InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oorzaken, symptomen, diagnose en behandeling van reuma

Oorzaken, symptomen, diagnose en behandeling van reuma

Oorzaken, symptomen, diagnose en behandeling van reuma In de volksmond bedoelt met vaak reumatoide artritis al men het over reuma heeft. Maar reuma is een verzamelnaam voor een een groot aantal aandoeningen aan het beweginsstelsel. Reuma kan onderverdeeld worden in drie groepen, ontstekingsreuma, weke-delen reuma en slijtage reuma of artrose. In dit artikel worden de verschillende soorten reuma kort beschreven. Ook komen de behandeling en diagnose van reuma aan bod.

Oorzaken van reuma

Over de oorzaken van reuma is nog lang niet alles bekend. Hoogstwaarschijnlijk is het ontstaan van reuma een combinatie van verschillende factoren waaronder, verstoring van het immuunsysteem, infecties met virussen of bacteriën, overbelasting, gebrek aan beweging, stress en aanleg.

Soorten Reuma

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan tweehonderd verschillende aandoeningen aan de botten, gewrichten, spieren, pezen, kapsels en bindweefsels. Ongeveer een van de 10 mensen in Nederland heeft een chronische reuma aandoening. De meest voorkomende klachten bij reuma zijn pijn, stijfheid, warmte en zwellingen in de ledematen.
Er zijn drie hoofdgroepen reuma aandoeningen:

Ontstekingsreuma
Het immuunsysteem beschermt het lichaam tegen indringers en ziekmakers door deze aan te vallen en op te ruimen. In bepaalde gevallen kan het immuunsysteem delen van het lichaam zien als indringer, het immuunsysteem valt dit lichaamsdeel dan aan waardoor ontstekingen ontstaan. Deze ontstekingen zogen er in eerste instantie voor dat de patiënt pijn en bewegingsbeperking ervaart en kunnen uiteindelijk leiden tot gewrichtsbeschadiging. Voorbeelden van ontstekingsreuma zijn: reumatiode artritis, jicht, ziekte van Bechterew en polymyalgia rheumatica. Ook bij ziekten die in het hele lichaam weefsels aanvallen, zoals systemische lupus erythematosus (SLE) en het syndroom van Sjögren, kan ontstekingsreuma ontstaan.

Slijtagereuma of artrose
Bij slijtage reuma raakt het kraakbeen in de gewrichten beschadigd. Het is een aandoening die gepaard gaat met pijn een komt veelal bij ouderen voor.

Weke-delen reuma
Bij deze vorm van reuma worden spieren, pezen, slijmbeurzen en kapsels aangetast. In veel gevallen is er niet direct sprake van een ontsteking, maar eerder van overbelasting. De meest bekende vorm van weke-delen reuma is fibromyalgie. Kenmerken van deze aandoening zijn langdurige pijn en vermoeidheidsklachten.

Diagnose van reuma

De belangrijkste symptomen van reuma zijn langdurige pijn en stijfheid, die gepaard kunnen gaan met zwellingen en tintelingen. De patiënt ervaart hierdoor vaak een bewegingsbeperking. Meestal begint de reuma op een plaats en spreid het in de loop van de tijd uit naar andere plaatsen. Om een diagnose te kunnen stellen zal een arts beginnen met een lichamelijk onderzoek waarbij de eventuele bewegingsbeperkingen in kaart gebracht worden, vervolgens wordt bloedonderzoek gedaan waarbij met in het bloed reumafactoren kan opsporen. Als er verdenking is van vochtophoping rond de gewrichten wordt een punctie gedaan. Ook kan een biopsie gedaan worden, hierbij wordt een stukje weefsel afgenomen dat in een laboratorium wordt onderzocht.

Behandeling van reuma

Omdat er veel verschillende soorten reuma zijn, is de behandeling ook zeer divers. Ook is behandeling moeilijk omdat de oorzaken van reuma veelal onbekend zijn. Veelal worden ontstekingsremmende medicijnen gebruikt bij behandeling van reuma, deze zorgen bij veel patiënten voor verlichting van de klachten, maar kunnen ook vele bijwerkingen veroorzaken, waaronder maag- en darmklachten en hart- en vaataandoeningen.
© 2008 - 2014 Zephyrmerel, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reuma: symptomen, oorzaken en behandelingReuma: symptomen, oorzaken en behandelingReuma is een verzamelnaam voor verschillende vormen van aandoeningen: artrose, fibromyalgie, jicht, reumatoïde Artritis…
Behandeling van artrose, artritis en osteoporoseBehandeling van artrose, artritis en osteoporoseReuma is over het algemeen een veel voorkomende ziekte. Ook de behandeling van reuma heeft de voorbije jaren een grote v…
Wat verstaan we onder Reuma?Wat is Reuma? Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 200 verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat, voorname…
Reuma (RA) oorzaken, symptomen en behandelingReumatoïde Artritis (RA) wordt in de volksmond ook wel reuma genoemd. RA is een vorm van reuma. Er bestaan vele vormen v…

