InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Darm ontsteking

Darm ontsteking

Enteritis is een ontsteking van de darmen, meestal vooral de dunne darm. Meestal gaat dit gepaard met buikpijn, buikkrampen en diarree. Is er tegelijkertijd ook sprake van een ontsteking van de maag (gekenmerkt door misselijkheid en overgeven) dan spreekt men van gastro-enteritis.

Vóórkomen

Per jaar maken in Nederland ongeveer 2 miljoen personen een of meerdere malen een episode van gastro-enteritis door; van hen doet ongeveer 25% een beroep op de huisarts. De incidentie van gastro-enteritis in de totale bevolking neemt af met de leeftijd.
De incidentie (het aantal keren dat een bepaalde situatie aanwezig is) van acute gastro-enteritis in de huisartspraktijk is 31 per 1000 patiënten per jaar. In de leeftijdscategorie 0 tot 5 jaar is de incidentie 137 per 1000 per jaar. In Nederland overlijden jaarlijks ongeveer 200 mensen door diarree; 90% is ouder dan 65 jaar.

Hoe ontstaat enteritis, darmontsteking?

Een gastro-enteritis is een acute ontsteking van het maag-darmkanaal. Verschillende ziekteverwekkers kunnen deze ontsteking veroorzaken. Ook een bacterie kan een darmontsteking geven, maar meestal gaat het om een virus. Deze ziekteverwekkers worden met name overgedragen door een slechte hygiëne. Bijvoorbeeld wanneer na de toiletgang de handen niet goed worden gewassen, bestaat er kans op besmetting. Vooral bij kinderen is dit soms moeilijk te vermijden.
Ook voedsel als rauw vlees, rauwe of te kort gekookte eieren, ongewassen groente of ongare/ongekookte gerechten kunnen ziekteverwekkers bevatten die voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. In dat geval kan het gebeuren dat iemand enkele uren tot dagen na het nuttigen van het besmette voedsel last krijgt van diarree, misselijkheid en braken. Doordat meestal meerdere personen deze verschijnselen hebben, is de boosdoener over het algemeen te achterhalen..

Hoe werken de darmen?

De darm is een belangrijk onderdeel van het spijsverteringsstelsel. Met het spijsverteringsstelsel worden alle organen bedoeld die samen zorgen voor de voedselvertering. De darm bestaat uit twee delen: de dunne en de dikke darm.
In de dunne darm worden belangrijke verteringssappen aan het voedsel toegevoegd. Hierdoor verteert het voedsel waarna voedingsstoffen aan het bloed worden afgegeven. De rest, een dunne, onverteerbare massa stroomt de dikke darm in. De dikke darm onttrekt water en zouten aan de brij. Wat overblijft is de ontlasting. Deze wordt door het samentrekken van de dikke darm voortgeduwd naar het laatste deel van de darm: de endeldarm. Als deze vol is, krijg je ‘aandrang’, het signaal om naar het toilet te gaan. De dikke darm trekt zich één tot enkele keren per dag krachtig samen, meestal ongeveer een kwartier na de maaltijd.

Symptomen van darmontsteking of enteritis

Iemand met een gastro-enteritis heeft last van krampende buikpijn en waterige, soms bloederige, diarree. Bovendien is hij misselijk en braakt hij. Een darmontsteking kan verder koorts, spierpijn en hoofdpijn veroorzaken. De klachten houden meestal enkele dagen aan.

