InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Word je maar niet zwanger? Tips om sneller zwanger te worden

Word je maar niet zwanger? Tips om sneller zwanger te worden

Word je maar niet zwanger? Tips om sneller zwanger te worden Zwanger worden is niet altijd iets dat vanzelf gaat, wanneer je besluit dat je wel een kindje zou willen. Als je jonger bent dan 30 is de kans op een zwangerschap ongeveer 20% per maand; wanneer je 38 bent is die kans nog maar 5%. Wanneer je na zes maanden proberen nog niet zwanger bent, is er nog geen reden voor paniek. Het is echter wél belangrijk dat je je bewust bent van wat je zelf kunt doen of beter kunt vermijden om de kans om snel zwanger te worden groter te maken. Hoe word je zwanger?

Leer jezelf en jouw cyclus kennen zonder de pil

Wanneer je probeert om zwanger te worden, heb je waarschijnlijk besloten om de pil in het nachtkastje te laten liggen. Pas nu krijg je inzicht in je eigen cyclus en de onregelmatigheden daarin. Vergeet niet dat het enige maanden kan duren voor je cyclus weer normaal is. Dat wil niet zeggen dat je niet vruchtbaar zou kunnen zijn; er zijn vrouwen, die al direct na het stoppen met de pil in verwachting kunnen raken maar dat geldt zeker niet voor allemaal.

Je hebt weinig kans om zwanger te worden, als je seks hebt op de verkeerde dagen en geen seks hebt op de meest vruchtbare momenten. Houd dus een ovulatiekalender bij en leer de tekenen van ovulatie herkennen, zodat je weet wanneer je vruchtbaar bent. Er bestaan ook zelftests, die de hormonen die vrijkomen tijdens de ovulatie in urine kunnen identificeren, zodat je zeker weet dat je ovuleert op het moment dat je wilt gaan vrijen.

Wat kun je zelf doen om te zorgen dat je eerder zwanger wordt?

Stoppen met roken en drinken
Zowel roken als alcohol verlagen de kans om zwanger te raken aanzienlijk en kunnen bovendien leiden tot miskramen, vroeggeboorte en een laag geboortegewicht bij baby's. Uit onderzoek blijkt dat roken bij vrouwen de vruchtbaarheid kan aantasten en bij mannen leidt tot een lagere kwaliteit van sperma (minder spermacellen). Dit geldt ook voor meeroken.

Drink minder koffie, cola en andere caffeinehoudende dranken
Teveel cafeïne verlaagt het vermogen van het lichaam om ijzer op te nemen en verhoogt het risico op een doodgeboren kindje. Vermijd koffie, thee en cola of schakel over naar cafeïnevrij om jouw kansen om zwanger te worden te verhogen. Een kopje koffie per dag is geen probleem maar drink geen sloten koffie per dag. Melk is trouwens wel een aanrader: Melk zorgt voor meer calcium en helpt bij de conceptie.

Krijg je gewicht onder controle
Vrouwen met een gezond gewicht worden gemakkelijker zwanger dan vrouwen met overgewicht of ondergewicht. Studies tonen aan dat vrouwen van wie de body mass index (BMI) lager is dan 20 of boven de 30 het relatief moeilijker hebben om zwanger te worden dan vrouwen met een meer uitgebalanceerd gewicht.

Vaginale sprays en glijmiddelen
Vermijd vaginale sprays, geparfumeerde tampons en glijmiddelen. Behalve dat infectie niet is uitgesloten kunnen ze de natuurlijke hormonale en bacteriële balans van de vagina schaden en zelfs een vijandige omgeving voor het sperma creëren. Een uitzondering is speciaal glijmiddel dat bedoeld is om de kans op conceptie te verhogen.

Wat kan je partner doen om de kans op een zwangerschap te verhogen?

Optimale temperatuur van het sperma
Het allerbelangrijkste is dat de temperatuur van het sperma op peil blijft. Doe dus niets, waardoor die temperatuur teveel stijgt. Het is beter om geen strakke onderbroeken of jeans te dragen. Losse boxershorts zijn een beter alternatief. Werk ook niet met een laptop op schoot. Pas ook op met te hete baden en waak voor te lang en te warm onder de douche gaan.

