InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De meest dodelijke vormen van kanker

De meest dodelijke vormen van kanker

De meest dodelijke vormen van kanker Er zijn soorten kanker waarvan de kans op overleving erg groot is. Helaas bestaan er echter ook vormen van kanker die bijna altijd dodelijk zijn. Een voorbeeld hiervan is alvleesklierkanker, waarbij de kans dat iemand na vijf jaar nog in leven is anno 2017 wordt geschat op slechts 7%. Ook bij mesothelioom, kanker van de lever en galwegen, longkanker en galblaaskanker ligt de overlevingskans relatief laag. Factoren die maken dat bepaalde vormen van kanker erg dodelijk zijn, zijn vaak het pas laat ontdekken van de ziekte of een gebrek aan onderzoek als gevolg van de zeldzaamheid van de ziekte.

Dodelijkste soorten kanker

Welke soorten kanker komen het meeste voor?

Het Integraal Kankercentrum Nederland verzamelt jaarlijks statistieken met betrekking tot het aantal nieuwe gevallen van kanker. Hieruit komt naar voren dat anno 2017 huidkanker de meest voorkomende soort kanker is met circa 15.800 nieuwe gevallen per jaar. Welke vormen van kanker het meeste voorkomen verschilt heel erg per geslacht. Zo is onder mannen prostaatkanker de meest voorkomende vorm van kanker (19,5% van de gevallen per jaar), terwijl het bij vrouwen gaat om borstkanker (28,1%). Wanneer we kijken naar de gezamenlijke statistieken dan staat huidkanker bovenaan: 14,4% van de gevallen bij mannen en 14,8% van de gevallen bij vrouwen. Hierbij zijn de gevallen van basaalcelcarcinoom niet meegenomen. Daarnaast komt onder kinderen (acute) leukemie het vaakst voor en onder jongvolwassenen juist lymfklierkanker, zaadbalkanker en melanoom.

Statistiek meest voorkomende vormen van kanker

Vorm van kankerPercentage onder mannen*Vorm van kankerPercentage onder vrouwen
Prostaatkanker19,5%Borstkanker28,1%
Darmkanker15,5%Huidkanker14,8%
Huidkanker14,4%Darmkanker12,8%
Longkanker12,0%Longkanker10,4%
Lymfeklierkanker en leukemie9,3%Lymfeklierkanker en leukemie7,4%
Blaaskanker4,7%Baarmoeder(hals)kanker5,5%
Kanker in hoofd en hals3,8%Eierstokkanker2,6%
Slokdarmkanker3,7%Alvleesklierkanker2,1%
Nierkanker3,1%Kanker in hoofd en hals2,1%
Alvleesklierkanker2,0%Nierkanker1,8%

*Het betreft het percentage van het totale aantal nieuwe gevallen van kanker per jaar (op basis van gegevens over 2017).

Welke vormen van kanker zijn het meest dodelijk?

Hoe vaak een bepaalde vorm van kanker voorkomt zegt niets over de kans dat men hieraan komt te overlijden. De enige correlatie kan wellicht gevonden worden in het feit dat naar veelvoorkomende vormen van kanker vaak meer onderzoek gedaan wordt omdat hiervoor meer geld beschikbaar is, waardoor ook de behandeling steeds doeltreffender wordt en steeds meer mensen de ziekte overleven. Anno 2017 blijven er echter diverse vormen van kanker bestaan waarbij de overlevingskans erg klein is. De kans op overleven van minimaal vijf jaar na de diagnose is het kleinst bij alvleesklierkanker, mesothelioom, kanker van de lever en galwegen, longkanker en galblaaskanker. De hiervoor gebruikte cijfers hebben betrekking op het jaar 2016.

Alvleesklierkanker

Alvleesklierkanker wordt wel gezien als de vorm van kanker met de laagste overlevingskans. Wereldwijd gezien is de kans dat iemand door deze vorm van kanker getroffen wordt ongeveer 1 op 65. Het risico op de ziekte neemt aanmerkelijk toe bij diabetespatiënten en mensen met een geschiedenis van maagproblemen of levercirrose. De gemiddelde leeftijd van patiënten waarbij de diagnose wordt gesteld is 71. Alvleesklierkanker is onder jonge mensen erg zeldzaam. De reden dat de ziekte zo dodelijk is is dat het moeilijk is om de diagnose te stellen. Om die reden is de ziekte tegen de tijd dat deze wordt vastgesteld vaak al in een vergevorderd stadium. De kans op het overleven van minimaal vijf jaar ligt op 7.2%.

