeling Brandend maagzuur: ongeveer 1,5 miljoen Nederlanders hebben dagelijks last van. Brandend maagzuur of maagzuurreflux is het naar boven komen van de inhoud van de maag en duodenum (twaalfvingerige darm, tussen maag en dunne darm) in de slokdarm. De maagsappen bestaan uit sterke zuren en enzymen die nodig zijn om de eiwitten af te breken.

Brandend maagzuur

Vooral na een zware maaltijd kan de maaginhoud sneller terugvloeien in de slokdarm. Aangezien de slokdarm niet bekleed is met een beschermend slijmvlies zoals de maag, wordt de binnenkant ervan gauw geïrriteerd door de maagsappen en krijgt men een brandend gevoel.

De slokdarm gaat via een soort sluitspier over in de maag. Deze is meestal gesloten, maar opent zich om het voedsel door te laten. Door allerlei oorzaken kan maagzuur via deze sluitspier (onderste slokdarmsluitspier) terugstromen in de slokdarm (dit heet reflux). Ernstige reflux kan de slokdarm beschadigen en door littekenvorming een vernauwing teweegbrengen, met de nodige slikklachten.

Test: heeft u brandend maagzuur?

Aangezien 250.000 Nederlanders onnodig pillen slikken tegen brandend maagzuur is het belangrijk om te weten of u het wel daadwerkelijk hebt. Dat kunt u bepalen met onderstaande test, die alleen bedoeld is voor mensen met maagklachten.

Uw klachten in de afgelopen 7 dagennooit1 dag2-3 dagen4-7 dagen
Hoevaak had u een brandend gevoel achter het borstbeen?0123
Hoevaak kwam maaginhoud terug naar uw keel of mond?0123
Hoe vaak had u pijn in het bovenste deel van uw buik?0123
Hoe vaak was u misselijk?0123
Hoevaak had u vanwege zuurbranden problemen met de nachtrust?0123
Hoe vaak hebt u een middel ingenomen tegen brandend maagzuur, zonder recept van een arts? Denk hierbij aan Rennies, Gaviscon of Maalox.0123

Bij minder dan 8 punten: Het is waarschijnlijk geen brandend maagzuur. Vindt u het wel hinderlijk, ga dan naar uw huisarts. Mogelijk is er ook een andere oorzaak van de klachten.
Bij meer dan 8 punten: U heeft zeer waarschijnlijk last van brandend maagzuur.

Symptomen brandend maagzuur

De volgende symptomen kunnen worden waargenomen:
  • Moeite met slikken vooral bij vast voedsel.
  • Opgeven van voedsel, voornamelijk als met ligt of voorover buigt.
  • Pijn bij het slikken.
  • Heesheid en piepend ademhalen doordat de maaginhoud in de keel en longen terechtkomt.
  • Zelden, hevige pijn in de borst door een maagzweer.
  • Brandend gevoel boven in de borst. Soms straalt de pijn uit naar de hals en de armen, als bij een hartaanval.

Oorzaken maagbranden

Waardoor komt het?
  • Zwak sluitmechanisme of gestoorde functie van de sluitspier.
  • Hormonale veranderingen en toegenomen druk op de maag tijdens zwangerschap.
  • Overmatig alcoholgebruik.
  • Bepaalde anti-ontstekingsmiddelen, zoals aspirine, cortison of anti-reumamiddelen.

Te veel eten en vetzucht. Vroeger werd vaak een middenrifbreuk gezien als oorzaak van zuurbranden, maar dat is maar zelden het geval.

Preventie van zuurbranden

Hoe kun je brandend maagzuur voorkomen?
  • Eet niet te veel of vlak voor het naar bed gaan. Ga niet liggen of trainen vlak na de maaltijd.
  • Draag geen strakke kleding of riemen.
  • Probeer af te vallen als u te zwaar bent.
  • Drink niet te veel alcoholische drank.

