InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Ontpillen: stoppen met de pil

Ontpillen: stoppen met de pil

Als je stopt met de anticonceptiepil kan het even duren voordat je lichaam zijn eigen hormoon productie weer genormaliseerd heeft, en je dus weer met regelmatig ongesteld wordt, menstruatie. Je kunt klachten krijgen van het ontpillen, maar dat hoeft niet. Het is niet raar als het even duurt voordat je weer ongesteld wordt. Het kan even duren voordat je weer met regelmaat een eisprong hebt. In principe kun je direct na het stoppen met de pil zwanger worden maar dat gebeurt niet vaak.

Hoe werkt de pil?

Het slikken van de anticonceptiepil heeft ervoor gezorgd dat je eigen cyclus plat is gelegd. Je krijgt geen eisprong meer en je baarmoederslijmvlies wordt minder toegankelijk voor spermacellen. In elke stopweek, de week dat je de pil niet slikt, krijg je een ‘onttrekkingsbloeding’. Tijdens de onttrekkingsbloeding wordt wel het baarmoederslijmvlies afgestoten, maar het is geen echte menstruatie.

Wat gebeurt er tijdens het ontpillen?

Direct na het stoppen met de pil krijg je nog de gebruikelijke onttrekkingsbloeding zoals je die kent van tijdens de stopweken. Als je dus vooraf 3 weken achtereen de pil hebt geslikt, dan geldt de eerste week daarna zonder de pil als de gewone stopweek, en ben je dus eigenlijk nog met de pil bezig. Pas wanneer je normaal gesproken de pil weer zou nemen, en je neemt hem niet, dan is dat eigenlijk pas je eerste pilloze dag.

Omdat de anticonceptiepil je cyclus heeft platgelegd zal deze weer op gang moeten komen als je stopt met de pil. Het duurt ongeveer een maand voordat alle hormonen van de pil uit je lichaam zijn. Het kan een paar maanden duren voordat je lichaam zijn eigen hormoonproductie weer op gang heeft en er weer een eisprong plaatsvindt. Zolang de eigen cyclus nog niet helemaal goed loopt kan een menstruatie, ongesteldheid, langer op zich laten wachten. De eerste cyclus kan zo dus lang duren, makkelijk 8 weken en soms zelfs nog langer. Je kunt daardoor het gevoel krijgen dat je zwanger bent, maar dat hoeft dus helemaal niet. Voor de zekerheid kun je uiteraard een zwangerschapstest doen.

Vaak is de cyclus in het eerste half jaar na het stoppen met de pil erg onregelmatig, vaak met lange cycli. Na een half jaar heb je meestal weer een normaal menstruatieritme, soms al veel sneller, maar bij sommigen kan het ook meer dan een jaar duren. Van een normaal menstruatieritme wordt gesproken bij een cyclus tussen de 21 en 35 dagen met minimaal 2 dagen helderrood bloedverlies.

Een menstruatie volgt normaal na een eisprong. Als dit erg lang op zich laat wachten kan het zijn dat je alsnog ongesteld wordt zonder een eisprong gehad te hebben. Dus een menstruatie betekent niet altijd dat je daadwerkelijk een eisprong hebt gehad.

Klachten na het stoppen met de pil

Door het stoppen met de pil krijgt je lichaam de hormonen die hij gewend was niet meer binnen en moet je lichaam de hormoonproductie zelf weer op gang brengen. Er zijn vrouwen die hier helemaal niets van merken en er dus ook geen klachten van krijgen. Maar bij sommigen is dit wel het geval. De klachten, symptomen, kunnen per persoon verschillen. Het kan soms zelfs lijken alsof je zwanger bent, bij twijfel kun je een zwangerschapstest doen.

Voorbeelden van klachten na het stoppen van de pil zijn:
  • buikkrampen
  • buikpijn
  • misselijkheid
  • hoofdpijn
  • pijnlijke borsten
  • pijnlijke tepels
  • stemmingswisselingen
  • puistjes
  • onregelmatige menstruatie

Zodra je lichaam zijn eigen hormonale situatie weer op orde heeft verdwijnen deze klachten, symptomen, vanzelf weer.
Bij twijfel kun je altijd het beste even contact opnemen met je huisarts!

Stoppen met de pil en zwanger worden

Het is mogelijk om direct na het stoppen met de pil zwanger te worden, maar dat gebeurt niet vaak. Het wordt weleens afgeraden direct te proberen zwanger te worden. Niet omdat het niet gezond zou zijn, maar omdat het lastig te achterhalen is wanneer de bevruchting plaats heeft gevonden als je nog een onregelmatige cyclus hebt. Tegenwoordig kan dit met een termijnecho alsnog bepaalt worden, meestal ergens in week 9 t/m week 11.
Toch gebeurt het niet zo vaak dat vrouwen direct na het stoppen van de pil zwanger worden. Dit duurt meestal toch wel een paar maanden of langer.

Redenen om te stoppen met de pil

Veel vrouwen stoppen met het slikken van de pil om zwanger te worden. Echter zijn er ook vrouwen die om andere redenen willen stoppen met de pil.