Reageer op het artikel "Oorzaken, symptomen, diagnose en behandeling van reuma"

Reacties

Helen Graanoogst, 05-11-2013 15:04 #8
Ik heb al maanden pijn in beide schouders en de knieën, therapie en injecties hebben niet geholpen. Ook in mijn linkerbeen heb ik pijn, 's nachts wordt het been heel warm, ik kan moeilijk opstaan vooral 's nachts komen de pijnen ook wordt het been donker. heb af en toe last van brandend maaagzuur, zou dit een vorm van reuma zijn? en wat moet ik eraan doen

helen

Sjaantje, 12-09-2011 20:52 #7
Hallo, ik wil graag reageren op het rubriek reuma. Mijn oma had reuma dat was nogal ernstig, kromme vingers en tenen. Nu heb ik de laaatste tijd ook last van mijn vingers en tenen, stijfheid en vaak kramp, ik ben bang dat dit ook reuma is, kan dit een teken zijn?

Arnold Erken, 29-06-2011 11:22 #6
Ik woon in Spanje, heb bloedonderzoek laten doen, Proteina C eactiva <0.5, ASLO <65 Factor Reumatoide 9.6. Is dit goed of niet want ik heb pijn als ik ga in mijn heup, de dokter hier zegt dat ik artritis heb, welke voedingsstoffen raadt U me aan. Hoop op een antwoord. Vele groetjes.

Birgitta, 23-03-2011 08:46 #5
Ik heb al jaren fibromyalgie maar het wordt steeds erger pin in nek schouders, als je op mn huid drukt maakt niet uit waar dan doet het zeer, mn hele lijf. Zelfs mijn vingers en met aardappels schillen pijn en stijfheid.

Yvonne van Tuil, 15-12-2010 11:31 #4
Na 3 jaar onderzoeken is eindelijk de diagnose reuma geconstateerd.Ik heb veel pijn en heb al 3 jaar een hoge bezinking, maar het ziekenhuis wilde de diagnose niet stellen zij twijfelde. Toen ben ik naar een polikliniek geweest op de Laan van Meerdervoort en binnen 3 weken was de diagnose gesteld. Zij vonden het niet juist om iemand zo lang met een hoge bezinking te laten lopen. Nu ben ik met medicijnen begonnen. Wat me wel zorgen baart is dat ik in de zorg zit en het gevoel heb het niet meer aan te kunnen. heb zware bewooners die ik moet verzorgen.Moet maar even afwachten of de medicijnen aanslaan

Paula, 03-10-2010 12:26 #3
Hallo, mijn naam is paula en sinds kort is bij mij de diagnose RA geconstateerd. Ik heb erg veel moeite hier mee. Het is bij mij nog niet in een ver stadium, maar ik heb al wel ervaren wat het met je doet of liever gezegd wat je niet kan. Ik kon me soms niet omdraaien in bed of zelfs mijn bed niet uit komen, ik had er de kracht niet voor en alles was stijf. Ook aan en uit kleden was een probleem en ik had daarbij hulp nodig. Nu heb ik pas een prednison injectie gekregen en kan alles weer goed doen, maar voor hoe lang? ook slik ik nu MTX. Ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan, ik ben bang. Ik ben 46 jaar en heb een zoon van 7 jaar. Ik wil nog zo graag alles met hem kunnen doen. Wie kan mij helpen hier mee om te gaan.
Groetjes Paula

M. vd Zwan Wijlemans, 31-05-2010 11:42 #2
Kan je ook dikke voeten en pijnlijke handen krijgen van reuma?

Daphne, 04-12-2008 17:15 #1
Kan pilgebruik invloed hebben op reumatische klachten? In die zin kan de pil de klachten/ontstekingen verergeren?

Infoteur: Zephyrmerel
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!