De diagnose stellen

Uit de ziektegeschiedenis is de diagnose meestal duidelijk voor de arts. Soms vindt röntgenonderzoek met bariumpap (contrastmiddel) plaats. Dit geeft een duidelijk beeld van maag en slokdarm. Ook kande slokdarm via de mond worden bekeken met een kijkinstrument met lichtbron (endoscopie). Ook kan de zuurgraad van de slokdarm worden gemeten, als moeilijk uit te maken is of de pijn al dan niet het gevolg is van een hartaandoening, kan men een test doen met zuur in de slokdarm om te zien of de pijn erger wordt (Bernstein provocatietest).

Behandeling van brandend maagzuur

Neem preventieve maatregelen en verhoog het hoofdeinde van het bed tegen reflux 's nachts.

Gebruik een zuurbindend OTC-middel zonder calcium (OTC: zonder recept verkrijgbaar), een uur voor en drie uur na de maaltijd en bij het naar bed gaan, tegen de pijn en het ongemak. Langdurig gebruik van zuurbindende middelen geeft spijsverteringsproblemen, ga dus naar de dokter als u klachten houdt.

De dokter kan middelen voorschrijven om de productie van maagsappen te remmen, de sluitspier te verstevigen of de passage van voedsel van de maag naar de darm te bespoedigen. Gebruikte middelen zijn bethanechol, metoclopramide, H2-antagonisten (cimetidine, ranitidine, famotidine) en omeprazol. Als eenvoudige zelfzorgmiddelen niet helpen zijn deze geneesmiddelen meestal goed werkzaam en eerste keus bij de behandeling.

In ernstige gevallen kan een operatie nodig zijn om een grote middenrifbreuk te herstellen of het sluitmechanisme te vernauwen. Lees hier het artikel over: middenrifbreuk (hiatus hernia).

Naar de dokter met maagzuurklachten

Ga naar een arts als u ondanks zelfzorg last houdt van brandend maagzuur. Bij een spoedgeval onmiddellijk een ambulance bellen, als er hevige pijn in de borst is, aangezien het een hartinfarct kan zijn!
© 2008 - 2014 Victorho, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokda…
Brandend maagzuur, zuurbranden: tips, oorzaak & zwangerschapBrandend maagzuur, zuurbranden: tips, oorzaak & zwangerschapWat is brandend maagzuur? Bij reflux stroomt de inhoud van de maag terug in de slokdarm. Dit kan het slijmvlies in de sl…
Wat is de oorzaak van 'brandend maagzuur'...?Wat is de oorzaak van 'brandend maagzuur'...?Brandend maagzuur kan zeer vervelend en zelfs hinderlijk worden voor personen waarbij dit sporadisch voorkomt. Van deze…
Wat te doen tegen brandend maagzuur?Wat te doen tegen brandend maagzuur?Brandend maagzuur is zonder twijfel één van de meest voorkomende problemen in deze maatschappij. Er zijn vele factoren d…
Bronnen en referenties
  • Bron: Geneeswijzer
  • Test brandend maagzuur: Plus-Magazine, maart 2009 nummer 3, blz. 152

Reageer op het artikel "Brandend maagzuur: oorzaak en behandeling"

Reacties

Anoniem, 16-03-2013 14:49 #8
Ik weet niet zeker of ik brandend maagzuur heb maar ik heb al een week drukkende pijn op mn borst, geen honger en af en toe steken in mn maag. Weet iemand of ik het heb? Ik heb soms ook last van keel en de pijn in mn borst is niet altijd op de zelfde plek. Ook heb ik meer last als ik eet of zit.

Michael, 11-07-2012 16:31 #7
Ik ben Michael van 19 jaar, ik heb al 2-3 jaar last van brandend maagzuur wat nooit stopt. Alleen met medicatie gaat het weg maar dat zie ik zelf niet als de oplossing. Ook als ik weer een periode stop komt het weer terug.Het is erg vervelend en ik ben in het ziekenhuis onderzocht maar konden zij niks vinden! Ze zeggen dat het voorkomt bij mensen die veel sporten.maar daar heb ik nog niks aan.

