InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Na 36 weken zwangerschap: Hoe ligt je baby in de buik?

Na 36 weken zwangerschap: Hoe ligt je baby in de buik?

Hoe verder je zwangerschap vordert hoe minder ruimte je baby heeft. Tot ongeveer de 36e week van de zwangerschap heeft de baby nog de ruimte zich in een andere positie te draaien, daarna gaat het een definitieve houding opzoeken. Meestal blijft de baby na de 36 e week in dezelfde houding. In zo’n 95% van de gevallen ligt de baby in de zogenaamde achterhoofdsligging (zie afbeelding). Dit is de ideale positie voor de bevalling. In de overige 5% van de gevallen, ligt de baby anders.

Stuitligging

De meeste baby's die niet in de achterhoofdshouding liggen, liggen in een stuit (zo'n 3 % van het totaal aantal baby's). Een stuitligging betekent dat het kindje met het hoofd naar boven ligt, in plaats van naar beneden zoals bij de achterhoofdsligging. De ene stuitligging is de andere niet. We kennen vier varianten:

  • de volkomen stuitligging: de baby ligt met beide beentjes naar beneden, knietjes gebogen.
  • de onvolkomen stuitligging: de baby ligt met de beide beentjes naar boven, knietjes gebogen zodat de voetjes tegen de billetjes aanliggen. Deze houding is iets gunstiger dan de volkomen stuitligging, tijdens de geboorte zullen de billen de weg vrijmaken voor het hoofdje.
  • de half (on)volkomen stuitligging: een combinatie van de voorgaande twee: 1 beentje omhoog, 1 beentje naar beneden met het knietje gebogen.
  • de voetligging: de baby heeft de beentjes helemaal gestrekt naar beneden.

Wanneer een stuitligging geconstateerd wordt, zal er met een echo gekeken worden hoe de baby precies ligt. Op basis van de hoeveelheid vruchtwater en de ligging van de placenta (en in overleg met de ouders, natuurlijk) wordt vervolgens bepaald of er poging ondernomen wordt om het kindje te draaien. Dit zal altijd pas na 36 of 37 weken zwangerschap gebeuren, wordt de baby eerder gedraaid dan heb je kans dat hij of zij weer terugdraait naar de favoriete houding. In ongeveer 40 tot 60% van de gevallen, lukt het inderdaad om de baby te draaien. Lukt dat niet dan betekent dat de bevalling in het ziekenhuis zal moeten plaatsvinden. In 30% van de gevallen leidt een stuitligging tot een keizersnee.

Voorhoofds- en kruinligging

Sommige baby’s liggen wel gewoon met het hoofd naar beneden en de beentjes omhoog maar trekken het hoofdje zo naar achteren dat het voorhoofd als eerste geboren wordt. Bijna altijd zal de baby via een keizersnee ter wereld komen, het bekken is te klein om genoeg ruimte te geven aan het hoofdje. Sommige kindjes liggen zo ver met hun hoofdje naar voren gebogen dat het kruintje als eerste geboren wordt. Dit heeft meestal tot gevolg dat een tang of vacuumpomp aan de bevalling te pas moet komen.

Aangezichtsligging

De baby ligt zo dat het gezicht als eerste geboren wordt. Hierdoor kan het gezichtje na de bevalling wat opgezwollen zijn. Dit trekt vanzelf weg. Wanneer een vrouw voor de eerste keer bevalt, kan deze ligging ervoor zorgen dat de ontsluiting tegengehouden wordt en zal er een keizersnee uitgevoerd worden.

Dwarsligging

Het kindje ligt horizontaal in de baarmoeder. Dit komt tegenwoordig heel weinig voor, je ziet nog wel eens bij een meerlingenzwangerschap. Vroeger toen vrouwen meer kinderen kregen, was de baarmoeder in de loop van de zwangerschappen zo uitgerekt dat een baby genoeg ruimte om dwars te liggen. Wanneer het kindje dwars ligt, zal er een keizersnee plaatsvinden.

Tot slot: een sterrenkijker

We spreken van een sterrenkijker wanneer een baby wordt geboren in de ‘normale’ achterhoofsligging maar dan niet met de neus naar beneden maar met de neus naar boven.
© 2009 - 2017 Alba, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Liggingen van de baby bij de geboorteDe achterhoofdsligging is de meest voorkomende ligging van de buikbaby. Slechts 5% van alle baby’s heeft een andere ligg…
Schedelligging tijdens de zwangerschapSchedelligging tijdens de zwangerschapDe schedelligging is de meest ideale ligging van de baby tijdens de laatste weken van de zwangerschap. Met de schedellig…
Als de baby in stuit ligtBij ongeveer 3-4% van de zwangerschappen ligt de baby aan het einde van de zwangerschap in een stuitligging. Hoe komt he…
Je baby ligt in stuit; wel of geen draaipoging?Als je baby in stuitligging ligt, kun je een draaipoging laten doen in het ziekenhuis. Hierbij wordt geprobeerd je baby…
Mijn hond krijgt puppies, en nu?Mijn hond krijgt puppies, en nu?Je hond is gedekt en is zwanger. Er zijn dan een aantal zaken die je moet weten. Bij honden wordt de zwangerschap ook we…
Bronnen en referenties
  • http://www.gynaecologie.nl www.nog.nl/files/stuitliggingdef.pdf forum.viva.nl/forum/Kinderen Het negen maanden boek door Gemma Boormans

Reageer op het artikel "Na 36 weken zwangerschap: Hoe ligt je baby in de buik?"

Reactie

Dr C. A. M. Jansen, 11-03-2012 11:12 #1
Het begrip 'Sterrekijker' wordt hier (en vaak op andere plaatsen) verkeerd gebruikt. Het is afkomstig van de ligging van een kind wanneer het a.h.w. 'omhoog' kijkt (deflectieligging) bij een stuitligging. Dat is de pendant van de voorhoofdsligging en de aangezichtsligging wanneer het kind in hoofdligging ligt, en als men een stuit met deflectieligging vaginaal geboren zou laten worden loop die vast op het moment dat het hoofd moet komen, met rampzalige gevolgen voor het kind. Vandaar dat in dat geval altijd een Sectio gedaan moet worden. Omdat in die tijd (jaren zestig) geen echo bestond werd vaak een buikoverzichtsfoto gemaakt en als het kind dan 'omhoog keek' (dat werd genoemd sterrekijker) werd een sectio gepland. Een 'sterrekijker' ('stargazer' in de engelstalige literatuur) is dus een kind dat omhoog kijkt bij een stuitligging. Het adagium in die tijd bij een stuitligging was: 'a stargazer goes to heaven' als hij vaginaal geboren zou worden.

Infoteur: Alba
Laatste update: 17-08-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!