Mogelijke klachten bij diarree zijn:
  • waterdunne poep
  • vaak naar de wc moeten
  • moeite om de ontlasting op te houden
  • een andere kleur en geur van de ontlasting
  • algemeen ziektegevoel
  • koorts
  • buikkrampen
  • misselijkheid en braken

Onderzoek naar enteritis

Als een kind acute diarree heeft sinds enkele dagen (braken en koorts) zal de arts direct denken aan een virale gastro-enteritis, helemaal als er een epidemie heerst. Hij zal kijken of het kind verkouden is geweest in de afgelopen tijd. Koorts wijst op een infectieuze oorsprong, geen koorts wijst op verkeerde voeding. De arts palpeert de buik om na te kijken of het kind buikpijn heeft en ook zal hij met zijn stethoscoop luisteren om de kenmerkende darmrommelingen op te sporen. Het kind moet worden gewogen. Als het gewicht met meer dan 5% gedaald is, is het kind uitgedroogd en moet dadelijk vocht worden toegediend, zo nodig in het ziekenhuis.

Therapie en eventuele complicaties

Therapie bij gastro-enteritis bestaat uit het bestrijden van vocht- en mineralenverlies. Bij patiënten die eerst gezond waren zijn antibiotica niet aangewezen, omdat er nauwelijks invloed is op de duur van de symptomen.

In de ontwikkelingslanden is diarree één van de hoofdoorzaken van overlijden bij jonge kinderen. Bij ons is deze ziekte minder ernstig. Toch blijft een goede behandeling belangrijk om het ontstaan van chronische diarree of ernstige complicaties zoals uitdroging of bloedvergiftiging te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Darmonsteking en diarreeBij een darmonsteking gaat vaak diarree gepaard. Dit is een zeer vervelend verschijnsel. De ontlasting is waterig en dun…
Maagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre wordt ook wel gastro-enteritis genoemd. Het is een ontsteking van het maag-darmslijmvlies. Bekende vorme…
Slijm bij de ontlasting, wat te doen?Slijm bij de ontlasting, wat te doen?Slijm bij de ontlasting is een symptoom dat mensen zorgen baart. Is dit ook nodig? Vaak denken mensen dat het een voorbo…
Dikke darm ontsteking (colitis): diarree + bloed en buikpijnDikke darm ontsteking (colitis): diarree + bloed en buikpijnColitis staat voor dikke darmontsteking. De symptomen van dikke darmontsteking zijn: buikpijn en diarree. Andere verschi…
Diverticulitis: ontstekingDiverticulitis is een ontsteking van een uitstulping van de darm. Het meest voorkomende ziektebeeld is buikpijn, koorts…

Reageer op het artikel "Darm ontsteking"

Reacties

Anja, 27-08-2013 20:38 #14
Hallo iedereen ik ben 12. ik ben geboren met darmproblemen en sinds kort is het ontstoken geweest. wat mag ik nu wel en niet eten?

Claudia, 21-10-2011 12:23 #13
Hallo iedereen, ik ben 20 en heb nu al 6 maanden last van diarree. Ik ben daarnaast ook al 80 dagen niet ongesteld geworden ik ben op dit moment onder behandeling van de arts maar het duurt allemaal zo lang. Eerst dit uitsluiten dan dat uitsluiten. kunnen ze niet meteen met een cameratje van binnen kijken. Ik ben zo moet dat ik nu al bijna 2 weken thuis zit van werk. Ik drink veel te weinig in vergelijking met hoe vaak ik diarree heb (ga rond de 6x per dag) ik ben ook duizelig en de laatste tijd komt er ook overgeef naar boven. ik ben niet zwanger dat hebben ze al uitgezocht maar goed weten jullie misschien wat ik mankeer? komt het jullie bekend voor?

Falko Zeinstra, 28-02-2011 19:08 #12
Ons zoontje van 4 heeft erge buikpijn en klacht de hele dag door. Op onze vraag waar hij pijn heeft krijgen wij te horen dat het overal is. Zijn buik is ook behoorlijk hard. Het is afgelopen zaterdag begonnen met hevige buikpijn en vervolgens braken en hoge koorts tot ijlens toe. Hij drinkt gelukkig wel en plast ook regelmatig. Toch vinden wij het lastig in te schatten of het hier een normale infectie van de darmen betreft dan wel blinde darm. Hij heeft geen bloed in de ontlasting. Wanneer moeten wij naar de huisarts gaan?

