InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Waarom stoppen met roken?

Waarom stoppen met roken?

Het is algemeen geweten dat roken slecht is voor de gezondheid. Vaak genoeg worden er allerlei enge ziektes naar rokers hun hoofd geslingerd. Vele rokers halen het argument aan dat ze toch niet heel lang willen leven: liever een kort intensief leven, dan een lang uitgerekt leven in een bejaardentehuis. Waarom dan stoppen met roken? Ook de levenskwaliteit gaat achteruit, zie enkele voorbeelden.

Eerste reden om te stoppen met roken: De algemene gezondheid

De enge ziektes achterwege latend, zijn er ook veel kleine dingetjes die je als roker mist. De smaak- en reukzin van een roker zijn bijvoorbeeld beperkt. Geniet ten volle van het leven, met meer smaak en geur. Al na 48 uur stoppen met roken verbeteren beiden opmerkelijk. Er is een verhoogd risico op zeer ernstige ziektes, maar ook de weerstand gaat achteruit. Rokers worden veel vaker ziek, al is het maar iets kleins als een verkoudheid. Ziek zijn is op zich al niet leuk, dan moet je ook nog thuis blijven van het werk en geld mislopen. Wat er verteld wordt over erectiestoornissen en dergelijke is ook niet zomaar een verhaaltje. Roken vermindert de bloedsomloop en een erectie ontstaat door het opzwellen van zwellichaampjes met bloed. Het is dus een zeer logisch en gemakkelijk verklaarbaar gevolg.

Tweede reden om te stoppen met roken: Het uiterlijk

Rokers zien er over het algemeen stoere individuen uit, of dat wordt toch gezegd. Maar vergeet niet dat er een heel pak mensen sowieso al afknappen bij het zien van een sigaret. Als een roker dus op zoek gaat naar een partner, valt er al heel wat weg. Hij is op dat gebied benadeeld.

Het gebit wordt aangetast. Hierbij worden niet enkel de tanden geel, het zorgt ook voor een slechtere adem.
De vingers waarmee je de sigaret vasthoudt kunnen van kleur veranderen. Omdat het slechts tijdelijk is, vinden velen dit geen echt argument. Maar bedenk even dit: Als je verslaafd bent, en je rookt je hele leven, is het niet tijdelijk.
De huid veroudert ook significant sneller dan bij een niet-roker.

Derde reden om te stoppen met roken: Het kostenplaatje

Met een snelle berekening zie je hoe duur roken eigenlijk wel is. Meestal is de roker hier wel degelijk van bewust, maar bij het zien van een bedrag op jaarbasis zal hij toch even moeten slikken. Stel, iemand rookt 10 sigaretten per dag, 4,80 euro per pak van 19. Dat betekent 4,80 euro om de twee dagen dat in lucht opgaat. Op jaarbasis is dit iets van een slordige 870 euro. Om een heel pak te besparen kan je simpelweg stoppen. Ook het afsluiten van een levensverzekering kost een pak meer geld. Er zijn zoveel extra's dat roken echt wel enorm duur maakt.

Eerste gevolgen na het stoppen met roken

Na....
  • 20 minuten, bloeddruk en hartritme worden terug normaal.
  • 8 uur, zuurstofgehalte wordt terug normaal.
  • 24 uur, longen beginnen slijm en andere afvalstoffen gebonden aan het roken van sigaretten te verwijderen.
  • 48 uur, smaak- en reukzin worden veel scherper.
  • 72 uur, ademt gemakkelijker - omdat de luchtpijptakken zich verwijden - en je voelt je fitter.
  • 2 à 12 weken, bloedcirculatie verbetert zodat je gemakkelijker beweegt.
  • 3 à 9 maanden, Hoest, fluitende ademhaling en ademhalingsproblemen verminderen.
© 2010 - 2019 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken  5 tipsStoppen met roken 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Bronnen en referenties
  • http://www.goedgezond.be/2007/11/09/waarom-stoppen-met-roken/ http://www.allesoverstoppenmetroken.nl/stoppen_met_roken_in_20_vragen/1_waarom_zou_ik_eigenlijk_stoppen.aspx

Reageer op het artikel "Waarom stoppen met roken?"

Infoteur: Bieraait
Laatste update: 05-06-2010
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!