InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed

Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed

Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed De periode dat je probeert zwanger te raken, is ontzettend onzeker. De spanning stijgt naarmate het einde van je cyclus nadert. Wel of geen menstruatie? Ben ik zwanger? Als je dan een beetje bruinverlies ontdekt, weet je helemaal niet meer wat je moet denken. Ben ik ongesteld geworden of is het innestelingsbloed? Ook kun je je afvragen of je wel echt zwanger bent, omdat je geen innestelingsbloed ontdekt hebt. Al deze vragen komen aan de orde in dit artikel.

Wat is innestelingsbloed?

Een gemiddelde menstruatiecyclus duurt 28 dagen. De eisprong vindt plaats ongeveer veertien dagen voordat je weer ongesteld moet worden. De eicel die vrijkomt, blijft maar een paar uur leven. Gelukkig is dat bij zaadcellen anders. Zij kunnen soms wel een week overleven en dat betekent een gemiddelde van zeven vruchtbare dagen. De grootste kans op bevruchting is het moment van de eisprong tot een halve dag erna het grootst. Als de zaadcel zich in de eicel naar binnen dringt, is de bevruchting een feit. De bevruchte eicel bevindt zich dan nog in de eileider. De cel deelt zich op de eerste dag van de bevruchting in twee cellen. Na 30 uur worden dit er vier en steeds verdubbelen zich de cellen, zodat het vruchtje razendsnel groeit. Na ongeveer zes dagen na de bevruchting bestaat de bevruchte eicel al uit honderd cellen. Na vier dagen beweegt het zich door de eileider naar de baarmoeder en na vijf tot zeven dagen bereikt het de baarmoeder. Dan is het nog spannend, want de bevruchte eicel moet zich hier innestelen. Verloopt dit niet goed, dan sterft het af en volgt een normale menstruatie. Is de bevruchte eicel echter wel ingenesteld, dan komt er een dun vliesje over de cel en wordt de placenta gevormd. Op de dag dat je normaal gesproken ongesteld zou moeten worden, dus ongeveer dag 29, is de bevruchte eicel volledig ingenesteld in de baarmoederwand. De baarmoedermond wordt afgesloten door de slijmprop en de spieren in de baarmoederwand worden zachter. Bij dit proces kan een bloedvaatje worden geraakt, wat tot gevolg heeft dat je een klein beetje bloed verliest. Het wordt door de bewegende baarmoedermond en –hals afgescheiden. Dit is het innestelingsbloed. Deze bloeding kan verder geen kwaad.

Wat is het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed?

Het is heel erg moeilijk het verschil te ontdekken tussen innestelings- en menstruatiebloed. Innesteling volgt doorgaans op ongeveer de vijfde dag na de bevruchting, dus bij een gemiddelde cyclus is dit het eind van de derde week van de cyclus. Je kunt het innestelingsbloed echter vaak ook ontdekken in de dagen dat je normaal gesproken ongesteld zou moeten worden. Het innestelingsbloed is oud bloed, dus bruin van kleur, maar kan ook rood zijn. Ook is het zo dat je de eerste dag van je menstruatie wat bruinverlies kan opmerken, maar dat je daadwerkelijke menstruatie een dag later pas doorbreekt. Als je overtijd bent en je ontdekt wat bruinverlies, duidt dit ook niet altijd op innestelingsbloed. Stress of het slikken van hormonen kunnen ervoor zorgen dat je menstruatie langer wegblijft en het lichte bruinverlies kan dan een voorbode zijn van een naderende menstruatie. Het kan ook gebeuren dat je het innestelingsbloed aanziet voor een menstruatie en je later toch zwanger blijkt te zijn. Het is tevens mogelijk dat innestelingsbloed met pijn gepaard gaat. Dit laatste maakt het ook erg lastig het verschil te ontdekken. Van een menstruatiebloeding kan je immers ook flink last hebben.

Toch een paar verschillen:
  • Innestelingsbloed is meestal bruin van kleur.
  • Innestelingsbloed is geen grote hoeveelheid. Een grote hoeveelheid helderrood bloedverlies duidt meestal op een menstruatie.
  • Je kunt ook letten op andere vroege zwangerschapsverschijnselen.

Ga vooral geen zwangerschapstest doen als je bruin- of roodverlies opmerkt. Er is altijd een kans dat je menstruatie toch doorbreekt en het is zonde geld te besteden aan een test die je voor niets doet. Al is de spanning uiteraard enorm groot. Wacht beter een paar dagen af.

Geen innestelingsbloed, kan ik toch zwanger zijn?

