InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Een ontstoken vinger of teen

Een ontstoken vinger of teen

Een ontstoken vinger of teen We hebben er allemaal wel eens last van, een ontstoken plek aan de zijkant van onze vingernagel of teennagel, kan dit kwaad en wat kun je ertegen doen?

Pijnlijke rode plek naast de vinger- of teennagel

Het komt nogal eens voor dat je last hebt van een pijnlijke rode en gezwollen plek naast of onder de nagel van één van je vingers of één van je tenen. De plek is warm en klopt en er kan wat pus uitkomen. De oorzaak van zo'n plek is niet altijd duidelijk, maar vaak is het het gevolg van velletjes afbijten of ingegroeide teennagels. Doordat er kleine, oppervlakkige wondjes zijn ontstaan kan een bacterie zich makkelijk nestelen en een ontsteking veroorzaken.

Moet ik naar de dokter met een ontstoken vinger of teen?

Je hoeft in eerste instantie niet naar de dokter met zo'n ontstoken plek, vaak gaat de plek vanzelf weer weg na een paar dagen ongemak. Soms echter kan de ontsteking zich uitbreiden, en is er een opgehoopte zwelling te zien. De zwelling heeft een geel/groene kleur en de huid gaat steeds strakker staan en wordt steeds pijnlijker. Is dit het geval, dan is het tijd om naar de huisarts te gaan. De huisarts kan een opening maken in de opgezwollen huid, waardoor het opgehoopte pus kan wegstromen. Afhankelijk van de ernst van de ontsteking zal de huisarts een antibacteriële zalf of antibiotica voorschrijven.

Wat kan ik zelf doen tegen een ontstoken vinger of teen?

De uitgelezen remedie tegen een ontstoken vinger- of teennagel is het nemen van sodabadjes. Wanneer je de huisarts bezoekt met een licht ontstoken vinger of teen, dan zal deze dit middel ook aanraden. Vooralsnog hoef je geen medicijnen voorgeschreven te krijgen.

Hoe maak ik een sodabadje?

Een sodabadje is simpel om te maken. Kook eerst wat water, voeg daar natuurzuivere soda aan toe. Een zakje sodakorrels is gewoon bij de drogist te koop. Voor een sodabadje voor een vinger of een teen is één eetlepel soda op 1 liter water voldoende.

Laat de soda in het kokend water oplossen en laat het afkoelen tot je er met je vinger of teen in kunt zonder deze te verbranden. Laat je teen of vinger twee maal per dag 10 minuten weken in een sodabadje en het ongemak zal in de meeste gevallen snel verdwijnen. Je kunt ook Biotex (wasmiddel) gebruiken in plaats van soda, dit werkt evengoed.

Wanneer wel naar de dokter met een ontstoken vinger of teen?

In de volgende gevallen moet je naar de dokter met een ontstoken vinger of teen:
  • Wanneer er veel pus onder de huid is opgehoopt en de huid helemaal strak staat
  • Wanneer er na een paar dagen sodabadjes geen verbetering is opgetreden.
  • Wanneer je diabetes hebt (let op: bij diabetes geen soda- of Biotexbadje gebruiken! Wegens een aanzienlijk groter infectiegevaar moeten diabetespatienten wel een dokter bezoeken bij een ontstoken teennagel)

Lees verder

© 2008 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teenEerste hulp bij een gekneusde vinger of teenDe vingers en de tenen zijn de meest kwetsbare ledematen aan ons lichaam. Met een keertje flink stoten heb je al een kne…
Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Hoe wordt omloop aan de nagel behandeld?Bij iedere nagel van de mens zit de nagel in een nagelriem. Indien die nagelriem ontstoken raakt dan kan de nagelriem en…
Een splinter onder de nagel, verwijderen, behandelen of…?Een splinter onder de nagel, verwijderen, behandelen of…?Een splinter onder de nagel is zo opgelopen. Even te snel langs een houten deur of stoel lopen, iets oppakken zonder dat…
Een ingegroeide nagel moet op tijd behandeld wordenEen ingegroeide nagel moet op tijd behandeld wordenIngegroeide nagels zorgen voor pijn bij het lopen en kunnen zelfs gevaarlijke ontstekingen veroorzaken. Het is daarom he…
Ingegroeide nagel verwijderen, behandelen en operatieIngegroeide nagel verwijderen, behandelen en operatieDe medische benaming van een ingegroeide teennagel is 'onychocryptosis'. Deze pijnlijke aandoening komt voor wanneer een…

