InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat doet een internist?

Wat doet een internist?

Wat doet een internist? Een internist behandelt ziekten van de inwendige organen. Hij moet goed bekend zijn met hart-, long-, schildklier-, nier-, lever en andere buikorganen. Hij krijgt vaak te maken met ziekten als hypertensie, diabetes mellitus, hartfalen en coronaire hartziekten.

Internisten: de medische detectives

Wanneer het hart te snel slaat, kan dat aan de schildklier liggen. Heeft iemand hoge bloeddruk, dan is dat misschien wel te wijten aan de nieren. Wie een goede internist wil zijn, moet alle organen goed kennen. Bij zijn werkzaamheden is overzicht gevraagd en denken als een detective.

Hoe gaat een internist te werk?

  • Belangrijk bij het werk van een internist zijn uiteraard de ziektegeschiedenis (anamnese) en lichamelijk onderzoek;
  • Ook de bloedwaarden worden doorgaans bij de diagnose betrokken;
  • En vaak komen daar onderzoeken zoals echografie, hartkatheterisatie en bronchoscopie (inwendig onderzoek van de luchtwegen) bij;
  • Voor de therapie moet een internist goed vertrouwd zijn met medicamenten;
  • Veel internisten werken ook relatief invasief, wat wil zeggen dat er een instrument in een orgaan wordt ingebracht, bijvoorbeeld cardiologen die stents in vernauwde kransslagaders zetten.

Praktijkvoorbeeld interne geneeskunde

Eigenlijk was de conclusie al zonneklaar. De patiënt had pijn op de borst. "Verdenking van een myocardinfarct" (hartinfarct) stond er op de verwijsbrief. Als mogelijke diagnose echter ook "myocarditis" (ontsteking van de hartspier). Absoluut zeker was de huisarts dus kennelijk niet.

Kort na de opname blijkt dan ook dat de patiënt geen problemen heeft met zijn hartspier. Op de röntgenopname van de borstkas (thorax) was duidelijk een longontsteking te zien. De middelste kwab van de rechter long is volledig wit op de röntgenfoto. En omdat het resultaat zó uitgesproken is, heeft de opname-afdeling om een CT-scan van de borstkas verzocht. En vanaf dat moment is tuberculose (TBC) als nieuwe diagnose verdacht.

Dit detectivespel is kenmerkend voor de internist. En inderdaad, internisten zien het resultaat van een incident net als politiecommissarissen. Natuurlijk is er het onderscheid dat patiënten nog in leven zijn. Maar om ervoor te zorgen dat dit zo blijft, moeten internisten uitmaken wat er precies gebeurd is.

Ook in de verdenking TBC komt de uiteindelijke opheldering nu pas in beeld. De gebruikelijke verdachte, een hartaanval, staat weliswaar al buiten spel, maar TBC is nog steeds niet bewezen. Daarom moet de internist verdere stappen ondernemen: zoals bijvoorbeeld een Mantoux-test door middel van een prikje in de bovenste huidlaag. Daarnaast wordt het maagsap microbiologisch onderzocht. Tbc-bacterieën zijn namelijk zuurvaste bacteriën en overleven zelfs in maagzuur.

Internist moet vooral het overzicht bewaren

Wanneer een patiënt in het ziekenhuis komt, dan beschikt men vaak over een veelvoud aan informatie. Een deel daarvan is uiterst belangrijk, andere zaken staan op dat moment minder op de voorgrond. Het is dus van cruciaal belang om het overzicht te bewaren. Daarom houdt een internist in het dossier van de patiënt aantekening van de belangrijkste punten waaraan hij moet denken.

Voor een deel hebben patiënten ook meerdere problemen tegelijkertijd, zoals hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, chronische obstructieve longziekte (COPD) en diabetes type II. En anders dan politiecommissaris Baantjer werken internisten bovendien met meerdere patiënten tegelijkertijd.

Welke kwaliteiten moet een internist nog meer hebben?

Naast een brede vakkennis van ziekten en geneesmiddelen zijn vooral zelfvertrouwen en besluitvaardigheid essentieel. En uiteraard een grote interesse in de onderlinge wisselwerking tussen de verschillende orgaansystemen.

