InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap: wat gebeurt er in je buik?

Zwangerschap: wat gebeurt er in je buik?

Zwangerschap: wat gebeurt er in je buik? Zwangerschap is, naast de geboorte van je kind, het meest unieke wat er een vrouw kan gebeuren. Je voelt je anders, je buik wordt dikker en je voelt van alles, gevoelens die je niet kan omschrijven. Maar wat gebeurt er nu daadwerkelijk in je buik als je zwanger bent? In onderstaand artikel zal hier dieper worden op in gegaan. Hoera! Je bent zwanger! Vanaf het moment dat je die positieve zwangerschapstest in je handen hebt, gaat er een hele nieuwe wereld voor je open! Een zwangerschap bestaat uit 3 fases, welke hieronder uitvoerig beschreven worden:

Maand 1-3:

De eerste 3 maanden worden de "kritiekste" maanden genoemd. In deze 3 maanden zijn de risico's van een zwangerschap namelijk het grootst. Na deze beruchte 12 weken, zit je dan al vaak in de "veilige zone". Deze eerste fase is ook de belangrijkste fase van de zwangerschap, hoewel het bijna niet te zien is, in deze fase onwikkelt je baby zich het snelst. Bij 4 weken zwangerschap is je baby vaak nog rond de 2 mm groot, terwijl bij de 12 weken zwangerschap dit al ongeveer 9 cm is!

Rond de 6-7 weken klopt het hartje al en wervelkolom, zenuwstelsel en hersenen zijn al ontwikkeld tussen de 5-7 weken. Tussen de 6e en 8e week ontwikkelen ogen en oren en komen de armen en beentjes tevoorschijn. Na de eerste 3 maanden heb je eigenlijk al een mini-mens in je buik zitten met alles erop en eraan, het enige wat het nog moet doen van nu uit, is groeien! De baby weegt na de eerste 12 weken zo rond de 60 gram.

Maand 4-6

In deze periode is je baby druk aan oefenen met bewegen in je buik. Dit is ook de fase waarbij je ook kan voelen dat je baby beweegt. Vanaf maand 4 tot maand 6, groeit je baby van 60 gram naar ongeveer 1 kilo! Einde van deze fase is de baby ongeveer 35 cm lang! De baby kan donker en licht onderscheiden en heeft het al kleine nageltjes en donshaartjes over het gehele lichaam. Nu wordt het uitkijken geblazen met wat er gezegd en gedaan wordt, want je baby kan nu ook geluiden horen!

Maand 7-9

De laatste loodjes wegen het zwaarst. In deze laatste fase ontwikkelen de organen zich helemaal, waarvan de hersenen de snelst groeienden zijn. Na 6 maanden weegt de baby ongeveer 1 kilo en is 35 cm lang. Deze laatste fase zal de baby dus nog aardig doorgroeien. De ogen gaan rond de 27e week voor het eerst open en is je baby officieel levensvatbaar! Natuurlijk is het dan nog beter om je kind nog lekker wat weekjes in je buik te houden. De baby ontwikkeld een witte vettige laag op het lichaam, genaamd: huidsmeer. Deze laag zie je vaak nog bij de geboorte. Bij de geboorte is je baby ongeveer 3500 gram en 50 cm.
© 2009 - 2014 Gilly, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.frisokindervoeding.nl

Reageer op het artikel "Zwangerschap: wat gebeurt er in je buik?"

Infoteur: Gilly
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!