InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Anticonceptie: de prikpil

Anticonceptie: de prikpil

Anticonceptie: de prikpil Er zijn redelijk veel alternatieven voor de pil. Vrij veel daarvan zijn bekend. Toch is de prikpil nog niet zo bekend, en wordt daarom ook nog maar weinig gebruikt. De prikpil werkt eigenlijk net zoals de gewone anticonceptiepil. Je gebruikt het wel minder, één prik zorgt voor drie maanden bescherming. Lees hier verder voor meer informatie.

De prikpil

Iedereen heeft wel eens gehoord van de pil, en grotendeels gebruikt deze ook. Het is een anticonceptiepil, die ervoor zorgt dat je niet zwanger kan raken. Nog maar weinig mensen hebben wel eens gehoord van de prikpil. De prikpil is een alternatief voor de pil, en werkt eigenlijk precies hetzelfde. Het bevat hetzelfde vrouwelijke hormoon. Dit is het progestageen. Door dit hormoon kunnen de eicellen niet rijpen. Ook zorgt dit hormoon voor een verandering in de baarmoederhalsslijm. Dit slijm wordt taai, zodat een eventueel bevrucht eitje zich niet kan gaan nestelen.

De prikpil wordt om de drie maanden gebruikt. Als je de prikpil voor het eerst gaat gebruiken wordt hij aan het begin van je menstruatie ingespoten. Dit wordt in de bilspier gespoten, maar dat kan ook in je arm of been gebeuren. Dit wordt door een arts of gynaecoloog gedaan. De tweede inspuiting volgt na tien weken. Daarna zal je om elke drie maanden een inspuiting krijgen. Je hoeft dus niet elke dag aan je anticonceptie te denken, wat met de gewone pil wel zo is. Vaak wordt die een dag, of meer, vergeten in te nemen, en zorgt voor een zwangerschap.

De voordelen van de prikpil

Een van de grote voordelen is dat je niet iedere dag aan je anticonceptie hoeft te denken. Je gaat één keer in de drie maanden naar de huisarts of gynaecoloog, en als je de prikpil hebt gehad hoef je er drie maanden niks meer aan te doen! Vooral voor vrouwen die een onregelmatig leven hebben, is dit een uitkomst. Dit is ook een van de redenen waarom de prikpil vaak wordt gebruikt bij mensen waarbij het moeilijk is om consequent de pil in te nemen. Vaak wordt dit anticonceptiemiddel dan ook gebruikt bij bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapten. Ook heb je minder bloedverlies als je ongesteld bent (hoewel het in uitzonderlijke gevallen ook tot meer bloedverlies kan leiden).
Niemand hoeft te weten dat je deze injecties haalt. Als je ouders ertegen zijn dat je voorbehoedsmiddelen gebruikt, maar je bent toch van plan seks te hebben, is dit een goede manier om jezelf te beschermen tegen ongewenste zwangerschap.

Zwangerschap

De kans om zwanger te worden is tijdens gebruik van de prikpil erg klein, net zo klein als tijdens gebruik van de gewone pil (kleiner dan 1%). Na het stoppen van de prikpil duurt het gemiddeld 5-7 maanden voor de menstruatie weer terugkeert en je dus weer vruchtbaar bent. Na gebruik van de gewone pil duurt het gemiddeld 3-5 maanden voor je weer normaal vruchtbaar bent. Bij de prikpil moet je niet vergeten dat na de laatste injectie de werkzame stof eerst nog drie maanden je lichaam is. Na de laatste injectie zal het dus 8-10 maanden gemiddeld duren voor je weer normaal vruchtbaar bent.