Het is zeker ook mogelijk dat je, ondanks het ontbreken van een innestelingsbloeding, toch zwanger bent. Innestelingsbloed kan ook pas optreden in de vijfde of zesde week van de zwangerschap. Schrik hier dan ook niet gelijk van. Bloedverlies in de prille zwangerschap, bijvoorbeeld bij zes tot negen weken, wordt heel vaak voor een innestelingsbloeding aangezien, maar dit heeft niets met de innesteling te maken. De innesteling heeft immers al plaatsgevonden. Meestal komt dat bloedverlies (als het niet om een miskraam gaat) door toegenomen doorbloeding van de baarmoeder en baarmoedermond als gevolg van hormonen, die daardoor wat kwetsbaarder worden en vrij gemakkelijk kunnen bloeden.

Is innestelingsbloed een voorteken van een miskraam?

Innestelingsbloed kan in principe geen kwaad en hoort bij het proces van de bevruchting en innesteling van een eicel. Bloedverlies bij een miskraam is van een hele andere orde. Plotselinge bloedingen later in de zwangerschap hoeven echter niet per se een miskraam te betekenen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een ontsteking of de placenta die dichtbij de baarmoedermond ligt.

Neem bij aanhoudende bloedingen tijdens de zwangerschap altijd contact op met je verloskundige, gynaecoloog of huisarts.

Conclusie: het ontdekken van innestelingsbloed is vaak een kwestie van terugredeneren. Als je menstruatie niet doorbreekt en je een positieve zwangerschapstest in je handen hebt, dan weet je pas zeker dat je zwanger bent. Het beetje bloedverlies kan namelijk nog zo veel meer betekenen dan een innesteling en is erg moeilijk te herkennen. Als je later terugrekent, kun je vaak wel het kleine bloedverlies aanduiden als innestelingsbloed.

Lees verder

© 2011 - 2014 Nicolette, gepubliceerd in Zwangerschap (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Datum innesteling berekenenDatum innesteling berekenenEen van de eerste processen van een zwangerschap is de innesteling. Wanneer vindt deze plaats en kan je het voelen? En h…
Zwanger worden: de innestelingsbloedingZwanger worden: de innestelingsbloedingDe innesteling en de innestelingsbloeding zijn begrippen die wanneer je zwanger worden wilt tijdelijk een belangrijke ro…
Zwanger: bloedverliesZwanger: bloedverliesZwanger en bloedverlies: de schrik voor iedere zwangere vrouw. Het bloedverlies kan optreden na het vrijen, maar kan ook…
Zwanger worden: de innestelingZwanger worden: de innestelingNadat de eicel bevrucht is door de spermacel daalt het klompje cellen (ook wel zygote genoemd) af naar de baarmoeder. Da…
Bloedverlies 4 en 6 weken zwangerBloedverlies 4 en 6 weken zwangerBloedverlies met 4 en 6 weken zwangerschap. In deze periode komt bloedverlies vaker voor. In de helft van alle gevallen…

Reageer op het artikel "Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed"

Reacties

Ano, 13-10-2014 17:05 #13
Ik ben 2 dagen ongesteld geweest. Ben 3 maanden gestopt met de pil. Zou dit een innesteling kunnen zijn? Was maar heel kort. 8 oktober bloeding gehad. Volgens mijn regelmatige cyclus zou ik de 10e of 11e oktober moeten worden. Iemand ook meegemaakt?

Samantha, 21-09-2014 15:35 #12
Hallo ik heb ook een soort van innestelingsblied gehad denk ik, bij mij leek het erg op ongesteldheid maar duurde maar 2,5 dagen kan dat?

Jh, 31-07-2014 12:03 #11
Ik heb even een vraag. Woensdag 9 juli moest ik ongesteld worden. Kwam niets. Vanaf vrijdag (2 dagen later) heb ik een paar dagen bruin bloed verlies gehad wat niet zo heel veel voorstelde. Zondag de 13e (hoe ongelukkig kan het zijn qua datum☺️) ben ik 'ongesteld' geworden. Dat duurde maar hooguit 5 dagen terwijl dat bij mij al gauw 6-7 dagen duurt. Maar deze keer was het een hele andere ongesteldheid als andere maanden en het was ook helemaal niet zoveel als anders hooguit een maandverbandje per dag. Heb ook helemaal geen propjes ofzo verloren. Ook heb ik totaal geen ongesteldheidsbuikpijn gehad. Verder heb ik tot nu toe nog niet echt zwangerschapskwaaltjes. Alleen ontzettend humeurig (weinig tot niks is er goed) en erg gevoelige tepels en heb het idee dat m'n borsten ook wel wat zijn gegroeid.
Wat zou het kunnen zijn? Hopelijk dat iemand mij een reactie kan/wil geven. Bedankt alvast.

