InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed

Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed

Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed De periode dat je probeert zwanger te raken, is ontzettend onzeker. De spanning stijgt naarmate het einde van je cyclus nadert. Wel of geen menstruatie? Ben ik zwanger? Als je dan een beetje bruinverlies ontdekt, weet je helemaal niet meer wat je moet denken. Ben ik ongesteld geworden of is het innestelingsbloed? Ook kun je je afvragen of je wel echt zwanger bent, omdat je geen innestelingsbloed ontdekt hebt. Al deze vragen komen aan de orde in dit artikel.

Wat is innestelingsbloed?

Een gemiddelde menstruatiecyclus duurt 28 dagen. De eisprong vindt plaats ongeveer veertien dagen voordat je weer ongesteld moet worden. De eicel die vrijkomt, blijft maar een paar uur leven. Gelukkig is dat bij zaadcellen anders. Zij kunnen soms wel een week overleven en dat betekent een gemiddelde van zeven vruchtbare dagen. De grootste kans op bevruchting is het moment van de eisprong tot een halve dag erna het grootst. Als de zaadcel zich in de eicel naar binnen dringt, is de bevruchting een feit. De bevruchte eicel bevindt zich dan nog in de eileider. De cel deelt zich op de eerste dag van de bevruchting in twee cellen. Na 30 uur worden dit er vier en steeds verdubbelen zich de cellen, zodat het vruchtje razendsnel groeit. Na ongeveer zes dagen na de bevruchting bestaat de bevruchte eicel al uit honderd cellen. Na vier dagen beweegt het zich door de eileider naar de baarmoeder en na vijf tot zeven dagen bereikt het de baarmoeder. Dan is het nog spannend, want de bevruchte eicel moet zich hier innestelen. Verloopt dit niet goed, dan sterft het af en volgt een normale menstruatie. Is de bevruchte eicel echter wel ingenesteld, dan komt er een dun vliesje over de cel en wordt de placenta gevormd. Op de dag dat je normaal gesproken ongesteld zou moeten worden, dus ongeveer dag 29, is de bevruchte eicel volledig ingenesteld in de baarmoederwand. De baarmoedermond wordt afgesloten door de slijmprop en de spieren in de baarmoederwand worden zachter. Bij dit proces kan een bloedvaatje worden geraakt, wat tot gevolg heeft dat je een klein beetje bloed verliest. Het wordt door de bewegende baarmoedermond en –hals afgescheiden. Dit is het innestelingsbloed. Deze bloeding kan verder geen kwaad.

Wat is het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed?

Het is heel erg moeilijk het verschil te ontdekken tussen innestelings- en menstruatiebloed. Innesteling volgt doorgaans op ongeveer de vijfde dag na de bevruchting, dus bij een gemiddelde cyclus is dit het eind van de derde week van de cyclus. Je kunt het innestelingsbloed echter vaak ook ontdekken in de dagen dat je normaal gesproken ongesteld zou moeten worden. Het innestelingsbloed is oud bloed, dus bruin van kleur, maar kan ook rood zijn. Ook is het zo dat je de eerste dag van je menstruatie wat bruinverlies kan opmerken, maar dat je daadwerkelijke menstruatie een dag later pas doorbreekt. Als je overtijd bent en je ontdekt wat bruinverlies, duidt dit ook niet altijd op innestelingsbloed. Stress of het slikken van hormonen kunnen ervoor zorgen dat je menstruatie langer wegblijft en het lichte bruinverlies kan dan een voorbode zijn van een naderende menstruatie. Het kan ook gebeuren dat je het innestelingsbloed aanziet voor een menstruatie en je later toch zwanger blijkt te zijn. Het is tevens mogelijk dat innestelingsbloed met pijn gepaard gaat. Dit laatste maakt het ook erg lastig het verschil te ontdekken. Van een menstruatiebloeding kan je immers ook flink last hebben.

Toch een paar verschillen:
  • Innestelingsbloed is meestal bruin van kleur.
  • Innestelingsbloed is geen grote hoeveelheid. Een grote hoeveelheid helderrood bloedverlies duidt meestal op een menstruatie.
  • Je kunt ook letten op andere vroege zwangerschapsverschijnselen.