Mogelijke redenen om te stoppen met de pil:
  • bijwerkingen van de pil (migraine, buikpijn, stemmingswisselingen enz)
  • ander voorbehoedsmiddel willen gebruiken
  • oorspronkelijke reden om met de pil te beginnen is wel
  • mag niet meer vanwege gezondheidsklachten
  • wisselwerking met andere medicijnen
  • gewoon om even zonder pillen te willen leven
  • zwanger willen worden
  • overige redenen

Lees verder

© 2011 - 2014 Vissies, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet je of je zwanger bent? In dit artikel lees je de vier belangrijkste symptomen van een prille zwangerschap. Als…
Nog steeds niet ongesteld, wat nu?! Oorzaken en tipsNog steeds niet ongesteld, wat nu?! Oorzaken en tipsVrijwel iedere vrouw maakt weleens mee dat haar menstruatie iets langer op zich laat wachten dan normaal. Toch is het ve…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
Alles over de hormonale pleisterDe hormonale pleister is een anticonceptiemiddel wat je maar eens per week hoeft te vervangen. Je plakt de pleister op j…
Stopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweekStopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweekWanneer je de pil gebruikt is de kans groot dat je ook een stopweek inlast. In de stopweek slik je een tijd niet de pil,…
Bronnen en referenties
  • Zwangerschapspagina.nl
  • Dokter.nl
  • Babybytes.nl
  • Geboortecentrumwonderwereld.nl

Reageer op het artikel "Ontpillen: stoppen met de pil"

Reacties

Loowie, 31-08-2014 18:39 #59
Hallo,

Ik ben met de pil begonnen sinds ik een bezoek heb gebracht bij de gyneacoloog ivm onregelmatige menstruatie. Ze had me verteld dat er cystes op je eierstokken kunnen groeien wanneer je niet maandelijks bloedt, en om mezelf 'schoon' te spoelen gaf zij mij de pil (micro gen). Ik ben seksueel actief en heb een maand de pil niet geslikt omdat ik aan de anti biotica moest. Mijn man en ik vrijen vaak zonder voorbehoedsmiddel. Ik werd ong 8 weken niet ongesteld tot vorige week. Ik ben bang dat ik mezelf in gevaar breng. Niet met een zwangerschap, maar met cystes. Ik ben heel bang dat ik terug val in mijn oude patroon en zo cystes krijg. Daarom wil ik aan de pil maar mijn man en ik willen graag een kindje. Wat kan ik het beste doen? Terug gaan aan de pil of afwachten en kijken of ik een normale menstruatie heb gekregen?

Rinske, 29-08-2014 12:08 #58
Hallo,

Ik heb een vraag over 'ontpillen'. Ik slik al meerdere jaren en heb vaak doorgeslikt. Nou ben ik nu bezig met mijn laatste strip. Heb gelezen dat het 3 tot misschien wel 12 weken kan duren voordat je je eerste menstruatie weer krijgt. Krijg je wel net als anders je symptomen(aankondiging) dat je ongesteld wordt?

Groetjes

Ineke Eekma, 25-08-2014 14:36 #57
Na jaren de pil te hebben geslikt wil ik er nu mee stoppen om te kijken of ik in de overgang kom. Moet dit in overleg met huisarts?

Kell, 13-08-2014 12:28 #56
Hi,
ik ben sinds 4 maanden gestopt met de pil, en gewoon regelmatig ongesteld geworden.
echter ben ik nu al 2 weken overtijd en de zwangerschap testen zijn negatief. Heb de HA gebeld en die geeft aan dat ik pas na een jaar langs moet komen,
vind het toch een beetje vreemd allemaal. heeft iemand hier ervaring mee?

hoor graag!
gr

L. A., 07-08-2014 22:37 #55
Ik lees hier soort gelijke verhalen. Na 11 jaar de pil te hebben gebruikt was ik in januari gestopt met de pil. Nu had ik eind mei EINDELIJK weer een beetje bloedverlies, 1 dag een paar drupjes helder bloed. Een maand later eind juni 2 dagen een beetje bloedverlies. Nu tot op heden helaas nog steeds geen normaal bloedverlies. Zwangerschapstesten zijn gelukkig negatief. Wel frustrerend zeg…! Ik had wel de symptomen van iemand die ongesteld moest worden eind juli. Dus zo kan het ook nog gaan zoals bij mij. Ik begreep dat het zelfs een jaar kan duren voordat de normale cyclus weer regelmatig is.

Layla, 19-06-2014 11:43 #54
Ik ben 25 jaar en al 5 à 6 maand gestopt met de pil. Sindsdien heb ik altijd: 5 dagen bloedverlies dan niets en dan vanaf den dag na eisprong bruinverlies. dit duurt zeker een week, soms langer. Soms zelfs tot 2 dagen voor mijn regels. Moet ik dat meetellen als een onregelmatige cyclus? Het is niet echt bloed maar bruin, er kan soms wel eens een heel klein licht veegje bloed bij zijn maar het vernoemen niet waard ten opzichte van het bruinverlies. Buiten dat zijn mijn regels altijd tot op de dag juist op tijd. Mijn vriend en ik proberen zwanger te geraken, maar mijn vraag is nu of dit kan met dat bruinverlies? Ik heb 10 jaar de pil gepakt. (deso 30) weet niet of dit belangrijk hierbij is.