Reageer op het artikel "Een ontstoken vinger of teen"

Reacties

Iris, 07-11-2013 09:33 #35
Sodabadjes is af te raden. Je weekt hier je huid waardoor je nagel makkelijker in groeit.
Tevens komt het vuil uit de ontsteking in het water terecht waardoor het zo weer makkelijk terug kan kruipen. Met als gevolg dat de ontsteking niet weggaat of erger wordt.

Dit heb ik van de podotherapeut en pedicure.

Tif, 15-10-2013 10:43 #34
Ik ben met mijn ontstoken teen naar de huisarts geweest. In eerste instantie dacht ik dat het misschien over zou gaan met soda badjes. Heb elke dag 3x mijn teen in een badje soda gedaan, maar het verbeterde niet. Uiteindelijk dus toch naar de huisarts. De huisarts raad NIET aan om sodabadjes te nemen. Als de bacteriën eruit gaan zitten ze in het water en gaan er net zo makkelijk weer in. Dus liever even langs de huisarts! Bij mij hebben ze het open moeten maken. Er kwam troep uit. Nu is het een open wond, die 4x per dag gespoelt moet worden met stromend water! Over 3 dagen moet ik weer terug komen voor controle.

Tineke Vonk, 03-10-2013 17:49 #33
Ik heb telkens last van een zere teennagel hij is niet ingegroeid ben net naar de pedicure geweest het is net kiespijn het scheurt heel gemeen door de teen in de buurt van de nagel heen zeer pijnlijk wie kan mij helpen ik weet echt niet wat het is heb mij ook niet gestoten. kunt u mij misshien helpen of hebt u een idee wat dit wezen kan het is ook niet gezwollen of dik.
gr Tineke.

Hans, 25-08-2013 22:10 #32
@Wendela… waarom wil je in hemelsnaam een ontstoken voet maken?

Ronda, 28-06-2013 22:26 #31
Wendela, even als reactie op jouw reactie:
Heeft je vriendin een ontstoken teen, waar gaatjes in zitten, en daar heeft ze deo en parfum op gespoten?! Nooit doen! Je moet het eerst schoonmaken, en als het na een paar dagen nog steeds ontstoken is of erger is geworden, raad ik je aan om naar de huisarts te gaan!

Wendela, 16-05-2013 07:18 #30
Ik heb een vraagje mijn vriendin is nu bezig met een ontstoken teen te maken bij zich zelf ze heeft al veel gaatjes in de hoek van haar teennagel en het bloed ze heeft er ook heel veel deo en parfum op gedaan.
Krijgt ze nu een ontstoken voet?

Erwin, 21-04-2013 15:07 #29
Ik heb jarenlang met een ontstoken teen rondgelopen, niks hielp en het werd alleen maar erger, uiteindelijk nog een bloedvergiftiging eraan overgehouden. Nu loop ik bij een pedicure en heb ik nergens last meer van!

Anoniem, 07-04-2013 12:19 #28
Ook ik heb al 12 jaren last van mijn voeten, voetschimmel, vochtige gele bultjes die opengaan, schimmelnagels. Dit keer is het erger dan eerdere keren, een steking in twee tenen erbij. Me tenen gloeien, zijn rood, dik en met grote blazen geel vocht. De arts heeft me antibiotica gegeven voor 7 dagen. De ontsteking is al veel minder. Wel nog die gele uitslag tussen tenen en op voeten.
Heb al heel wat anti-mycotica kuren op de laatste 12 jaar. Maar het blijft terug komen deze voetproblemen. Het is echt super hardnekkig. Heeft iemand raad…?

