InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De voordelen van stoppen met roken

De voordelen van stoppen met roken

De voordelen van stoppen met roken Stoppen met roken is makkelijker gezegd dan gedaan. Roken is een verslaving, waaraan ontwenningsverschijnselen zitten verbonden. Door het roken van sigaretten of sigaren krijgt het lichaam een stoot nicotine binnen, waardoor we ons plezierig en goed gestemd voelen. Nicotine is de veroorzaker en is op zich geen gevaarlijke stof indien het met mate wordt ingenomen. Het gevaar van roken zit in de andere stoffen die met de rook binnenkomen. Men krijgt bij het roken een paar duizend stoffen binnen, waarvan een veertigtal in de vorm van teer en kankerverwekkers het lichaam vervuilen. Die stoffen vormen een gevaar voor de gezondheid waardoor de kans op voortijdig overlijden toeneemt. Wat voorkom je door te stoppen met roken en wat voor voordelen heeft het verder?

Voordelen stoppen met roken

Verbetering eigen gezondheid

Het geregeld innemen van rook en nicotine zorgt ervoor dat het lichaam eraan gewend raakt, maar ook dat de hoeveelheid gerookte sigaretten met de tijd kan toenemen. De opbouw van teer en slechte stoffen in het lichaam kunnen voor verschillende soorten kanker aanleiding zijn. Denk daarbij aan:

Daarnaast werkt roken bloeddruk verhogend omdat bloedvaten, aderen en aorta’s vernauwen en dus de kans op hartinfarct, beroerte of longembolie toenemen. Om de kans op het verkrijgen van deze aandoeningen te verkleinen is het dus van belang om te stoppen met roken om schade te voorkomen. Ben je zwanger dan moet je zondermeer stoppen omdat het de ontwikkeling van het kind kan schaden.

Leeftijdsverschil overlijden

Omdat men rookt krijgt men veel teer en kankerverwekkende stoffen binnen, waardoor de gezondheid met roken drastisch achteruit gaat. De kans dat men door roken eerder komt te overlijden is zeer reëel, juist omdat gemiddeld gezien:
  • mannen acht jaar eerder komen te overlijden;
  • vrouwen tot op zes jaar eerder komen te overlijden.

Deze statistische gegevens tonen duidelijk aan dat roken een levensbedreigende gewoonte is. Door te stoppen met roken kun je dus de levensverwachting verbeteren, zodat je een betere kwaliteit van leven hebt en behoudt. Let wel dat het jaren kan duren voordat de longen na jaren van roken compleet zijn hersteld en de teer is verdwenen.

Vermindering meeroken

Rookt men dan krijgt de roker zelf ongeveer vijftien procent van de schadelijke stoffen in het lichaam. De rest zit in smeulrook. Mensen die dus nabij staan en daardoor mee roken hebben dan ook een verhoogde kans om een vorm van kanker te krijgen. Stoppen met roken is dus gezond voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Stop met roken om jezelf te helpen, maar ook om de mensen die je lief zijn te beschermen van de gevolgen van meeroken.

Gunstig voor de portemonnee

Ben je gestopt met roken dan is dat direct gunstig voor je portemonnee. Sigaretten en sigaren zijn tegenwoordig per pakje niet goedkoop en de opgetelde waarde van al die sigaretten telt dan ook hard aan. Je bespaart dus behoorlijk op je eigen maandelijkse onkosten. Daarnaast verbetert stoppen met roken je algehele gezondheid en de gezondheid van je omgeving, waardoor andere kwaaltjes langer uitblijven. Denk bijvoorbeeld aan een verminderde hoge bloeddruk, waardoor de kans op hart- en vaatziekten eveneens afneemt. Dit bespaart jou, je werkgever en de overheid veel onkosten welke gepaard gaan bij ziekten. Stoppen met roken heeft dus veel voordelen voor verschillende partijen.

Doorbreek je verslaving

Om te stoppen met roken moet je feitelijk de vicieuze cirkel van de verslaving doorbreken. Het is namelijk zo dat je slechts aan de nicotine verslaafd bent. Stoppen met roken is een lastige zaak, omdat je langdurig nog wordt verleid om een trekje te nemen. Je kunt daardoor snel weer in het oude rookpatroon terugvallen. Het is daarbij zo dat men tot op enkele maanden enige behoefte aan een sigaret blijft houden. Het zwaarste moment is echter altijd in de eerste paar uren en dagen. Die moet je door zien te komen, zodat je de ergste ontwenning doorkomt.

Tips bij stoppen met roken

Rook je, dan wordt het tijd om daar eens iets aan te doen. Je speelt met vuur waarbij de levensverwachting minder gunstig is. Om te stoppen is het van belang dat je je daarop instelt. Je moet geen sigaretten nog in huis hebben verstopt en nog niet geleegde asbakken stimuleren ook niet. Ontdoe jezelf compleet van sigaretten. Daarnaast moet je iets doen dat je afleiding geeft, zodat je de eerste uren en dagen door komt. Ga naar een beauty salon waar je je lichaam compleet laat stimuleren zonder dat je rookt. Afleiding zorgt ervoor dat je kunt stoppen. Om ernstige ontwenningsverschijnselen te vermijden is het goed om een nicotine pleister op te doen of op nicotine kauwgom te kauwen. Zodoende krijgt je wel nicotine binnen echter onthoud je jezelf van de slechte invloeden van roken.

Stop niet alleen

Wil je stoppen met roken dan moet je iemand vinden met wie je gaat stoppen. Stoppen met roken is dat je een stok achter de deur moet hebben, zodat je genoodzaakt bent om door te zetten. Met een groepje stoppen zorgt ervoor dat men meer gemotiveerd is. Alleen is ook maar alleen. Je kunt het dan bijvoorbeeld ook doen in combinatie met een weddenschap, echter het basis uitgangspunt blijft uiteraard dat je stopt met roken om er gezonder van te worden. Ook jij kunt stoppen met roken, zodat jij weer beter in je vel zit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe dodelijk is roken?Hoe dodelijk is roken?Iedereen weet dat roken slecht is voor de gezondheid, maar veel mensen beseffen niet hoe dodelijk roken eigenlijk is. De…
Ontwenningsverschijnselen stoppen met rokenRoken is een hardnekkige verslaving. Als een roker probeert te stoppen, treden er vaak ontwenningsverschijnselen op. Daa…
Voordelen stoppen met roken!Voordelen stoppen met roken!Er zijn natuurlijk voordelen als je gaat stoppen met roken, maar wat zijn de voordelen eigenlijk? Vaak wordt alleen maar…
Roken: heel slecht voor de gezondheidRoken: heel slecht voor de gezondheidOngeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.allesoverstoppenmetroken.nl/news/economische_winst_rookverbod.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Roken_(tabak)

Reageer op het artikel "De voordelen van stoppen met roken"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lang leven
Medische informatie…
Schrijf mee!