Saar, 10-05-2014 13:01 #53
Ik ben 22 jaar en ben sinds vorige maand voor het eerst begonnen met het slikken van de pil (goedkopere versie van mycro 30). De reden waarom ik ben begonnen met de pil was, omdat ik last had van onderhuidse ontstekingen rondom mijn mond/ kin en kaaklijn. Ik heb nu de eerste strip geslikt alleen heb ik erg last van een extreem vette voorhoofd, neus en wangen. Mijn gezicht zit onder de mee-eters en kleine pukkels (wangen en voorhoofd). Hier heb ik eerder nooit last van gehad. Ik denk echt dat het door de pil komt en ik heb ook last van stemmingswisselingen. Ik ben een persoon die niet zo gauw huilt, maar nu heb ik constant last van huilbuien, ene moment ben ik vrolijk/bang/depri. Ik durf ook niet meer zo vaak naar buiten te gaan. Tevens heb ik dagelijks last van stekende buikkrampen. Mijn zussen slikken al jaren de goedkopere versie van micro30 en hebben nergens last van. Ik heb het idee dat deze pil niet geschikt is en ik wil daarom ook gewoon stoppen met de pil. Ik heb spijt dat ik er aan ben begonnen, want heb bewust ervoor gekozen om niet te beginnen met de pil en me zus heeft me ingepraat dat het juist goed is om ooit te beginnen met de pil. Mn zus die vindt dat ik eerst de twee andere strips moet slikken om een juiste oordeel te kunnen vellen, maar ik merk aan me lichaam dat dit niet goed voor mij is. Aan mijn huisarts heb ik niet veel die beweert dat micro30 juist helpt tegen acne maar op internet lees ik juist dat dit niet correct is.

Kan iemand mij alstublieft helpen. Wat moet ik doen? Ik zit nu in mijn stopweek. Kan ik beter doorgaan en de twee strips slikken om te kijken of het beter gaat met mijn gezicht? Of kan ik beter stoppen met het slikken van de pil en hoe lang duurt het voordat hormoonhuishouding weer normaal is? Ik heb maar drie weken geslikt.

Madelief, 24-04-2014 08:13 #52
Hallo iedereen, ik ben in december gestopt met de pil, en tot op heden ben ik nog steeds niet ongesteld geworden. Dit is dus nu al meer dan 5 maanden geleden. Begin me nu toch echt zorgen te maken. Heb wel de pil al meer dan 13 jaar lang geslikt. Heeft iemand hier ook ervaring mee dat het zo lang duurde? Bedankt

Andrea, 14-04-2014 13:18 #51
Ik heb zeker 25 jaar de pil geslikt, ben nu 52, waarschijnlijk in de overgang. Heb een tijdje op aanraden van mijn gynaecoloog de pil echt doorgeslikt, zonder stopweek, Ben nu uit mijzelf 8 weken geleden
gestopt met de pil. Heb hele vreemde gevoelens. Weer zin in seks, wat ik daarvoor bijna nooit had. Heb geen trek in eten, terwijl ik daarvoor alles at wat los en vast zat. Voel mij zo raar.
Ben net gescheiden, ben erg in de war. Na die 8 weken gelukkig nog steeds geen menstruatie.
Kunnen deze klachten kloppen? Voel mij zo anders als daarvoor.

.

Ilona, 13-04-2014 23:59 #50
Ik ben 7 maart gestopt met de pil ben ik 8 maart ongesteld geworden ik was 5 dagen ongesteld nu had ik rond 8 april ongesteld moeten worden maar dat ben ik niet en ben helaas ook niet zwanger. Kan ik evengoed zwanger raken als ik niet ongesteld word?

Anita, 12-03-2014 20:41 #49
Hoi allemaal, ik ben 30 en ben sinds dec gestopt met de nuva ring omdat wij proberen een kindje te maken. Nu is mijn menstruatie aardig regelmatig op gang gekomen, alleen ben deze maand na 10 dgn weer ongesteld geworden, terwijl dit juist de dag van mijn eisprong moest zijn! Is dit normaal?

Roos, 24-02-2014 22:48 #48
Ik ben ook gestopt met de pil in nov 2013, pas eind januari was ik ongesteld geworden, ik heb nergens last van behalve dat ik 4a5 kilo ben aangekomen, inderdaad veel aan me buik te zien en ook mijn gezicht, het lijkt net of ik veel vocht aan hou. Niet prettig dus. Je krijgt ook andere gezicht daardoor, ik zie het zelf niet echt, maar andere zien het wel aan je. Dus eind januari ongesteld kleine 5 dagen bloed gehad, heb onveilig sex gehad daarna, en kleine 3 weken weer ongesteld. Het lijkt dus opgang te komen, dus niet! Ik ben weer binnen 10 dagen ongesteld voor kleine 3 dagen helder bloed. En daarna 2a4 dagen gestopt en nu weer! Ik snap er niets van. Ik ben wel 38 jaar, ik hoop niet dat het iets met overgang te maken heeft? Stress is er nu wel erbij!
Heeft iemand hier een tip voor? Gr. Roos.

Anne, 03-01-2014 20:23 #47
@Marina
Geen zorgen, dat is normaal. Het kan nog wel even duren voordat alles normaal is maar het komt goed.
Bij mij is exact hetzelfde gebeurd en dat is ook weer helemaal goed gekomen.
Een miskraam heb je echt wel door. Als je niet onmiddellijk denkt ''miskraam'' is dat het hoogst waarschijnlijk ook niet. Daar komt echt een boel bloed aan te pas.
Een zwangersschapstest is nooit vals positief (in theorie) maar kan wel vals negatief zijn.
Doe nog eens een test over 6 weken, is die weer negatief, dan is die kans wel heel erg klein dat je ook daadwerkelijk zwanger bent.
Maar hoogstwaarschijnlijk ben je dan al ongesteld geweest.