Marina, 21-03-2013 22:33 #27
Hallo,

Ik heb vaak last gehad van een ingegroeide teennagel, en mij is heel duidelijk aangegeven dat het gaan in een sodabadje met de ontstoken teen; door het weken van de huid gaat de nagel juist dieper in het vel zitten waardoor het nog verder gaat ontsteken. Een sodabad nemen maakt het dus alleen maar erger. Ik raad aan (net als mijn podotherapeut) om ervoor te zorgen door bijvoorbeeld watjes onder de nagel aan te brengen waar hij ingroeit, dat hij niet verder in het vel gaat waardoor hij gaat ontsteken. Vervang deze regelmatig en gebruik een ontsmettingsmiddel: sterilon, jodium, betadine. Als je echt klachten blijft houden en het is echt diep zou ik echt naar een huisarts of podotherapeut gaan, maar een soda-bad is een verergering en geen oplossing.

Sanne, 15-01-2013 17:25 #26
@Joey
Als ik jou was zou ik toch echt naar de dokter gaan!
Ik had zelf een ingegroeide nagel en heb daar 1, 5/ 2 weken mee rondgelopen. Sodabadjes geprobeerd, het in een plasticzakje laten broeien. Maar niets hielp.
Uiteindelijk kon ik zelfs geen schoen meer aan heb met tegenzin een afspraak gemaakt bij de dokter. Vandaag ben ik daarvoor geholpen en is deel van mijn nagel verwijderd.
Zelf ben ik hartstikke bang voor prikken/ injecties, dus zat daar zeker niet op te wachten.
Ik kreeg twee verdovingen, het deed wel even pijn, maar na een tijdje voel je helemaal niets meer.
Zoals ik al zei, echt naar de huisarts gaan… Want als je te lang met een ontstoken teen/ ingegroeide nagel loopt, kan het je bot aantasten en kun je fijt krijgen. En dan is de ingreep veel zwaarder en vervelender. Dan zou er zelfs een kans bestaan dat je teen geamputeerd moet worden.
Dus zo snel als kan naar de dokter! Succes.

Joey, 29-12-2012 01:03 #25
Ik heb al echt een hele lange tijd last van 2 ontstoken tenen, ze zijn helemaal rood, de huid staat strak (ook bij de nagelriem) en is dik. Ook komt er vaak wit pus uit dat stinkt en er zit ook wildvlees aan de randen van mijn nagel. Ik durf niet echt naar de huisarts te gaan maar kan ik de ontsteking zelf oplossen? Of toch naar de huisarts gaan? Reactie infoteur, 29-12-2012
Er zo lang mee blijven lopen is echt niet goed! Raadpleeg dus toch je huisarts.

Sven, 21-10-2012 02:06 #24
Ik heb al lang last van mijn grote teen. Er zit een soort van ontsteking op waardoor het best wel pijn doet. Aan het begin kwam er wel pus uit maar nu niet meer. Ik neem vaak een sodabad maar dat helpt niet altijd. Ik voetbal en kan dus niet meer schieten dus weer iemand wat ik moet doen? Reactie infoteur, 22-10-2012
Als de klachten niet verdwijnen is het advies: altijd naar je huisarts!

Rinske, 28-09-2012 16:19 #23
Ik heb altijd last van ontstoken tenen. Beide voeten altijd de grote teen. Als ik een sodabadje neem gaat het vaak eerst over maar komt daarna gelijk eigenlijk weer terug? Kan ik hiervoor langs de dokter? Reactie infoteur, 29-09-2012
Als het steeds terug komt zou ik zeker even langs de dokter gaan. Eens een afspraak maken bij een pedicure kan ook.

Marieke, 23-08-2012 11:49 #22
Ik heb laatst gebowld, en de schoenen zaten te strak om mijn voet denk ik. Nu heb ik een bult(je) die rood en groen is bij mijn linkergrote teen aan de nagelriem. Mijn oma zegt dat ik mijn voet in een soda bad moet laten weken, daarna met gaasjes het moet proberen uit te drukken, en er daarna trekzalf op te smeren. Is het wel verstandig dat ik het uitdruk?
Kan ik het niet beter sodabaden blijven doen en trekzalf smeren? Ik ben namelijk als de dood om het uit te drukken.
Alvast bedankt!

Roza, 17-07-2012 10:54 #21
Wat is de reden dat een diabetes patient bij ontstoken vinger geen soda-of biotexbadje mag gebruiken? Dit is wel aangeraden door de huisarts. Reactie infoteur, 17-07-2012
Als je er eerst mee naar de huisarts ben geweest en deze heeft het geadviseerd, dan is een sodabadje prima! Bij diabetes patiënten is er meer kans op ernstige infecties, daarom is het belangrijk om eerst de huisarts ernaar te laten kijken. Het advies geldt vooral bij een ontstoken teen, omdat bij diabetes patiënten het gevoel in de voet minder kan zijn en daardoor de ernst van de infectie kan worden onderschat.