De nadelen van de prikpil

Een groot nadeel van de prikpil is dat als je last krijgt van eventuele bijwerkingen, je niet zomaar kunt stoppen. Het hormoon blijft in het lichaam immers 3 maanden actief. Veel mensen beginnen er om deze reden ook niet aan. Het eerste jaar kun je ook last krijgen van onregelmatig bloedverlies. Meestal stopt dit pas na een jaar, want dan stopt de menstruatie helemaal. Je moet er ook rekening mee houden dat na het stoppen met de prikpil het een tijd (6 tot 15 maanden) duurt vooraleer de normale cyclus hersteld is. Vrouwen die op korte termijn kinderen willen, gebruiken deze methode dus beter niet. De prikpil, beschermt je, net zoals de gewone pil, ook niet tegen geslachtsziekten!

Welke bijwerkingen heeft de prikpil?

Een vervelende bijwerking van de prikpil is de sterke ontregeling van de menstruatie. Deze ontregeling treedt vooral op tijdens de eerste maanden van gebruik. Er bestaat doorlopend kans op bloeden, waarbij het van tevoren niet te voorspellen is hoe vaak, hoe erg of hoe lang het aanhoudt. Bloedingen die zo sterk zijn dat je maandverband moet dragen komen bij 15-30% van de gebruiksters tijdens de eerste maanden voor. Lichte bloedingen waarbij het dragen van maandverband niet noodzakelijk is, komen bij vrijwel iedereen voor, vooral tijdens de eerste maanden van gebruik. Na ongeveer een jaar menstrueert 50% van de gebruiksters helemaal niet meer. Men heeft wel geprobeerd om het onregelmatige bloeden te verhelpen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Een andere bijwerking is de gewichtstoename die op kan treden. Vrouwen die de prikpil gebruiken, kunnen over het algemeen 2 tot 4 kg aankomen in gewicht. Overige bijwerkingen die soms vermeld worden zijn: hoofdpijn, buikpijn, droge vagina en minder zin in vrijen.
© 2010 - 2014 Melaniewalker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Anticonceptie: prikpilAnticonceptie: prikpilEr zijn verschillende vormen van anticonceptie beschikbaar. De prikpil is er daar een van. In dit artikel wordt ingegaan…
Alles over de prikpilDe prikpil is een injectie die je eens per drie maanden laat zetten. Hiermee ben je de gehele periode beschermd tegen zw…
Prikpil: anticonceptiePrikpil: anticonceptieAnticonceptie zorgt ervoor dat er geen bevruchting plaats vind. Er zijn veel vormen van anticonceptie. Een ervan is de p…
Anticonceptiemiddelen voor de vrouwAls gesproken wordt over anticonceptiemiddelen dan komt men al gauw op de anticonceptiepil uit. Doch, er zijn meerdere s…
De pil niet meer slikken, maar welk anticonceptiemiddel dan?De pil niet meer slikken, maar welk anticonceptiemiddel dan?Veel jonge vrouwen zijn het innemen van “De pil” zat. De pil, die ooit werd beschouwd als een vorm van bevrijding, staat…

Reageer op het artikel "Anticonceptie: de prikpil"

Reacties

Nicole, 22-09-2014 12:43 #21
Hallo.
Ik ben mama van drie kindjes en heb na mijn derde bevalling twee keer de prikpil genomen nu is het zo dat ik er niet content van ben en wacht ik op mijn regels nu zijn ze al 2 maanden weg. Kan dat na maar 2 keer er gebruik van gemaakt te hebben?

Michele, 13-06-2014 23:43 #20
Ik heb jaren de gewone pil gebruikt en sinds vandaag de prikpil. Ik ben benieuwd of ik bijwerkingen ga krijgen en of ik weer tussendoor ongesteld ga worden. Ik heb me gewone pil op dokters advies namelijk al jaren doorgeslikt. Iemand ervaringen met direct overstappen?

Arisa, 12-06-2014 09:42 #19
Ik heb nu 3 weken de prikpil en ik ben nu ongesteld geworden en heb heftige buikpijn. is dit normaal?