Marina, 18-12-2013 13:38 #46
Hallo,
ik ben sinds nov voordat ik werd ongesteld gestopt met de pil. ik werd op tijd ongesteld, alleen was het geen bloed, het was meer bruin, na 3 a 4 dagen kreeg ik bloedverlies.
voor dat ik ongesteld moest worden:
gevoelige borsten, opgezwollen buik, harde ontlasting, pijn in de borsten, harde borsten,
gevoelige tepels, meer trek, last van mijn ogen, onder rug pijn en stevige buik krampen.
ik denk zelf aan een miskraam, maar heb weer het idee dat het komt door stoppen met de pil. heel soms denk ik dat ik zwanger ben, heb toen 3 keer getest en negatief.
kan iemand met ervaring die ik nu heb mij helpen met mijn onzekerheid? mijn arts zegt dat het vanzelf over gaat.
groetjes

Marissa, 10-12-2013 14:49 #45
Hoi,

Ik ben nu 4 maanden gestopt met de pil. Ben de eerste 3 keer normaal omgesteld geworden, precies op tijd. Ik had een paar dagen geleden ongesteld moeten worden en heb veilige seks gehad. Wat een stress brengt dit met zich mee zeg. Toch maar een test laten doen na deze week?
Groetjes

Jenny, 17-10-2013 23:44 #44
Hallo,

Sinds 2 juni dit jaar ben ik gestopt met de pil, na deze 14 jaar aaneensluitend te hebben ingenomen. Heb de eerste 2 maanden mijn menstruatie gekregen, en heftig, daarna niets meer. Had een cyclus van 72 dagen voordat mijn eerste echte menstruatie er weer was. 3 testen gedaan ondertussen, maar niet zwanger!
Nu zou ik afgelopen zondag mijn menstruatie moeten krijgen. Heb wel pre menstruele symptomen, maar nog niets daar.
Is het mogelijk dat ik nu nog geen regelmaat heb, kan de cyclus weer 72 dagen duren?

Kaat, 17-10-2013 22:17 #43
Hallo,

Ik ben nu 1,5 maand geleden gestopt met de pil met de bedoeling om zwanger te raken. Ik ben al eens eerder gestopt met de pil (in verband met het krijgen van veel puistjes) en toen bleef mijn menstruatie gewoon normaal doorgaan. Maar nu ben ik helemaal nog niet ongesteld geweest. Weet iemand hoe het kan dat ik nu maar niet ongesteld word? Ik heb 1,5 week geleden een test gedaan maar deze gaf negatief aan. Het enige wat de dokter aangeeft is dat het wel even kan duren voordat de menstruatie weer normaal op gang komt.
Maar ik blijf het raar vinden dat toen ik eerder gestopt was dat mijn menstruatie gewoon doorliep.

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Alvast bedankt

Nina, 04-10-2013 14:27 #42
Hallo,

Ik ben eind juli gestopt met de pil (iets meer dan 8 jaar de pil genomen). Begin augustus ongesteld geweest, daarna niks meer. Voor alle zekerheid test gedaan, negatief, en bloedafname, negatief. Ben zeker dat ik niet zwanger ben. Ik begin me wel zorgen te maken, (misschien is er wel iets anders aan de hand). Hebben veel vrouwen dit, het maanden uitblijven? In het artikel staat wel dat dit 8 weken of langer kan zijn, bij mij is het langer, en ik heb niet het gevoel dat ze meteen zullen komen.

Heeft iemand ervaring met een hormonenkuur om alles sneller terug "op gang" te krijgen? (niet de pil).

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Faat, 01-10-2013 17:56 #41
Ik ben 2 maanden geleden gestopt met de pil na 12 jaar de pil gebruik te hebben. En ik ben sindsdien erg aangekomen aan mijn buik. Ik ben normaal ongesteld geweest. Maar ik maak mijn erg zorgen om mijn gewicht. Zwanger ben ik niet maar ik denk dat het komt door hormonen.

Wiese, 28-09-2013 16:13 #40
Hallo,

Ik heb een miskraam gehad en heb daarna 2 dagen de pil geslikt.
Nu willen we weer beginnen met een kindje maken.

Duurt het voor mij ook maanden tot de cyclus weer normaal is?

Marleen, 04-09-2013 18:47 #39
Hoi,

Ik ben ook gestopt met de pil en 28 dagen later had ik ook wat bruin rood als ik na het toilet afveegde, meer niet, de tweede en derde dag bruin bloed, heel erg weinig, een maandverband per dag is bij wijze van spreke meer als voldoende… Is dit dan wel een menstruatie en is dit normaal na het stoppen met de pil?!

Groetjes marleen

Linda, 29-08-2013 18:58 #38
Duidelijk verhaal. Ik vind het alleen een bijzonder gegeven dat er het volgende staat: 'Het is mogelijk om direct na het stoppen met de pil zwanger te worden, maar dat gebeurt niet vaak.' Ik ken echt meerdere verhalen uit mijn omgeving waarbij vrouwen zwanger zijn geraakt tijdens het slikken van de pil maar dat ze door diarree of braken of gebruik van antibiotica tóch zomaar zwanger zijn geworden. Zijn deze vrouwen dan extreem vruchtbaar of gebeurt het vaker dan je denkt?

