InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussen

Alles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussen

Alles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussen Er bestaat nog veel onduidelijkheid over diabetes, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd. Hier lees je wat het verschil is tussen diabetes type 1 en diabetes type 2. Verder behandelt dit artikel het ontstaan van suikerziekte en wat suikerziekte precies is. Ten slotte geeft dit artikel de symptomen waaraan je diabetes type 1 en diabetes type 2 kunt herkennen.

Diabetes (suikerziekte) algemeen

Diabetes is een verstoring van de glucosestofwisseling in het lichaam. Dit wordt veroorzaakt doordat de alvleesklier niet of niet meer voldoende functioneert. Hierdoor wordt de glucose in het bloed niet meer opgenomen in het lichaam. In plaats van voedingsstof te zijn voor de lichaamscellen verlaat de glucose via de urine het lichaam.

Diabetes type 1

Wat is het
Diabetes type 1 wordt ook wel “insulineafhankelijke diabetes” genoemd omdat de diabeet geheel afhankelijk is van dagelijkse insuline injecties. Diabetes type 1 ontstaat meestal in een relatief korte periode. Vroeger werd diabetes type 1 ook wel “jeugddiabetes” genoemd omdat het meestal voorkwam bij mensen jonger dan dertig jaar. Tegenwoordig krijgen ook mensen op oudere leeftijd deze vorm van diabetes.

Hoe ontstaat het
Diabetes type 1 wordt veroorzaakt doordat de alvleesklier geen of te weinig insuline maakt. Dit komt door beschadiging en/of verlies van bepaalde cellen in de alvleesklier. De oorzaak hiervan is niet precies duidelijk. Men gaat ervan uit dat bepaalde virussen hier invloed op hebben en dat ook het afweersysteem van het lichaam tegen deze cellen een rol speelt.

Diabetes type 2

Wat is het
Diabetes type 2 wordt ook wel “niet insulineafhankelijke diabetes” genoemd. De diabeet kan meestal nog met een dieet, eventueel in combinatie met bloedglucose verlagende tabletten, behandeld worden. Deze tabletten activeren de alvleesklier zodat deze meer insuline produceert. Het wil overigens niet zeggen dat een patiënt met diabetes type 2 nooit met insuline injecties behandeld zal worden. Ook bij diabetes type 2 blijkt behandeling met insuline vaak goed te werken.

Hoe ontstaat het
Diabetes type 2 ontstaat gedurende het ouder worden. Daarom wordt het ook vaak “ouderdomssuiker” genoemd. Toch krijgen ook steeds meer jongere mensen deze vorm van diabetes als gevolg van overgewicht. Bij diabetes type 2 maakt de alvleesklier wel insuline, maar het effect hiervan op de cellen is sterk verminderd. Hierdoor stijgt het glucosegehalte in het bloed.

Oorzaken

Diabetes type 1
De oorzaken van diabetes type 1 zijn nog steeds onvoldoende duidelijk.

Diabetes type 2
De volgende factoren beïnvloeden het ontstaan van diabetes type 2:
  • Erfelijkheid
  • Voeding (vooral veel vet eten)
  • Overgewicht
  • Lichaamsbeweging (dit kan de behoefte aan insuline in het lichaam verlagen)
  • Leeftijd (de kans wordt groter bij het ouder worden)
  • Medicijngebruik (bijvoorbeeld prednison)
  • Het gebruik van veel alcohol

Hoe kun je Diabetes herkennen

De verschijnselen waaraan je diabetes kunt herkennen zijn voor diabetes type 1 en type 2 gelijk.

Vermoeidheid
Omdat de lichaamscellen niet voldoende energie krijgen gaat het lichaam ook vet verbranden om toch aan de vraag van de cellen te voldoen. Hierdoor ga je gewicht verliezen en zul je vermoeid raken.

Veel urineren
De energie die via het eten binnen komt kan niet meer allemaal in de cellen terecht. Deze energie gaat zich ophopen in het bloed. Het lichaam gaat deze overtollige, ongebruikte glucose via de urine uit het lichaam verwijderen.

Dorst en een droge mond
Het lichaam voert de overtollige energie via de urine af waardoor je veel vocht verliest. Hierdoor ontstaat een tekort aan vocht. Het lichaam vraagt dus om meer vocht waardoor je dorst krijgt en een droge mond.

Wazig zien
Door teveel glucose in de ooglens neemt deze lens meer water op waardoor de ooglens boller gaat staan. Hierdoor krijg je moeite met scherp zien.

