InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Je baby voelen in de buik

Je baby voelen in de buik

Je baby voelen in de buik Wanneer je als zwangere vrouw je baby voor het eerst voelt, is dat een heel mooi en speciaal moment. Maar wanneer mag je dat prachtige moment ongeveer verwachten? Hoe voelt dat en zul je je kindje vanaf dat moment elke dag voelen? Op deze en meer vragen probeer ik in dit artikel een antwoord te geven.

Je baby voor het eerst voelen

De meeste vrouwen voelen hun baby voor het eerst bewegen wanneer ze 18 tot 20 weken zwanger zijn. Maar goed, iedere vrouw is anders, iedere zwangerschap is anders en ieder kindje is anders. Soms voel je de baby later, een reden daarvoor kan zijn dat je placenta voor de baarmoeder tegen de buikwand ligt of dat je veel vruchtwater hebt. Ook vrouwen die het erg druk hebben of erg met andere dingen bezig zijn, kunnen hun baby wel eens een paar weekjes later voelen. Vrouwen die al vaker een zwangerschap hebben meegemaakt, voelen hun baby vaak wat eerder, zij herkennen de bewegingen. Zij kunnen in de 16 e week hun kindje voor het eerst voelen bewegen, soms zelf al in de 14 e week. Het kan zijn dat ze dan wat later in de zwangerschap het kindje een paar dagen niet meer voelen. Dit is niets om je zorgen over te maken, het heeft slechts te maken met de wisselende hoeveelheid vruchtwater in de baarmoeder. Hoe meer vruchtwater, hoe minder je de baby voelt. Vaders moeten nog even geduld hebben, het duurt vaak nog minstens tot de 24 e week voor hij een beweginkje van de baby kan waarnemen.

Hoe voelt het?

Het is niet voor alle vrouwen meteen duidelijk dat ze de baby voelen. Ze voelen iets en vragen zich af: waren dat mijn darmen of was het écht de baby? Misschien dat het volgende lijstje met antwoorden van vrouwen op de vraag hoe het voelde toen ze voor het eerst leven voelden, een hulpmiddel zal zijn bij het onderscheid:
  • Vlinders in de buik
  • Luchtbelletjes in je buik
  • Kriebels in de buik
  • Kleine plopjes
  • Alsof een pingpongballetje tegen de binnenkant van je buik wordt gegooid
  • Bubbeltjes
  • Een klein hard plekje in je buik
  • Een uit zichzelf trillende spiertje
  • Een scheet aan de binnenkant van je buik of (en deze vind ik de mooiste)
  • Een opborrelende scheet in een badpak onder water

Hoe beweegt je kindje?

Al weken voor je je baby voor het eerst voelt, haalt hij of zij allerlei acrobatische toeren uit. In de loop van de zwangerschap worden de bewegingen minder, logisch: je baby heeft steeds minder ruimte voor buitelingen. De meeste babyís zijn ís ochtends en vlak voor het naar bed gaan het actiefst. Maar zoals ik al eerder aangaf: elke vrouw, elke zwangerschap en elk kind is anders. Ook wat betreft de hoeveelheid bewegingen. Een vrouw die twee of drie kinderen heeft zal dat beamen: vaak heeft zij in de baarmoeder al een verschil in temperament tussen de kinderen gevoeld. Het ene kindje aait af en toe langs de buikwand, het andere trapt zijn of haar moeder bont en blauw. Het is overigens niet gezegd dat een actieve schopper in de buik, ook een drukke onrustige baby wordt net als een kindje dat je weinig voelt, zeker een rustige zuigeling zal zijn. Toch kun je door het contact met de baby in de buik hem of haar al een beetje leren kennen. Vanaf de 28 e week van je zwangerschap moet je elke dag leven voelen maar hoe verder je zwangerschap vordert hoe minder beweging je voelt. Je kindje heeft ruimtegebrek. Ben je verder dan 28 week en heb je je baby meer dan een dag niet gevoeld, neem dan contact op met je vroedvrouw of gynaecoloog. Het voelen van leven is tenslotte één van de weinige indicaties die we hebben over hoe het kindje zich daarbinnen voelt.