Cees, 01-02-2011 19:52 #11
Mijn naam is Cees en ben een 59 jarige man en al ruim 35 jaar bekend met de ziekte van chrohn, dat is ontdekt doordat in 1986 mijn darm is gescheurt, ik heb daardoor 4 maanden met een stoma gelopen, deze zijn in 1987 weer opgeheven. Ik heb eigenlijk niet zo veellast van mijn ziekte gehad in de afgelopen jaren, wel eens een paar dagen kramp maar dat was een keer per jaar dus even rustig aan en pijnstillers nemen en dan weer verder gaan. Ik sta onder controle van een internist en ga trouw ieder half jaar naar hem toe, bloed afgeven en even voelen en kloppen en dan weer weg voor 6 maanden.
Vanaf december 2009 heb ik regelmatiger aanvallen van pijn en er ook echt ziek van zelf in het ziekenhuis gelegen zo erg was het, er is van alles nagekeken maar geen scoop gehad dat is vorig jaar oktober gebeurt, nu blijkt dat er over een stukje van 10 cm een afsluiting zit van ca 95 % waardoor eigenlijk een moeizame passage mogelijk is, een niet gekouwde pinda kal alvoor hevige krampen gaan zorgen, dus eet nu alleen nog licht verteerbaar voetsel en voel mij daar prima bij, de operatie is binnenkort omdat ik weer niet zit te wachten op een accute opname met alle gevolgen van dien, buikvliesontsteking, stoma en een zware operatie om weer normaal naar de toilet te kunnen. Mijn advies is dan ook, heb je regelmatigmatig last van krampen en hevige buikpijn probeer licht voedsel en eet fruit zonder pitten, vermijt de BBQ ook al is dat nog zo lekkerook dat kan doordat het vlees niet helemaal gaar is zorgen voor buikpijn.
Ik wil niet zeggen dat het bij iedereen zo werkt maar ik heb in ieder geval baat bijen wellicht jullie ook. Veel sterkte met de ziekte en hopelijk heb ik een bijdrage kunnen leveren aan een wat minder pijnlijk verloop.

Pumpy, 09-12-2010 11:43 #10
De meeste dingen heb ik maar ik weet niet wat ik hier mee moet! ik heb echt super veel buikpijn en moet vaak naar de wc. sommige vriendinnen zeggen dat het kan zijn door de mestruatie. maar dat denk ik niet. mijn oma heeft vorige week darmontsteking gehad en ik heb bij haar thuis geslapen. help me!

Muzeyyen, 16-05-2010 23:13 #9
Hoi, Mijn heeft last van dikke darm ontstekking. Welke voeding en produkten mag hij wel eten en welke niet, kunnen jullie ons verder inlichten of heeft iemand ervaring?

Elly, 12-04-2010 12:10 #8
Heb geen last van diaree en braken, maar toch zeggen ze in het ziekenhuis dat ik darmontsteking heb.Heeft iemand daar ook ooit last van gehad?

Mindy, 02-04-2010 17:46 #7
Ik heb een vraag! Mijn vriend is namelijk deze week opgenomen geweest in het ziekenhuis met deze symptomen, ze hebben geconstateerd dat het een bacteriële infectie in de darmen is. Hij moet nog een aantal weken wachten op de definitieve uitslag. Nu vroeg ik me af: is het besmettelijk? Kunnen we gewoon zoenen etcetera of beter van niet?

Rianne, 08-03-2010 20:05 #6
Ik ben nog jong (21) maar weet wel een en ander af van de darmen, omdat ik zelf waarschijnlijk ziekte van Crohn heb of colitis ulcerosa. De klachten van mij zijn: diaree al 9 weken, buikpijn, koorts/verhoging, misselijk, braken, moe, afgevallen 10 kilo. Maar als je geen diaree hebt, kan het nog niet echt kwaad. Wel zou ik het in de gaten houden, en wanneer je 3 a 4 dagen nog zo een erge pijn heb zou ik naar dokter gaan. En als je urine donkerder van kleur wordt moet je ook gelijk dokter waarschuwen, want dan loop je kans op uitdroging en dan gaan je nieren eraan. Ik hoop dat ik je beetje geinformeerd heb.