Niet roken, niet teveel drinken en niet teveel stress
Roken lijdt tot afwijkingen in de spermacellen; dit geldt overigens ook voor marihuana. Overmatig drinken leidt tot impotentie; beperk de alcohol inname dan ook tot maximaal twee glazen per dag. Stress verlaagt het libido en zorgt bovendien voor minder zaadcellen in het sperma; zorg dan ook voor voldoende ontspanning. Liefst door beweging want dat heeft een positief effect op de kwaliteit van het zaad.

In de zon liggen
Blootstelling aan de zon is gekoppeld aan verhoogde niveaus van testosteron wat weer leidt tot een gezonde zaadproductie. Ook zorgt de zon voor een lager niveau van melatonine, waarvan bekend is dat het negatieve gevolgen heeft voor de mannelijke vruchtbaarheid.

Houd de moed erin en blijf positief

Vrouwen, die lijden aan depressie hebben twee keer zoveel kans op problemen met de vruchtbaarheid vergeleken met vrouwen, die niet depressief zijn. Probeer zelfs als zwanger worden moeilijk gaat, rustig en positief te blijven. Ook stress is namelijk een factor, die de kans op zwangerschap kan verlagen. Probeer dus yoga of meditatie om meer tot rust te komen

Foliumzuur helpt ernstige aangeboren afwijkingen te voorkomen. Het wordt dan ook aanbevolen dat vrouwen, die proberen zwanger te worden, een foliumzuur supplement slikken. Je wordt er niet zwanger van maar wanneer je zwanger wordt gaat dit wel tellen. Begin er dus al mee en houd de moed erin.
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: tips en informatieZwanger worden: tips en informatieZwanger worden is niet altijd gemakkelijk: wat kan je doen om ervoor te zorgen dat je zwanger wordt? En is het mogelijk…
Kan ik nu zwanger zijn?Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
Zwanger worden, tips voor mannenZwanger worden, tips voor mannenZwanger worden doe je samen. Tips voor mannen om een goede kwaliteit sperma te leveren kun je in dit artikel lezen. Het…
Bronnen en referenties
  • Getting Pregnant: Conceived to help you conceive
  • Getting Pregnant Tips: How to get pregnant

Reageer op het artikel "Word je maar niet zwanger? Tips om sneller zwanger te worden"

Reacties

Didi, 26-02-2014 07:11 #13
Ik lees hier dat mensen al de hoop opgeven na een paar maanden! Wij zijn nu bijna 3 jaar bezig met proberen… en nog steeds NUL. Na 1.5 jaar te proberen zonder begeleiding toch maar de huisarts ingeroepen, die vertelde dadelijk u bent te dik, afvallen zou goed zijn voor u… verder niets. Dan na 2 jaar proberen naar gynaecologe gestapt en ze vertelde men temperatuur te meten elke dag, dan om de 2 dagen intiem te zijn 12e 14e 16e dag van uw cyclus… ik gebruikte al eerder urinetest… en bleek dat ik op mijn 9ste dag al vruchtbaar ben… na 6 maanden schoot het nog niet op en begon ik me vragen te stellen: waarom, je word er echt gek van…, zelf ben ik bijna 37 jaar dus jonger word ik er niet op. Ik heb de laatste jaren heel veel emotionele pijn (voel me neerslachtig, moedeloos, on-perfect als vrouw en ga maar door). Naderhand bij alle tests ook bloed, alles was perfect! Naderhand hebben we iui geprobeerd zonder resultaat… weer een dikke domper op mijn emotioneel geweten. Het sperma was super zaad en nog niets. Dan heb ik een laproscopie ondergaan in de hoop iets te vinden, ook doorgankelijkheid van eierstokken is nagekeken… uiteindelijk "alles was perfect inorde", om van te balen omdat je toch als vrouw een reden zoekt! Nu zijn we bijna 3jaar bezig en heb echt ups en downs (verschrikkelijk)… donderdag gaan we verder met volgende iui maar ik tel gewoon af, je hebt recht op 6 iui behandelingen en dan gaan ze pas over naar ivf!… maar dames geef het nooit op, je hebt een wens en ga tot het uiterste! Jullie zijn niet alleen. Sterkte allemaal x

Wendy, 02-01-2014 00:58 #12
Ik geraak maar niet zwanger.