Corina, 09-08-2013 14:27 #37
Ik heb 18 juli mijn laatste pil ingenomen en daarna 'gewoon' ongesteld geweest. Op vrijdag laatste dag en toen was het over! Zodag avond begon ik weer wat te bloeden tot woensdag! Het was elke dag een klein beetje. Nu de laatste dagen erg veel last van mijn onderbuik. Vooral een raar 'krampachtig' gevoel. Ook merk ik dat ik heel moe ben en vooral nergens zin in heb! (Beetje neerslachtig) ik heb jaren femodeen geslikt! Ik vraag mij af of dit negatieve gevoel herkenbaar is voor anderen? Mijn man zei laatst dat ik ook erg humeurig en snel boos ben! En dat is natuurlijk ook niet echt de bedoeling! :)

Anoniem, 06-08-2013 20:30 #36
Ik ben sinds 8 weken gestopt met de pil en nog steeds niet ongesteld. Nu heb ik gelezen dat dat ook wel even kan duren, en maak me daar ook niet zo n zorgen over. Maar ik ben na het stoppen met de pil wel aangekomen, terwijl ik heel erg op mijn lijn let? Is dit normaal? En verandert dit weer : (

Lin, 26-04-2013 14:15 #35
Hallo ik ben 28 en ben gestopt met de pil omdat ik er vooral in mijn gezicht rare pigment vlekken aan overhield (Pigment snor bv). In de zon zitten ging niet meer… voorheen slikte ik microgynon, nooit problemen mee gehad! Totdat ik bij de apotheek kwam en ze een goedkopere hadden, precies hetzelfde… :$ Hoor het haar nog zeggen maar goed ik ben een echte Nederlander dus dacht goedkoper altijd goed natuurlijk maar dus na een tijd die pil geslikt te hebben en de lente periode aan brak begon ik toch wel te merken dat vooral waar normaal bij mannen een snor zou zitten, het donkerder werd… tsja daar ga ik natuurlijk niet mee rondlopen…! Nu paar weken gestopt en had echt het gevoel dat ik zwanger was, 2 testen gedaan niet zwanger, talgkliertjes bij m'n tepels, veel buikpijn… gelukkig dit artikel gevonden nu weet ik dat het waarschijnlijk aan het stoppen met de pil ligt…

Le Rutkowski, 15-04-2013 18:29 #34
Ik ben 56 jaar en moet nu stoppen met de pil van de huisarts. Jammer genoeg. Is er een test die kan aangeven of ik eventueel nog vruchtbaar ben. Ik heb een vaste partner, hij is 54 jaar en wij hebben beiden geen zin in condoomgebruik. Maar wij willen wel zekerheid.

Marieke, 09-04-2013 00:02 #33
Hallo, ik ben een meisje van 17 jaar en ben bijna twee jaar aan de pil geweest. Ik ben ongeveer twee maanden geleden gestopt met het slikken van de pil. Nu ben ik sindsdien wel gewoon ongesteld geworden, maar nu laat het heel lang op zich wachten! Ik heb wel seks gehad, met condoom natuurlijk. Is er reden om me zorgen te maken?

Truus, 17-03-2013 14:56 #32
@sarah de stemmingswisselingen zijn idd wel iets minder, niet echt veel maar wel iets. Maar ik merk echt dat mijn lichaam idd zo van slag is afgelopen week was mijn stopweek en nu ben ik niet ongesteld geworden… test gedaan en negatief.Ik weet dat als je stopt met de pil dat het soms even kan duren voor dat je menstruatie weer op gang komt, ik heb 3 normale gehad en nu blijft het dus weg geloof dat mijn lichaam wel erg van slag is snap er niks van :-( afzijdig van dat nog steeds geen zin in sex en die kilo's blijven er aan zitten ole ole :-(

Sara, 12-03-2013 00:04 #31
@Truus, ik heb jouw klachten ook gehad. Ik was misselijk en kwam 5 kilo aan. Ook kreeg ik een enorm buikje, het hoort bij ontpillen. Nu naar 4 maanden zijn de kilo's weer afgevlogen en voel ik me heel erg gelukkig! Je lichaam moet even wennen.

Truus, 05-02-2013 10:23 #30
Ik ben nu 2 maanden gestopt met de pil omdat ik ontzettend last had van stemmingswisselingen en absoluut geen zin had in sex. Ik moest op advies 3 maanden stoppen om te kijken of dat beter zou worden. Ik heb mijn strip genoteerd om te kunnen kijken of mijn menstruatie gelijk zou lopen zoals normaal en bij de eerste menstruatie klopte ook precies. Nu heb ik nog steeds last van stemmingswisselingen en geen zin in sex en ben ik binnen een paar weken ontzettend veel aangekomen, ik zie er uit als of ik zwanger ben. We hebben gewoon veilig gevreeën en ik heb een test gedaan die negatief is. Ik snap er niks van en kan nergens online iets vinden over een zwangerschapsbuik zonder zwanger te zijn. Iemand tips of ideeën?

O., 10-01-2013 22:06 #29
Hallo, ik ben gestopt met de pil en 3 dagen te laat ongesteld en nu ik ben al langer dan 3 weken ongesteld. Is dat normaal?

Mindy, 02-01-2013 21:41 #28
Hoi, ik ben gestopt met de pil vanaf 26 augustus. Mijn man en ik willen graag een kindje, ik ben gewoon regelmatig ongesteld geworden. Met alle bijwerkingen erbij, (rug/buik pijn, gevoelige tepels enz) maar nu ben ik niet ongesteld geworden. Mijn tepels zijn nu wel gevoelig, kan ik nu al zwanger zijn? Of hoort dit bij het ontpillen?

A., 25-11-2012 15:14 #27
Ik ben 25 jaar en wij willen graag een kindje. Ik ben 4 maanden gestopt met de pil. na het stoppen van de pil word ik gewoon na elke 3 weken normaal ongesteld. het enige is dat ik met mijn ovulatie onregelmatig is. Wanneer is meestal je cyclus weer normaal en is de ovulatie stabiel? En is het waar dat als je er te veel mee bezig ben om zwanger te worden het ook niet lukt?