Suleyman, 08-03-2010 10:29 #5
Ik heb links onder mijn ribben een rare steek pijnlijk maar niet zo pijnlijk dat ik niet meer kan eten etc. Ik heb 2 dagen dervoor vlees gegeten, volgns mij was het vlees niet echt gebakken (bbq) ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft. Kan iemand mij wat meer derover vertellen?

Janveltman, 11-02-2010 09:08 #4
Jl.okt kreeg ik ook hevige pyn in myn onderbuik dan links en dan rechts diaree hield dagen aan ven naar de dokter geweest kreeg medicynen hield pyn weer terug ecgo foto/s gemaakt bleek dat ik heb vele nierstenen links en rechts in myn adomen en kreeg wat ik denk opok last van de dunne en dikke darm heb nu renalinmedicyn voor op lossingvan stenen heb de pyn al meer dan 3 4 maanden soms oke en soms ineens die pyn weer en moet op passen wat je eet en drink zit op het moment in de plilipynen

Wjvanelderen, 02-12-2008 10:42 #3
JL oktober kreeg ik tijdens een overnachting aan een hotel heftige pijn en krampen in de onderbuik en moest toen verschrikkelijk overgeven en gelijk een hevige diaree die gewoon zwart was zo ook wat er bij het overgeven. Ben toen na enkele uren want het hield niet op terug naar huis gereden ik was doodziek en heb ook onderweg moeten stoppen om over te geven. Dat heeft toen enkele dagen aan gehouden tot ik op een avond niet meer kon en ben toen naar de huisartsen post gereden. Daar hebben ze me meteen opgenomen na wat onderzoeken. Ze hadden een viris ontdekt in mijn lichaam, eerst dachten ze aan de alvleesklier maar daar bleken de uitslagen van het bloed en ct scan en echo niet mee te corresponderen. Maar een viris bleek het wel te zijn verder hadden ze een kweekviris los gelaten in mijn lichaam. Kreeg een via mijn halsslagader geplaatste drain mijn voeding en antibiotica en natrium toegediend. Ik heb 2 weken bijna in bed gelegen ik was sterk vermagerd en verloor zo 12 kg in ongeveer vanaf het begin van deze ziekte vanaf mijn hotel bezoek. Ik werd ontslagen en de rest was een kwestie van tijd die het nodig had. 1 week geleden kreeg ik weer hevige pijn in de onderbuik links van mij af gezien als ik mijn linker been optrok of als ik omhoog kwam uit bed heb ik een vreemde pijn links in de onderbuik. Weer terug naar ziekenhuis en ben daar 2 dagen opgenomen weer. Men constateerde een ontsteking aan de dikke darm. Ik ben nu weer thuis maar erg onzeker want ik blijf deze pijn toch nog houden als ik druk uitoefen of gewoon als ik opsta uit een stoel. Heeft er iemand ervaring met mijn probleem en het belangrijkste hoe lang blijft dit?

Sibbel, 21-08-2008 12:30 #2
Sind een flinke buikloop (vorig jaar oktober 2007 heerste deze buikloop in Nederland) waarin ik flink aan de diarree was en veel moest overgeven (tot maag spierpijn toe) heb ik last van mijn dikke darm. Kan de buikloop van toe tot gevolg hebben in een chronische darm ontsteking? Voor de buikloop heb nooit in mijn leven problemen gehad met mijn maag-darm kanaal.

Brunklaus, 13-07-2008 08:08 #1
Vanaf 6 uur in de morgen morgen 5 bezoeken an het toilet voor ontlasting met diaree en veel pijn rechter zijde onder in de buik wat te doen?

Infoteur: Lobke
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!