Elisia, 27-02-2014 08:45 #18
Dag mensen.
Idd kan je van de prikpil een beetje bijkomen maar van andere soort anticonceptie ook hoor. Heb jarenlang deso 20 gebruikt. Uiteindelijk kreeg ik meer en meer bloedverlies tijdens mijn maandstonden. Ben toen overgeschakeld naar Deso 30 daar had ik nog meer last van alle symptomen en bijwerkingen. Ik ga nu vrijdag voor het eerst de prikpil nemen. Elke anticonceptie is anders. Het ene lichaam reageert er anders op dan de andere. Je hoeft ook niet bang te zijn ofzo. Lukt het niet dan lukt het niet. Dan probeer je iets anders. De juiste anticonceptie hebben is een hele zoektocht. En ga eens i.p.v naar je dokter, naar de gynaecoloog.

Sylvana, 27-12-2013 15:43 #17
Meiden wees niet te bang bij vragen ga naar je huisarts en niet op internet! Ik heb 7 augustus mijn eerste prikpil gebruikt. Door al die verhalen ben ik er gelijk mee gestopt maar voor zekerheid ben ik naar mij. Huisarts geweest en verteld wat ik allemaal gelezen had! Hij zei ga nooit op internet zoeken want dat maakt je alleen maar bang voor dingen die er niet zijn.! GOEIE NIEUWS. Is dat je gewoon vruchtbaar bent als de pil is uitgewerkt. Na de 3 maanden ben je gewoon weer vruchtbaar! Beetje logische na denken (als je elke 3 maanden moet terug komen betekend dus dat als je dat niet doet zwanger raakt anders zou het een eenmalige prik zijn.) wat minde leuk is dat het ook zo kan zijn dat je nooit meer ongesteld wordt maar je bent gewoon net zo vruchtbaar als altijd! Alleen al die verhalen dat je leest ik wordt maar niet zwanger! Veel vrouwen worden gewoon niet snel zwanger. Het ligt niet aan de prikpil maar aan de persoon zelf! Geduld is een schone zaak ik wacht ook af je zelf gek maken werkt alleen maar tegen xxx

Lichelle, 23-11-2013 12:01 #16
Mijn prikpil is nu sinds juni uitgewerkt, ben in oktober voor het eerst ongesteld geworden, 2 dagen! daarna 3 weken later weer. maar gewoon normaal 6 dagen. daarna een week niet en toen weer een week ongesteld. dat is nu 4 dagen weg. maar blijf een klein beetje bloeden nu. is dat normaal? hebben meer mensen hier ook last van?

Wendy, 04-11-2013 16:32 #15
Ik heb de prikpil ondertussen al meer dan 20 jaar. ik vind het heerlijk. ik heb nergens last van. waar ik wel veel last van had was mijn menstruATIES. dan was ik een hele week ziek en lag ik in bed. nu heb ik een heerlijk leven en nergens last van. ik heb tussendoor ook gewoon 2 gezonde kinderen gekregen door gewoon te stoppen met de prikpil. de eerste keer was ik gelijk zwanger 2 weken nadat ik eigenlijk weer een prik had moeten halen. ik snap dat het niet voor iedereen zo uitwerkt anders zou ik echt iedere vrouw dit willen aanraden.

Sabi, 31-10-2013 21:31 #14
Hallo allemaal. Ik gebruik de prikpil nu een anderhalf jaar en heb ook best veel last van de veel genoemde symptomen, zoals dat ik echt letterlijk 1 maand lang bloed verlies en dus steeds inlegkruisjes moet gaan dragen. Soms ook erge last van mn onderbuik. Maar ook af en toe hoofdpijn. Helaas moet ik deze vorm van anticonceptie blijven gebruiken, want ik kan geen pillen slikken en heb genoeg andere vormen van anticonceptie gebruikt. Dit was de enige die zo'n beetje bij mij paste. Dat bloedverlies is echt wreed irritant. Voel me soms echt geen vrouw meer. Vaak is het heel licht bloedverlies, maar soms is het wat dik of er komt bruin spul uit. Hoop dat dit gauw afgelopen is, want fijn is het niet.