Hongergevoel
Door gebrek aan insuline wordt de glucose niet meer in de cellen opgenomen. Doordat de cellen niet genoeg brandstof meer krijgen, geven ze een signaal door aan de hersenen dat er meer voedsel moet binnenkomen.

Jeuk
Doordat je meer gaat urineren, gaat jouw huid uitdrogen. Hierdoor kunnen kleine scheurtjes in de opperhuid ontstaan. Dit kan jeuk veroorzaken.
© 2008 - 2014 Wubbo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diabetes/suikerziekte: Wanneer loop je risico?Diabetes/suikerziekte: Wanneer loop je risico?Veel mensen denken dat ze niet zo snel diabetes zullen krijgen, en blijven doorgaan met een slechte levensstijl. Toch is…
Diabetes mellitusDiabetes mellitusDiabetes is een ziekte die tegenwoordig veel voorkomt. Het is een stofwisselingsziekten. Hoe zit het precies met diabete…
Suikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Risicofactoren suikerziekte type IIRisicofactoren suikerziekte type IIEr bestaan verschillende vormen van suikerziekte, ook wel diabetes genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes type I…
Diabetes en SteviaDiabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…

Reageer op het artikel "Alles over Diabetes type 1 en 2 en de verschillen ertussen"

Reacties

Sabre, 10-10-2011 17:49 #3
Diabetes is een van de moeilijkste ziektes die veel complicaties geeft; zowel bij type 1 als type 2. Er is nog noet alles bekend over deze ziekte. Helaas maakt het College, CVZ, de wet- en regelegeving zo en aanvullende daarop de Zorgverzekeraars, dat patienten vaak de dupe van zijn. Er zijn goede instrumenten om mensen te stabiliseren, maar uit kosten overweging worden deze nauwelijks verstrekt. gevolgen: veel complicaties en hogere zorgkosten door jojo-effecten van de bloedsuiker; ook al volg je het dieet zeer strikt. Patienten krijgen daardoor een moeilijk leven en vaak ook een mensonwaardig leven terwijl dat helemaal niet hoeft. Nog schrikbarender is het feit dat men ook leeftijddiscriminatie wel degelijk toepast; alsof je bij bijvoorbeeld je 69e al bent afgeschreven. Wij maken vreselijke bureacratische zaken mee bij een familielid en er is eerlijk toegegeven dat je zaken niet krijgt uit kostenoverweging. Kortzichtige redenatie, als je het op tijdslijn bekijkt. Als biotechnoloog heb ik meer kijk hierop dan de diabetesverpleegkundige die een zeer ingewikkeld en beangstigend verhaal begon te vertellen over insulinepompen en RTcgm. Ja om dat alles maar uit je hoofd te praten. Bovendien kan de behandeling van Type 2 net als type 1 met insuline zijn en dus dan zijn zij aan elkaar gelijk, vooral in ernstige gevallen. Onderscheid in de wet- en regelgeving is dan ook achterhaald.

Marjolin, 13-01-2011 14:04 #2
Hai, ik ben 28 jaar oud en leef intussen al ongeveer 3 jaar met suikerziekte. Ik weet tot nu toe welke type diabetici ik heb, type 1 of type 2. Mijn vraag is: hoe kan ik uitmaken welke type diabetici ik heb. De dokter wil mij niet verwijzen naar de specialist. Reactie infoteur, 13-01-2011
Hallo Marjolin,

Vreemd dat je huisarts je niet door wil verwijzen. Ik wil je adviseren om eens te kijken op de website van het Diabetes Fonds. Daar kun je een contact formulier invullen maar je kunt ook telefonisch met iemand spreken van de patiëntenvereniging. Kopieer de volgende link in je browser en dan kom je gelijk bij de contact informatie van het Diabetes Fonds.

http://www.diabetesfonds.nl/formulier/contact

Daar zullen ze je zeker goed kunnen adviseren.

Ik wens je hierbij veel succes.

Wubbo

Tyck, 04-02-2010 04:36 #1
Ok over gewicht maar ik heb het van erfelekheid en ouder dom maar als het in de genen zit wat dan? heb geluk want ik wist 15 geleden niet dat ik suiker had en nu ben ik 13 kg afgevalen en heb nog altijd suiker maar eerlijk is braaf men waarde enz staat al 1jaar perfect zodus dat was het dan gr madyke Tijck

Infoteur: Wubbo
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!