InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijden

Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijden

Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijden Veel vrouwen die zwanger willen worden, of zwanger zijn, zijn bewust bezig met hun gezondheid. In dit artikel gaan we verder in op wat je beter kunt vermijden voor en tijdens de zwangerschap. Behandel je lichaam goed, zorg voor voldoende en gevarieerd eten en drink veel water. Roken en Alcohol zijn sowieso al niet goed voor je, maar zijn tijdens de zwangerschap rampzalig.

Roken

Roken vermindert de vruchtbaarheid. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Roken tijdens de zwangerschap brengt grote risico’s met zich mee: het belemmert de groei van de ongeboren baby, verhoogt de kans op een miskraam, verhoogt de kans op overlijden van de baby en het kan complicaties veroorzaken tijdens de zwangerschap en bevalling. Kortom het is heel belangrijk voor jouw aanstaande kindje, dat je stopt met roken en rokerige ruimten zoveel mogelijk vermijdt.

Alcohol

Ook alcohol vermindert de vruchtbaarheid bij zowel mannen als vrouwen. Tijdens de zwangerschap is het gebruik van alcohol schadelijk voor de ongeboren baby. Bij een aantal drankjes per dag is de ongeboren baby minder beweeglijk en is er minder hersenactiviteit. Het verhoogt de kans op een miskraam en het verhoogt de kans op groeiachterstand.

Stress

Bij veel stress of andere zorgen kunnen de eerste 3 maanden van de zwangerschap invloed hebben op de baby. Het beïnvloedt de ontwikkeling van de baby en het verhoogt de kans op een lichte baby. Ook heftige of onverwachte gebeurtenissen verhogen de kans op complicaties tijdens de zwangerschap. Luister goed naar je lichaam en neem voldoende rust. Probeer toch te ontspannen tijdens stress momenten.

Medicijnen

Als je zwanger wilt worden, of je bent al in verwachting, moet je altijd zorgvuldig zijn met medicijnen. Vertel de arts en tandarts dat je in verwachting bent. Dit is belangrijk omdat sommige stoffen schadelijk zijn voor de ongeboren baby en invloed hebben op de ontwikkeling van het kind. Bij pijnklachten kun je paracetamol gebruiken. Dit is bij normaal gebruik zonder gevaar. Over medicatie moet je altijd advies vragen bij de huisarts.

Kattenbak en tuinieren

Laat tuinieren en het verschonen van de kattenbak tijdens uw zwangerschap aan een ander over. In uitwerpselen van katten komt een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Toxoplasmose kan schadelijk zijn voor de ongeboren baby. Besmetting tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben.

Let op je voeding

Wees matig met zout, want het verhoogt de bloeddruk. Pas op voor listeriabacteriën. In onbehandelde groenten en fruit is de aanwezigheid van deze bacterie laag. Maar bij rauwe of bewerkte groeten en fruit is de bacterie zeer aanwezig. Zorg dus dat je groeten en fruit vers en schoon zijn. Wees ook voorzichtig met rauw vlees en producten die met rauwe melk zijn vervaardigt(diverse kaassoorten bijvoorbeeld). In rauw vlees zit ook toxoplasmose. Deze is schadelijk voor de ongeboren baby. Bij goed doorbakken verdwijnt deze bacterie. Eet niet te veel lever, omdat dat het veel Vitamine A bevat. Laat je goed informeren over wat je wel en niet kunt eten!

Lees verder

© 2008 - 2017 Emen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
Tips om vruchtbaarheid te bevorderenTips om vruchtbaarheid te bevorderenNiet voor iedereen is het realiseren van hun kinderwens iets van zelf sprekends. Er zijn een hoop vrouw en mannen die ni…
Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijden"

Reacties

Emen (infoteur), 27-07-2009 13:42 #2
Ik adviseer je om hierover contact op te nemen met de verloskundige. Over het algemeen wordt vliegen afgeraden bij vrouwen die hoogzwanger zijn, vanaf 6 maanden.

Frederiek, 27-07-2009 09:39 #1
Hoe riskant is het om in de 1e-3e maand van een zwangerschap te vliegen? Is het echt riskant of zijn de risico's klein?

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!