Tatiana, 30-12-2013 21:18 #11
Ik zit ook met een probleem, ik ben ondertussen nu ook bijna een jaar aan het proberen om zwanger te geraken ik ben 19 en mijne vriend 39. nu zullen jullie wel denken WOUW wat een verschil maar we zijn al 1jaar samen en we zijn alles voor elkaar, ik heb al heel lang een kinder wens, en nu zeker nu mijn zus van 20 bevallen is de 27ste van haar 2de zoontje; ik ben verzot op kinderen, ik voel me dan zo goed en rustig! tegenover anders ben ik een Sterssie persoon, maar met kleintjes om me heen voel ik me voldaan en gelukkig! nu wil ik echt zo graag zwanger worden, en ben zo down dat het niet lukt! ik weet wat ik wil en ik weet waar voor ik wil gaan, mijne vriend heeft hem al laten testen en alles is oke, nu de 2de januari ga ik me laten testen, ik probeer me ook over men gevoelens te zetten en er niet aan te denken, maar dat kan ik echt niet ik kan me er niet over zetten ik kan het niet vergeten en nu zeker niet nu ik het kleintje van mijn zus zie, haar eerste is 1jaar en 6maanden en haar 2de is 3dagen oud! ik kan niet wachten tot ik alles kan kopen voor mijn eige kindje, iemand die me wat moed kan in spreken! :(

Dorien, 20-07-2013 22:52 #10
Ik zit met een ander probleem. Wij hebben een zoontje en willen heel graag een tweede. We zijn al enkele maanden bezig, en ja ik word zwanger, maar dit wordt iedere keer een miskraam. Voor mijn zoontje heb ik er ook 1 gehad, maar we waren dus inclusief de miskraam binnen 2 maanden zwanger. Nu zijn we al een ruim een halfjaar bezig en ik heb iedere keer een miskraam rond de 6 weken. (Nu al 3 achter elkaar) Doktoren staan voor een raadsel. Ik heb geen chromosomen afwijking, geen afwijkingen aan de baarmoeder en eierstokken en met mijn man is ook niks mis. Ik ben wel iets te zwaar, maar volgens doktoren ligt het daar niet aan, want ik word wel degelijk zwanger. Ik slik de belangrijke medicaties. Nu hoor ik om me heen allemaal mensen die heel snel zwanger worden en ik ben wel blij voor ze, maar ik ben ook jaloers, en dat wil ik niet. en ik voel me erg schuldig, tegenover me man en me zoontje. Waarom kan ik hun geen broertje of zusje of tweede kind schenken? mensen die regelmatig vragen en wanneer komt de tweede? Ook dat doet pijn. Ik weet niet meer hoe ik hier mee om moet gaan. Ik heb een gezond zoontje en daar ben ik erg blij mee, begrijp me niet verkeerd, maar ik voel me als gezin nog niet compleet. Voor de buitenwereld doe ik maar alsof ik er mee kan dealen, maar eigenlijk vind ik dat erg moeilijk. IS er iemand die dit ook mee heeft gemaakt? En hoe ging jij hier mee om?

Stephanie, 20-06-2013 15:41 #9
Ik ben 1 jaar aan het proberen om zwanger te worden maar ik kom maar niet zwanger! Ik ben bang. Ik ben nog nooit naar de gynaecoloog geweest. Wat moet ik doen?