Anna, 15-11-2012 09:42 #26
Ik ben sinds twee maanden gestopt met de pil. Sindsdien ben ik heel veel aangekomen, terwijl ik niet meer heb gegeten. Kan het zo zijn dat ik meer vocht vasthoud doordat ik gestopt ben? En ik had nog een vraag: ik zou over een tijdje wel weer willen beginnen met de pil, maar hoeveel tijd zou ik tussen het stoppen en het beginnen moeten laten zitten?

Nath, 10-11-2012 19:31 #25
Hallo ook ik heb een vraag hier over en vraag me af of meerderen dit herkennen.
Ik ben gestopt met de pil en duurde 6 a 7 weken voordat ik ongesteld werd.

Uiteindelijk werd ik van 26 okt t/m 1 nov ongesteld. gewoon normaal denk ik maar ben gister 9 nov alweer ongesteld geworden. is dat wel goed.?

Maca, 01-11-2012 09:56 #24
Halli allemaal,

Ik ben 5 maanden terug gestopt met de pil en ben daarna elke keer op tijd een menstruatie gehad. Vorig maand ben ik maar 3 dagen ongesteld geworden en deze maand dus gister was ik er 3 dagen overheen. ik had al een test gedaan omdat ik er drie dagen overheen was maar was niet zwanger. gisteren in de middag werd ik ongesteld en vanochtend had ik twee losse bloed slijmpropjes of weefsels ik weet niet wat het is kan dat een miskraam zijn of is dit normaal

Letti, 31-10-2012 15:02 #23
Hallo, ik heb een vraag, ik heb vorige week mijn regels gekregen en vrijdag ben ik terug begonnen met de pil maar gisteren avond heb ik en mijn vriend besloten om een kindje te krijgen dus ik vraag mij af als ik vandaag stop met de pil zou ik mijn regels direct terug krijgen of niet want ik heb ze al gehad een week geleden? En zou ik snel zwanger geraken? Hartelijk bedankt

Sonja, 12-10-2012 10:30 #22
Even een vraag: Ik ben aan het begin van de derde week gestopt met de pil. Vier dagen later kreeg ik bloedingen. Is dit een menstruatie? Of is dit ivm de hormonen en volgt mijn menstruatie nog. (ik heb vijf dagen gevloeid) Wanneer weet ik nu wanneer ik vruchtbaar ben en een eisprong heb?
Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

Xx, 11-10-2012 22:32 #21
Hallo, ik ben een maand geleden gestopt met de pil, als stopweek maar heb besloten na die week niet meer door te gaan. Mijn laatste 'pilmenstruatie' was rond 12 september. Nu ben ik nog steeds niet ongesteld, maar ik heb begrepen dat het wel eens maanden kan duren. Ik wil weer beginnen met het slikken van de pil omdat het toch beter is qua voorbehoedsmiddelen, maar als ik zolang niet ongesteld word, kan ik hem dan niet beginnen te slikken? Moet ik wachten tot ik echt ongesteld ben?

Maaike Bosch, 06-09-2012 17:53 #20
WIj willen graag kinderen en daarom heb ik op 27 juli de laatste pil genomen. Ik ben 31 juli 2012 ongesteld geworden, dit duurde 7 dagen en daarna geen pil meer geslikt.
Op 26 augustus 2012 ben ik uit mezelf dus ongesteld worden, dit duurde 1 dag en op 27 augustus 2012 was de ongesteldheid weer over. Ik dacht (door alles wat ik gelezen heb) een deze dagen de eisprong te hebben maar tot nu toe geen eisprong. Ik heb dit n.l. getest d.m.v. ovulatietesten.

Ik zou graag willen weten wanneer mijn eisprong ongeveer is en hoe ik dit nu precies moet berekenen. Ik ben natuurlijk net een kleine maand van de pil af dus misschien moet ook alles wel goed op gang komen. Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

Traveljunkytams (infoteur), 04-09-2012 14:48 #19
Ik zou bij redenen om stoppen met de pil graag willen aanvullen:
Om gezondheidsredenen, het is namelijk beter geen pil te sikken. Want zoals het zelf al zegt het legt je eigen hormoonhuishouding plat.

Esther, 21-08-2012 00:48 #18
Hallo, 31juli heb ik de laatste pil geslikt nadat ik deze 7dagen heb genomen. Dus in de eerste week van de strip gestopt. 2 aug werd ik ongesteld wat 4 aug weer wegtrok. Nu ben ik niet ongesteld geworden 17 aug is de dag dat ik ongesteld zou moeten worden (zou mijn stopweek zijn). Ook heb ik wat last van krampjes en veel naar de toilet. Heb al een test gedaan vorige week deze was negatief. Moet ik nu nadat ik ongesteld hoorde te worden weer testen of heeft dat geen zin? Wij willen graag een kindje. Reactie infoteur, 22-08-2012
Als je op 2 augustus al ongesteld bent geweest zou je niet 17 augustus ongesteld hoeven te worden. Je zou dan ongesteld geworden zijn als je tot die tijd de pil had doorgeslikt, dit heb je niet gedaan en dus ben je eerder ongesteld geworden. Naar mijn idee lijkt alles dus goed te gaan.

Sher, 13-08-2012 09:30 #17
Hallo, ik heb nu al 4 jaar de pil geslikt en ben nu na een week van de pil slikken gestopt.
na 4 daggen ongv heb ik me menstruatie weer gekregen die nu al meer dat een week aan het duren is. De laatste daggen heb ik last van heel veel bloeding en kramp.
IS DIT NORMAAL?