Ga vooral geen zwangerschapstest doen als je bruin- of roodverlies opmerkt. Er is altijd een kans dat je menstruatie toch doorbreekt en het is zonde geld te besteden aan een test die je voor niets doet. Al is de spanning uiteraard enorm groot. Wacht beter een paar dagen af.

Geen innestelingsbloed, kan ik toch zwanger zijn?

Het is zeker ook mogelijk dat je, ondanks het ontbreken van een innestelingsbloeding, toch zwanger bent. Innestelingsbloed kan ook pas optreden in de vijfde of zesde week van de zwangerschap. Schrik hier dan ook niet gelijk van. Bloedverlies in de prille zwangerschap, bijvoorbeeld bij zes tot negen weken, wordt heel vaak voor een innestelingsbloeding aangezien, maar dit heeft niets met de innesteling te maken. De innesteling heeft immers al plaatsgevonden. Meestal komt dat bloedverlies (als het niet om een miskraam gaat) door toegenomen doorbloeding van de baarmoeder en baarmoedermond als gevolg van hormonen, die daardoor wat kwetsbaarder worden en vrij gemakkelijk kunnen bloeden.

Is innestelingsbloed een voorteken van een miskraam?

Innestelingsbloed kan in principe geen kwaad en hoort bij het proces van de bevruchting en innesteling van een eicel. Bloedverlies bij een miskraam is van een hele andere orde. Plotselinge bloedingen later in de zwangerschap hoeven echter niet per se een miskraam te betekenen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een ontsteking of de placenta die dichtbij de baarmoedermond ligt.

Neem bij aanhoudende bloedingen tijdens de zwangerschap altijd contact op met je verloskundige, gynaecoloog of huisarts.

Conclusie: het ontdekken van innestelingsbloed is vaak een kwestie van terugredeneren. Als je menstruatie niet doorbreekt en je een positieve zwangerschapstest in je handen hebt, dan weet je pas zeker dat je zwanger bent. Het beetje bloedverlies kan namelijk nog zo veel meer betekenen dan een innesteling en is erg moeilijk te herkennen. Als je later terugrekent, kun je vaak wel het kleine bloedverlies aanduiden als innestelingsbloed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Datum innesteling berekenenDatum innesteling berekenenEen van de eerste processen van een zwangerschap is de innesteling. Wanneer vindt deze plaats en kan je het voelen? En h…
Zwanger worden: de innestelingsbloedingZwanger worden: de innestelingsbloedingDe innesteling en de innestelingsbloeding zijn begrippen die wanneer je zwanger worden wilt tijdelijk een belangrijke ro…
Innestelingsbloeding, wat zijn de symptomen?Innestelingsbloeding, wat zijn de symptomen?Wat is een innestelingsbloeding en wat zijn de symptomen of verschijnselen van een innestelingsbloeding? Als er sprake i…
Zwanger: bloedverliesZwanger: bloedverliesZwanger en bloedverlies: de schrik voor iedere zwangere vrouw. Het bloedverlies kan optreden na het vrijen, maar kan ook…
Zwanger worden: de innestelingZwanger worden: de innestelingNadat de eicel bevrucht is door de spermacel daalt het klompje cellen (ook wel zygote genoemd) af naar de baarmoeder. Da…

Reageer op het artikel "Het verschil tussen menstruatie- en innestelingsbloed"

Reacties

Femke, 16-11-2016 22:52 #32
Ik heb een vraagje. Ik heb maandag mijn regels gekregen maar toen ik op stond was het fel en 's avonds was het nog maar heel licht en dag erna was het helemaal weg. Wat zou dat kunnen betekenen?

Sara, 08-08-2016 17:31 #31
Hoi mijn laatste ong. was 11 juli en zou normaal gesproken op 2 augustus ongi moeten worden, echter ben ik vanaf 1 augustus wat bruine slijm/bloed aan het verliezen en zie helemaal geen bloed. Mijn menstruaties duren altijd 4 dagen en heel veel maar dit is echt de eerste keer dat ik al 3 dagen alleen maar bruin verlies heb. (heb alleen tijdens afvegen een heel licht rode veeg gehad 2 keer meer niet) en had al sinds 2 weken ervoor bepaalde zwangerschapsverschijnselen zoals pijn in onderrug en overgevoelige gespannen borsten dat ik niet eens op mijn buik kon liggen.