Sharon, 24-04-2013 09:16 #13
Gestopt met die rommel. Gedeelte van mijn angststoornis is daar te weerleggen. Nu voel ik mij langzaam beter worden.

15 maart had ik moeten prikken. ben nu al weer ongi. en dat na twee jaar prikpil. Is dat niet heel snel?

Onbekendje, 18-04-2013 12:09 #12
Ik vind de prikpil echt rommel, ik heb hem 3x gehad in totaal. en ben inmiddels al 1 jaar & 1 maand gestopt met de prikpil. in begin onregelmatig menstruatie gehad toen was het een paar maand regelmatig & sinds vorige maand weer onregelmatig 3x 1 maand! ben er ook een stuk dikker van geworden + stemmingswisselingen. ik wil graag een 2de kindje maar zoals het er nu na uit ziet kan ik er wel na fluiten. ik gebruik die rommel NOOIT meer!

Linav8 (infoteur), 10-04-2013 00:04 #11
Ik heb de prikpil nu al zo 4 jaar. Ik ben 7kg aangekomen en heb best veel vervelende bijwerkingen, zoals buikpijn, vaak hoofdpijn en tegen de 11de week voel ik me heel erg rusteloos en heb stemmingswisselingen. 26april is mijn laatste dag en ik stop ermee.

Lucky, 24-01-2013 23:53 #10
Ik heb een vraag? Ik moet in januari me prikpil krijgen heb nog niet gekregen. H eb sex gehad zonder condoom niks ik ben iemand die heel snel zwanger raakt. Ik voel me hoofd draaien, ben misselijk, heb veel buikpijn, kan dat iets betekenen?

Wanttoknow, 13-01-2013 15:52 #9
Hallo,
Ik heb ongeveer 3jaar de prikpil gehad en moest in oktober 2012.mn nieuwe shot halen deze heb ik niet gehaald maar ben tot nu toe ook nog niet ongesteld geworden.
Iemand enig idee of dit normaal is?
Ik heb ergens gelezen dat je dan de gewone pil weer moet gebruiken om je cyclus terug te krijgen in een normaal ritme…

What to do… Gewone pil innemen of wachten tot er vanzelf iets gebeurd?

Hoop dat iemand me wijzer kan maken!

Roos, 09-01-2013 22:37 #8
Ik heb nu 1,5 jaar de prikkel en ik ben er zeer tevreden mee. Nooit last van bijwerkingen en ook niet aangekomen. Ik snap niet waarom mensen zeggen dat beslecht voor je is, want er is niks slechts aan. Een huisarts geeft je niet zomaar een anticonceptie als het slecht voor je is. Het ligt er gewoon aan hoe je reageert.

Lang Aan Prikpil, 20-11-2012 13:54 #7
Ik ben in maart 2008 begonnen met de prikpil, en in augustus 2011 mijn laatste prik gekregen. Dus bij elkaar bijna 4 jaar de prikpil gehad. Ben er zeker wel 6 kilo zwaarder door geworden. En de zin om te vrijen werd er ook minder van. Daarbij is het ook nog slecht voor je. Ik ben dus in augustus 2011 gestopt omdat wij toch nog een derde kindje wilde, nu november 2012 ben ik pas opgesteld geworden. En weet nog niet of ik nu een regelmatige eisprong heb. Als je onder de 40 jaar ben gewoon niet aan de prikpil echt het enige voordeel is dat je niet meer aan het slikken van de pil hoeft te denken.

Patricia, 01-11-2012 20:19 #6
Hoi

Ik begin binnenkort met de prikpil, maar moet je perse beginnen als je ongesteld bent? of kan het ook eerder?

Groetjes graag een reactie terug!