Tip

Wanneer je je baby een poosje niet gevoeld hebt en je wilt toch graag even contact maken, kun je het volgende eens proberen:

Ga rustig liggen. Adem een paar keer rustig in en uit. Druk zachtjes met je handen aan tegen de zijkanten van je buik, zo maak je het kindje wakker. Neem hier rustig de tijd voor en herhaal zo nodig het drukken tegen je buik. Grote kans dat je baby wakker wordt en reageert. Leg ook eens een platte hand op je buik, soms zwemt je kindje dan naar die plek toe. Een heerlijk moment.
© 2009 - 2014 Alba, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwanger, week 17 t/m 20Zwanger, week 17 t/m 20'Zwanger, week 17 t/m 20' is een artikel dat gaat over de zwangerschap. Je kunt lezen wat je zoal in deze weken te wacht…
De ontwikkeling van je baby; 17 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 17 weken zwangerIn week 17 van een zwangerschap is het soms mogelijk al 'iets' van de ongeboren baby te voelen. De baby weegt nu ongevee…
Zwangerschap: laatste drie maandenZwangerschap: laatste drie maandenIn de laatste drie maanden van je zwangerschap bereidt je baby zich voor op een leven buiten je baarmoeder. Je lichaam i…
Navelstreng en aandoeningenNavelstreng en aandoeningenDe navelstreng is de streng die de verbinding vormt tussen de placenta en de vrucht die zich in de baarmoeder bevindt. N…
Maand 3 van de zwangerschapMaand 3 van de zwangerschapDit is de derde maand van de zwangerschap. Het wordt nu steeds definitiever dat er een kindje op komst is. Vaak vindt in…
Bronnen en referenties
  • Beatrijs Smulders: Veilig zwanger agenda www.dievanmij.nl vrouwenpower.nl www.geboortecentrumwonderwereld.nl

Reageer op het artikel "Je baby voelen in de buik"

Reacties

Megan, 09-09-2013 02:35 #7
Heehee,

Ik ben megan en ik ben 18 jaar oud. Nu ben ik bijna 15 weken ik voel best wel veel gerommel in me buik. kan dat me baby zijn?

Anja, 26-07-2013 17:05 #6
Vandaag 25 weken zwanger, als we tegen mijn buik praten begint de baby te duikelen en zie je mijn buik heen en weer gaan.
Is het soms ook mogelijk dat de je de baby uren niet voelt? Is dat normaal of maak ik me druk om niks?

Lies, 03-07-2013 13:50 #5
Vandaag een soort trillend spiertje gevoeld net boven mn lies. Ben 15 weken. Kan dit de baby zijn?

Ilona, 20-06-2013 10:33 #4
Ik ben 22 en ben nu bijna 21 weken zwanger van de 2de en in tegenstelling tot mijn dochter is dit een echte actieveling. Ik voel hem nu al elke dag. Niet elke dag even duidelijk maar toch wel elke dag. Ik vind het een heerlijk gevoel al heb ik soms wel van: doe eens rustig daar binnen hihi. Maar dan heb ik het de dag er voor druk gehad. Mijn dochter vind t ook erg leuk dat er een baby komt. Ze is nu 3,5 en krijgt dus best veel mee van de zwangerschap

Cherrena, 08-05-2013 14:49 #3
Haaii,

Ik ben Cherrena en ben 15 jaar en ik ben 19 maandjes zwanger van een twééling. Ik ben zó blij! Vandaag hoor ik wat hen worden ik hoop op één meisje en één jongen! (Zo een gevoel heb ik ook).

Mvg:
Cherrena.

Wanda, 14-12-2012 13:51 #2
Ik weet niet echt wat te voelen, we zijn nu 20 weken van ons eerste! Ben bang dat het weer mis gaat lopen :-(. Voel precies steeds dat mijn maandstonden moeten doorkomen. Maar dat gevoel had ik voor de 18 weken echo ook en alles was toen ok. Kan iemand mij gerust stellen?
Ongeruste mama in spe.

Kristi, 15-06-2012 11:19 #1
Ik zit al in week 15, maar ik voel nog het kindje niet bewegen en dat is mijn 3de zwangerschap, is dat normaal?

Infoteur: Alba
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!