Nu zijn we al bijna 3 jaar bezig om zwanger te worden en elke keer een negatieve test gehad dus doe al een aantal maanden geen test meer, bang om weer teleurstelling te krijgen maar zoals nu 3 dagen alleen maar bruin verlies en heel weinig heb ik nooit eerder gehad, wat kan het zijn?

Sis, 20-06-2016 09:50 #30
Hoi
Ben eind januari bevallen van een pracht zoon. Ik geef nog steeds BV en neem de minipil. Ik heb wel maandelijks bloedverlies/menstruatie. Normaal gezien moest ik begin van de maand mijn regels krijgen maar was 2 weken overtijd. Sinds vorige week dinsdag heb ik klein bruin verlies maar wel menstruatie pijn. De laatste dagen zijn die verergerd. Dus ik dacht ze kunnen elk moment uitbreken. Maar helaas. Mijn ovulatietest blijven pos en mijn zwangerschapstesten negatief. Ik voel me zwanger. Ik heb zelfde symptomen zoals van mijn vorige zwangerschap. Geeft de pil eigenlijk invloed op de zwangerschapstest? 3 weken geleden had ik diarree en blijkbaar kan de werking van de pil verminderen. Is de bloeding gewoon van de pil of mijn menstruatie? Ben echt in de war.

Kimberly, 28-04-2016 06:10 #29
Halo,
Ik heb op maandag 11/04/2016 mijn 4de inseminatie gehad. Normaal mocht ik vandaag testen of het gelukt was. Maar gisteren middag kreeg ik plots wat bruinverlies. Helemaal niet veel. Daarom dacht ik dat het terug een mislukte poging was en dat mijn ms eraan kwamen. Maar tot nu heb ik nog niet meer of gewoon wat bruinverlies gehad. Kan dit nog innestelingsbloed zijn. Had namelijk maandag 25/4 al stiekem een test gedaan maar deze was negatief. Kan het zijn dat er 16 dagen na de inseminatie nu nog maar een eitje is ingenesteld? Want ik heb de dag ervoor wel een spuit pregnyl gekregen om de eisprong op te wekken. Ook had ik gelezen dat het lichaam maar hcg begint aan te maken vanaf dat de innesteling heeft plaatsgevonden.

Anoniem, 25-04-2016 19:49 #28
Hoi,
Ik ben zaterdag 16 april ong geworden tot en met de woensdag. Nu op maandag de 25 opeens dat ik wat voelde lopen en het is rood. Wat is dit? Op 19 maart laatste pil geslikt en 22 maart de intrekking bloeding. We gaan proberen een kindje te krijgen.

Ingelke, 23-02-2016 23:11 #27
Hoi Anoniem,

Als je op 27 jan voor het laatst ongesteld bent geworden en nu op 17 feb. bloed verliest zou dat een cyclus van 22 dagen zijn. Hoe lang zijn je andere cyclussen? En zijn deze regelmatig? Dan zou je moeten kunnen voorspellen wanneer je volgende menstruatie ongeveer moet beginnen.

Anoniem, 17-02-2016 16:54 #26
Hoi
Ik ben bezig om zwanger te worden. Ik ben 27 januari voor het laatste ongesteld geworden nu is het 17 februari en begin te bloeden ben ik ongesteld?

Anoniem, 15-12-2015 11:50 #25
Hallo!
Ik kwam hier even ten rade omdat ik nog maar recent ben gestopt met de pil. Ik nam m'n laatste pil op 18/11 en had toen m'n ms op 23/11. Heb verrassend weinig last van het ontpillen behalve continue een drukkend gevoel in onderbuik of sommige momenten ook buikpijn maar niets dat niet te verdragen valt! Gisteren had ik wat bruinverlies gedurende de dag maar vandaag niets meer behalve wat buikpijn en hoofdpijn. Een voorbode van ms die eraan komen? Is mijn lichaam gewoon in de war en kan het idd dat nu geruime tijd gewoon niets meer volgt? Of toch mss een test overwegen?
Geduld is niet mijn sterkste kant dus wachten tot wanneer mijn ms de eerste keer natuurlijk komen is een grote bezorgdheid :-)