Judith, 29-08-2012 21:14 #5
Ik gebruik de prikpil nu ongeveer 1 jaar… maar blijf last houden van bloedingen. soms weken achter elkaar… Heeft iemand hier ervaring mee?

Shirley, 30-07-2011 21:56 #4
Ik heb nu een zoon van 14 weken en ben net weer met de prikpil begonne ben niks anders dan aleen maar duizelig miselijk stemmings wisselingen moe pffff en dat sins de prik pil ga maar contakt op nemen met de huisarts want anders stop ik der mee meer mensen met deze ervaring?

Esther, 14-07-2011 22:33 #3
Ik heb 5,5 jaar de prikpil gebruikt en ben daar eigenlijk steeds heel blij mee geweest. Ik had geen directe plannen voor een gezin, sterker nog; ik ben er juist mee begonnen toen omdat ik mijn normale pil regelmatig vergat en ik absoluut geen zin had om zwanger te worden. De bijwerking van niet ongesteld worden was iets heerlijks, van sterk verminderd zin in sex heben heb ik tot een maand of twee voor ik stopte niet bewust iets van gemerkt. Ook de bijwerking van gewichtstoename heb ik duidelijk gemerkt, hoewel dat pas de laatste twee/drie jaar was.

Nu heb ik in augustus 2010 de laatste shot gehad (dus sowieso was de prikpil nog actief in mijn lijf tot minimaal half november). In januari ben ik voor het eerst weer ongesteld geworden (heftiger dan ooit tevoren, alle leidingen werden voor het eerst in jaren weer doorgespoeld en dat doet zeer kan ik je melden) en ik kon merken dat ik ook weer veel meer (maar echt belachelijk veel meer) zin had in sex (had er helemaal geen behoefte aan gehad in de jaren daarvoor).
Nu heb ik net pas een tweede menstruatie gehad, ook heel erg heftig, en sinds een week of twee daarvóór heb ik last van heel veel pijnklachten op heel veel plekken; mijn buik doet zeer, steken net binnen mijn heupbotten, ik heb meer last van mijn rug en meer hoofdpijn. En de laatste twee weken heb ik erg pijnlijke borsten. Bij het lopen of hardlopen (als ze een beetje op en neer gaan dus), bij het omkleden, als ik mijn armen over elkaar doe, aanraken, alles doet zeer. Niet dat ik door de grond ga van de pijn, aanraken kan wel eventueel hoewel het niet echt prettig is, maar het baart me wel zorgen.
Vooralsnog beschouw ik het maar als het zoveelste teken dat mijn lijf zich weer aan het herstellen is na bijna 6 jaar niets met de menstruatiecyclus van doen te hebben gehad, net zoals mijn hernieuwde zin in sex en geleidelijke gewichtsverlies.

Ik heb nog steeds geen spijt dat ik aan de prikpil begonnen ben destijds, want ik heb er ook een hoop plezier en zorgenvrije tijd van gehad, maar het effect is vele malen groter dan ik van te voren zou hebben gedacht…

Zijn er meer vrouwen die vergelijkbare ervaring hebben sinds ze gestopt zijn na langdurig gebruik van de prikpil?

Primavera, 01-05-2011 21:50 #2
Hoi, ik heb de prikpil twee keer genomen. Ik heb bijna alle nadelen ervaard: bloedverlies, buikpijn (het is alsof ik de menstratie had) last van hoofdpijn. Voor de prikpil had ik een actief seks leven nu heb ik geen zin in. Dus meisje moeten goed denken als ze de prikpil willen gebruiken!

Sabine1984, 24-08-2010 09:32 #1
Hoi ik heb een vraagje.
ik heb op 27 mei de prikpil gehaald, nu blijk ik deze maande de prikpil de 19de moest hebben gehaald, is de prikpil nog in werking of niet meer, graag antwoord trug

Infoteur: Melaniewalker
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!