Eywar, 07-07-2012 01:22 #20
Heel erg bedankt voor deze informatie. Ik ben zo stom geweest om een deeltje van mijn nagel kapot te prutsen en sinds gisteren zit het een beetje dik/rood en is het enorm pijnlijk als ik ergens tegen zit. Hopelijk gaat dit weg, anders naar de dokter. Ik wil de indexvinger aan mjn linkerhand goed kunnen gebruiken :)

Dieuwke Ariens, 14-05-2012 19:22 #19
Ik heb het ook met volley kwam er een bal tegen en wat moet ik er aan doen om de pijn weg te laten gaan? ik heb het al als klein meisje gehad ik vond het verschrikkelijk
maa nu weer mijn moeder wil morgen met mij naar de dokter moet ze dat doen want ik ben bang dat mijn vingernagel weer wordt afgeknipt wat moet ik doen?

A., 26-11-2011 19:51 #18
Ik heb een ontsteking aan mijn grote teen. En heb op advies van de huisarts een voetenbad genomen met biotex en hij heeft mij antibiotica voorgeschreven wat ik erg vervelend vind. 7 dagen antibiotica!
Is het mogelijk de antibiotica niet te slikken. Inmiddels is de ontsteking voor zover ik kan zien over. Ik heb in ieder geval geen pijn meer.
Moet ik door blijven gaan met een voetenbad zodat ik zeker ben dat alles eruit is? Reactie infoteur, 27-11-2011
Doorgaan met voetenbad is prima, maar zeer zeker doorgaan met de antibiotica! Altijd de kuur afmaken. Het ziet er nu misschien goed uit, maar als je de kuur niet afmaakt kan de ontsteking net zo goed weer terugkeren!

Dayenne, 10-10-2011 04:01 #17
Ik heb al sinds 2008 last van mijn grote teen (links), er kwam altijd groenig pus uit naast de teennagel, nu inmiddels niet meer.
Maar de pijn blijft wel, een drukkende pijn.
En sinds nu heb ik gemerkt dat ik het aan m'n andere grote teen ook heb.
Er kwam ook groenig pus uit naast de teennagel, en het is dezelfde pijn die ik ook aan mijn linker teen heb.
Ben met voor mijn linker teen al meerdere malen naar de huisarts geweest, en die adviseerde mij een soda badje.
Maar dat spul werkt agressief op mijn voeten, ik krijg daar wondjes van.
Dus nu is mijn vraag, wat zou ik kunnen hebben aan die teen, en wat kan ik er het beste aan doen?
Want aangezien ik het nu ook aan mijn rechtse teen heb, maak ik me toch wel een beetje zorgen.

Soraya, 30-09-2011 09:24 #16
Ik heb al 3 jaar last van dit ontstoken teen. Dit is niet normaal meer. Ik ben al 3 x ofzo naar dokter geweest en heb iedere keer het zelfde zalf gekregen. Dit helpt dus echt niet. Ook heb ik sodabadjes gehad dit helpt ook niet echt. De huisarts had al eerder een gedeelte van me teennagel afgehaald. Het is weer gegroeit en me onstokennagel is weer terug?

Jeroen Smits, 31-07-2011 03:20 #15
Mijn dochter van acht heeft veel gezwommen de afgelopen weken op vakantie. Zowel in zee als in zwembaden, maar klaagt plotseling over zeer prikkelende grote teen en kan er niet meer op staan. Zit ook een geelachtig plekje op en is wat dikker en rood uitgeslagen. Iemand tips?

Natalie Sinuraya, 21-07-2011 22:43 #14
Mijn zoontje van 2,5 heeft een ontsteking bij zijn duim. Ik heb het proberen door te prikken dat lukte niet. Daarna ben ik naar de huisarts geweest die heeft het door geprikt. Nu is het de bovenste gedeelte van zijn duim helemaal blauw en hij begint op zijn hand ook blaasjes te krijgen. En ook rond zijn mond en nu zelfs iets op zijn oor. Wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 23-07-2011
Terug naar de huisarts! Kan een bacteriële infectie zijn, maar dat is alleen door een arts te beoordelen. Uiteraard kan het ook iets anders zijn, dus laat de huisarts er nog een keer naar kijken.