Anoniem, 15-12-2015 03:32 #24
We zijn al bijna een jaar bezig om zwanger te worden maar het wil maar niet lukken. Nu ben ik 2 dagen overtijd en behoorlijk wat symptomen. Heel moe, vaak plassen, aders in me borsten goed zichtbaar en iets groter en gevoeliger. Normaal ben ik altijd stipt op tijd met mijn menstruatie. Maar vandaag dus toch opeens een paar druppels vers rood bloed met een klein beetje oud wat zou het zijn? Innesteling of toch menstruatie?

Anoniem, 07-12-2015 13:03 #23
Ik ben nu een week overtijd. Heb om de dag een test gedaan allemaal licht positief. Die van vanochtend was duidelijker positief maar nog licht. Nu verlies ik bloed, donkerrood… wordt ik nu ongesteld of kan het toch wat anders zijn? Reactie infoteur, 14-12-2015
Is het veel bloed? Maar niet helder van kleur?
Sterkte in de onzekerheid!

Vriendelijke groet, Nicolette

Anoniem38, 10-11-2015 19:21 #22
Heb 2 miskramen gehad, laatste was begin juli. Heb een korte cyclus van 25-26 dagen. Had 1 november ongesteld moeten worden maar ben het nog steeds niet. Heb een aantal testjes gedaan maar allemaal negatief. Sinds gisteren heb ik maar paar druppels oud bruin bloed. Gisteren dacht ik nog: ben ongesteld maar nog steeds niks alleen een paar druppels bruine afscheiding. Weet me geen raad, wat moet ik ervan denken?

Sharona, 22-10-2015 08:32 #21
Ik ben al jaren dat ik optijd en gewoon normaal ongesteld word… Een normale menstruatie duurt bij mij altijd 4 tot 5 dagen en meestal ook wel veel… Nou was ik rond 01-10-2015 ongesteld geworden en ben ik eigenlijk maar ongeveer 2 ongesteld geweest. En niet veel. De eerste dag was rood, 2e dag bruin en in de middag stopte het dus. De volgende dag was ik het nog maar uurtjes geweest en was het gewoon weer bruinig met een klein beetje rood. Ik begreep er dus helemaal niets meer van en vond het maar raar. Ik heb het mijn vriend verteld maar die maakte er zich niet al te veel zorgen over. Nou zou ik ongeveer op 01-11-2015 weer ongesteld moeten worden. Als het dan niet zo is zal ik voor de zekerheid tocgh maar een test moeten doen… Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? En was je toen zwanger of niet?

Anoniem, 11-10-2015 17:03 #20
Hallo,

Mijn laatste menstruatie was van 3 tot 7 september en op 18 september hebben we een eerste poging gewaagd om zwanger te worden. Vanaf 22 september kreeg ik plotseling oud bloed en dat heeft ongeveer 8/9 dagen geduurd en op 1 oktober werd ik licht ongesteld tot 5 oktober. Sinds 23 september voel ik mij al niet lekker, regelmatig hoofdpijn, misselijk, rugpijn en af en toe buikpijn. Volgens internet berekening kan ik pas vanaf 26 oktober een test doen.

Anoeska, 17-09-2015 15:08 #19
Hallo Ik ben 30.08 ongesteld geweest dit duurde niet lang maar nu ongeveer 5 dagen geleden heb ik 3 dagen alleen in de ochtend en avond licht rosé bloed verlies gehad en het is ook weg nu heb ik wel last van mijn borsten en buik en voel me wat misselijk de afgelopen 2 dagen nu heb ik een test gedaan maar sloeg negatief aan wat betekent dit en moet ik dan over een week nog eens testen?

Shana, 01-04-2015 09:12 #18
Hallo ben 15 dagen overtijd en had deze morgen lichtroos bloedverlies. Is dit teken van mijn menstruatie?

