InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Allergie: allergieën in de neus

Allergie: allergieën in de neus

Sommige allergieën treffen voornamelijk de neus, en veroorzaken symptomen die vergelijkbaar zijn met die van een verkoudheid. Deze mensen hebben een verstopte neus of een loopneus, snuiten vaak hun neus en hoesten om hun keel te schrapen. Ze hebben dikwijls hoofdpijn, keelpijn en oorpijn. Hun ogen kunnen rood en waterig zijn. De verstopte neus kan gesnurk veroorzaken en de slaap verstoren.

Niet-seizoensgebonden allergische rhinitis

Dit zijn allemaal symptomen van een allergie die we niet-seizoensgebonden allergische rhinitis noemen. Rhinitis is een ontsteking van de neus die gepaard gaat met zwelling, roodheid, pijn en vochtophoping. Ze treedt vooral op in de kwetsbare bekleding van de neusholtes, waar overmatig veel slijm wordt geproduceerd. Deze vorm van rhinitis komt meestal het hele jaar voor, en is dus anders dan seizoensgebonden rhinitis Of hooikoorts Naar schatting heeft tussen één op de vier en één op de acht mensen last van niet-seizoensgebonden allergische rhinitis. Meestal begint deze aandoening in de jeugd, en wordt ze veroorzaakt door een allergie voor minuscule, in de lucht zwevende deeltjes die worden ingeademd. Tot de voornaamste allergenen behoren de microscopische uitwerpselen van de huisstofmijt. Dit beestje is kleiner dan de punt op deze Ďií en leeft tussen stofdeeltjes, huidschilfers en andere resten, in bijna alle hoeken en gaten, vooral binnenshuis. Zijn uitwerpselen drogen uit, worden poederig en zweven in de lucht. Andere allergenen voor niet-seizoensgebonden rhinitis zijn kleine schilfers van huid, haren of veren van bijna elk type (huis)dier, stuifmeel of microscopische schimmelsporen. Mensen met niet-seizoensgebonden allergische rhinitis merken vaak dat hun symptomen erger zijn in huis en op plaatsen waar de allergenen zich ophopen zoals in kamers die stoffig zijn of vaak | door huisdieren gebruikt worden. Sommige mensen komen regelmatig met de allergenen in aanraking tijdens hun werk of hobby, bijvoorbeeld via oud hooi of stro, paddestoelen of schimmels, of oude of beschimmelde uitwerpselen van kooi- of volièrevogels.

De uitwerpselen van de huisstofmijt behoren tot de voornaamste allergenen die niet-seizoensgebonden allergische rhinitis teweegbrengen.

Hooikoorts en vergelijkbare allergieën

Niet-seizoensgebonden allergische rhinitis treedt meestal het hele jaar op. Seizoensgebonden allergische rhinitis is, zoals de naam doet vermoeden, doorgaans erger in een bepaalde tijd van het jaar - meestal in de lente of zomer, wanneer bomen, grassen en andere planten in bloei staan. Deze geven minuscule stuifmeelkorrels af die naar andere bloemen van dezelfde soort zweven, zodat ze zaden kunnen maken. Een deel van het stuifmeel komt terecht in de ogen, neus en keel van mensen Bij sommige mensen veroorzaakt dit een allergische reactie.

Seizoensgebonden allergische rhinitis wordt vaak Ďhooikoortsí genoemd. Maar ze wordt niet alleen teweeg gebracht door stuifmeel van hooi. Bijna elk type stuifmeel kan de oorzaak zijn, bijvoorbeeld van bloemen, kruiden, grassen, struiken of bomen. Sommige mensen hebben last van verscheidene soorten stuifmeel, gedurende een lange periode van drie maanden of meer. Andere zijn allergisch voor één of twee typen en hebben slechts enkele dagen last, wanneer die bepaalde plant in bloei staat.

De symptomen zijn een loopneus, met niezen, snuffen en jeuk; rode, pijnlijke, waterige en jeukerige ogen; een pijnlijke of geïrriteerde keel; hoesten; een geïrriteerd gehemelte; en geïrriteerde oren. De symptomen kunnen in aanvallen, van ongeveer 15-30 minuten, verergeren en dan weer een tijdje minder worden. In landen als Nederland en het Verenigd Koninkrijk heeft ongeveer één op de zes mensen last van seizoensgebonden allergische rhinitis. Ongeveer 1 op de 50 mensen gaat hiervoor elk jaar naar een dokter. En ongeveer 1 op de 15 mensen heeft een combinatie van seizoensgebonden en niet-seizoensgebonden rhinitis, waarbij symptomen door het jaar heen komen en gaan, maar meestal erger worden in het stuifmeelseizoen.

Lees verder

© 2008 - 2017 Guy1962, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Allergieën, Acco Leuven 1982

Reageer op het artikel "Allergie: allergieën in de neus"

Reactie

Ree, 21-01-2014 00:09 #1
Ik heb bijna het gehele jaar last van loopneus, niezen, jeuk in neus, keel en gehemelte. Soms is het maanden weg en ineens komt het spontaan in explosieve vorm, erg heftig. Deze duurt vaak een week of drie tot vier weken lang en dan is het weer weg. Het is zelfs jarenlang weggeweest en toch weer teruggekomen. Huisstofmijt is er altijd, neem ik aan, dus daar kan het niet mee te maken hebben. ik heb huisdieren maar die heb ik altijd al gehad en had de allergie ook al voor zij er waren. Mijn reuk is enorm aangetast dat ik nog weinig ruik en proef, soms ruik ik de vreemdste dingen die een ander niet ruik, dan weet ik dat het in mijn hoofd zit en iets ruik wat er gewoon niet is. Ik heb een fysieke baan en na een uur hard trainen kan er spontaan een nies aanval komen die zeker wel een half uur tot een uur aanhoud, daarmee bedoel ik 40 tot 50 keer niezen. Loopneus en veel gesnotter, na een uur word het minder. Soms word ik wakker en het moment dat ik mijn ogen open begin ik meteen te niezen of krijg ontzettende extreme jeuk in neus en keel en gehemelte. Last van slaap-apneu omdat mijn neus s'nachts dicht zit en soms met schrik wakker word omdat ik niet kan ademen. Voor mij zoveel verschillende situaties dat ik mij niet kan vasthouden waar het nu mee te maken kan hebben. Soms is het in de zomer niet, soms weer wel, soms alleen in de winter, dan weer het gehele jaar door of zelfs een heel jaar niet. Ik gebruik Otrivin menthol om mijn neus te openen bij verstopping, er staat in de beschrijving 3 tot 5 dagen gebruik, ik gebruik het al maanden dagelijks. Kan iemand mij advies geven? Ik ben ten einde raad.
Alvast bedankt! Ree

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 14-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Special: Allergieën
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!