Senna, 11-03-2013 10:32 #8
Ik probeer al meer als 6 maanden om zwanger te raken. Ik ben ook al die tijd van de pil af en gebruik nu al een tijdje foliumzuur maar nog wil het niet lukken iemand nog verdere tips die ik en mijn verloofde kunnen gebruiken? Groet sennal

Shanice, 20-12-2012 15:17 #7
Hallo ik wil heel graag zwanger worden maar lukt steeds maar niet. Ik ben al 2 maanden gestopt met de pil misschien is het nog te vroeg maar vriendin van mij die is nog geen week gestopt met pil en die is nu al zwanger. Ik ben gewoon super jaloers op haar en soms denk ik dat misschien onvruchtbaar ben? Ik ben nog niet bij de dokter geweest wou eerst info hebben op internet voor dat ik na dokter ga. Hoop dat iemand mij kan helpen

Kelly, 27-11-2012 23:57 #6
Hoi,

Ik zou graag willen weten of de dames al zwanger zijn geworden die hier vorig jr 2011 al hadden gereageerd?

Mvg Kelly

Georgina, 31-10-2012 13:09 #5
Ik wil graag met me man andere kind krijg, maar ik word niet zwanger.

Lief, 25-05-2012 15:25 #4
Ik wil al heel lang een kind van me zelf alleen ivm dat ik kanker heb gehad bij 1 eierstok is dat kans niet groot.
Wat nu, heeft er iemand tips?

Siempje, 29-07-2011 18:51 #3
Hallo…

Mn man en ik willen dolgraag een kind we zijn nu 1,5 jaar bezig… Kben naar mn eerste huisarts geweest en werd doorverwezen voor een echo… Mij werd verteld dat er niks mis is alleen dat er te veel slijm was…
Kben daarna naar een andere huisarts geweest en die vertelde me dat ik 3 maanden moest temperaturen… Kwas t er niet mee eens maar kwas bereid om t te proberen… In juni ben ik op vakantie geweest naar marokko en heb toen een bezoekje gebracht bij een gyno… Mij werd verteld dat ik cystes in mn eierstokken had en dat dat dus de reden is dat ik niet zwanger werd… Kheb daarna 1 pil gekregen om mn menstruatie op gang te laten komen omdat ik al op dag 45 zat daarna heb ik 2 soorten antibioticas gehad de 1 moest vaginaal worden ingezet en de andere moest ik gwn slikken beide 10 dagen lang… Toen ik daarmee klaar was moest ik de pil slikken voor 21 dagen… Kben daarna terug geweest en heb gelukkig goed nieuws ontvangen kheb geen cyctes meer moet wel blijven controleren aangezien de kans bestaat dat ze terug kunnen groeien… Nu is mijn vraag zal ik nu wel snel zwanger worden of zal t lang duren? Kraak elke maand weer teleurgesteld als mn menstruatie voor de deur is…
In mn omgeving word iedereen snel zwanger en ik ben nog steeds bezig met zwanger worden…

Sharlen, 11-07-2011 18:13 #2
Hallo, ik wil echt dol graag een kindje maken maar het lukt echt niet.Ik heb zelf al een kind van 9 jaar tussen die 9 jaar heb ik het zovaak geprobeerd dus zo, n 9jaar.ik ben bij dokter geweest en inwendige echo's gedaan er bleek niks te vinden ze zeggen me baarmoeder is prima me eileiders zijn prima alles is goed.maar ik word gewoon niet zwanger me vriend is ook gezond, en we willen het nog niet opgeven omdat we zo graag een kindje willen.me vrienda is al aan het opgeven en ik weet het ook niet meer ik wil echt een baby kunt u mij helpen of tips geven op deze situatie.want wil echt een wondertje.wil niet opgeven.

Sandra, 18-02-2011 21:51 #1
Hallo… Ik wil zo graag een kind, maar kan niet zwanger worden. Ik ben al een tijd geleden gestopt met de pil. Maar ik heb veel last van tussentijdse bloedingen, ook toen ik nog de pil gebruikte. Soms lijkt het alsof ik elke dag wel ongesteld ben. Ik heb ook weinig zin in vrijen daardoor. Ben zo vaak naar de dokter etc geweest, maar weet ze kunnen helaas niks vinden. Kunt u mij misschien meer vertellen over die bloedingen, hoe het kan komen en hoe ik het beste zwanger kan worden in zo een geval? Alvast bedankt!

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!