Frank, 26-05-2011 22:49 #13
Ik heb al 2 jaar dat mijn grote teen lichtonstoken is of behoorlijk heb in de meeste weken dat mijn grote teen niet pijnlijk is maar als er een flinke stoot tegen aankomt raakt hij ontstoken als ik in de biotex met mijn voet ga gaat het na een week ongeveer weer weg maar het kan weer door een flinke stoot tegen mijn teen makkelijk terugkomen zal ik naar de dokter gaan? Reactie infoteur, 28-05-2011
Het kan zijn dat je een ingegroeide teennagel hebt, waardoor je teen bij het stoten beschadigt en wederom geïnfecteerd raakt. Je kunt langs de dokter gaan, maar wellicht is een bezoekje aan een pedicure die je teennagel behandelt effectiever. Succes!

Louise, 09-05-2011 20:40 #12
Ik ben al 3 keer geopereerd aan mijn grote teen, en toch lijkt hij nu ook weer eens opgezwollen te worden, daarnaast heb ik ook al last gekregen van een kleinere teen namelijk de middelste, soda/biotex heeft niet veel geholpen, en mijn huisarts zegt dat ik liever niet in de biotex/soda zit, hij zegt dat er dan weer andere bacteriën bij komen, veel mensen hebben geen ontstoken teen meer vanwege een medische pedicure behandeling, help ik weet me geen raad wat ik nou moet doen!

Truus Eker, 04-12-2010 15:34 #11
Mijn vorige pedicure heeft ervoor gezorgd dat ik nu met een ontstoken teen zit. Er komt pus uit en lopen is niet leuk meer. Nu heb ik (gelukkig op uw pagina) gelezen dat ik geen soda mag gebruiken (ik ben al 12 jaar diabetes-patiënte). Wat een geluk want mijn man ging al op weg naar de apotheek maar ik ging eerst op zoek op internet. Dus geen soda.
Ik woon in Frankrijk en daar is alles een beetje anders dan in Nederland, al was het alleen maar de taal.
Maar… dank u wel voor het goede advies. Ik gebruik wel auréocyde, maar dat mag.:-(

C. de Groot, 20-08-2010 21:33 #10
Volgens de apotheek bij een vermoedelijke ontstoken teennagel een badje met Biotex is beter dan soda en daarna
trekzalf al is er geen wondje kan heel klein zijn dat je het niet direct ziet.

Enny, 31-07-2010 11:17 #9
Wat moet ik doen als de zwelling met pus is opengebroken? Is dan een sodabadje voldoende of moet ik alsnog naar de huisarts? Reactie infoteur, 31-07-2010
Hou het even in de gaten. Als de teen rood en dik blijft en er pus uit blijft komen of de pus blijft onder de huid ophopen, dan moet je even naar de huisarts. Neem sodabadjes en kijk of het de komende twee dagen verbetert, zo niet: naar de huisarts. Via internet kan niemand zien hoe jouw teen er uit ziet. Heb je veel pijn en/of vertrouw je het niet, ook even de huisarts bellen.

Roos, 27-03-2010 17:52 #8
Ik heb erg last van een ontstoken vinger er zit en groot wondje onder mijn vinger en ook op mijn nagelriemen! wat moet ik doen? Reactie infoteur, 27-03-2010
Als je een verwonding hebt aan de vinger, die is gaan ontsteken, dan is het toch even goed om de dokter hier naar te laten kijken. Als er vuil in de wond is gekomen, dan heb je kans op bloedvergiftiging. Bij een gewone ontstoken vinger of teen is er geen sprake van een open wond. Dus even de dokter bellen.

