InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in het gezicht? Oorzaken en tips bij aangezichtspijn

Pijn in het gezicht? Oorzaken en tips bij aangezichtspijn

Pijn in het gezicht? Oorzaken en tips bij aangezichtspijn Pijn in het gezicht kan zich uiten in plotse, hevige pijnscheuten of in een chronische pijn in het gelaat. De meest voorkomende oorzaak is een irritatie van de zenuw van het aangezicht die zorgt voor pijnaanvallen. Maar vaak is de oorzaak van gelaatspijn moeilijker te achterhalen, en kan een probleem aan de oren, de neus, de kaak of de tanden aan de basis liggen, denk bijvoorbeeld aan tandenknarsen. Pijnstillers zoals paracetamol vormen de eerste stap in de behandeling van aangezichtspijn maar kunnen aangevuld worden met antidepressiva of anti-epileptica. Wat zijn de mogelijke oorzaken van gezichtspijn en hoe kan je deze behandelen?

Pijn in het gezicht

Voor wie last heeft van pijn in het gelaat kan het dagelijks functioneren erg bemoeilijkt worden. Bij aangezichtspijn is de oorzaak niet altijd klaar en duidelijk, waardoor een diagnose soms enige tijd in beslag neemt. Doorgaans treft gelaatspijn vooral mensen op gevorderde leeftijd.

Symptomen aangezichtspijn

Aangezichtspijn kan zich uiten door pijn aan zowat alle delen van het aangezicht, zoals de wangen, de neus, de mond, de ogen en zich uitbreiden naar de tanden, de kaak en de keel. Pijn in het gezicht is onder te verdelen aan de hand van de symptomen ervan:

Acute aangezichtspijn

Deze vorm van gelaatspijn is scherp en hevig, dit wil zeggen dat ze vrij plots optreedt en na verloop van tijd ook weer verdwijnt. Het gaat hierbij om pijnaanvallen die enkele seconden of minuten kunnen duren en dan weer overgaan. Je kan dit voelen door heftige pijnscheuten op onder meer de wangen, de keel en andere delen van het aangezicht.

Chronische pijn

In dit geval is de pijn in het gelaat langdurig. De aangezichtspijn treedt op over een lange periode en stelt een chronisch probleem voor de patiënt. De patiënt zal het vaak hebben over een zeurende pijn die dagen kan duren en en regelmatig terugkomt; dit wordt "recidive" genoemd.

Soorten aangezichtspijn

Aangezichtspijn kan ingedeeld worden in twee vormen: de typische en de atypische vorm. Bij de typische of gewone aangezichtspijn gaat het om hevige pijnscheuten die te maken hebben met een irritatie van de aangezichtszenuw. Alle andere vormen van gelaatspijn worden samengebracht in de restcategorie van de atypische aangezichtspijnen.

Oorzaken

Het vinden van de juiste oorzaak van aangezichtspijn loopt niet altijd van een leien dakje, vermits mogelijke oorzaken erg divers kunnen zijn. Zo kan een ontsteking van de neusholte (sinusitis) zorgen voor uitstralende pijn in het aangezicht. Ook wie ooit gordelroos (zona) heeft gehad, kan zelfs nog maanden of jaren later last hebben van aangezichtspijn. Deze kan erger zijn in perioden van stress of ziekte. Daarnaast kunnen ook tandproblemen gerelateerd worden aan pijnklachten in het gezicht, denk bijvoorbeeld aan tandenklemmen of tandenknarsen. Ook problemen aan het oor of aan de kaak kunnen aan de basis liggen van aangezichtspijn. Een zeer ernstig geval is wanneer een tumor drukt tegen de aangezichtszenuw en hierdoor hevige pijn veroorzaakt.

Behandeling gezichtspijn

Cruciaal bij de behandeling van aangezichtspijn is om de oorzaak te vinden en deze zo mogelijk weg te nemen. Bij tandenknarsen bijvoorbeeld kan een gebitsbeschermer soelaas bieden. Hierdoor leidt tandenknarsen minder snel tot pijnklachten en worden ook de tanden beter beschermd. Voorts komt het er op aan om pijn uitlokkende factoren zoals koude, wind en stress te vermijden. Daarnaast kan je pijn aan het gelaat behandelen met medicijnen.

Pijnstillers

Pijnstillers is het eerste waaraan wordt gedacht ter bestrijding van pijn in het aangezicht. Men probeert het doorgaans eerst met paracetamol of een NSAID (ontstekingsremmende pijnstiller) als Nurofen. Bij heftige pijn kan overgestapt worden op zwaardere pijnstillers als opioïden (bv. Oxycontin). Wel moet opgemerkt worden dat bij sommige patiënten pijnstillers een heel beperkt of zelfs helemaal geen verlichting van de klachten geven.

Anti-epileptica

Geneesmiddelen tegen epilepsie kunnen waardevol en efficiënt zijn in de strijd tegen aangezichtspijn. Het meest gekende anti-epilepticum dat in dit geval voorgeschreven wordt is carbamazepine, onder de merknaam Tegretol. Maar vermits dit middel behoorlijk wat neveneffecten (suf gevoel, stoornissen in de coördinatie) kan opleveren kiest men ook regelmatig voor gabapentine (Neurontin) of pregabaline (Lyrica).

Antidepressiva

Ook geneesmiddelen tegen depressie hebben in sommige gevallen een gunstige werking ter bestrijding van aangezichtspijn, en dan voornamelijk amitryptyline.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezondheid: AangezichtspijnGezondheid: AangezichtspijnBij aangezichtspijn weten mensen die er last van hebben, niet zelden op het moment dat deze pijn zich voor het eerst uit…
AangezichtspijnAangezichtspijnAangezichtspijn is de benaming voor twee verschillende soorten pijn in het gezicht. Het kenmerkt zich door een constante…
Aangezichtspijn: oorzaken en behandelingAangezichtspijn: oorzaken en behandelingEen aandoening waar mensen ontzettend onder kunnen lijden is aangezichtspijn. De klachten kunnen zodanig erg zijn dat he…
Hoofdpijn: symptomen clusterhoofdpijn en aangezichtspijnHoofdpijn: symptomen clusterhoofdpijn en aangezichtspijnClusterhoofdpijn bestaat uit hevige aanvallen van hoofdpijn (vooral 's nachts). Ze komen in perioden (clusters) voor. De…
Wat is aangezichtspijn (trigeminusneuralgie; tic douloureux)Aangezichtspijn wordt ook wel trigeminusneuralgie en/of tic douloureux genoemd. Bij aangezichtspijn is de driepotige zen…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumed.nl/ziekten/1955/Aangezichtspijn
  • http://www.tlichtpuntje.be/info/aangezichtpijn2.htm
  • http://www.aangezichtspijn.nl/
  • http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=30819
  • http://www.medicijnen-op-maat.nl/Pijn-en-Pijnbestrijding/neurogene-pijn.htm (bronnen geraadpleegd op 22/07/2015).

Reageer op het artikel "Pijn in het gezicht? Oorzaken en tips bij aangezichtspijn"

Reactie

Geert Colpaert, 12-07-2017 18:02 #1
Beste

Geweldig veel pijn aangezicht! Loopt van onder mijn oogkas links over tanden, wang naar boven links, over hoofd naar de andere kant aangezicht… daar minder problemen. Gebruik nu Lyrica, Venlafaxine en PEA-tabletten. Niets helpt… wat is een mogelijke oplossing? Grote dank!

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezichtsproblemen behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!