Een goed voorbeeld daarvan is van de endocrinologie, het deel van de interne geneeskunde dat zich bezighoudt met hormonen. Ook dán komt het speurwerk weer om de hoek kijken: de zoektocht naar de "daders". Als de bloeddruk te hoog is, kan dat aan de nieren liggen. Klopt het hart te langzaam of te snel dan kan de schildklier schuld daaraan zijn. De internist verzamelt de puzzelstukjes uit anamnese, lichamelijk onderzoek en laboratoriumwaarden tot een bruikbare diagnose.

De interne geneeskunde is een groot vakgebied met veel facetten. Ze leent zich zowel voor artsen die geïnteresseerd zijn in zeer specifieke terreinen, zoals bijvoorbeeld de oncologie. Maar wie liever het grote geheel beziet, is in de interne geneeskunde evengoed op zijn plaats.

Meer weten interne geneeskunde of internisten

Wilt u meer weten over interne geneeskunde of een specifiek ziektebeeld dan is de website van Gezondheidsplein.nl een absolute aanrader. Die site heeft zich in de praktijk bewezen als een vindplek van begrijpelijke en betrouwbare medische informatie van allerlei aard.
Gerelateerde artikelen
De best betaalde banen in de zorgDe best betaalde banen in de zorgHet ene beroep levert meer salaris op dan het andere. Maar wat zijn eigenlijk de beste betaalde banen binnen de zorgsect…
Wat doet een internist?Wat doet een internist?Als internist onderzoek en behandel je mensen van alle leeftijden met heel verschillende aandoeningen.
Lichamelijk onderzoekLichamelijk onderzoekWanneer u in aanraking komt met een arts zal deze na een kort gesprek een lichamelijk onderzoek verrichten. In dit artik…
Gynaecologisch onderzoekWanneer men bij de gynaecoloog komt, zijn er verschillende aspecten van het gynaecologisch onderzoek. Wanneer men voor h…
Medische Terminologie. Diagnostiek, begrippen verklaringMedische Terminologie. Diagnostiek, begrippen verklaringMet dit artikel wil ik de medische wereld wat duidelijker maken voor de gewone mens. Algemene diagnostiek zoals de onder…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat doet een internist?"

Reacties

Daniëlle, 13-01-2016 16:12 #4
Hallo Eveline en Sabine,
Ik heb geen medische achtergrond maar hebben jullie ook gedacht aan de ziekte van Lyme?
Veel vage klachten en ook met bloedonderzoek is het niet goed vast te stellen.
Groetjes Daniëlle

Eveline Scoop, 26-04-2015 19:50 #3
Vanaf 21-3-2015 licht ik op bed met behoorlijk pijnlijke in mijn rug en benen ik kan niet lopen en ik slaap ook niet.Ik heb moeite om op te staan.En ik ben naar verschillende Ziekenhuizen geweest.Niemand kan me zeggen wat ik heb. Ik gebruiken veel medicijnen maar na 4 uurtje de pijn komt weer. En nu na een week krijg ik ook nek klachten en symptomen van lam en pijn. Ik wordt gek van mijn zelf wie kan mij helpen alstublieft?

Sabine, 04-06-2014 07:07 #2
We hebben bij mijn man al vele onderzoeken laten doen altijd zonder iets te vinden terwijl hij altijd pijn heeft en moe is. Waar vind ik een Internist die ons wil helpen?

Bert Degenaars, 03-01-2014 20:23 #1
Ik heb een soort voorloper van leukemie, mijn bloed blijft onbeperkt rode bloedcellen en bloedlichaampjes aanmaken. Ik beoefen al zo'n 20 jaar fitness/bodybuilden. Ik gebruik alleen creatine, is het ook mogelijk dat ik andere suplementen kan gebruiken zoals testosteronboosters op natuurlijke basis. Deze zijn gewoon bij de natuurlijke drogist zoals de Tuinen te verkrijgen.

mvg. Bert

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 29-09-2011
Gepubliceerd: 09-05-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!