Davey, 09-02-2010 20:02 #7
Ik had hier wel is last van toen ik klein was, En vandaag weer ik herkende het gevoel maar mijn moeder maakte altijd een badje met zout gekookt water afkoelen en daar je vinger 7 min er in. En dan afdrogen pakte ze een naald die deed ze in vuur draagde ze af en prikte in de ontstoken plek en drukte de pus er uit. En zo is het altijd goed gegaan daarna moest ik wel weer in een badje met zout, (Nieuw water natuurlijk) en dat deed vreselijk pijn! Maar wel goed want het is nu zover over ^^

Joey, 27-01-2010 15:37 #6
Door het slecht knippen van mijn nagels heb ik een ingegroeide nagel gekregen om mijn grote teen
ik ben dus vandaag langs de huisarts geweest, en die heeft aleen gezegd dat ik wat soda biotex groen moest gaan gebruiken! en als ut niet zou helpen, moest ik pas terugkomen om misschien een operatie te ondergaan! ik was binnen 3 minuten de kamer uit!
terwijl er pus uitkomt en ontstoken is! en hij zegt maar dat het normaal is -_-
sodakorrels kan ik bij de drogist halen kan ik dat ook bij soda biotex groen doen? Reactie infoteur, 27-01-2010
Je moet of Sodakorrels, of Biotex gebruiken, niet allebei samen.

Annette, 27-01-2010 07:36 #5
Zondag ochtend mijn duim tussen de deur aan de kant van de scharnieren.
De deur is flink dicht gedrukt. Resultaat, de nagel srong aan de achterkant uit de huid.
Er was erg veel bloed. Ik heb hem goed onder de kraan gehouden. Ik ben net niet flauw gevallen.
Aan de zij kant ligt de nagel ook al los. Eén centimeter van de boven kant zit hij over het hele nagelbed nog vast.
Hoe lang duurt het dat de nagel er in zijn geheel afvalt? En mag ik in soda? Of is er iets wat beter werkt?
Ik ben als de dood voor een ontsteking. Ik durf niet naar de dokter, ben bang dat hij hem er verder aftrekt. Een verdoving in de hand is ook erg pijnlijk.
Het is nu drie dagen geleden, en het is een beetje pijnlijk in een hoek waar de nagel al los zit.
Ik gebruik uiteraard handschoenen als ik iets moet schoonmaken en weer andere handschoenen als ik
het eten moet voorbereiden.
Onder de douche laat ik de pleister wel zitten, maar laat het water er gewoon overheen stromen.
Misschien heeft U een middel om in ieder geval een ontsteking te voorkomen. Of zou de dokter
een zalfje hebben die ik er op mag smeren, ontsteking remmend.

Met Vriendelijke Groeten Annette Reactie infoteur, 27-01-2010
Ik zou, ondanks je angst toch even een telefoontje naar de dokter doen. Vaak kan de doktersassistente advies geven wat je in zo'n geval moet doen. Als je de nagel liever niet wilt laten verwijderen, dan moet je dat even zeggen. De dokter zal de nagel alleen verwijderen als dat echt noodzakelijk is. Een flinke infectie is bij een open wond veel gevaarlijker dan een ontstoken nagelriem o.i.d! Dus toch de dokter raadplegen!

Moeder, 24-11-2009 11:22 #4
Mijn dochter heeft antibiotica gekregen voor haar ontstoken vinger. Opgezwollen, rood met geel-witte ophoping maar bij doorprikken kwam er niks uit. Er zit nu een betadine pleister op. Wat is verstandig? Wel of niet in een soda badje doen? Reactie infoteur, 24-11-2009
Nee hoor, dat hoeft niet. De antiboiotica gaat, als het goed is, vanzelf zijn werk doen van binnenuit. Een pleister met betadine is prima.

Ikke, 01-10-2009 20:34 #3
Mijn dochter had een sneedje in haar duim, en is nu gaan ontsteken. Het lijkt net een blaar. Ik heb het al een paar keer door geprikt en ontsmet maar het komt elke keer terug.
Wie weet wat het is en wat ik verder moet doen?

Me, 23-09-2009 21:41 #2
Ik heb geen rode plek, maar eerder een bruine plek. De symptonen kloppen wel, alleen komt er geen pus uit. Ik ga nu een badje nemen met biotex (bedankt dr. Raoul) en kijken of dit helpt. Weet iemand wat het anders zou kunnen zijn?

Dr Raoul, 17-09-2009 09:05 #1
Sodabadje is heel slecht, dan gaat t juist weken en kan de bacterie zich uitleven… biotex is beter

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziekten en gezondheid
Reacties: 35
Medische informatie…
Schrijf mee!