Lisa, 05-03-2015 19:04 #17
Hallo,

Wij proberen zwanger te raken en ik lees hier diverse dingen die bij mij overeen komen.
Deze poging was rond 19-2. vervolgens 24-2 verloor ik helderrood bloed, geen pijn of iets dergelijks.
Ik moest 2-03 beginnen met mijn menstruatie echter is die 3 dagen te laat begonnen maar absoluut niet hevig qua bloedverlies.
Nu was mijn oma tijdens haar zwangerschappen gewoon ongesteld. Klinkt het bij iemand bekend?

Hanna, 20-12-2014 13:05 #16
Hallo Debora,
Nu ben je een klein maandje verder. Ben je wel zwanger nu? Ik heb nu precies dezelfde symptomen als jou, en de zwangerschapstest is ook negatief na een week overtijd.

Debora, 20-11-2014 15:34 #15
Hallo,

Ik heb 14/11 en 16/11 een beetje bloedverlies gehad en vandaag de 20/11 moet ik ongesteld worden. Ik ben nog steeds niet ongesteld en heb een test gedaan negatief…
Ik heb al een week last van me borsten vandaag heb ik het warm en dan weer koud en hoofdpijn. Moet ik een week wachten met weer een test?

Aardbei21, 04-11-2014 11:17 #14
Hallo,
Ik zou pas 5-11 ongesteld moeten worden. Ik heb sinds gisteren dus 3-11heel lichtrose en vandaag 4-11 bruin/Rose
Ik heb vandaag geen krampjes alleen pijn aan me zij. Ik mag vanaf morgen zwangerschaptestje gaan doen (volgens de berekening)
Ik ben al paar dagen heel erg misselijk en heb 1x gespuugd. Ik had wel hiervoor krampjes steekjes, rugpijn, duizeligheid, windjes, pijn aan me ogen en veel staren. Sommige symptome kwamen overeen. Ik wil me niet teveel erop focussen en te vroeg juichen.
Ik ben benieuwd, hopen dat t dit x raak is.

Ano, 13-10-2014 17:05 #13
Ik ben 2 dagen ongesteld geweest. Ben 3 maanden gestopt met de pil. Zou dit een innesteling kunnen zijn? Was maar heel kort. 8 oktober bloeding gehad. Volgens mijn regelmatige cyclus zou ik de 10e of 11e oktober moeten worden. Iemand ook meegemaakt?

Samantha, 21-09-2014 15:35 #12
Hallo ik heb ook een soort van innestelingsblied gehad denk ik, bij mij leek het erg op ongesteldheid maar duurde maar 2,5 dagen kan dat?

Jh, 31-07-2014 12:03 #11
Ik heb even een vraag. Woensdag 9 juli moest ik ongesteld worden. Kwam niets. Vanaf vrijdag (2 dagen later) heb ik een paar dagen bruin bloed verlies gehad wat niet zo heel veel voorstelde. Zondag de 13e (hoe ongelukkig kan het zijn qua datum☺️) ben ik 'ongesteld' geworden. Dat duurde maar hooguit 5 dagen terwijl dat bij mij al gauw 6-7 dagen duurt. Maar deze keer was het een hele andere ongesteldheid als andere maanden en het was ook helemaal niet zoveel als anders hooguit een maandverbandje per dag. Heb ook helemaal geen propjes ofzo verloren. Ook heb ik totaal geen ongesteldheidsbuikpijn gehad. Verder heb ik tot nu toe nog niet echt zwangerschapskwaaltjes. Alleen ontzettend humeurig (weinig tot niks is er goed) en erg gevoelige tepels en heb het idee dat m'n borsten ook wel wat zijn gegroeid.
Wat zou het kunnen zijn? Hopelijk dat iemand mij een reactie kan/wil geven. Bedankt alvast.

Spa, 07-07-2014 17:32 #10
Ik ben nu 2 dagen over tijd en op me 3e dag werd ik wakker en zag ik licht roze bloedverlies en dat duurde maar een halve dag want nu is het gestopt maar is het mogelijk dat ik zwanger ben.
ben al 2 weken misselijk wie kan me er iets over vertellen

Steph, 23-05-2014 10:37 #9
Ik heb 4 testen gedaan waren alle 4 positief, nu een dag erna begin ik te bloeden.
Kan iemand me zeggen wat dit betekent?