Cynthia, 23-07-2012 19:44 #16
Hallo,
Ik heb nu 6 jaar de "echte" Diane pil geslikt. Ik ben ermee begonnen omdat ik onregelmatig was en last had van acne. Nu ben ik sinds 8 weken geleden gestopt met de pil en heb nog geen verschijnselen gehad van de menstruatie.(zwanger kan ik niet zien geen vriend) Hoe lang kan dit duren en moet ik me hierover zorgen maken?

Anna, 06-07-2012 12:16 #15
Ik heb 12 mei voor het laatst de pil geslikt omdat mijn man en ik graag een kindje willen. Sinds dan ben ik een puinhoop. Ik ben netjes op 14 mei 's avonds gewoon in mijn stopweek ongesteld geworden en duurde 5 dagen (niet anders dan wat ik gewend was). 12 Juni kreeg is last van bruin/donker rood slijm dit duurde 3 daagjes daarna op 29 juni in de namiddag donkerrood bloedverlies die 2, 5 dag duurde. 5 juni 's ochtends zag ik rood bloedverlies… vandaag weer over… 18 juni Ben naar HA geweest en die had me doorverwezen om echo te maken van mijn baarmoeder (niets te zien) 3 juli weer terug naar HA zeg die dat ik last van maag/darmen kan hebben en bloedingen dat het spotting is. Maar buikpijn die ik heb kan ik niet beschrijven heb gevoel dat mijn baarmoeder elk moment "uitvalt" ben erg moe en prikkelbaar, emotioneel en puisjes niet te spreken. Ik hoop dat iemand mij advies/ bevestiging kan geven… is dit een fase van ontpillen, want ik maak me zorgen over zoveel bloedverlies… groetjes. Reactie infoteur, 22-08-2012
Het klinkt wel alsof je eigen hormoonproductie nog wat van streek is. Vandaar ook die puistjes denk ik. Goed dat je er al mee naar de arts geweest bent, zij kunnen je daar het beste in adviseren. Hopelijk gaat het snel weer beter en kunnen jullie aan het echte werk ;)

Anoniempje88, 24-06-2012 22:26 #14
Hallo allemaal,

Sinds november 2011 ben in gestopt met de pil, na deze 2 jaar te hebben gebruikt.
Ik ben gstopt om zonder (extra) hormonen verder te gaan.
In de 1e week van november ben ik nog ongesteld geweest, in wat normaal mijn stopweek zou zijn. Daarna ben ik tot op heden niet meer ongesteld geweest. (Nu dus bijna 8 maanden niet meer).
Ook geen (lichte) onttrekkingsbloedingen ofzo, helemaal niks.

Zwanger kan ik niet zijn, want heb nog nooit een vriend gehad.

Moet ik mij zorgen gaan maken?
Hebben jullie tips voor mij? Reactie infoteur, 22-08-2012
Hiervoor kun je denk ik het beste contact opnemen met de huisarts. Wellicht heb je dat ondertussen al gedaan.

Jean, 23-06-2012 15:11 #13
Hallo, ik heb een vraag.Mijn vriend en ik willen graag een kindje.Ik heb 28mei voor het laatst de pil geslikt, en ben daarna gewoon in mijn stopweek ongesteld geweest.Toen had ik dinsdag19juni een klein beetje kramp en bloedverlies, Ik dacht dat ik al snel weer ongesteld was maar woensdag was het alweer over alleen nog een beetje bruin slijm.Is het normaal dat ik zo snel alweer bloedverlies, want het is niet als dat ik normaal ongesteld ben.?groetjes

Rosa, 14-06-2012 16:50 #12
He, Ik slik de pil en heb het nu gedaan met een jongen. Ik heb de 2 dagen ervoor de pillen niet op het juiste tijdstip geslikt. Heb ik kans dat ik zwanger ben? Reactie infoteur, 18-06-2012
Dat kan, dit ligt ook aan de hoeveelheid tijd dat er tussen het moment van inname zit en het moment dat je het eigenlijk had moeten slikken. In de bijsluiter staat vanaf wanneer je hier risico's loopt, vaak pas na 12 uur. Neem indien nodig even contact op met de huisarts, die kan je hierbij het beste adviseren.

Nina, 18-05-2012 19:42 #11
Sasha, toen ik jouw verhaal las, dacht ik je zou ook zwanger kunnen zijn. Ik verwachtte in de reactie te lezen dat je beter even een test kon doen. Reactie infoteur, 13-06-2012
Inderdaad slim om te doen! Dan weet je in ieder geval of dat een oorzaak kan zijn. We zijn alweer een tijdje verder dus wellicht ben je daar al achter.

Cynthia, 06-05-2012 21:21 #10
Hallo ik ben Cynthia (20jaar) Ik heb een stopweek gehad en was weer aan de pil gegaan, maar ik heb 2 dagen de pil geslikt en ben gaan stoppen met de pil, maar ik ben sinds vandaag toch weer ongesteld geworden. Is dat normaal? Reactie infoteur, 13-06-2012
Je hormonen kunnen even van slag zijn. Bij twijfel kun je altijd het beste even contact met de huisarts opnemen.

S., 06-05-2012 13:42 #9
Ik ben ongeveer 5 maanden geleden gestopt met de pil en sindsdien niet meer ongesteld geworden. Ik ben naar de huisarts geweest en die zei dat je menstruatie heel lang weg kan blijven dus dat ik mij nergens zorgen over hoef te maken. Ook vrij ik altijd veilig en is er nog nooit iets mis gegaan met de condoom. Herkent iemand dit?