Lars, 08-07-2012 02:13 #6
Hallo ik ben een jonge van 13 jaar ik heb ook last van brandend maagzuur maar dan in mijn keel vooral als ik lig. Wat moet ik doen?

Fatiha, 08-04-2012 22:47 #5
Ik ben een jonge vrouw van 25 jaar en ik heb nu 2, 5 a 3 week last van erg brandend maagzuur, waardoor ik zelfs hevige pijn krijg bij mijn borst (ter info: ik heb dit in combinatie met hevige pijn nooit eerder gehad). Ik voel dan een enorme druk en pijn dat ik, door voorzichtig te ademen, de pijn probeer te onderdrukken. De pijn gaat langzaamaan wel weg, maar de maagzuur blijft nog hangen. En wanneer de maagzuur ook weg is blijf ik druk op mijn borst voelen, gelukkig niet zo hevig, maar alsof er nog iets (aan lucht) in mijn borst dwarszit.

Dit heb ik wel (zolang ik me kan herinneren) bijna elke dag. Soms ook voor en tijdens het slapen. Natuurlijk zal ik worden aangeraden om naar de dokter te gaan. Maar zou dit dan zijn om alleen medicijnen te krijgen tegen maagzuur (zoals je dat ook gewoon bij de drogist kunt halen), of zal ze toch verder moeten kijken in verband met de combinatie van pijn en druk op mijn borst?

Iemand die hetzelfde heeft als ik en zijn/haar ervaringen met me kan delen?

Groet, Fatiha

Anja, 21-06-2011 21:14 #4
Hallo.
Slik al heel lang omeprazol.40mg. Dat helpt gped. Alleen is er 2 weken geleden een helicobacter bij mij geconstateerd. Heb pantopac gebruikt, een hevige kuur, mar heb nu een week na de kurr, nog steeds last. Vooral van brandend maagzuur. en pijn aan de slokdar. Moet nu van de huisarts de dosis verhogen naar 80mg. Ik heb geen vertrouwen meer in mijn lijf, heb niet het gevoel dat de bacterie is uigeroeid ook al zegt mijn dokter dat het voor 99,9% is uitgeroeid. Ik heb een prima huisarts maar voel me erg onzeker.
Groeten Anja

Lucecita, 05-10-2010 16:23 #3
Heb erg last van maagzuur, vooral mondgeur, vreselijk gewoon en kan absoluut niks aan doen. Heb last een endoscopie gedaan voor de 2e keer, volgens mijn arts middenrifbreuk. Ik moet nu medicijnen slikken Omeprazol en Ranitidine, maar helpt niet. Ik krijg vreselijk last van krop in mijn keel. Zijn er mensen met deze problemen en wat valt er tegen te doen. Reactie infoteur, 06-10-2010
Beste Lucecita,
Dank voor je reactie. Uw specialist heeft uw medicijnen voorgeschreven die de vorming van maagzuur moeten remmen. Uit uw verhaal is te lezen dat deze niet goed hun werk doen, dus ik raad u aan om contact op te nemen met uw specialist en dit te overleggen. Mogelijk is er een betere oplossing voor uw mogelijk.
Met groet,
Victor

Louis Verhelpen, 04-09-2009 15:10 #2
Heb veel last van maagzuur als ik 2 dagen geen lanzoperasol neem maar omdat ik het al 3 neem krijg ik last van nevenwerkingen zoals hardklopingen moe en geen fut om iets te doen ik kan zelfs niet meer gaan fietsen omdat het dan begingt te kloppen in mijn maag ben ook onlangs een ingreep ondergaan flutter genoemt ik dacht nu zullen die klopingen wel gedaan zijn maaar neen hoor nog steeds kolpingen en nu moet ik 7 dagen met een kastje lopen voor mijn hard te cotoleren wat kan ik hier aan doen zijn er mensen met dezelfde problemen en wat is het rezultaat.

grt louis

Aouadi, 08-10-2008 09:41 #1
Hoe kan ik maagzuur voorkomen?. Reactie infoteur, 08-10-2008
Zie het kopje 'Preventie van brandend maagzuur' in dit artikel.

Groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!