InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mentale vermoeidheid door het werk

Mentale vermoeidheid door het werk

Mentale vermoeidheid door het werk Ook al is er sprake van een baan die weinig lichamelijke inspanning vergt zoals bijvoorbeeld een kantoorbaan waarbij je de hele dag stilzit, toch kan het zo zijn dat je er na een dag helemaal doorheen zit. Deze mentale vermoeidheid kan door allerlei factoren ontstaan zoals een hoge werkdruk, stress of een slechte concentratie. Het kan ook ontstaan na het uitvoeren ven mentale inspannende taken. Wat houdt mentale vermoeidheid in, wat kun je er tegen doen en hoe is het te voorkomen?

Vermoeid door werkdag

Het kan zijn dat je de hele dag achter je bureau zit, maar toch kan het zijn dat je na een werkdag erg moe bent en je prikkelbaar voelt. Je hebt geen tot nauwelijks lichamelijke inspanning gehad, en toch ben je moe. Dit wordt mentale vermoeidheid genoemd of ook wel geestelijke of psychische vermoeidheid. Hoe kan het dat je zo moe bent na een werkdag en wat kan hieraan gedaan worden?

Wat mentale vermoeidheid inhoudt

Mentale vermoeidheid ontstaat na mentale inspannende taken, zoals bijvoorbeeld rekenen, werken als je al wat vermoeid bent, autorijden of een vergadering houden. Hierbij heeft de zwaarte van de inspanning invloed en de moeilijkheidsgraad speelt ook een rol. Dit geldt ook voor de omgeving. Als je moet werken in een lawaaierige omgeving moet je meer je best doen om je in te spannen. Als je bijvoorbeeld mensen om je heen hebt zitten die veel praten, kan het erg veel energie kosten om je te concentreren op je werk. Daarnaast kunnen de volgende factoren bijdragen aan vermoeidheid: stress, slaapgebrek, emoties, moeilijke concentratie of een slechte werksfeer. Door het uitvoeren van geautomatiseerde handelingen verlopen deze steeds minder efficiënt.

Verandering in gedrag

Mentaal vermoeide mensen denken niet meer aan het doel op lange termijn, maar ze houden zich meer bezig met het hier en nu en richten zich op een moment van rust. Er wordt gewerkt naar het volgende rustmoment zoals een pauze of naar het einde van een werkdag. Uiteindelijk bescherm je jezelf door dit korte-termijn-handelen, zodat je, als je weer uitgerust bent, je weer kunt richten op lange termijn doelen.

Wat zijn de oorzaken?

Deze psychische klachten komen tegenwoordig steeds vaker voor. Dit komt omdat het dagelijkse werk van de mens steeds minder van fysieke aard is, terwijl het mentale aspect steeds belangrijker wordt op het werk. Ook komt het omdat de werkdruk steeds hoger wordt. Niet alleen de geklokte uren worden tegenwoordig bijgehouden, maar ook worden de verrichte werkzaamheden bijgehouden waarbij er meer verantwoordelijkheid bij de persoon zelf komt te liggen en hiermee de werkdruk wordt verhoogd. Naar verwachting zal de werkdruk in de toekomst alleen nog maar hoger komen te liggen.

Vervelende gevolgen

Door de vermoeidheid, vooral in de loop van de werkdag, wordt de kans op het maken van fouter groter. Hoe ouder je bent, hoe eerder je hiervan last kunt hebben. Als je achter het bureau zit, dan zijn de fouten misschien nog wel te overzien. Hoewel een rekenfout ook grote gevolgen kan hebben. Maar als het gaat om het bedienen van een machine of het besturen van een auto, kan een gemaakte fout veel grotere gevolgen hebben. Als je de vermoeidheid te lang negeert of er te weinig aan doet, ligt er een groot gevaar van een burn-out op de loer.

Hoe is mentale uitputting te voorkomen?

Er is wat aan te doen om wat te doen tegen mentale vermoeidheid. Meestal ben je in de ochtend productiever dan in de middag. Zorg er dan voor dat je het meeste werk, met name het werk dat de meeste energie kost in de ochtend doet. Bewaar de rustigere en minder inspannende taken dan voor de middag. Wissen moeilijke en makkelijke taken tussentijds met elkaar af. Probeer jezelf zo min mogelijk onder druk te zetten en deadlines te vermijden. Pauzes tussen de werkzaamheden door zijn erg belangrijk. Slechts enkele minuten rust zorgen ervoor dat je hersenen daarna weer beter aan de slag kunnen.

Tips

Hier volgen nog wat tips om vermoeidheid te voorkomen of als je vermoeid bent wat je eraan kunt doen:
  • Ga op tijd naar bed
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
  • Ventileer de werkruimte goed
  • Ga tussendoor de buitenlucht in
  • Zorg voor een goede werkhouding, met name bij zittend werk
  • Let op een goede ademhaling
  • Probeer positief te denken
  • Plan voldoende rustmomenten in je agenda
  • Pak de oorzaak van stress aan
  • Praat met iemand over je problemen
  • Eet gezonde voeding met voldoende variatie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Burn-out: oorzaken, symptomen & behandelingBurn-out: oorzaken, symptomen & behandelingIn de eenentwintigste eeuw hebben alsmaar meer mensen last van stress en burn-out. Burn-out is een syndroom dat je het g…
Wat is stress? Je lichaam, soorten stress en symptomenStress kan door veel dingen worden opgeroepen: op tijd komen, een spannende sollicitatie, trouwen, een vakantie... Ieder…
Burn-out op jonge leeftijdSteeds meer werkende jongeren kampen met burn-out klachten. Zo neemt het aantal bekende gevallen met burn-out klachten t…
Ik ben altijd moe, hoe komt dat?Ik ben altijd moe, hoe komt dat?Veel mensen voelen zich dagelijks moe. Dit is deels het gevolg van de huidige, drukke maatschappij, maar er kan ook iets…
Gezonde of ongezonde stress?Gezonde of ongezonde stress?Voor meer balans in het dagelijkse leven is het van belang te weten in hoeverre stress, die u ervaart gezond of ongezond…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Concord90, Pixabay
  • - digitale nieuwsbrief van Stepstone d.d. 25 oktober 2012

Reageer op het artikel "Mentale vermoeidheid door het werk"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 28-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!