Rosa, 22-04-2012 23:16 #8
Toen ik begon met de pil ben ik wat kilo's aangekomen en heb ik een grotere cupmaat gekregen. Ik ben later gestopt, maar nu ben in inmiddels ongesteld geworden en wil ik weer met de pil beginnen. Ik ben nu bang dat ik weer kilo's ga aankomen en dat ik een nog grotere cupmaat krijg. Kan dat gebeuren of is je lichaam al gewend aan de hormonen in pil en gaat dat dus niet gebeuren?

Denise, 07-03-2012 11:42 #7
Ik ben 26 en ben al in mei 2011 gestopt met de pil. Nadat ik gestopt ben met de pil ben ik onregelmatig ongesteld geweest tot oktober. Ik heb in oktober begin oktober een laatste menstruatie gehad sindsdien niks meer. Zwanger ben ik niet ik heb in die tijd al 3 testen gedaan. Kan iemand mij advies geven wat ik moet doen?

Kayleigh, 22-02-2012 21:18 #6
Ik ben een meisje van 15 en wil stoppen met de pil omdat ik net zoveel pijn heb tijdens m'n
menstruatie als voorheen (de hele reden waarom ik ermee begon was tegen de pijn).
Maar ik weet niet of m'n ouders het er mee eens kunnen worden als ik zo vreemd ongesteld kan worden. Heeft iemand tips?

Chantal, 15-02-2012 22:49 #5
Hallo ik ben gestopt met de pil omdat mijn hormonen van slag zijn ik moet nu 3 maanden stoppen van de huisarts en daarna overstappen op de nuvaring maar in welke periode kan je niet zwanger raken als je geen pil slik? Reactie infoteur, 22-02-2012
Beste Chantal,
Je weet pas of je zwanger kunt raken als je weet wanneer je een eisprong hebt. Als je hormonen van slag zijn is dat niet goed te bepalen, dit kan dan ook variëren. Daarnaast ben je net gestopt met de pil en zal je eigen hormoonhuishouding het weer over moeten nemen, hierdoor raakt je cyclus wellicht enige tijd verstoord. Het lijkt mij daarom voorlopig ook verstandig om er vanuit te gaan dat je elk moment zwanger kan raken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Maar misschien is het beter om dit met je huisarts te bespreken aangezien je bij hem of haar in behandeling bent.

Sasha, 22-01-2012 18:00 #4
Ik ben gestopt met de pil niet bewust maar omdat ik naar dat ik ongesteld ben geworden steeds vergat de pil te bestellen. dus besloot ik naar me volgende menstruatie weer te beginnen, kan dit? En ik ben al 3 weken overtijd dat heeft er zeker ook mee te maken? Reactie infoteur, 13-06-2012
Je lichaam probeert nu zelf je hormonen weer in balans te krijgen zonder gebruik van de pil, het kan dan inderdaad even duren voordat je voor de eerste keer weer ongesteld wordt. Zodra je ongesteld bent kun je weer beginnen met het gebruik van de pil zoals in de bijsluiter van je pil beschreven staat. Meestal is dit op de 2e dag van je menstruatie.

Zaandam15, 12-01-2012 20:49 #3
Ik ben nu ruim twee weken gestopt met de pil en mijn zicht is aanzienelijk
minder geworden. Ik heb al hele slechte ogen (-6,5 en -9) en heb het idee dat het nu veel slechter is geworden. Kan dit door het stoppen met de pil komen? Kan dit erger worden en kan mijn zicht weer beter worden als ik weer de pil ga slikken? Reactie infoteur, 13-01-2012
Ik verwacht niet dat het daaraan kan liggen. Door vermoeidheid kun je ook een tijdje wat meer moeite hebben met scherpstellen. Ik adviseer je hierover bij de huisarts navraag te doen.

Almeerse, 27-11-2011 09:59 #2
Nadat ik stopte met de pil, ben ik heel erg ziek geweest. 13 kilo afgevallen want ik hield niks binnen, extreme pijn in de baarmoeder, ik wilde zwanger worden maar als me man naar me keek deed het al fysiek pijn en als er al wat gebeurde moest ik direct daarna overgeven. ben zelfs 3x naar de gyneacoloog geweest, uitstrijkje & kweekje laten maken, 9 bloedingen per 1.5 maand. uit ellende ben ik weer gestart met de pil, na een kleine week had ik echt nergens last meer van! erg bijzonder. nu ben ik een jaar verder en wil na deze strip weer stoppen, maar ik ben bang dat ik weer ziek wordt! wie heeft er ervaring of tips?

Anoniemmm, 20-10-2011 23:14 #1
Wegens mogelijke bijwerkingen van de pil (vocht vasthouden, overmatige afscheiding) ben ik net gestopt met de pil (nu een week). Sinds kort heb ik enorme last van lage rugpijn. Kan dit ook door het ontpillen komen? Het voelt niet precies hetzelfde als de lage rugpijn die bij een menstruatie optreedt. Ik krijg er bijvoorbeeld ook meer last van als ik ietwat gebogen op de fiets zit of lang dezelfde houding aanneem bij het zitten op de bank o.i.d. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 31-10-2011
Dit hoeft natuurlijk niet door het het stoppen met de pil te komen. Je kan natuurlijk ook toevallig gelijktijdig last van je rug krijgen. Aangezien je spreekt over enorme lage rugpijn en het niet aanvoelt als menstruatiepijn, is even bij de huisarts gaan misschien zoiezo een goed idee! Het klinkt meer als gewone lage rugpijn, en als je dat op tijd behandelt heb je er achteraf misschien wel het minste last van. Succes ermee!

Infoteur: Vissies
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 59
Medische informatie…
Schrijf mee!