Spa, 07-07-2014 17:32 #10
Ik ben nu 2 dagen over tijd en op me 3e dag werd ik wakker en zag ik licht roze bloedverlies en dat duurde maar een halve dag want nu is het gestopt maar is het mogelijk dat ik zwanger ben.
ben al 2 weken misselijk wie kan me er iets over vertellen

Steph, 23-05-2014 10:37 #9
Ik heb 4 testen gedaan waren alle 4 positief, nu een dag erna begin ik te bloeden.
Kan iemand me zeggen wat dit betekent?

Groetjes

Cindy, 30-04-2014 12:17 #8
24 maart moest ik naar het ziekenhuis voor curettage vanwege een miskraam. Nu heb ik precies 4 weken later een lichte bloeding gehad van 3 dagen, het was bruin bloed en het was zo weinig dat ik genoeg had aan een inlegkruisje. 2 dagen geleden had ik toen ik afveegde op wc weer wat bruin bloed op het wc-papiertje. We zijn nadat de bloeding van de curettage gestopt was gelijk weer gaan klussen en weet gewoon niet meer wat ik moet denken… Is het gewoon mijn ongesteldheid die niet goed door komt of zou het wat anders zijn ☺️ Heb vorig jaar augustus ook al een curettage gehad vanwege een miskraam en wil zo graag weer zwanger zijn. Weet dat ik er beter niet zo mee bezig moet zijn…

Sarah, 26-03-2014 07:37 #7
Ik heb 9,12,14,21&25 maart onveilig sex gehad, en ik had gisterochtend(25maart) bruin rood roze bloed verlies in de ochtend, en niet ongesteld, en ik moet zondag eigenlijk ongesteld worden. Zou ik zwanger kunnen zijn? heb net een test gedaan maar die was negatief

Karin, 02-02-2014 10:23 #6
Ik ben mijn laatste menstruatie 2 weken ongesteld geweest. Dit is me nog nooit gebeurd. Nu (1,5 week voor mn menstruatie) weer bloedverlies. Ook buikkrampen en rugpijn. Ben al 1 jaar gestopt met de pil voor kinderwens. Enig idee wat dit is? Wordt er onzeker van. Reactie infoteur, 26-02-2014
Excuses voor mijn late reactie.
Ik weet niet hoe het nu met je is, maar zou in jouw geval even je huisarts raadplegen.

Vriendelijke groet,
Nicolette

Kani, 24-01-2014 08:33 #5
Ik heb een vraag. ik had sex met mijn vriend en hij kwam klaar in mij en volgende dag was ik ongesteld geworden en na 2 maanden was ik zwanger. na die dag had ik geen sex met hem. mijn vraag is hoe zit dat?
Gr.

Jeanette, 04-06-2013 04:24 #4
Ik krijg altijd elke maand 4 dagen menstrueert, maar in maand mei heb ik het 1 keer gekregen en veel en volgende dag bruin, wat is dat. ik kreeg niets meer.

Anni, 22-03-2013 01:06 #3
Ik heb 12 feb 2013 mijn spiraal uit laten halen. En die zat er bijna 3 jaar in. Ik ben zelf niet aan de pil. Dus wij gebruiken alleen condooms. Dus we vergaten af en toe na dat de spiraal uit was de condoom om te doen waardoor ik dus een aantal keer een morning after pil had moeten nemen. Nu is het zo dat het 1,5 maand heeft geduurd tot ik ongesteld ben geworden voor maar 1,5 dag lang Ik vraag me af hoe dat kan. Ik ven meestal normaal 3-4 dagen ongesteld. Ik ben bang dat die raak is?! Heeft iemand enig idee?

Thilly, 01-03-2013 10:32 #2
Goedemorgen,

Gister had ik ongesteld moeten worden. Afgelopen zondag had ik helderrood bloed verloren (1x een eetlepel;). Gisteravond een test gedaan maar helaas negatief. Ik lees dat instellingsbloeding bruin van kleur is. Ik heb een dochtertje van vier jaar en toen ik zwanger was van haar ben ik enorm ziek/misselijk geweest. Ik heb nu nog nergens last van (alleen heel moe). Wat zou dat bloed geweest kunnen zijn?

Meisje26, 24-10-2012 17:05 #1
Hallo dames, Ik heb misschien een gekke vraag, volgens mij heb ik een innesteling bloeding maar weet het niet zeker. Vandaag is het 24-10-12 en ik moet pas 5-11-12 ongi worden.
Heb last van misselijkheid en pijne borsten. Wie kan mij helpen aan een antwoord?
Heb vandaag wel een test gedaan maar die was negatief.

Groetjes

Infoteur: Nicolette
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Jonge ouders
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!