Mesothelioom

Mesothelioom is wellicht niet zo'n bekende naam maar het gaat wel om een zeer dodelijke vorm van kanker. Het gaat om een verzamelnaam voor een soort kanker die ontstaat in het mesothelium, een dunne weefsellaag die veel inwendige organen bedekt. Het gaat het vaakst om het mesothelium dat de longen en de borstwand bedekt maar het kan ook voorkomen bij het buikvlies, het pericardium of het vlies rondom de testikels. De oorzaak is in 80% van de gevallen blootstelling aan asbest. Bij vrouwen is deze vorm van kanker zeer zeldzaam (kans van 1:710). Bij mannen is de kans groter (1:140) maar dit houdt waarschijnlijk verband met het feit dat mannen vaker werkzaam zijn in beroepen waarbij een kans bestaat op de blootstelling aan asbest zoals bouwvakker of loodgieter. De kans op het overleven van minimaal vijf jaar ligt op 9.2%.

Kanker van de lever en galwegen

De overlevingskans bij leverkanker of kanker van de galwegen ligt al wat hoger maar ook dit zijn ziekten die maar moeilijk te genezen zijn. De kans dat men hier in zijn of haar leven door getroffen wordt is ongeveer 1 op 100. De kans hierop wordt ernstig vergroot door overmatig alcoholgebruik en de ziekte hepatitis B of C. De voornaamste reden voor de lage overlevingskans is het feit dat de merkbare symptomen zich vaak pas in een laat stadium openbaren. De kans op het overleven van minimaal vijf jaar ligt op 17.2%.

Longkanker

Longkanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker, het staat bij zowel mannen als vrouwen op plek vier. Circa 1 op de 16 mensen krijgt hier in zijn of haar leven mee te maken. In circa 80% van de gevallen is de ziekte gerelateerd aan roken. Wanneer de statistieken van het aantal gevallen van longkanker en die van de overlevingskans met elkaar worden gecombineerd kan wel gezegd worden dat longkanker wereldwijd de dodelijkste vorm van kanker anno 2017 is. De kans op het overleven van minimaal vijf jaar ligt op 17.4%.

Galblaaskanker

Galblaaskanker is een relatief zeldzame vorm van kanker. Bij vrouwen is de kans hierop 1:550 en bij mannen zelfs maar 1:1300. De kans op de ziekte, die wordt gekenmerkt door ernstige pijnen in de bovenbuik, neemt toe wanneer men last heeft van chronische ontsteking van de galblaas. Tevens speelt genetische aanleg een rol. De kans op het overleven van minimaal vijf jaar ligt op 17.9%.

Lees verder

© 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alvleesklierkanker: verschijnselen en behandelingAlvleesklierkanker: verschijnselen en behandelingEen groot deel van sterfte aan kanker is te wijten aan alvleesklierkanker. Dit komt doordat deze vorm van kanker meestal…
Leven met kanker: AlvleesklierkankerLeven met kanker: AlvleesklierkankerPer jaar krijgen 1.670 mensen met alvleesklierkanker te maken. Er bestaan verschillende vormen hiervan. Deze kanker word…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…
Kanker, wat is dat en welke kankersoorten komen voor?Steeds vaker wordt de diagnose kanker gesteld. Mensen vrezen de ziekte die vernoemd werd naar een krab, omdat in de oudh…
Met vitamines B minder longkankerOnderzoek door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft uitgewezen dat mensen met veel vitamine B6 in het bloed mogelijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Slon Dot Pics / Pixabay
  • http://www.cijfersoverkanker.nl/meest-voorkomende-soorten-52.html
  • https://www.cancer.org/research/cancer-facts-statistics/all-cancer-facts-figures/cancer-facts-figures-2016.html
  • http://www.prevention.com/health/top-10-deadliest-types-of-cancer/slide/1

Reageer op het artikel "De meest dodelijke vormen van kanker"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 06-06-2017
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!