Groetjes

Cindy, 30-04-2014 12:17 #8
24 maart moest ik naar het ziekenhuis voor curettage vanwege een miskraam. Nu heb ik precies 4 weken later een lichte bloeding gehad van 3 dagen, het was bruin bloed en het was zo weinig dat ik genoeg had aan een inlegkruisje. 2 dagen geleden had ik toen ik afveegde op wc weer wat bruin bloed op het wc-papiertje. We zijn nadat de bloeding van de curettage gestopt was gelijk weer gaan klussen en weet gewoon niet meer wat ik moet denken… Is het gewoon mijn ongesteldheid die niet goed door komt of zou het wat anders zijn ☺️ Heb vorig jaar augustus ook al een curettage gehad vanwege een miskraam en wil zo graag weer zwanger zijn. Weet dat ik er beter niet zo mee bezig moet zijn…

Sarah, 26-03-2014 07:37 #7
Ik heb 9,12,14,21&25 maart onveilig sex gehad, en ik had gisterochtend(25maart) bruin rood roze bloed verlies in de ochtend, en niet ongesteld, en ik moet zondag eigenlijk ongesteld worden. Zou ik zwanger kunnen zijn? heb net een test gedaan maar die was negatief

Karin, 02-02-2014 10:23 #6
Ik ben mijn laatste menstruatie 2 weken ongesteld geweest. Dit is me nog nooit gebeurd. Nu (1,5 week voor mn menstruatie) weer bloedverlies. Ook buikkrampen en rugpijn. Ben al 1 jaar gestopt met de pil voor kinderwens. Enig idee wat dit is? Wordt er onzeker van. Reactie infoteur, 26-02-2014
Excuses voor mijn late reactie.
Ik weet niet hoe het nu met je is, maar zou in jouw geval even je huisarts raadplegen.

Vriendelijke groet,
Nicolette

Kani, 24-01-2014 08:33 #5
Ik heb een vraag. ik had sex met mijn vriend en hij kwam klaar in mij en volgende dag was ik ongesteld geworden en na 2 maanden was ik zwanger. na die dag had ik geen sex met hem. mijn vraag is hoe zit dat?
Gr.

Jeanette, 04-06-2013 04:24 #4
Ik krijg altijd elke maand 4 dagen menstrueert, maar in maand mei heb ik het 1 keer gekregen en veel en volgende dag bruin, wat is dat. ik kreeg niets meer.

Anni, 22-03-2013 01:06 #3
Ik heb 12 feb 2013 mijn spiraal uit laten halen. En die zat er bijna 3 jaar in. Ik ben zelf niet aan de pil. Dus wij gebruiken alleen condooms. Dus we vergaten af en toe na dat de spiraal uit was de condoom om te doen waardoor ik dus een aantal keer een morning after pil had moeten nemen. Nu is het zo dat het 1,5 maand heeft geduurd tot ik ongesteld ben geworden voor maar 1,5 dag lang Ik vraag me af hoe dat kan. Ik ven meestal normaal 3-4 dagen ongesteld. Ik ben bang dat die raak is?! Heeft iemand enig idee?

Thilly, 01-03-2013 10:32 #2
Goedemorgen,

Gister had ik ongesteld moeten worden. Afgelopen zondag had ik helderrood bloed verloren (1x een eetlepel;). Gisteravond een test gedaan maar helaas negatief. Ik lees dat instellingsbloeding bruin van kleur is. Ik heb een dochtertje van vier jaar en toen ik zwanger was van haar ben ik enorm ziek/misselijk geweest. Ik heb nu nog nergens last van (alleen heel moe). Wat zou dat bloed geweest kunnen zijn?

Meisje26, 24-10-2012 17:05 #1
Hallo dames, Ik heb misschien een gekke vraag, volgens mij heb ik een innesteling bloeding maar weet het niet zeker. Vandaag is het 24-10-12 en ik moet pas 5-11-12 ongi worden.
Heb last van misselijkheid en pijne borsten. Wie kan mij helpen aan een antwoord?
Heb vandaag wel een test gedaan maar die was negatief.

Groetjes

Infoteur: Nicolette
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Jonge ouders
Reacties: 32
Medische informatie…
Schrijf mee!